MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2008 / MusicMeter Top 100

zoeken in:
Ik mis alleen The Tallest Man on Earth, Air France en Mount Eerie... Overige 7 zitten er keurig in, met Portishead die de hoogste notering te pakken heeft (nr 6). Mijn nummer 1, Sun Kil Moon, blijft steken op plekje 44.

Mijn definitieve top 10 van het uitstekende muziekjaar 2008:

1 Johnny Flynn - A Larum (*****)
2 Joan as Police Woman - To Survive (*****)
3 Brazzaville - 21st century girl (*****)
4 Girls in Hawaii - Plan your escape (*****)
5 Micah p. Hinson - The red empire (****1/2)
6 Welcome to the welcome wagon (****1/2)
7 Songdog - A Wretched Sinner's Song (****1/2)
8 Get Well Soon - Rest Now, Weary Head, You Will Get Well Soon (****1/2)
9 Deerhunter - Microcastle (****1/2)
10 The Do - A mouthful (****1/2)

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
Heb zojuist het volgende lijstje ingediend:

1. The Pineapple Thief - Tightly Unwound
2. Canvas Solaris - The Atomized Dream
3. Madrugada - Madrugada
4. Marillion - Happiness is the Road
5. R.E.M. - Accelerate
6. Death cab for Cutie - Narrow Stairs
7. Asia - Phoenix
8. Demians - Building an Empire
9. Elbow - The Seldom Seen Kid
10. Fleet Foxes - Fleet Foxes

Oei... ik heb later nog rond nummer 5 (weet het niet precies meer en kan het nu ook niet meer nazoeken) Martin Orford en DeeExpus Project ingevoerd en de rest allemaal twee plaatsen laten zakken. Kan ik toch niet meer zeggen dat ik de nummer 1 ook in mijn lijstje had. Van de andere kant, die had het voor het eindtotaal niet nodig en de twee 'nieuwelingen' hadden best wat meer stemmen mogen krijgen. Wel zie ik mijn oorspronkelijke nummers 1 (76), 3 (13), 4 (23), 5 (33) en 6 (28) terug in de lijst, dus dat is toch nog griezelig mainstream voor mijn doen.

AriTupari schreef:
========== 4,5* ==========
01. Girls in Hawaii - Plan your Escape
02. Sigur Rós - Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust
03. TV on the Radio - Dear Science
========== 4,0* ==========
04. Nick Cave & the Bad Seeds - Dig, Lazarus, Dig!!!
05. The Notwist - The Devil, You + Me
06. Portishead - Third
07. The Verve - Forth
========== 3,5* ==========
08. Oasis - Dig Out Your Soul
09. dEUS - Vantage Point
10. Goldfrapp - Seventh Tree

Update:

========== 4,5* ==========
01. Girls in Hawaii - Plan your Escape
02. TV on the Radio - Dear Science
03. Tim Vanhamel - Welcome to the Blue House
========== 4,0* ==========
04. Portishead - Third
05. The Verve - Forth
06. Nick Cave & the Bad Seeds - Dig, Lazarus, Dig!!!
07. The Notwist - The Devil, You + Me
========== 3,5* ==========
08. Electric President - Sleep Well
09. dEUS - Vantage Point
10. Oasis - Dig Out Your Soul

Hmm ik mis toch echt wel the Young Knives aan deze lijst... die verdienden toch echt wel hun plaatsje.

Alleen Saadiq en Duffy staan erin uit mijn top10. Verder een verrassend nummer 1 (ik had standaard als altijd Sigur Ros verwacht).

Staan ook een paar albums in waarvan ik me echt afvraag waarom ze erin staan (bv. 808's & Heartbreaks van Kanye West). Maar ach, dat heb je toch altijd.

1. Le Le - Flage (-)
2. De Jeugd van Tegenwoordig - De Machine (22)
3. Drive-By Truckers - Brighter Than Creation's Dark (67)
4. Elbow - The Seldom Seen Kid (1)
5. Crystal Castles - Crystal Castles (74)
6. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold (26)
7. The Raconteurs - Consolers of the Lonely (15)
8. The Welcome Wagon - Welcome to the Welcome Wagon (-)
9. Lady Linn and Her Magnificent Seven - Here We Go Again (-)
10. N*E*R*D - Seeing Sounds (-)

De Jeugd had ik wel niet zo hoog verwacht..
En N*E*R*D er dan weer niet in, terwijl misbaksels als die van Kanye West en dergelijke rond nummer 30 staan..
Drive-By Truckers en Crystal Castles hadden ook wel wat hoger gemogen, maar goed
En blijkbaar geen liefhebbers van Le Le op MusicMeter ?

