MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 Franstalige nummers

zoeken in:
dynamo d schreef:
Jacques Brel (...) Wellicht de grootste Belg aller tijden?

Ik heb hem op twee gezet in mijn lijstje, Marc Sleen is niet te overtreffen Maar in de finale zal ik waarschijnlijk wel op Brel stemmen, al is het maar om te voorkomen dat Eddy Merckx of pater Damiaan gaan winnen.

dynamo d schreef:

Als ze maar niet zo'n domme keuze maken als in Nederland.

Er zit in de longlist bijna niemand die ik het écht niet zou gunnen

dutch2
Er zitten wel een paar heeeeele rare Belgen tussen. Erasmus??? Django Reinhardt?????

Ik wist trouwens niet dat Amelie Nothomb Belgische was. Fijne schrijfster.

Anyway, zou ik Belg zijn, dan ging mijn stem naar Elsschot, maar aangezien ik geen Belg ben (noch van plan ben er een te worden), doe ik er verder maar het zwijgen toe

Anyway, zou ik Belg zijn, dan ging mijn stem naar Elsschot, maar aangezien ik geen Belg ben (noch van plan ben er een te worden), doe ik er verder maar het zwijgen toe

Bij mij werd Elsschot derde

dutch2
Dan blijft de grote vraag: wie op 1 en 2?

Erasmus???
Op zijn rondreis door Europa heeft Erasmus ook ons land bezocht. Hij verbleef in Brussel, Mechelen, Antwerpen en Leuven. In de beroemde universiteitsstad Leuven richt hij het Drietalencollege of Collegium Trilingue op om het talenonderwijs te promoten, zijn stokpaardje.

Django Reinhardt?????
Django Reinhardt is een veelgevraagde Grote Nationale Held. Hij wordt met reden opgeëist door zowel de Fransen als de zigeunergemeenschap, maar Reinhardt kwam in België ter wereld. Ja, in een rondreizende zigeunerfamilie die later naar Parijs zou trekken, maar gun ons dit toch: de grootste jazzgitarist aller tijden werd op onze grond geboren.

dutch2 schreef:

Dan blijft de grote vraag: wie op 1 en 2?

Aha ...

op 2: Eddy Merckx

op 1: René Magritte

Freud schreef:

Django Reinhardt?????
(quote)

En we kunnen er mee omspringen met de Reinhardt-erfenis: onlangs was er een reportage te zien op Nederland 3 over het "Reinhardt-festival" te Liberchies (waar Django geboren werd): reclameboodschappen alom, een derderangs Reinhardt-imitator, en een Reinhardt gerelateerde spullen-markt.

Wat werd er verkocht op die markt? Spiegels met beeltenissen van de Backstreet Boys ... uit een kort vraaggesprek bleek dat het gros van de mensen op het Reinhardt-festival niet eens wisten wie hij was.

Qui? Gadjo Reinhardt? Nous avons jamais entendu de ce person! Qu'est ce que tu dis, monsieur? Est ce important musicien vraiment né ici? Mon Dieu, ça c'est intéressant!

Jaja, en ondertussen Backstreet Boys-spiegeltjes verkopen "ter ere van" Django Reinhardt. België ...

Gaat het nu de hele tijd over de grootste Belg (mijn schuld)? Ik wilde alleen aangeven, dat ik Jacques Brel een grote Belg vind. Verder vind ik Franstalige muziek top 10 interessanter dan de discussie over de grootste Belg.

dynamo d schreef:
Gaat het nu de hele tijd over de grootste Belg (mijn schuld)?

Niet overdrijven, hé?

Verder vind ik Franstalige muziek top 10 interessanter dan de discussie over de grootste Belg.

Daar kan ik best inkomen

Sorry hoor Ik wou het topic wat opvrolijken, zal zwijgen vanaf nu

Trouwens, muziekvrienden, vergeet deze Belg niet.

Freud schreef:

Sorry hoor Ik wou het topic wat opvrolijken, zal zwijgen vanaf nu
Zwijgen is nu ook weer niet de bedoeling
Freud, ken je trouwens het album Freudiana over het werk van Sigmund Freud?

