MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Jeugdsentiment top 50

zoeken in:
1. Aqua - Cartoon Heroes
Ik was rond mijn 11e levensjaar Aqua-fan. Barbie Girl, de grootste hit, vond ik echter helemaal niet zo leuk. De rest vond ik echter super en hun beide albums kan ik allebei nog met gemak meezingen. Dit was mijn favoriet, hoe vaak ik dat nummer wel niet heb gehoord...

2. Reamonn - Supergirl
Ik geloof dat dit zomer 2001 hier in Nederland een hit was, toen ik op vakantie was, ook op m'n 11e... En ik vond het prachtig! Ik was gek op dat nummer! Ik kan het nog steeds waarderen.

3. Basement Jaxx - Where's Your Head At
Het heeft heel lang geduurd voor ik heb kunnen terugvinden welk nummer het nou was, want ik herinnerde me het nummer wel, maar ik wist niet hoe het heette. Wat me nog het meeste was bijgebleven was de geweldige, bij angstaanjagende (op die leeftijd wel...) clip erbij. Ik vind het nog steeds een geweldig nummer, maar toen zat ik ook al elke keer weer op het moment te wachten dat ie langs zou komen op TMF.

4. Good Charlotte - Predictable
Dit is wat later, toen was ik denk ik al 12/13 en een vriend van me zei dat ie Good Charlotte zo'n goede band vond en dat ik dat eens moest luisteren. Predictable was het eerste nummer wat ik ervan hoorde, geloof ik, en ik was meteen verkocht. Zeker het album The Chronicles of Life and Death heb ik ongelofelijk veel gedraaid.

5. Gorillaz - Clint Eastwood
Nog iets later maar ik vond dat ie ertussen moest, omdat eigenlijk mijn liefde voor muziek pas echt begon door dit nummer. Ik moet 13 a 14 zijn geweest toen ik weer eens naar een oudere Hitzone luisterde waar Clint Eastwood opstond en ik wou meteen meer van die band horen. Mijn moeder brandde het album Demon Days voor me en de rest is geschiedenis.

Leuk! Ik kan me ook nog herinneren dat ik Clint Eastwood voor het eerst op tv zag in de ochtend (typische zaterdag / zondagochtend). Rond die tijd lag er ook promotiemateriaal voor het eerste album bij de cd-winkel waar ik elke week de megacharts haalde, een poster mocht ik hebben. Deze hangt nog steeds aan de deur van mijn slaapkamer . ongeveer deze (letters zwart, website staat erbij en iets groter).

Ik ga ook maar eens zo'n lijstje maken.

Leuk, want met het nostalgische aspect krijgt de beleving van de muziek een geheel eigen waarde. Zelfs de grootste klootmuziek zal je dan in vervoering kunnen brengen. Want ja, het was toch echt wel 'toen' waar het nummer aan refereert.
Ik heb er ook wel een aantal, al weet ik niet hoever ik zal komen......checke.....
- Love is Blindness van U2
- Cluster One van Pink Floyd
- Creep van Radiohead
- (eigenlijk het hele) debuutalbum van Killing joke
- If God was One of Us van Joan Osbourne
- De Nacht is mijn Leven van andre Hazes
- Don't be Square (be there) van Adam & the ants
- Seven Gates of Hell van Venom
- The Day before You Came van ABBA
- You can Kiss them, You don't own Me. You can Kiss them, I am not Your Bitch (een housenummer waarvan ik misschien nooit achter zal komen van wie die was (had 'm op tape)
- Something I can Never Have van Nine inch Nails
- Don't Speak van No Doubt
- (de hele cd) Kill them All van Metallica
- An Cat Dub/Into the Heart van U2
- Cuts both Ways van Gloria Estafan
- The Motive van Then Jericho
- Shane 1 van The Essential Firmanent and the Elements
- Don't Cry for me Argentina (de originele) van Julie Covington
- Maid of Orleans van Orchestral Manouvres in the Dark
- Dancing with Tears in my Eyes van Ultravox
- (hele album) The fire Sermon van The Violet Hour
- One more Time van Daft Punk
- Nagenoeg het hele ouvre van Dead Can Dance
- Masai Boy van Toyah

Ik hou nu maar even op. Het zijn er best veel te noemen die refereren aan byzondere momenten e/o periodes. Grappig is toch wel dat ik als tiener niets van Madonna wilde weten en haar muziek verafschuwde toen. Maar als ik nu bijv. Like a Virgin hoor passeren op de radio ofzo, dan koppel ik het toch op een aangename manier aan mijn tienertijd en vind ik het nu pas een lekker nummer.