Ik ben blij dat Shearwater's Rooks er tussen is gekomen. Weliswaar op een aftandse 42ste plek, maar hij staat er tussen. Ik had Rooks zelf op 4 gezet.

Elbow is dan weer niet verrassend, met diens eerste plek. Bij mij stond het album van de band op 8. Twee albums uit mijn top 10 dus in de 'grote lijst'. *Hoogtepunt*

Liefst 3 platen uit mijn top 10 wisten door te breken tot de top 100

1. Boris - Smile (86)
2. The Mae Shi - HLLLYH (-)
3. AmenRa - Mass IIII (-)
4. TV On The Radio - Dear Science (8)
5. Jaguar Love - Take Me To the Sea (-)
6. The Hold Steady - Stay Positive (-)
7. Marnie Stern - This Is It and I Am It and You Are It and So Is That and He Is It and She Is It and It Is It and That Is That (-)
8. Blitzen Trapper - Furr (95)
9. Alec Empire - The Golden Foretaste of Heaven (-)
10. Ponytail - Ice Cream Spiritual (-)

stuart
Ik ben de laatste 3 jaar niet zo bekend met alle albums die toen zijn uitgekomen en zo'n lijst is een mooi hulpmiddel om te zien of er ook wat van mijn gading tussen zit (in dit geval over 2008).

Meshuggah in de top 100, mijn voorspellingen zijn uitgekomen. Voor de rest geen enkele plaat waar ik op gestemd heb, had ik ook al ongeveer kunnen voorspellen

stuart schreef:
Ik ben de laatste 3 jaar niet zo bekend met alle albums die toen zijn uitgekomen en zo'n lijst is een mooi hulpmiddel om te zien of er ook wat van mijn gading tussen zit (in dit geval over 2008).

Lijst 2006
Lijst 2007
Lijst 2008

Mijn uiteindelijke top 25:

1 The Haunted - Versus 4,5*
2 M83 - Saturdays = Youth
3 Death Angel - Killing Season
4 Blackfilm - Blackfilm
5 Genghis Tron - Board Up the House
6 Gojira - The Way of All Flesh
7 Dr. Acula - Below Me
8 Nick Cave & The Bad Seeds - Dig, Lazarus, Dig!!! 4*
9 The Notwist - The Devil, You + Me
10 Portishead - Third
11 Claw Boys Claw - Pajama Day
12 Elbow - The Seldom Seen Kid
13 Earth - The Bees Made Honey in the Lion's Skull
14 Steven Wilson - Insurgentes
15 Heidevolk - Walhalla Wacht
16 North Mississippi Allstars - Hernando
17 Cavalera Conspiracy - Inflikted
18 Cryptopsy - The Unspoken King
19 Hayseed Dixie - No Covers 3,5*
20 No-Man - Schoolyard Ghosts
21 AC/DC - Black Ice
22 Triggerfinger - What Grabs Ya?
23 Mercenary - Architect of Lies
24 Bauhaus - Go Away White
25 The Cure - 4:13 Dream

Van mijn top 10 zijn er maar 4 die de top 100 gehaald hebben.

Hiphop hoofden hebben het nog een stuk zwaarder , van mijn top 10 staan er maar 2 in de top 100 (Atmosphere en Portishead).

stuart
herman schreef:

Wat voor conclusie(s) verbind je dan hieraan?

Die lijst van 2008 vind ik tenslotte goed meevallen, bijna even goed als die van 2007 en een stuk beter dan die van 2006. Het aantal stemmers stijgt ook fel per jaar.

Wat leuk, Fennesz heeft de top100 gehaald. Verder nog Flying Lotus, Atmosphere en Portishead uit mijn lijstje.

Maar 4 uit mijn top10, en zelfs ook 4 uit mijn top20, maar dat verbaast me ook weer niet zo. Voorgaande jaren was de lijst ook niet zo interessant, dus hij is er niet op achteruit gegaan.

