MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Klaus Schulze album top 5 (solo)

zoeken in:
Bij het ontdekken van de zoveelste geweldige plaat van deze man...
wat is jullie Schulze top 5?

Ik ben er nog niet helemaal uit.

1. Mirage
2. Timewind
3. Moondawn
4. X
5. Irrlicht

tangmaster
01 Timewind
02 Moondawn
03 Mirage
04 Body Love vol. 2
05 X

1. X

2. Blackdance

3. Irrlicht

4. Timewind

5. Cyborg

1. Mirage
2. X
3. Timewind
4. Moondawn
5. Irrlicht

01. Timewind
02. X
03. En=Trance
04. The Dresden Performance
05. Dune

Had het niet beter een top 10 kunnen zijn. Nu ben ik zo vaak van de computer naar het cd-rek gelopen een paar keer, en heb ik nu het gevoel of dat ik wel goed bezig ben geweest, maar niet goed genoeg. Als je zo voor de kast staat lopen de noten uit de oren.

Dan maak je toch een Top 10 Gerard, of wat mij betreft een top 50. Het is jouw feest

Paap_Floyd schreef:
Dan maak je toch een Top 10 Gerard, of wat mij betreft een top 50. Het is jouw feest

Het was niet als kritiek bedoeld, maar toen ik het topic zag had ik het idee zo snel mogelijk een lijstje maken en dat viel niet mee. Nee, wat dat betreft juig ik het juist toe. Van zoiets blijf je af en vult alleen in wat de bedenker heeft uitgedacht.

Ik bezit 99,9% van het gehele oeuvre van Klaus Schulze. Ik heb talloze concerten bijgewoond. De laatste keer op 18-07-2008 in Sankt Goarshausen. Aanstaande 12-11-2008 ga ik naar Berlijn.
Schulze was op sterven na dood. In 2004 zou ik naar Bologna gaan voor een concert. Dit concert werd wegens ernstig ziek zijn afgelast. Afgelopen april 2008 zou ik naar Parijs zijn gegaan. Werd 7 dagen van tevoren afgelast wegens ernstig ziek zijn. Schulze rookte decennia lang twee pakjes sigaretten per cdag. Hij schijnt vanaf maart 2008 rookvrij te zijn. Hij is nu 61 jaar.

En nu, op 18-07-2008, trof ik een hele fragiele Klaus Schulze in Duitsland. Af en toe ondersteund door Lisa Gerrard. Heel aandoenlijk en best wel triest. Maar die muziek... die was zo mooi.

Ik kocht Timewind in 1978, drie jaar na het verschijnen. Ik bezocht Schulzes eerst concert in Brussel, in november 1980.

Natuurlijk, zijn periode met Rainer Bloss was bagger. Maar de jaren negentig tot en met nu gaven een hele consistente stijgende lijn te zien. Heel anders dan de magische jaren 70 van de vorige eeuw. Maar hij doet het wéér. Klaus Schulze is de Mozart van onze tijd, met de hedendaagse elektronische instrumenten maar met dezelfde geniale creativiteit en verrassende composities. Klaus Schulze is en blijft verbazingwekkend. Hij is een duivelskunstenaar. Ik hoop dat Klaus Schulze nog vele jaren hier mag blijven en door kan gaan met zijn creaties. Ik zag op Youtube een filmpje van de WDR, Klaus Schulze in 1977, 30 jaar oud, in die weergaloze setting. Analoge spullen, de Big Moog en vele andere. En Klaus in zijn flower power outfit in kleermakerszit. Met dat jonge snuitje...

Mijn top 5:
1. Timewind
2. Mirage
3. Moondawn
4. Farscape
5. X

Mooi en indringend verhaal Brainvoyager, werd er even stil van. Het is niet niks als er wat met de gezondheid iets mis gaat. Zelf heb in hetzelfde hotel geslapen waar ook Klaus Schulze sliep. Al snel na het ontbijt zag ik Schulze met een glas sterke drank aan de bar zitten. Daarnaast rookte hij de ene peuk naar de andere, waardoor ik toen al dacht er is iets mis.

Door de jaren heen ben ik hem op muziekgebied blijven volgen, maar wel met in mijn achterhoofd: "Hoelang kunnen we nog genieten van zijn muziek?" Mede door het voorafgaande kreeg ik het gevoel of Schulze zijn leven niet op de rit had, wat ook door klonk in zijn muziek. Het werd met de jaren zwaarder en zwaarder en had daardoor niet meer de groove die het ooit had. Op een zeker moment was dit zo sterk dat ik Schulze niet meer actief volgde, vanwege het gevoel dat hij meer met zichzelf bezig was, dan met de muziek. Hetgeen jammer is, want ooit gold hij als muziek vernieuwer, een titel die hij niet langer kon waarmaken, wat best zielig is om te noemen. In de jaren zeventig van de vorige eeuw zo iemand, maar in de jaren tachtig iemand die al snel de weg kwijt was en opnieuw heeft moeten vechten om een deel van zijn status terug te krijgen. Het doet desolaat aan.

1. Body Love
2. Timewind
3. Mirage
4. Body Love Vol. 2
5. Moondawn

5 jaar later:

01 [02] Timewind
02 [04] X
03 [05] Irrlicht
04 [01] Mirage
05 [02] Moondawn

Hmm, lastig. Als het helemaal uit solo-albums moet bestaan dit ongeveer:

1. Irrlicht
2. Cyborg
3. X
4. Timewind
5. Audentity
6. Mirage
7. Moondawn
8. Picture Music
9. Blackdance
10.Dresden Performance / Body Love Vol. 2

1. Mirage
2. Cyborg
3. Timewind
4. Moondawn
5. Irrlicht

Cured
1. Moondawn
2. Timewind
3. Mirage
4. Irrlicht
5. X

Misterfool
Een voorlopige top 10, de beste kerel heeft gewoonweg te veel mooie albums op zijn naam staan. Ook buiten de jaren 70 heeft hij meerdere geniale albums uitgebracht.

1. Mirage
2. Babel(samen met Andreas Grosser)
3. Irrlicht
4. X
5. Cyborg
6. Timewind
7. Are You Sequenced?
8. Body love. vol.2
9. Ballet 2
10.Moondawn.

Brainvoyager schreef:
Schulze rookte decennia lang twee pakjes sigaretten per cdag. Hij schijnt vanaf maart 2008 rookvrij te zijn. Hij is nu 61 jaar.

Hoelang heeft hij dat volgehouden is dan de vraag als ik de hoes van Silhouettes zo'n 10 jaar later zie:

https://www.musicmeter.nl/images/cover/712000/712461.300.jpg?cb=1526960818

Dit vind ik toch een verrassend goed album, zo na het saaie Shadowlands van vijf jaar eerder die ik zonder de bonustracks heb. Als dit zijn laatste nieuwe studioalbums waren tenminste; er staan wel meer recente albums op de site zonder berichtgeving en als ik het opzoek blijkt het dan vaak om oude opnames te gaan.

Top 5.

1. Body Love
2. Timewind
3. Mirage
4. Blackdance
5. Picture Music

Top 3 blijft ongewijzigd. Dacht dat ik t/m EN=Trance alleen Trancefer niet heb. Van de jaren 90 ken ik een goede handvol en vind Are You Sequenced? en Dosburg Online de besten. Van dit millennium alleen eerder aangehaalde albums als originele geluidsdragers.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:07 uur

geplaatst: vandaag om 11:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.