Als eerste komen bij Elton John en Limp Bizkit in mij op, eens verder uitpluizen

20 nummers die ik in mijn prille jeugd (tot mijn 15de) erg graag hoorde (en nu nog steeds):

Black Sabbath - Paranoid
Archies - Sugar Sugar
Soulful Dynamics - Mademoiselle Ninette
Neil Young - Heart Of Gold
Lynn Anderson - Rose Garden
Middle of the Road - Sacramento
Creedence Clearwater Revival - I Put A Spell on You
Les Humphries Singers - Mexico
Slade - Gudbye To Jane
Alice Cooper - School's Out
Elton John - Crocodile Rock
Redbone - We Were All Woundet at Wounded Knee
Dawn - Tie A Yellow Ribbon Round the Ole Oak Tree
Osmonds - Crazy Horses
Sweet - Ballroom Blitz
ABBA - Waterloo
Mud - Dynamite
David Bowie - Rebel Rebel
Queen - Killer Queen
Status Quo - Down Down

Gaat het per se om nummer uit mijn jeugd, m.a.w. moeten ze in mijn jeugd gemaakt zijn? Want Africa van Toto is voor mij een enorm jeugdsentiment, ondanks dat die ver voordat ik geboren werd, uitkwam.

Nee hoor, je mag best Africa noemen. Dat kan best jeugdsentiment zijn.

Africa dan.
Overigens ook: Year of the Cat en A Horse With No Name.

Zie ook mijn bericht: Al Stewart - Year of the Cat (1976)

Maar door New Kids kan die vandaag de dag nog

Saldek schreef:
Leuk, want met het nostalgische aspect krijgt de beleving van de muziek een geheel eigen waarde. Zelfs de grootste klootmuziek zal je dan in vervoering kunnen brengen. Want ja, het was toch echt wel 'toen' waar het nummer aan refereert.
Ik heb er ook wel een aantal, al weet ik niet hoever ik zal komen......checke.....
- Love is Blindness van U2
- Cluster One van Pink Floyd
- Creep van Radiohead
- (eigenlijk het hele) debuutalbum van Killing joke
- If God was One of Us van Joan Osbourne
- De Nacht is mijn Leven van andre Hazes
- Don't be Square (be there) van Adam & the ants
- Seven Gates of Hell van Venom
- The Day before You Came van ABBA
- You can Kiss them, You don't own Me. You can Kiss them, I am not Your Bitch (een housenummer waarvan ik misschien nooit achter zal komen van wie die was (had 'm op tape)
- Something I can Never Have van Nine inch Nails
- Don't Speak van No Doubt
- (de hele cd) Kill them All van Metallica
- An Cat Dub/Into the Heart van U2
- Cuts both Ways van Gloria Estafan
- The Motive van Then Jericho
- Shane 1 van The Essential Firmanent and the Elements
- Don't Cry for me Argentina (de originele) van Julie Covington
- Maid of Orleans van Orchestral Manouvres in the Dark
- Dancing with Tears in my Eyes van Ultravox
- (hele album) The fire Sermon van The Violet Hour
- One more Time van Daft Punk
- Nagenoeg het hele ouvre van Dead Can Dance
- Masai Boy van Toyah

Ik hou nu maar even op. Het zijn er best veel te noemen die refereren aan byzondere momenten e/o periodes. Grappig is toch wel dat ik als tiener niets van Madonna wilde weten en haar muziek verafschuwde toen. Maar als ik nu bijv. Like a Virgin hoor passeren op de radio ofzo, dan koppel ik het toch op een aangename manier aan mijn tienertijd en vind ik het nu pas een lekker nummer.

Zal zo ook eens een lijstje maken met nummers die voor mij dezelfde waarde hebben, maar kon het niet laten om te proberen om te kijken of ik het nummer ken die je bedoelt, en is het niet "Nance - Kiss It"?

mjvanderels schreef:

Zal zo ook eens een lijstje maken met nummers die voor mij dezelfde waarde hebben, maar kon het niet laten om te proberen om te kijken of ik het nummer ken die je bedoelt, en is het niet "Nance - Kiss It"?

Hey! Tof! Ja, dat is idd het nummer! Enorm bedankt! Het is niet dezelfde versie als die mij bekend is. Zoals ik 'm ken wordt er aggressiever in gezongen, aanvallender. Maar het mag duidelijk zijn dat 'mijn versie' een cover is of zo, want die van Nance lijkt me toch wel het origineel te zijn.
Maar het mag de pret niet drukken. Echt gaaf dat ik 'm dankzij jou nu toch maar weer ophalen kan!