1. Fabio Orsi - Before Long, Before Anyone, the Stars Will Be Walls in My Mind (-)
2. Ellen Allien - Sool (-)
3. DJ/Rupture - Uproot (-)
4. Flying Lotus - Los Angeles (88)
5. Fennesz - Black Sea (98)
6. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold (26)
7. Portishead - Third (6)
8. Aidan Baker/Tim Hecker - Fantasma Parastasie (-)
9. Helios - Caesura (-)
10. Luomo - Convivial (-)

Leuk dat Girls in Hawaii de top-100 nog heeft bereikt. Opvallend zijn de lage noteringen van the Cure en Kaiser Chiefs.

Tja. Wel jammer dat je zodra de Top 100 er staat niet eens meer je EIGEN top 10 kan bekijken !

Wat ik nog wel weet dat de mijne enorm verschilt van die van Musicmeter.. Vraag is of dat aan mij ligt of aan Musicmeter...

Veel zaken die bij mij erin stonden, haalden denk ik de MuMe-eindlijst niet... Al stonden bijvoorbeeld ELBOW en OPETH er ook wel in...

Opvallend dat er op musicmeter amper aandacht, belangstelling, appreciatie is voor de prachtige CD's van AIMEE MANN, ELLIOTT MURPHY en DANIEL LANOIS...

Ik hield trouwens in mijn lijstje enkel met "studio-opnamen" rekening...

Anyway is het mogelijk om alsnog je eigen top 10 te kunnen zien???

mathieudc
LucM schreef:
Leuk dat Girls in Hawaii de top-100 nog heeft bereikt.
Inderdaad! Heb ik als favoriet van 2008 aangeduid gevolgd door Xavier Rudd, die de toplijst niet bereikte (ook maar 13 stemmers, dus sowieso onmogelijk). Voor de derde plaats twijfelde ik sterk tussen Fleet Foxes en James Morrison, ik ben er nog steeds niet uit maar ik heb de laatste op de derde plek gezet (ook niet aanwezig in de toplijst). Voor de rest staan er 3 platen uit mijn top-10 ook in de MusicMeter top-10: Elbow, Fleet Foxes en Coldplay. Niet zo heel verwonderlijk, ik haal veel inspiratie uit MusicMeter en zo overdreven veel 2008-releases heb ik niet gehoord (19 stuks voorlopig).

Een mooie, maar voorspelbare top 100. De top 3 had ik precies goed voorspeld. Van mijn top 10 zijn er 7 in gekomen: nr. 1 (Wolf Parade) op 40, nr. 2 (Fleet Foxes) op 2, nr. 3 (Get Well Soon) op 58, nr. 5 (Steven Wilson) op 48, nr. 7 (Lindstrom) op 82, nr. 9 (Marillion) op 23 en nr. 10 (Sigur Rós) op 4. Alleen nr. 4 (Polder), nr. 6 (Death in June) en nr. 8 (Booka Shade) staan er niet in, maar die had ik er ook niet in verwacht...

stuart schreef:
(quote)

Wat voor conclusie(s) verbind je dan hieraan?

Dat vooral toegankelijke pop/rock het goed doet op Musicmeter en veel andere genres bijna helemaal niet in de toplijstjes terug komen. Ik had Sool heus niet hoog verwacht, maar dat ie helemaal niet in de top 100 staat verbaast me wel.

sxesven
herman schreef:

Eéntje van die van mij (Portishead).

Van de 9 platen die ik dit jaar een 4,5* gaf (ik heb geen 5* gegeven dit jaar), staan er 2 in. Zo bezien valt het nog mee.

Mijn stemmen op de platen in de MuMe top 10:

1 keer 4* (Fleet Foxes)
2 keer 3,5* (Sigur Ros, Last Shadow Puppets)
2 keer 3* (dEUS, Portishead)

De rest niet (helemaal) gehoord.

Maar even wat statistieken over de MuMe Top 100 2008 en mijn eigen Top 10 2008

1. Duffy Rock Ferry [19]
2. Raphael Saadiq - The Way I See It [51]
3. The Music - Strenght In Numbers [--]
4. Fleet Foxes - Fleet Foxes [2]
5. Ray Lamontagne - Gossip In the Grain [57]
6. The Verve - Forth [36]
7. Anathema - Hindsight [61]
8. Elbow - The Seldom Seen Kid [1]
9. The Gaslight Anthem - The '59 Sound [29]
10. My Morning Jacket - Evil Urges [71]

Persoonlijk vind ik de lijst van MuMe een mooi jaaroverzicht van 2008...... al had ik The Music - Strenght In Numbers wel ergens in de lagere regionen van de lijst verwacht en Evil Urges van My Morning jacket had ik wel wat hooger ingeschat....

