MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Metacritic.nl (Eindejaarslijstjes 2007)

zoeken in:
servaas
Het einde van het jaar komt weer in zicht, dus publiceren de hh muziekrecensent bij de landelijke, regionale en lokale weekbladen weer hun lijstjes over 2007.

Vandaag (29/11) trappen de critici van de Volkskrant - Gijsbrecht Kamer en Menno Pot - af. Welke critici volgen?

Gijsbrecht Kamer (De Volkskrant)

10. Lonely Dear - Lonely Black
09. The Shins - Wincing the Night
08. Burial - Untrue
07. Spinvis - Goochelaars en Geesten
06. LCD Soundsystem - Sounds of Silver
05. Spoon - Ga Ga Ga Ga Ga
04. Amy Winehouse - Back to Black
03. Bruce Springsteen - Magic
02. Arctic Monkeys - Favorite Worst Nightmare
01. Arcade Fire - Neon Bible

Menno Pot (De Volkskrant)

10. Okkervil River -The Stage Names
09. Interpol - Our love to Admire
08. Spinvis - Goochelaars en Geesten
07. Animal Collective - Strawberry Juice
06. Amy Winehouse - Back to Black
05 The Bees - Octopus
04. Low - Drums and Guns
03. Bruce Springsteen - Magic
02. Arctic Monkeys - Favorite Worst Nightmare
01. Arcade Fire - Neon Bible

Merkwaardig dat beiden Back to Black noemen, aangezien dat album in 2006 al uitkwam.

Casartelli (moderator)
ik ben Volkskrantlezer en er zowat nog trots op ook... maar voor de beide muziekrecensenten schaam ik me eigenlijk een beetje

servaas schreef:

10. Lonely Dear - Lonely Black

Loney, Dear - Loney, Noir

Casartelli (moderator)
itchy schreef:
Loney, Dear - Loney, Noir

ja, dat aardbeiensap moet volgens mij ook jam zijn

Ik doe er gewoon zelf één. Ik twijfel nog steeds over de precieze volgorde. Adams toch hoger? Wilco moet toch ook.... en Arcade Fire dan?! Ja, Radiohead, die gasten kunnen er ook wat van.... Nou ja, dit is het:

1. Bruce Springsteen - Magic (Dat krijg je als je al dik twee decennia lang Brucefan bent. Wel kritisch beluisterd (altijd!) maar het is gewoon een dijk van een plaat en live is het alleen nog maar beter (Devil's Arcade bijvoorbeeld, afgelopen zaterdag)
2. Interpol -Our Love To Admire (één van de hoogtepunten van Lowlands en alleen al vanwege Pioneer to the falls een topplaat die kan tippen aan hun debuut)
3. Kings of Leon - Because Of The Times (een betere bluesrockplaat die zo swingt ken ik haast niet. Als je hier geen energie van krijgt ben je een niet meer te redden ijskonijn. Zeiknat van het zweet kwam ik de Lowlandstent uit)
4. Okkervil River - The Stage Names (ongelooflijke parel dit jaar. Country, folk, blues, rock, fraaie zanglijnen en natuurlijk Sloop John B. Subliem!)
5. Arcade Fire - Neon Bible (deze band kán geen slechte platen maken en als ze zich ook nog eens overduidelijk laten beïnvloeden door mijn grote held (zie 1.) dan ben je bij mij verzekerd van een plek in de top 10. Het raakt vooral ook live exact de juiste gevoelige snaar bij ondergetekende.)
6. Radiohead - In Rainbows (wederom een geweldig album van deze Britse heren en wat mij betreft hun beste na OK Computer en The Bends en dat wil toch wat zeggen)
7. Wilco - Sky Blue Sky (typische Wilcoplaat en een ontzettende groeidiamant. Op het eerste gehoor wat ontoegankelijk (behalve het eerste nummer) maar als je na 100 keer nog steeds denkt "Hmmm, toch maar weer eens even opzetten", ja dan ben je toch verkocht?
8. The Shins - Wincing The Night Away (deze plaat kwam al in februari uit als ik me niet vergis en wist toen al dat dit plaatje hoog zou eindigen. Wat een geweldige zanglijntjes, aanstekelijke riffjes en wat word je er vrolijk van. Ze 'ruleden' ook absoluut in Paradiso.
9. Ryan Adams - Easy Tiger (tja, deze moet eigenlijk een stuk hoger; wat een superplaat van deze lopende-band-werk-artiest. Gelukkig heeft hij met zijn Cardinals een plaat gemaakt die kan tippen aan Heartbreaker. En het concert 8 dagen geleden was uniek omdat het gewoon zo góed was)
10. Bright Eyes - Cassadaga (wil je één folkplaat kopen dit jaar, dan moet dit hem zijn. 13 parels van nummers, geweldige duetten en een emotie die je alleen bij Conor Oberst terug kan horen. Luisteren!)

