Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 favoriete artiesten
zoeken in:
0
buizen
geplaatst: 5 augustus 2014, 22:42 uur
Ozric waakt altijd als een herder over zijn (prog)rockschaapjes, aanstekelijk om te lezen 

0
geplaatst: 5 augustus 2014, 22:42 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Voor mij: Wishbone Ash, Uriah Heep, Allman Brothers Band en dat is even snel uit mijn hoofd.
Allman Brothers Band heeft in de afgelopen 20 jaar welgeteld één album uitgebracht. Uriah Heep en Wishbone Ash vind ik niet bepaald het toonbeeld van "40 jaar consistent goede muziek", met name de laatste bracht in de jaren '80/'90 weinig noemenswaardig spul uit, voor zover ik het ken.Voor mij: Wishbone Ash, Uriah Heep, Allman Brothers Band en dat is even snel uit mijn hoofd.
Zelf zou ik alleen Dire Straits/Mark Knopfler kunnen noemen, maar ook hij heeft aardig wat missers gemaakt, met name van die cheesy soundtracks.
Of wellicht Camel. Zelf noemde je ook Rush al.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 5 augustus 2014, 22:48 uur
chevy93 schreef:
Dit dus. 40 jaar consistent, maar ook wel 40 jaar in beweging en dat laatste mis ik bij een aantal andere veteranenbands wel een beetje. Als een band je in meerdere fases weet te overtuigen, heb je kennelijk een klik met de muzikale visie van de band danwel een of enkele cruciale leden ervan. Of zoiets...
0
buizen
geplaatst: 5 augustus 2014, 22:56 uur
Bij Motorhead en Slayer weet je ook al dik 30 tot 40 jaar waar je aan toe bent. Reikhalzend kijk je uit naar het nieuwe album maar toch weet je vantevoren al wat je krijgt. I like it like that. 

0
geplaatst: 5 augustus 2014, 22:57 uur
Als je niet kunt kiezen kan je altijd een stuk of 15 genres plaatsen dan komt bijna elke band wel een keer aan de beurt
0
geplaatst: 5 augustus 2014, 22:57 uur
buizen schreef:
Bij Motorhead en Slayer weet je ook al dik 30 tot 40 jaar waar je aan toe bent. Reikhalzend kijk je uit naar het nieuwe album maar toch weet je vantevoren al wat je krijgt. I like it like that.
Bij Motorhead is dat nog wel een graadje erger dan bij Slayer denk ik.
0
Misterfool
geplaatst: 5 augustus 2014, 22:59 uur
The Scientist schreef:
Een goede artiest wordt voor mij gekarakteriseerd door een significante hoeveelheid geweldige muziek, met daarbovenop de vaardigheid om vrijwel geen slecht materiaal uti te brengen,
Een goede artiest wordt voor mij gekarakteriseerd door een significante hoeveelheid geweldige muziek, met daarbovenop de vaardigheid om vrijwel geen slecht materiaal uti te brengen,
Ik weet of ik het met de laatste zin eens ben. Ik heb een redelijke grote tolerantie voor slechte albums van favoriete artiesten. Zeker als het gaat om gefaalde experimenten(probeerseltjes). King Crimson/VDGG/Genesis etc hebben allemaal slechte albums op hun CV staan, maar het deert me eigenlijk helemaal niets. Hoe sterk de toppunten van een artiest zijn- ergo de klassiekers, de 5* albums- is voor mij de grote graadmeter.
0
buizen
geplaatst: 5 augustus 2014, 23:01 uur
Dat denk ik ook. Ongelooflijk dat ze nog steeds albums uitbrengen, uberhaupt. Voor het euvre om op te kunnen treden hoeft het allang niet meer. Het bloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan en zodoende komt Motörhead nog steeds zeer regelmatig met nieuwe songs aan zetten.
Motörhead, de Stones onder de metal

0
geplaatst: 5 augustus 2014, 23:03 uur
Misterfool schreef:
Ik heb vaak toch wel een redelijke grote tolerantie voor slechte albums van favoriete artiesten. Zeker als het gaat om gefaalde experimenten(probeerseltjes). .
