MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top-10 van beste sixties-singles

zoeken in:
Voor zover ik kan beoordelen zijn dit allen hits van Amerikaanse artiesten uit de vroege jaren zestig. Leuk, want bij de meeste mensen gaat de voorkeur uit naar de tweede helft van de jaren zestig. Ik ken ze allemaal, maar was ze bijna vergeten. Het zijn echt van die "oh ja" nummers.
Tim Hardin en Roy Orbison zijn voor mij de pareltjes.

Het is zeer moeilijk om 10 favoriete songs uit de 60's te geven, er zijn er zoveel, maar dit is een poging daartoe.

The Beatles - A Day in the Life
Rolling Stones - Jumping Jack Flash
The Kinks - Waterloo Sunset
The Bee Gees - Massachusettes
Roy Orbison - In Dreams
The Doors - The End
Moody Blues - Nights in White Satin
The Beach Boys - Good Vibrations
Simon & Garfunkel - The Boxer
Scott McKenzie - San Francisco

De late jaren ‘50/ vroege jaren ’60 is een periode die, door de meeste muziekliefhebbers niet echt serieus genomen wordt. Zeer ten onrechte, vind ik zelf. Tekstueel is het misschien nog niet zo diepgaand, maar de naieve onschuld en de fun, vaak gecombineerd met een (verdoken) sensuele boodschap (zeker bij de zwarte artiesten uit die periode) leverde verschillende onverwoestbare pareltjes op die je vandaag quasi nooit meer op de radio hoort.

Nog enkele voorbeelden:
Dion & The Belmonts- Teenager in Love
Etta James- At Last
Contours- Do You Love Me
Claudine Clarke- The Party Lights
Rivingtons- Papa-oom-mow-mow
James Brown- Night Train
Gary US Bonds- Quarter To Three
Four Tops- Baby I Need Your Loving
Jackie DeShannon- When You Walk in That Room
Gene Chandler- Duke of Earl
Four Seasons- Walk Like a Man
Crystals- He’s a Rebel
Joe Tex- Hold What you’ve Got
Bobby Bare- Detroit City
Major Lance- The Monkey Time
Chuck Jackson- Any Day Now
Little Anthony & Imperials- Going out of my Head
Ricky Nelson- Hello Mary Lou
Freddie King- Hide Away
Solomon Burke- Just Out Of Reach Of My Empty Hands
Curtis Mayfield & Impressions- Gypsy Woman
Marcels- Blue Moon
Charlie Rich- Lonely Weekends
Irma Thomas- Wish Someone Would Care

Ik ben het 100% eens met zinulzki. Begin jaren '60, voor de Beatles-periode werd er ook veel goede muziek uitgebracht. Zo was de soul in die periode in volle bloei met Sam Cooke, Ray Charles, James Brown, Etta James, Solomon Burke, Irma Thomas, Arthur Alexander, Gene Chandler, Jerry Butler ... Ook de meidengroepen (Ronettes, Shirelles, Crystals) en instrumentale rockbands (Shadows, Johnny & the Hurricanes, Tornados) brachten verfrissende muziek.
Roy Orbison, Everly Brothers, Del Shannon, Elvis Presley, Fats Domino en vocalisten als Neil Sedaka en Brenda Lee vond ik ook prima in die periode.
De bovenstaande nummers van Dion & The Belmonts, Four Seasons, Ricky Nelson en Marcels bv. zijn evergreens en hoor je nu nog regelmatig op de radio. De opgesomde nummers door zinulzk vind ik trouwens allemaal parels.
In die periode was de klankkleur rauw en kaal, er was nauwelijks sprake van opsmuk of productie en dat vind ik net de charme van die nummers. Ze klinken hierdoor eerlijk en natuurlijk.
Heden ten dage zijn er artiesten die met veel succes teruggrijpen naar de soul uit die periode : Amy Winehouse en Duffy.

kistenkuif
In de opmerkingen van zinulzki en LucM kan ik me goed vinden...thóse were the days. Zo ongeveer tussen 1955-1965 werd vnl middels singles, steen voor steen een solide fundament gelegd voor het daar op volgende zo bewierookte hippietijdperk (1965-197.....?) De elpee kreeg toen als geluidsdrager geleidelijk meer de serieuzere status van samenhangend kunstwerk en diende minder als vehikel voor radiohits.

Aan een singles-toptien begin ik niet. Te lui voor een keuze uit te veel kandidaten. Wel een aantal favoriete artiesten van mij uit die vroege jaren: Hank Williams, Muddy Waters, Carl Perkins, The Everly Brothers, Buddy Holly, Charlie Rich, Elvis Presley, Louis Prima, Link Wray, Sam Cooke, Sarah Vaughn. Solomon Burke, The Platters, Roy Orbison en nog wel een paar echte wegbereiders die me nu niet te binnen schieten.

De titel van de topic is Top 10 van de beste sixties-singles. Een single heeft ook een B-kant. Die vermeld ik dus maar ook.
01:Elvis Presley:Suspicious minds/You'll think of me (1969)
02:The Doors:Light my fire/The crystal ship (1967)
03:Led Zeppelin:Whole lotta love/Living loving maid (1969)
04:Bob Dylan:Subterranean homesick blues/She belongs to me (1965)
05:Tim Hardin:How can we hang on to a dream/It'll never happen again (1966)
06:Fleetwood Mac:Oh well (part one)/Oh well (part 2) (1969)
07:Steppenwolf:Born to be wild/Everybody's next one (1968)
08:Sonny Boy Williamson:Help me/Bye bye bird (1963)
09:Them:Baby, please don't go/Gloria (1964)
10:The Kinks:You really got me/It's alright

buizen
kistenkuif schreef:
Zo ongeveer tussen 1955-1965 werd vnl middels singles, steen voor steen een solide fundament gelegd voor het daar op volgende zo bewierookte hippietijdperk (1965-197.....?)

