MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Beste albumproductie

zoeken in:
Voor mij staat al het oude werk van Stevie Wonder ver bovenaan. Het lijkt net alsof hij in je huiskamer staat te spelen!

Aero van Jean Michel Jarre zeker, als je die in 5.1 DS speelt, je ogen sluit en gewoon fantaseert, ben je eigenlijk bijna de regiseur van een bijna voorgekauwde film.

Mojo Pin
The Velvet Underground & Nico

White Blood Cells, verschrikkelijk rauw.

Spiderland, kaal en ruimtelijk. Steve Albini heeft gezegd dat hij jaloers is op deze produktie (van Brian Paulson).

Sufjan Stevens - Illinois vind ik ook erg indrukwekkend.

Lucinda Williams - Car Wheels on a Gravel Road
Simple Minds - New Gold Dream
Sonic Youth - EVOL
Talking Heads - Remain in Light
B-52's - B-52'2
Alan Parsons Project - I Robot
Fleetwood Mac - Tusk

Ik kan hier niet uit kiezen.

ps, op Lucinda na gaat het hier om LP's

Hoe kon ik deze vergeten zijn......
Waarschijnlijk de best geproduceerde CD:

Crowded House - Woodface.

Joy Division - Unknown Pleasures

Nog nooit zo'n bizarre productie op een album gehoord. Er is veel galm, een raar drumgeluid (producer Martin Hannett liet Stephen Morris bijvoorbeeld zijn drumkit op het dak opbouwen voor de drumbeat in She's Lost Control) en er komen zelfs geluiden van dichtslaande deuren en liften in voor. Dit zorgt voor een vervreemdend effect, wat het album eigenlijk best leuk maakt om naar te luisteren. Bij elke luisterbeurt ontdek je steeds iets nieuws. De band was zelf niet blij met de productie, totdat hun fans het album ook goed vonden dankzij de productie.

Verder vind ik The Black Album van Metallica erg strak geproduceerd.

EVANSHEWSON
Héél de serie van American Recordings van Johnny Cash.

Rick Rubin deed hier een reuzejob door alles wat naar schmalz kon ruiken gewoon weg te laten en het heel SOBER te houden;

Cash deed er zijn voordeel mee en breidde op deze manier een geweldig slot aan zijn al zeer rijke carriëre!

Respect voor Rick Rubin (al ziet die man er niet uit haha!)

EVANSHEWSON
Alle meidengroepen die de wizzkid Phil Spector onder zijn hoede nam en hun muziek tot enorme hoogten tilde met zijn fameuze Wall of Sound !

Wat Youth deed op Together Alone van Crowded House is schitterend.

"Beste albumproductie"? Dan moet ik toch denken aan Nirvana's Nevermind dat ondanks, of juist dankzij, de productie uitgegroeid is tot een fenomeen. Er zijn genoeg goede albums waarbij de productie niet heeft bijgedragen aan het resultaat, maar bovengenoemde vind ik toch wel een in het oog springend voorbeeld, alsmede de productie van Master of Puppets van Metallica (het lijkt of de grafstenen op de cover de muziek maken) en The Beatles' Sgt. Pepper (revolutionaire productie).

Of ben ik nu op het verkeerde spoor?

Heart of the Congos

Briljante productie van Lee Perry.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:04 uur

geplaatst: vandaag om 02:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.