Kan mij iig. in de lijst van MuMe beter vinden dan in die van OOR, maar ja die lijst word dan ook niet samengesteld door de consumenten van muziek maar door de recensenten......

Mijn stemmen op de albums in de Top 10 van MuMe:

4.5* 3x Elbow, Fleet Foxes, The Last Shadow Puppets
4.0* 4x Kings of Leon, TV On the Radio, Oasis, dEUS
3.5* 1x Coldplay
3.0* 2x Sigur Rós, Portishead

Daarmee komt het gemiddelde voor mij van de MuMe Top 10 2008 uit op een zeer respectabele 7.8

Van de Gehele MuMe Top 100 2008 komt het stemgemiddelde uit op 7.676
2x 5*, 14x 4.5*, 35X 4.0*, 19x 3.5*, 7x 3.0*, 1x 2.5* en dus 32 albums waarmee ik niet bekend ben en dus ook niet in bezit heb.......

Het stemgemiddelde van mijn eigen Top 10 Komt uit op 9.2
Duffy & Raphael Saadig 5* de overige 8 4.5*

Wat ik heb ingevoerd:

01. Hot Chip - Made in the Dark (--)
02. Flying Lotus - Los Angeles (88)
03. The Dodos - Visiter (79)
04. Micah P. Hinson - And the Red Empire Orchestra (43)
05. Q-Tip - The Renaissance (52)
06. Emancipator - Soon It'll Be Cold Enough (--)
07. Lindstrøm - Where You Go I Go Too (82)
08. Portishead - Third (6)
09. De Jeugd van Tegenwoordig - De Machine (22)
10. Deerhunter - Microcastle (20)

Maar twee die de lijst niet hebben gehaald

Heb net de lijst bekeken en ik moet zeggen, vooral de top-20 is gewoon te gek om lost te lopen. Totààl belachelijk. Ik doe hier volgend jaar niet meer aan mee, aan die top 2009. Da maakt me meer nerveus dan wat anders wanneer ik de uiteindelijke lijst dan zie (idem met de eindejaarslijstjes van de radio's).

Het alleersléchtste album van KoL staat op 7! belachelijk, ik vraag me werkelijk af wie het in z'n hoofd haalt om op zo'n album te stemmen! En dan Coldplay! Een lachwekkende plaat!
Gelukkig kan ik me wel vinden in de nummer één. Niet dat ik hem zo goed vond maar ik hoor wel dat het een kwalitatief érg sterk album is. en dan The Last Shadow Puppets, muziek voor oppervlakkige commericiële pubertjes waardoor mijn nekharen overeind komen te staan. Portishead: zeker OK. Oasis... mensen toch, stop joking around! Voldoende maar middelmaat, niets speciaals. dEUS, staat daar goed. Vampire Weekend. Komaan, het was leuk voor een paar weekjes maar op 11??? Madrugada, de hoogstgenoteerde plaat waar ik op heb gestemd. The Killers, nogmaals een voorbeeld van hoe commercie toch wel werkt. Duidelijk hun zwakste plaat maar toch in de top --20... sommige mensen hebben echt oogkleppen op. *grinnik grinnik* "zolang ik zelf maar niet moet zoeken, ik slik wel wat ze me voorschieten en ik zal hem maar snel goed vinden." *grinnik grinnik*

enfin, ik kan zo nog wel eindeloos doorgaan. Mijn besluit van deze teleurstelling: Immanuel Kant had gelijk. De meerderheid heeft niet altijd gelijk....

btw: als iemand zich aangevallen voelt, sorry. Het is niet persoonlijk bedoeld. Zo denk ik er gewoon over.

Soms ben ik het eens met de meerderheid, soms ook niet (de nr.1 van 2006 bv.). Met de nummers 1 en 2 van 2008 ben ik het 100% eens, Sigur Rós, The Last Shadow Puppets (is zeker geen pubermuziek) en TV on the Radio had ik ook in mijn top-10. Wat dEUS, Coldplay en Kings of Leon betreft, het is wellicht niet hun sterkste album, maar zeer zeker de moeite waard en deze bands hebben een grote aanhang op MuMe. The Killers vind ik een stuk minder maar ook zij hebben veel fans.
De democratische wijze is hoe dan ook steeds de minst slechte om het met de woorden van Churchill te zeggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:44 uur

geplaatst: vandaag om 20:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.