Hey! Tof! Ja, dat is idd het nummer! Enorm bedankt! Het is niet dezelfde versie als die mij bekend is. Zoals ik 'm ken wordt er aggressiever in gezongen, aanvallender. Maar het mag duidelijk zijn dat 'mijn versie' een cover is of zo, want die van Nance lijkt me toch wel het origineel te zijn.
Maar het mag de pret niet drukken. Echt gaaf dat ik 'm dankzij jou nu toch maar weer ophalen kan!

Graag gedaan, weet hoe vervelend het kan zijn om een nummer niet meer te kunnen vinden. Ben zelfs nog even op zoek geweest naar een andere versie, maar kon die niet vinden. Mocht ik nog wat tegenkomen laat ik het je wel weten.

Bij deze een lijstje van 10 waarvan elk nummer voor mij neerkomt op sentiment, verschillende periodes maar bij elke plaat duidelijke herinneringen aan vroeger.

Freddie Mercury - Livin' on my own

Modjo - Lady

OMC - How Bizarre

Diana King - Shy Guy

LL Cool J - Ain't Nobody

Charles & Eddie - Would I lie to you baby?

Kaoma - Lambada

Snap! - Eternity

Duke - So In love with you

Nice Device - Cool Corona

Kwam het laatste nummer opeens weer eens tegen terwijl ik die denk ik 10 jaar niet gehoord had, was erg blij met die ontdekking!

JVT
1. All the small things - blink 182
2. The Bad touch - bloodhoundgang
3. Whats my age again - blink 182
4. the rock show - blink 182
5. offspring - why dont you get a job
6. in the end - linkin park
7. Mope- bloodhoundgang
8. ballad of chasey Lain - bloodhoundgang
9. First date - blink 182
10. Hey boy, hey girl - chemical brothers.

Ik beperk het even tot de periode tot zeg maar 1980..

1. The Sweet – Ballroom Blitz
Mijn eerste kennismaking met muziek was, zoals denk ik voor veel "oudere jongeren " hier, via het onvolprezen Avro's Toppop met Ad Visser. Glamrock was het helemaal in die tijd en ik vond het geweldig. In mijn herinnering was 1 van mijn eerste uitzendingen die ik bewust beleefd heb met the Sweet met het nummer Wig Wam Bam. Ik ben altijd een zwak blijven houden voor the Sweet en dit is mijn favoriet van hen uit die tijd.

2. Slade – Gudbuy T'Jane
Ik blijf nog even een tijdje in de glamrock hangen. Slade was een andere grote band uit die tijd die ik toen erg goed vond. Dat is nu wat minder maar dit nummer is daarop een uitzondering, hierop kan ik nog steeds heerlijk mee lopen brullen, jeugdsentiment ten top....I say you're so young you're so young, I say you're so young you're so young, I say you're so young you're so young

3. David Bowie – Jean Genie
Ook Bowie ging mee in de glamrock. In mijn herinnering (maar of dat waar is betwijfel ik nu toch weer, ik kan in ieder geval geen clipje terugvinden om het te staven) had Bowie in de Toppop clip een ooglapje voor wat denk ik onbewust indruk heeft gemaakt. Of het nu daardoor komt maar op de 1 of andere manier is dat beeld en ook dit nummer altijd blijven hangen bij mij en is het ook altijd 1 van mijn favoriete Bowie nummers gebleven.

4. Mud – Dynamite
De laatste glamrockband...nadat the Sweet het schrijversduo Chinn & Chappman aan de kant hadden gezet gingen deze verder waar ze gebleven waren, met het schrijven van hits maar nu voor een andere band, Mud genaamd. Mud werden mijn nieuwe helden. Het was de band vd danspasjes...ik zie mezelf nog staan als jongetje van een jaar of 9 denk ik voor de TV de bewegingen van Mud imiterend als ze bij Toppop waren.

4. Queen – Somebody to Love
Een band waar ik natuurlijk ook niet omheen kan is Queen. Ik ben nooit zozeer een hele grote fan geweest van de albums maar de singles vond ik bijna altijd geweldig. Met Killer Queen waren ze me al opgevallen, Bohemian Rhapsody kon je toendertijd natuurlijk helemaal niet omheen, maar Somebody to Love is vanaf het begin altijd mijn favoriet geweest van de grote Queen hits.