(quote)
Ik heb vaak toch wel een redelijke grote tolerantie voor slechte albums van favoriete artiesten. Zeker als het gaat om gefaalde experimenten(probeerseltjes). .
Eensch, je moet ook naar de discografie kijken. Mike Oldfield heeft verschrikkelijke muziek gemaakt maar ook een stapeltje geniale platen. Hij staat in mijn top 10 van favoriete artiesten maar een album als Millennium Bell wil ik mijn ergste vijand nog niet aandoen.
0
geplaatst: 5 augustus 2014, 23:06 uur
chevy93 schreef:
Volgens last.fm zou dit mijn top 10 zijn:
1 Eagles 2,029
2 Dire Straits 1,887
3 Pink Floyd 1,820
4 Toto 1,743
5 Supertramp 1,040
6 Fleetwood Mac 983
7 The Doors 749
8 Mark Knopfler 478
9 Michael Jackson 459
10 The Beatles 412
Bijna 4 jaar later is er weinig veranderd:Volgens last.fm zou dit mijn top 10 zijn:
1 Eagles 2,029
2 Dire Straits 1,887
3 Pink Floyd 1,820
4 Toto 1,743
5 Supertramp 1,040
6 Fleetwood Mac 983
7 The Doors 749
8 Mark Knopfler 478
9 Michael Jackson 459
10 The Beatles 412
1 Dire Straits 3,784
2 Eagles 3,203
3 Pink Floyd 3,116
4 Toto 2,566
5 Supertramp 2,491
6 Fleetwood Mac 1,929
7 Michael Jackson 1,392
8 Neil Young 1,311
9 The Beatles 1,256
10 Mark Knopfler 1,229
The Doors staat nu op plek 11.
chevy93 schreef:
Op basis van (losse) nummers:
01. Dire Straits
02. Pink Floyd
03. Eagles
04. Supertramp
05. Marillion
06. Porcupine Tree
07. Michael Jackson
08. Toto
09. Neil Young (& Crazy Horse)
10. The Alan Parsons Project
01. Dire StraitsOp basis van (losse) nummers:
01. Dire Straits
02. Pink Floyd
03. Eagles
04. Supertramp
05. Marillion
06. Porcupine Tree
07. Michael Jackson
08. Toto
09. Neil Young (& Crazy Horse)
10. The Alan Parsons Project
02. Supertramp
03. The National
04. Radiohead
05. Eagles
06. Marillion
07. Michael Jackson
08. The Smiths
09. Keane
10. Porcupine Tree
Op basis van albums:
01. Dire Straits
02. Supertramp
03. Pink Floyd
04. Porcupine Tree
05. Sigur Rós
06. Talk Talk
07. Marillion
08. Nils Frahm
09. Eagles (t/m Hotel California)
10. Keane
01. Dire Straits01. Dire Straits
02. Supertramp
03. Pink Floyd
04. Porcupine Tree
05. Sigur Rós
06. Talk Talk
07. Marillion
08. Nils Frahm
09. Eagles (t/m Hotel California)
10. Keane
02. Porcupine Tree
03. Nils Frahm
04. Songs: Ohia
05. Supertramp
06. Marillion
07. Pink Floyd
08. Eagles
09. Archive
10. Kent
0
geplaatst: 5 augustus 2014, 23:08 uur
chevy93 schreef:
1 Dire Straits 3,784
2 Eagles 3,203
3 Pink Floyd 3,116
4 Toto 2,566
5 Supertramp 2,491
6 Fleetwood Mac 1,929
7 Michael Jackson 1,392
8 Neil Young 1,311
9 The Beatles 1,256
10 Mark Knopfler 1,229
(quote)
Bijna 4 jaar later is er weinig veranderd:1 Dire Straits 3,784
2 Eagles 3,203
3 Pink Floyd 3,116
4 Toto 2,566
5 Supertramp 2,491
6 Fleetwood Mac 1,929
7 Michael Jackson 1,392
8 Neil Young 1,311
9 The Beatles 1,256
10 Mark Knopfler 1,229
Hipster!