En de reservelijst/eervolle vermeldingen:
- Nog niet gehoord/gezien maar ongetwijfeld een topper: de DVD Heima (en CD Hvarf/Heim) van Sigur Rós
- Bruce Springsteen & The Seeger Sessions Band - Live in Dublin. Omdat het geen studioalbum is heb ik hem niet in de lijst opgenomen (maar dat is dan ook echt de enige reden!)
- Editors - An End Has A Start (kan niet tippen aan Interpol maar met Weight of the World hebben ze wél een van de mooiste nummers van 2007 op hun naam staan. Vandaar de eervolle vermelding!)

Wat een ongekende boud lijsten van die Volkskrant recensenten. Duidelijk alleen maar kaas van grote bands/artiesten gegeten

Ik vind het eigenlijk al vrij alternatief wat ze in hun top 10 zetten

GorrilavsBear komt wel met een origineel en leuk toplijstje.

17. Arcade Fire Neon Bible
People (including me) expecting another Funeral were let down by this, and rightfully so. But after seeing these guys play the new material live in uncomfortably close proximity, I gained an unexpected appreciation for the power of these songs. Plus, I'll be honest, this helped too.

16. Menomena Friend and Foe

15. Glass Candy Beatbox
I was hoping for the next proper LP from this Portland duo at some point this year, but this 9-song tour CD compiling most of the band's free myspace tracks from '07 will more than suffice. The throwback/future disco-pop record of the year.

14. The Besnard Lakes ...Are The Dark Horse
With "Disaster" and "For Agent 13," the Besnard Lakes delivered the most powerful and unavoidably moving album-opening 1-2 punch of the year, hands down.

13. Cass McCombs Dropping the Writ
Cass McCombs one-ups his recent and future tourmates Ariel Pink and Jose Gonzalez with one of the most subtly (and accessibly) weird releases of the year. Softer and maybe a little more restrained than his previous work, this cements him as the most underrated singer-songwriter in indie-rock.

12. Santogold I Believe in Santogold 12" + assorted internet jams
Is this cheating? Fuck it, with songs this unstoppable, Philly's Santi White had to be represented on this list somehow. It's obvious to anyone that's paying attention at this point that she's going to be huge in '08.

11. Oh No Dr. No's Oxperiment
Please let this spawn a new wave of hip-hop producers bent on mining the seemingly endless treasure-trove of lost Anatolian psych-funk.

10. M.I.A. Kala

09. Bodies of Water Ears Will Pop & Eyes Will Blink

08. Lil' Wayne Da Drought 3
The most prolific (and by his account, the greatest) rapper alive drops the most entertaining hip-hop release of the year. Weezy's wordplay is more ridiculous than ever, and his flow is impossibly self-assured. If "Ride for my Niggas" doesn't leave your jaw dropped as you reach to hit "rewind," then this probably isn't for you.

07. Black Lips Los Valientes Del Mundo Nuevo
I've seen the Black Lips' Good Bad Not Evil showing up on tons of year-end lists, but for me, this live album is where it's at; it's the closest you're going to get to the band's filthy and raw live show, with Tijuana providing the ideal backdrop.

06. Radiohead In Rainbows

05. St. Vincent Marry Me

04. Burial Untrue
Burial has absolutely owned my speakers after midnight for the last couple of months. The lone knock I've seen on Untrue is that it's too cold and "mood music"-y, but the record's soulful, enveloping bleakness is laced with a "glowing, buzzing" (Burial's words) trace of hope that ends up being its biggest virtue.

03. Marissa Nadler Songs III: Bird on the Water

02. White Denim Let's Talk About It

01. Panda Bear Person Pitch
I think I've probably said enough about this record in the months since I all but named it my album of 2007 back in January. Forget album of the year, this is one of my favorite albums of the last decade.

titan (crew)
De top 20 van Oor (50 critici)

01. Arctic monkeys - Favourite orst nightmare
02. Amy Winehouse - Back to black
03. LCD soundsystem - Sound of silver
04. Arcade fire - Neon bible
05. Radiohead - In rainbows
06. Bruce Springsteen - Magic
07. Editors - An end has a start
08. Mika - Life in a cartoon motion
09. Interpol - Our love to admire
10. Justice - †
11. Patrick Watson - Close to paradise
12. Kings of Leon - Because of the times
13. Wilco - Sky blue sky
14. Moke - Shorland
15. The Shins - Wincing the night away
16. Burial - Untrue
17. Battles - Mirrored
18. M.I.A. - Kala
19. 1990s - Cookies
20. The Field - From here we go sublime ex aequo met Grinderman - Grinderman

Echt een typisch OOr lijstje en wat Amy Winehouse uit 2006 daar doet is me ook een raadsel..... (van Patrick Watson kan ik het me dan nog voorstellen omdat die in 2007 pas een NL-release kreeg).

Gast
geplaatst: vandaag om 02:03 uur

geplaatst: vandaag om 02:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.