5. AC/DC – Let There Be Rock
1977 was een belangrijk jaar in mijn muzikale ontwikkeling. De glamrock was definitief passé en ik ontdekte andere muzikale stromingen. Eén daarvan was de hardrock met AC/DC. Hardrock beperkte zich in die tijd bij mij tot Status Quo wat ik toen geweldig vond (Down Down, Roll Over Lay Down) maar dat was natuurlijk niets vergeleken met dit geweld. Whole Lotta Rosie sloeg bij mij dan ook in als een bom. Ik had ook vrij snel de LP Let There Be Rock gekocht en ik vond het geweldig en alhoewel ik verder eigenlijk helemaal niet veel meer met de hardrockscene van doen heb gehad - uitzonderingen daargelaten - heb ik voor AC/DC ook altijd wel een zwak blijven houden. Eerlijke recht voor z'n raap hardrock zonder poespas en Let There Be Rock staat daar wat mij betreft symbool voor.

6. Blondie – Denis
Maar het jaar 1977 herinner ik me nog beter als het jaar van de punk. Nee, the Sex Pistols waren toen nog niet aan mij besteed (of ze hadden de weg naar Zeeuws-Vlaanderen niet kunnen vinden), Toppop regeerde nog steeds. Twee Toppop optredens uit dat jaar maakten toen een verpletterende indruk op mij.
Allereerst was daar Blondie met Denis. Ik was op slag hopeloos verliefd op Debbie Harry en ben dat toen ook nog wel een tijdje gebleven (in mijn herinnering had ze ook altijd superkorte jurkjes aan), kocht ook meteen de LP Plastic Letters die ik helemaal grijs gedraaid heb. Ik vond zowat elke single in paar jaar daarna ook geweldig...en eigenlijk nog steeds wel ondanks de lichte teleurstelling toen ik er jaren later achterkwam dat een aantal van haar hitjes, zoals o.a. deze, covers waren.

7. Iggy Pop – Lust for Life
En dan kwam er ook nog ene Iggy Pop in de Toppop Studio met zijn single Lust for Life, een optreden dat nog steeds in mijn geheugen gegrift staat. Gekleed in slechts een spijkerbroek beweegt Iggy zich, met z’n door drugsgebruik uitgemergelde lijf, grotendeels liggend en kronkelend over de vloer waarbij hij zich met name bezighoud met het slopen van de in de studio neergezette kamerplanten. Ik heb sindsdien altijd iets met dit nummer gehad.

8. The Stranglers – No More Heroes
The Sex Pistols en the Clash en andere punk mochten Zeeuws Vlaanderen dan nog wel niet bereiken, the Stranglers deden dat via - opnieuw Avro's Toppop - wel en werden in huize El Ninjo met applaus ontvangen, Something Better Change was volgens mij de eerste single kort daarop gevolgd door deze, No More Heroes, die ook grijsgedraaid werd.

9. Kate Bush – Wuthering Heights
En toen kwam er in - daar is ie weer - Avro's Toppop ineens een intrigerend betoverend meisje voorbij, veel mist, dansend, met een aparte hoge stem...de woorden heks en toverfee vallen nog al eens als je reacties van tijdgenoten terugleest...hoe dan ook ze betoverde mij helemaal, zodanig dan anno 2011 haar debuutalbum nog steeds tot mijn favoriete albums aller tijden hoort.

10. The Police – So Lonely
Inmiddels had Toppop er eind jaren 70 een concurrent bijgekregen, Veronica's Countdown. En ook dat programma verslond ik destijds als geen ander. En die begonnen op een gegeven moment met speciale Veronica Countdown Live concerten op TV uit te zenden. The Police was volgens mij 1 van de eerste bands in die reeks en ik ben echt helemaal weggeblazen door dat concert, ik vond het fenomenaal en the Police was vanaf dat moment een tijdje mijn favoriete band.

#1 staat voor mij vast:

Nou laat ik ook eens een hitlijstje maken met jeugdsentiment nummers (1 per artiest):

1. Pet Shop Boys - So Hard
2. OMD - Pandora's Box
3. Blur - Parklife
4. Pulp - Common People
5. Depeche Mode - Walking in My Shoes
6. The Lightning Seeds - Sugar Coated Iceberg
7. Marillion - The Space
8. Fish - The Company
9. Electronic - Get the Message
10. New Order - Regret

Gast
geplaatst: vandaag om 17:11 uur

geplaatst: vandaag om 17:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.