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 5 augustus 2014, 23:10 uur
Okay, mijn centje in de zak:
Als een band ook binnen andere genres uitstekende platen kan uitbrengen, hypes en tragedies weet te overleven, en toch stug blijft doorjakkeren, dan vind ik zo'n band supersympathiek.
Daarom staan Heep en Ash altijd bij mij een beetje bovenaan.
Misschien is het woord 'consistent' niet goed gekozen. Daarbij is platen maken en optreden voor mij eender.
Allman Bros zijn pas vorig jaar gestopt met touren. Gregg Allman is dan al vanaf 1965 !!!!! on the road of platen aan het maken. Dat is nogal wat.
De progmannen als John Lees (BJH), Andy Latimer (Camel), Andy Powell (Wishbone Ash), Mick Box (Heep), Justin Hayward (Moody Blues) zijn ook al 30 tot 40 jaar lang bezig. Hayward zelfs volgens mij al 50 jaar....
En dan hebben we het nog niet over Saga gehad
Als een band ook binnen andere genres uitstekende platen kan uitbrengen, hypes en tragedies weet te overleven, en toch stug blijft doorjakkeren, dan vind ik zo'n band supersympathiek.
Daarom staan Heep en Ash altijd bij mij een beetje bovenaan.
Misschien is het woord 'consistent' niet goed gekozen. Daarbij is platen maken en optreden voor mij eender.
Allman Bros zijn pas vorig jaar gestopt met touren. Gregg Allman is dan al vanaf 1965 !!!!! on the road of platen aan het maken. Dat is nogal wat.
De progmannen als John Lees (BJH), Andy Latimer (Camel), Andy Powell (Wishbone Ash), Mick Box (Heep), Justin Hayward (Moody Blues) zijn ook al 30 tot 40 jaar lang bezig. Hayward zelfs volgens mij al 50 jaar....
En dan hebben we het nog niet over Saga gehad

0
geplaatst: 5 augustus 2014, 23:10 uur
vigil schreef:
Eensch, je moet ook naar de discografie kijken. Mike Oldfield heeft verschrikkelijke muziek gemaakt maar ook een stapeltje geniale platen. Hij staat in mijn top 10 van favoriete artiesten maar een album als Millennium Bell wil ik mijn ergste vijand nog niet aandoen.
Precies. Is een band die een paar 5,0*-albums heeft gemaakt, maar ook enkele 2,0*-albums lijkt me beter dan een band die uitsluitend 3,5*-albums uitbrengt.(quote)
Toch blijft het wel lastig. Zelf heb ik het met Supertramp. Moet ik de pré-Crime of the Century- en/of post-Hodgson-periode meerekenen of niet? Ik vind van niet. Echter, als ik kijk naar Pink Floyd neem ik wel de Barrett- en post-Waters-periode in ogenschouw.
0
geplaatst: 5 augustus 2014, 23:13 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Daarbij is platen maken en optreden voor mij eender.
Dat zet een groot deel van je berichten in ieder geval in een ander perspectief (voor mij). Dan zijn er een heleboel artiesten, ja, die al jarenlang hun eigen hits 'herkauwen', doch succesvol.Daarbij is platen maken en optreden voor mij eender.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 5 augustus 2014, 23:13 uur
Misterfool schreef:
Ik weet of ik het met de laatste zin eens ben. Ik heb een redelijke grote tolerantie voor slechte albums van favoriete artiesten. Zeker als het gaat om gefaalde experimenten(probeerseltjes). King Crimson/VDGG/Genesis etc hebben allemaal slechte albums op hun CV staan, maar het deert me eigenlijk helemaal niets. Hoe sterk de toppunten van een artiest zijn- ergo de klassiekers, de 5* albums- is voor mij de grote graadmeter.
