MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Beste Franse chansons

zoeken in:
Ik ben op zoek naar een CD met allemaal van die ouderwetse Franse liedjes. Je weet wel, die vroeger in de auto op weg naar Frankrijk standaard gespeeld werden, van een grijs gedraaid casettebandje. Weet iemand een goeie CD?

Zoiets als dit?

Een betere vind je niet

Of het moet de aloude Vive Le France serie zijn

Man: Jean Ferrat - La Montagne
Vrouw: France Gall - Sacre Charlemagne
Modern: Olivia Ruiz - La Femme Chocolat

Et vous?

Michel Fugain - Une Belle Histoire en Jacques Dutronc - Il Est Cinq Heures, Paris S'Éveille zijn mijn favorieten

sq
Van Jean Ferrat kan ik je dit album aanbevelen. Twee voor de prijs van één; niet alleen een van de mooiste stemmen maar met Aragon ook nog eens de mooiste composities in het genre. Een van mijn favoriete platen uberhaupt.

Van de dames is Veronique Sanson mijn favoriet, en het lijkt er een beetje op dat ik daar redelijk uniek ben op dit mooie forum. Zie mooi lijstje met stem´gemiddelden´

Van de moderne bands denk ik als eerste aan Manau. Le Garcons Bouchers heb een keer live gezien en dat is weer heel iets anders. MuMe populaire Neggresses Vertes bavallen ook mij wel.

Veronique Sanson ken ik wel, dat is inderdaad mooie muziek, alhoewel ik als artieste iemand als Edith Piaf toch echt stukken beter vind. De keuze voor France Gall in dit geval komt vooral door dit specifieke nummer en de tekst ervan.

De Négresses Vertes zijn natuurlijk fantastisch - zie mijn top10 - maar of je hun muziek nou chansons kunt noemen?

sq
Nee inderdaad zijn de 3 moderne geen chansons, maar ze gelden dan toch zeker als moderne voortzetters van muziek in specifiek Franse traditie. Van de moderne chansonniers is mij onlangs Miossec aangeraden. Ik kreeg zijn gehele ouvre van iemand kado, en dat was wat veel ineens, maar ik vind het erg aangenaam om naar te luisteren.

Van de dames vind ik Piaf inderdaad minder dan Veronique. Ik ben me bewust van de status van Piaf maar het heeft gewoon met de composities te maken. ´Amoureuse´ wint het voor mij van `Milord´.
France Gall heb ik ook wel een zwak voor.

Van de mannen uit het verleden zijn er natuurlijk nog eindeloos veel meer waar de hedendaagse singer/songwriters nog wel een voorbeeld aan kunnen nemen: Georges Brassens, Leo Ferré, Charles Trenet.

Harald
George Moustaki & Le Meteque

Tijdlos...qua muziek als ook tekst

Miossec is ook goed, al neigt dat een beetje naar rock toe....

yves montan - la bicilette
michel fugain - un belle histoire
jacques brel - ne me quitte pas (alles)
serge gainsbourg- je taime mo no plus
tenet - la mer
en kijk ook naar charles aznavour en becaud.....

Prehistorie

Dalida - Gigi l' Amoroso
Gilbert Becaud - Nathalie
Jacques Dutronc - Il Est Cinq Heures, Paris s 'Eveille
Brigitte Bardot - Contact
Julien Clerc - (Elle Voulait Qu'on l'Appelle) Venise
Catherine Ferry - 1 2 3
Gerard Lenorman - La Ballade des Gens Heureux
Michel Delpech - Pour un Flirt
Jane Birkin & Serge Gainsbourg - Je T'Aime Moi Non Plus
Claude Francois - Belles Belles Belles
Edith Piaf - Milord
Michel Fugain - Le Printemps
Anne Marie David - Tu Te Reconnaîtras

Jaren 80/90/00

Lio - Amoureux Solitaires
Elsa - T'en Va Pas
Sandra Kim - Voler le Temps
Michel Sardou - Lec lacs Du Connemara
Céline Dion - Pour Que Tu m'aimes Encore
Stromae - Formidable
Vanessa Paradis - Marilyn et John
Jo Lemaire & Flouze - Je Suis Venue te Dire Que Je m'en Vais

Gast
geplaatst: vandaag om 12:17 uur

geplaatst: vandaag om 12:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.