Zachary Glass schreef:

op 1: René Magritte

_o_

dynamo d schreef:

het album Freudiana

Zal ernaar uitkijken. Is het in het Frans of ben je nu zelf van de kwestie aan het afwijken

Freud schreef:
(quote)

Zal ernaar uitkijken. Is het in het Frans of ben je nu zelf van de kwestie aan het afwijken

Ja, ik ben nu afwijkend gedrag aan het vertonen. Over Freud gesproken. Excusez-moi.

Heel algemeen lijstje... ben niet zo thuis in de Franse muziek. In willekeurige volgorde.

* Manau - La Tribu de Dana
* Khaled - Aïcha
* Jacques Brel - Amsterdam
* Edith Piaff - Non, Je Ne Regrette Rien
* Les Poppys - Non, Non, Rien A Change
* Gerard Lenorman-Voici les Clés
* Charles Aznavour - For me Formidable
* Vanessa Paradis - Joe Le Taxi
* Francois Hardy - Tous les garcons et les filles
* Mylene Farmer - Désenchantée
* Julien Clerc - Hélène

(het zijn er zelfs elf zie ik...)

BenicioDelToro schreef:

Heel algemeen lijstje... ben niet zo thuis in de Franse muziek. In willekeurige volgorde.

* Manau - La Tribu de Dana
* Khaled - Aïcha
* Jacques Brel - Amsterdam
* Edith Piaff - Non, Je Ne Regrette Rien
* Les Poppys - Non, Non, Rien A Change
* Gerard Lenorman-Voici les Clés
* Charles Aznavour - For me Formidable
* Vanessa Paradis - Joe Le Taxi
* Francois Hardy - Tous les garcons et les filles
* Mylene Farmer - Désenchantée
* Julien Clerc - Hélène

(het zijn er zelfs elf zie ik...)

Toch een mooi lijstje: 'Non, Non Rien a Changé' van Les Poppys. Dat vond ik als klein jongetje een erg leuk nummer. Jacques Brel is een fenomeen, vooral ook als je hem ziet zingen. Aïcha van Khaled is ook erg goed. Hoe heet die muziekstijl van hem ook al weer? Ofschoon ik 'La Folie d'un Ange' van Florent Pagny het allermooiste Franstalige nummer vind, is Mylene Farmer mijn Franstalige favoriet (zie 1e pagina van dit topic). Mooie vrouw ook nog. Vooral het album Ainsi Soit Je... is prachtig.

Dat nummer, 'La Folie d'un Ange' van Florent Pagny, ken ik niet. Dat is misschien mijn probleem ook wel een beetje wat betreft Franstalige muziek. Ik ken met name de liedjes die in de hitlijsten terecht komt. Terwijl dat met Engelstalige muziek juist niet het geval is. Misschien zou ik me er eens een keertje meer in moeten verdiepen...?

Het genre waarin Khaled een van de toppers is, heet trouwens Raï.

1. Jacques Dutronc, Il est cinq heures, Paris s'eveille
2. C Jerome - Oui, Jerome c'est moi
3. Michel Fugain - Une belle Histoire
4. Adamo - Vous permettez monsieur
5. Gerard Lenorman - Si j'etais president
6. Gerard lenorman - La ballade des gens heureux
7. Julien Clerc - Ma preference
8. Lio - Amoureux solitaires
9. Nicole Croisille - Un homme et une Femme
10. Edith Piaf - Milord

dutch2 schreef:

...
4. Michel Fugain- Une Petite Histoire

Moet dit toevallig zijn : Une belle histoire of is dit gewoon een ander liedje?

Tot nu toe zijn er 109 (!) verschillende titels genoemd.
Ziehier een VOORLOPIGE TUSSENSTAND:

1. Michel Fugain - Une belle histoire 4(33)
2. Gerard Lenorman - Voici les clés 4(27)
3. Mylene Farmer - Desenchantee 4(23)
4. Jacques Brel - Ne me quitte pas 3(28)
5. Kate & Anna McGarrigle - Complainte pour Ste. Catherine 3(12)
6. France Gall - Ella, elle l'a 3(11)
7. Manau - la Tribu de Dana 2(20)
8. Jacques Brel - Amsterdam 2(18)
9. Khaled - Aicha 2(17)
10. Jacques Dutronc - Il est cinq heures, Paris s'eveille + Michel Delpech - Pour un flirt 2(14)

Une petite histoire kan ik zo 1-2-3 niet vinden. Ik ga ervan uit dat het Une belle histoire moet zijn.

1. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas
2. TC Matic - Elle Adore Le Noir
3. Edith Piaf - Non, Je Ne Regrette Rien
4. Les Negresses Vertes - Zobi La Mouche
5. Les Rita Mitsouko - Marcia Baila
6. Max Berlin - Elle et Moi
7. Sapho - Train du Paris
8. Kate & Anna McGarrigle - Complainte Pour Ste.Catherine
9. Mano Negra - Pas Assez de Toi
en jeugdsentiment...
10. Plastic Bertrand - Ca Plain Pour Moi

Jord schreef:
Tot nu toe zijn er 109 (!) verschillende titels genoemd.
Ziehier een VOORLOPIGE TUSSENSTAND:

1. Michel Fugain - Une belle histoire 4(33)
2. Gerard Lenorman - Voici les clés 4(27)
3. Mylene Farmer - Desenchantee 4(23)
4. Jacques Brel - Ne me quitte pas 3(28)
5. Kate & Anna McGarrigle - Complainte pour Ste. Catherine 3(12)
6. France Gall - Ella, elle l'a 3(11)
7. Manau - la Tribu de Dana 2(20)
8. Jacques Brel - Amsterdam 2(18)
9. Khaled - Aicha 2(17)
10. Jacques Dutronc - Il est cinq heures, Paris s'eveille + Michel Delpech - Pour un flirt 2(14)

Une petite histoire kan ik zo 1-2-3 niet vinden. Ik ga ervan uit dat het Une belle histoire moet zijn.

Mijn voorkeur heeft het om bij tussenstand uit te gaan van aantal punten en dan evt. tussen haken aantal keren vermeld in plaats van andersom.

Mijn voorkeur heeft het om bij tussenstand uit te gaan van aantal punten en dan evt. tussen haken aantal keren vermeld in plaats van andersom.

Mijn voorkeur niet.

En wel hierom: als een nummer 5x op nummer 10 wordt genoemd, vind ik dat die plaat hoger moet komen dan wanneer 1 persoon die plaat op nr. 1 heeft gezet.
Maar ja dat zal wel persoonlijk wezen.

Jord schreef:
(quote)

Mijn voorkeur niet.

En wel hierom: als een nummer 5x op nummer 10 wordt genoemd, vind ik dat die plaat hoger moet komen dan wanneer 1 persoon die plaat op nr. 1 heeft gezet.

De meeste mensen denken hier toch anders over en het is niet jouw tussenstand maar de tussenstand op MuMe.

De meeste mensen denken hier toch anders over en het is niet jouw tussenstand maar de tussenstand op MuMe.

Dan hoef je toch niet zo sip te kijken!
Als jij me laat zien waar dat staat dat de meeste mensen er anders over denken, dan verander ik het met alle plezier voor je!

titan (crew)
Bij alle andere lijstjes op Mume (en niet alleen op deze site) wordt die methode toegepast, dus is het logisch dat jouw methode veel kritiek krijgt Jord.

Tussenstand:
(nu op de klassieke wijze berekend en inclusief de bijdrage van El Ninjo)

1. Jacques Brel - Ne me quitte pas 38
2. Michel Fugain - Une belle histoire 33
3. Gerard Lenorman - Voici les clés 27
4. Mylene Farmer - Desenchantee 23
5. Manau - la Tribu de Dana 20
6. Jacques Brel - Amsterdam 18
6. Les Rita Mitsouko - Marcia Baila 18
8. Khaled - Aicha 17
9. Kate & Anna McGarrigle - Complainte pour Ste. Catherine 15
9. Edith Piaf - Non, Je Ne Regrette Rien 15

Jord schreef:
Mijn voorkeur niet.

Jord heeft hier wel een punt.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:50 uur

geplaatst: vandaag om 23:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.