(quote)
Kijk.
Dat argument hang ik ook helemaal aan. Zo hebben Pearl Jam en Red Hot Chili Peppers ook een 5* album, maar omdat ik de rest niet ken, niet leuk vindt, etc. is het geen favo band.
Barclay James Harvest is bijvoorbeeld bijlange na niet, één van de beste of leukste bandjes op aarde. Maar in mijn top 10 mogen ze niet ontbreken. Daarvoor is de band (en haar missers) mij te dierbaar.
0
geplaatst: 5 augustus 2014, 23:14 uur
1. The Rolling Stones (ook door de concerten in jaren 90)
2. The Cult
3. Black Sabbath
4. David Bowie
5. Kate Bush
6. Gary Moore (vooral de rockkant)
7. King Crimson (geniaal in zijn gekte)
8. Opeth
9. Fatal Flowers
10. ZZ Top
Toegift Wishbone Ash
2. The Cult
3. Black Sabbath
4. David Bowie
5. Kate Bush
6. Gary Moore (vooral de rockkant)
7. King Crimson (geniaal in zijn gekte)
8. Opeth
9. Fatal Flowers
10. ZZ Top
Toegift Wishbone Ash
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 5 augustus 2014, 23:30 uur
Het zal nooit je bandje worden, hè?
Maar toch zijn het doorzetters, hoe hard je ze ook afrost met je mattenklopper...

0
geplaatst: 6 augustus 2014, 21:47 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Eens zien of ik er een top 10 van kan smeden
1. Queen (en Queen solo: Cross, Roger Taylor)
2. Saga (en Michael Sadler, GNP)
3. Marillion (Mk. I en Mk. II en Fish)
4. Barclay James Harvest (plus solo: Maestoso, John Lees, tevens de BJH-spin offs)
5. Lynyrd Skynyrd (Mk. I en Mk. II en solo: Rossington Collins Band, Allen Collins Band etc.)
6. Uriah Heep (Alle perioden, zonder uitzondering en solo: David Byron/Ken Hensley)
7. Wishbone Ash (Alle perioden, ook de Martin Turner spin-off)
8. Moody Blues (Mk I en Mk II, ook solo: Hayward, Lodge, Blue Jays etc.)
9. Allman Brothers Band (Alle perioden, ook solo: Dickey Betts, Gregg Allman, Gov't Mule)
10. Ozric Tentacles (tja, die moet er ook in, ook de spin offs: Moksha, Nodens Ictus, ZubZub, etc.)
Eens zien of ik er een top 10 van kan smeden
1. Queen (en Queen solo: Cross, Roger Taylor)
2. Saga (en Michael Sadler, GNP)
3. Marillion (Mk. I en Mk. II en Fish)
4. Barclay James Harvest (plus solo: Maestoso, John Lees, tevens de BJH-spin offs)
5. Lynyrd Skynyrd (Mk. I en Mk. II en solo: Rossington Collins Band, Allen Collins Band etc.)
6. Uriah Heep (Alle perioden, zonder uitzondering en solo: David Byron/Ken Hensley)
7. Wishbone Ash (Alle perioden, ook de Martin Turner spin-off)
8. Moody Blues (Mk I en Mk II, ook solo: Hayward, Lodge, Blue Jays etc.)
9. Allman Brothers Band (Alle perioden, ook solo: Dickey Betts, Gregg Allman, Gov't Mule)
10. Ozric Tentacles (tja, die moet er ook in, ook de spin offs: Moksha, Nodens Ictus, ZubZub, etc.)
En niet één Marillion album in mijnheer Spacefolk persoonlijke top 10....
Probeer je mij wijs maken dat Marillion alleen maar 'goede' albums heeft gemaakt zonder dat daar een uitschieter tussen zit... 
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 6 augustus 2014, 22:16 uur
musicborst schreef:
Probeer je mij wijs maken dat Marillion alleen maar 'goede' albums heeft gemaakt zonder dat daar een uitschieter tussen zit...
