MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 100 op 1 (De beste Belgische songs)

zoeken in:
Dat zijn de grillen van de mode, Luc.

Gotye is alweer oud nieuws, maar zijn hit blijft in de toekomst wel boven drijven.

Stromae heeft mij dit jaar toch verrast met drie sterke hitsingles.
Ook als artiest begin ik hem steeds meer naar waarde te schatten.

De titel "hedendaagse Brel" wordt hem hier en daar al op het lijf geschreven.
Alvorens tot beeldenstorm over te gaan, toch een aantal overeenkomsten aanstippen.

* Eindelijk nog eens een Belgische zanger, geen Vlaming of Waal, maar een Belg ... net zoals Brel.

* De manier waarop hij zijn teksten brengt, de articulatie, de klemtonen, half parlando
doet ook aan Brel denken. Sluit je ogen en beeld je in dat Brel Formidable zou brengen.

* De manier waarop Stromae één wordt met het personage dat hij zingt is Breliaans.
Bart Van Loo (de journalist die een lans breekt voor het Franse chanson) is het erover eens.

Geen sprake van dat Stromae's oeuvre en stempel ooit in Brels buurt zullen komen.
Maar Stromae doet Brel anno 2013 herleven, zonder hem te kopiëren, en dat verdient respect.

De hits van Stromae vind ik aardig en talent heeft hij zeker maar hem meteen naast Brel plaatsen (ook al is hij door hem beïnvloed) ... het is als een wielrenner die enkele ritten wint meteen de nieuwe Eddy Merckx noemen. Laten wij relativeren (blijkt voor vele Belgen moeilijk te zijn). Brel is een legende en zal zeer moeilijk te overtreffen zijn. Wij kunnen pas over 20 jaar bepalen of Stromae dat ook is.

Ja, maar nu ga je dus lichtjes voorbij aan mijn eigen nuance.

Ik praat nergens over Brel overtreffen. Ik zeg enkel dat hij zich erdoor liet inspireren
en dat Stromae veel meer doet dan parodiëren of kopiëren. Hij integreert Brel in zijn eigen sound.
En die sound is verduiveld hitpotent.

Zijn top 10 plaats in 100 op 1 is vooral het gevolg van de populariteit van het moment.
Kijk naar Gotye. Die is gezakt. Deels door overkill en deels door "niet zo hot meer".

Ik verbaas me eigenlijk nog het meest om de nummer 11 uit de lijst.
Nooit gedacht dat Hannelore zo hoog zou eindigen. En Mira pas op 49.

Onweerwolf
dazzler schreef:
Kijk naar Gotye. Die is gezakt. Deels door overkill en deels door "niet zo hot meer".

Onzin, Gotye kwam dit jaar voor het eerst nieuw binnen.

Jammer van de relatief lage posities voor Noordkaap en Monza maar wat ik toch met verbazing vaststel is de rol van Clouseau in de lijst. Die had ik toch veel vaker en vooral hoger verwacht.

Onweerwolf
Clouseau is wat te licht denk ik voor deze lijst.

In het verleden stonden er wat meer Clouseau nummers in maar potten hebben ze in deze lijst nooit gebroken afgezien van Daar gaat ze.

In het verleden heeft Clouseau toch wel een aantal prachtige nummers met eeuwigheidswaarde uitgebracht o.a. Daar Gaat Ze, dat hoort wel thuis in de lijst en Clouseau is hoe dan ook de populairste Vlaamse band ooit. Nadien werd het steeds meer een routineuze bedoening.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:46 uur

geplaatst: vandaag om 18:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.