..De elpee kreeg toen als geluidsdrager geleidelijk meer de status van samenhangend kunstwerk en diende minder als vehikel voor radiohits.

Mooi gezegd.
Jammer dat de wispelturige jeugd van tegenwoordig zo weinig respect heeft voor onderhavige muzikale periode(s).

kistenkuif
Nu oordeel je een beetje te hard. In mijn jeugdjaren had ik en mijn generatiegenoten ook bar weinig interesse voor populaire muziek uit pakweg 1920. Bovendien is vinyl nu weer de favoriete geluidsdrager voor (niet alleen) hedendaagse jongeren en de meeste single-muziek uit de late jaren 50 en vroege jaren 60 is alleen nog op (verzamel) cd te vinden. Het is een muzikaal erfgoed dat daarom vermoedelijk langzaam in vergetelheid zal vervagen. Op wat klinkende namen na. Da's wel jammer.

Beach Boys - Wouldn't It Be Nice / God Only Knows
Beatles - Penny Lane / Strawberry Fields Forever
Del Shannon - Runaway
Christophe - Aline
Elvis Presley - Are You Lonesome Tonight
Kinks - Waterloo Sunset
Mama's & Papa's - California Dreaming
Otis Redding - (Sitting on) the Dock of the Bay
Small Faces - Lazy Sunday
Temptations - My Girl

Zomaar eventjes tien favorieten off the record.

kistenkuif
The Drifters - Under the Boardwalk
Bobby Fuller - I Fought the Law
Martha Reeves & The Vandellas - Jimmy Mack
Ben E. King - Stand by Me
Chuck Berry - Johnny B. Goode
Roger Miller - King of the Road
The McCoys - Hang on Sloopy
Charlie Rich - Big Boss Man
Solomon Burke - Everybody Needs Somebody to Love
Louis Prima - Buona Sera

Zomaar een greep uit mijn dorpse tienertijd. Ervaren rotten.
Als aanloopje naar wat nog volgde in de late jaren 60...

kistenkuif
...na een tijdsprongetje de volgende oogst.
Jong en hip nemen het stokje over:

The Who - My Generation
Beach Boys - God Only Knows
Love - Alone Again Or
Moby Grape - Can't Be So Bad
The Association - Along Comes Mary
Lovin Spoonful - Summer in the City
Bobbie Gentry - Ode to Billy Joe
Spencer Davis Group - Gimme Some Lovin
Fairport Convention - Fotheringay
Van Morrison - Brown Eyed Girl
Fleetwood Mac - Oh Well, part 1&2
Richard Harris - MacArthur Park
Dusty Springfield - Son of a Preacher Man
The Kinks - Dead End Street

(soulmuziek buiten beschouwing gelaten)

kistenkuif
Creedence Clearwater Revival glad vergeten.
Toen nota bene één van mijn favoriete bands.
Kies zelf maar een single uit. Altijd goed.

Dit is echt geen doen - tien singletjes uit de tijd dat ik met rode oortjes naar de radio luisterde. Soms stiekem omdat vader een hekel had aan "die herrie". Desondanks een poging.

01. It Was a Very Good Year - Frank Sinatra (1965)
02. Crying in the Chapel - Elvis Presley (1965)
03. Hold What You've Got - Joe Tex (1964)
04. Maggie's Farm - Bob Dylan (1965)
05. Paperback Writer - The Beatles (1968)
06. Mystic Eyes - Them (1965)
07. Defecting Grey - The Pretty Things (1967)
08. When Will I Be Loved - The Everly Brothers (1960)
09. I'm Sorry - Brenda Lee (1960)
10. What the World Needs Now Is Love - Jackie DeShannon (1965)

En zo kan ik er nog wel 10 maken...

kistenkuif
Mee eens. Zo'n beperkte selectie maken uit het gigantisch reservoir vol prachtsingles van destijds, dat is een schier onmogelijke klus. 10 X 10 is een makkie gezien je kennis van zaken. Bij onderstaand uitvoerig en geinig topic kan je meer eieren kwijt, heartofsoul, zo ontdekte ik gister. Kwaliteit en nostalgie ten top.

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Wekelijks: de singles top 20 van 50 jaar terug

Een lastige keuze inderdaad, want ik zou zo een top 100 van prachtsongs uit de jaren '60 kunnen opstellen. Ik beperk me tot één song per artiest:

1. Bob Dylan - Like a Rolling Stone (1965)
2. Simon & Garfunkel - The Boxer (1969)
3. Them - Baby Please Don't Go (1965)
4. Otis Redding - Fa Fa Fa Fa Fa (Sad Song) (1966)
5. Booker T. & The MG's - Green Onions (1962)
6. Johnny Cash - Daddy Sang Bass (1968)
7. Ben E. King - Stand By Me (1961)
8. James Brown - It's a Man's Man's Man's World (1966)
9. Chicken Shack - I'd Rather Go Blind (1969)
10. The Beach Boys - Sloop John B. (1966)

Gast
geplaatst: vandaag om 18:49 uur

geplaatst: vandaag om 18:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.