(quote)
Mijn top 10 wijzigt. Probleem met Marillion is dat ik geen album kan kiezen dat mij zo bij de kladden grijpt als de andere platen uit mijn top10
Overigens staan er meer albums in mijn top10 die niet van mijn top10 artiesten zijn.
Als ik een Marillionplaat mocht kiezen die mij persoonlijk het meest raakt dan zijn dat Clutching at Straws en Marillion.com
0
buizen
geplaatst: 6 augustus 2014, 22:22 uur
musicborst schreef:
(quote)
Op nr3 staat toch Marillion?
0
geplaatst: 6 augustus 2014, 23:28 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Als ik een Marillionplaat mocht kiezen die mij persoonlijk het meest raakt dan zijn dat Clutching at Straws en Marillion.com
Ik meen me te herinneren dat Clutching at Straws wel in je top 10 gestaan heeft, vandaar mijn reactie.
Het spijt me dat HET meesterwerk van Marillion bij jou het veld heeft moeten ruilen....
Ik vind het feit dat je Clutching at Straws en Marillion.com in één adem noemt wel opmerkelijk maar dat terzijde.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 6 augustus 2014, 23:31 uur
musicborst schreef:
Ik meen me te herinneren dat Clutching at Straws wel in je top 10 gestaan heeft, vandaar mijn reactie.
Het spijt me dat HET meesterwerk van Marillion bij jou het veld heeft moeten ruilen....
Ik vind het feit dat je Clutching at Straws en Marillion.com in één adem noemt wel opmerkelijk maar dat terzijde.
(quote)
Ligt ook aan mijn bui. En ik vind dat Marillion wel genoeg geprezen wordt. Ik heb wat underdogs erin staan, naast all-time classics. Misschien dat ik die alltime classics ook inruil voor meer underdogs...
0
geplaatst: 6 augustus 2014, 23:45 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Ligt ook aan mijn bui. En ik vind dat Marillion wel genoeg geprezen wordt. Ik heb wat underdogs erin staan, naast all-time classics. Misschien dat ik die alltime classics ook inruil voor meer underdogs...
ach, die top lijstjes........ Ik heb even mijn top 10 bekeken en de helft staat er meer in vanwege de staat van dienst van de uitvoerenden in mijn herinnering dan vanwege het album zelf. Dit in combinatie met de periode van mijn leven waarin hij/zij/hun aanwezig waren. Een soort emo-oeuvreprijs dus...
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 2 oktober 2014, 10:12 uur
Op dit moment:
1. Queen
2. Saga
3. The Fixx
4. Tears for Fears
5. a-ha
6. Rupert Hine
7. Electro Spectre
8. Alphaville
9. Chvrches
10. Tove Lo
1. Queen
2. Saga
3. The Fixx
4. Tears for Fears
5. a-ha
6. Rupert Hine
7. Electro Spectre
8. Alphaville
9. Chvrches
10. Tove Lo
0
geplaatst: 2 oktober 2014, 11:16 uur
Momenteel:
1. Tool
2. The Doors
3. Radiohead
4. David Bowie
5. Sigur Ros
6. Aphex Twin
7. Asaf Avidan
8. Gridlock
9. Godspeed You! Black Emperor
10. World's End Girlfriend
1. Tool
2. The Doors
3. Radiohead
4. David Bowie
5. Sigur Ros
6. Aphex Twin
7. Asaf Avidan
8. Gridlock
9. Godspeed You! Black Emperor
10. World's End Girlfriend
0
geplaatst: 12 oktober 2014, 11:19 uur
Zo'n twee jaar geleden:
Nu:
1. Atmosphere
2. Big K.R.I.T.
3. Typhoon
4. Four Tet
5. Yusef Lateef
6. Gil Scott-Heron
7. J Dilla
8. Bonobo
9. El-P
10. the xx
Rhythm & Poetry schreef:
1. The Roots
2. El-P
3. Atmosphere
4. Kanye West
5. Method Man
6. Big K.R.I.T.
7. Sigur Ros
8. Godspeed You Black Emperor
9. Arcade Fire
10. CYNE
1. The Roots
2. El-P
3. Atmosphere
4. Kanye West
5. Method Man
6. Big K.R.I.T.
7. Sigur Ros
8. Godspeed You Black Emperor
9. Arcade Fire
10. CYNE
Nu:
1. Atmosphere
2. Big K.R.I.T.
3. Typhoon
4. Four Tet
5. Yusef Lateef
6. Gil Scott-Heron
7. J Dilla
8. Bonobo
9. El-P
10. the xx
0
geplaatst: 13 oktober 2014, 15:23 uur
favoriete artiesten: de klassiekers:
- David Bowie
- Kate Bush
- Velvet Underground
- Beach Boys
- Joni Mitchell
- Rolling Stones
- Serge Gainsbourg
- Tom Waits
- Led Zeppelin
- the Carpenters
oh...euh....misschien is dit wat standaard, ik kan ook Fela Kuti noemen, Gary Numan
of meer standaard artiesten als the Police, Bob Marley, Springsteen Simple Minds
maar ik ben er echt serieus helemaal weg van......
van nu:
- Bonnie Prince Billy
- Joanna Newsome
- Together Pangea
- Timber Timbre
- Arcade Fire (ik weet het, heel erg mume)
- Sigur Ros
- Phoenix
- Regina Spektor
- Jenny Hval
- Beach House
- Anais Mitchell
- Courtney Barnett
m.a.w. ik ga zeker naar het Guess who festival in november!
(The Strokes vind ik niet meer een band van nu
) twijfel over Flylo, is dat mijn favoriete artiest of is hij iemand die ongelofelijk goed is in wat hij doet.
- David Bowie
- Kate Bush
- Velvet Underground
- Beach Boys
- Joni Mitchell
- Rolling Stones
- Serge Gainsbourg
- Tom Waits
- Led Zeppelin
- the Carpenters
oh...euh....misschien is dit wat standaard, ik kan ook Fela Kuti noemen, Gary Numan
of meer standaard artiesten als the Police, Bob Marley, Springsteen Simple Minds
maar ik ben er echt serieus helemaal weg van......van nu:
- Bonnie Prince Billy
- Joanna Newsome
- Together Pangea
- Timber Timbre
- Arcade Fire (ik weet het, heel erg mume)
- Sigur Ros
- Phoenix
- Regina Spektor
- Jenny Hval
- Beach House
- Anais Mitchell
- Courtney Barnett
m.a.w. ik ga zeker naar het Guess who festival in november!

(The Strokes vind ik niet meer een band van nu
) twijfel over Flylo, is dat mijn favoriete artiest of is hij iemand die ongelofelijk goed is in wat hij doet.
0
geplaatst: 13 oktober 2014, 16:54 uur
bennerd schreef:
Ook uit de losse pols:
1. Terror
2. Big K.R.I.T.
3. Dr. Dre
4. Lionheart
5. Crowbar
6. CYNE
7. Youth of Today
8. Trash Talk
9. Liferuiner
10. Waka Flocka Flame
Geen Minor Threat, wel Youth of Today en geen Wiz Khalifa maar wel Waka Flocka Flame.
Ook uit de losse pols:
1. Terror
2. Big K.R.I.T.
3. Dr. Dre
4. Lionheart
5. Crowbar
6. CYNE
7. Youth of Today
8. Trash Talk
9. Liferuiner
10. Waka Flocka Flame
Geen Minor Threat, wel Youth of Today en geen Wiz Khalifa maar wel Waka Flocka Flame.
Update, na twee jaar.
1. Have Heart
2. Dr. Dre
3. Neurosis
4. Black Flag
5. Robert Johnson
6. Swans
7. Minor Threat
8. Trapped Under Ice
9. Joy Division
10. Crowbar
Dr. Dre en Crowbar er nog steeds in en dit keer wel Minor Threat en geen Youth of Today.
* denotes required fields.