MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 5 favoriete metal/hardrockalbums van de 70's.

zoeken in:
Is het niet interessanter om je keuzes te beargumenteren? Kale lijstjes zijn verre van leuk om te lezen. En omdat iemand het goede voorbeeld moet geven..

Led Zeppelin - Physical Graffiti (1975)

Een document waarin alles zit wat Led Zeppelin zo bijzonder maakt(e). Er is daarbij ook geen album waarbij je zo snel verschillende muzikale landschappen aan je voorbij hoort gaan. Van het verre Oosten naar Wales richting California in een klein kwartier. Althans, zo stel ik mij dat voor als ‘In the Light’ de naald weer mag proeven.

Van Halen – I (1978)

Helemaal juist, het 'saturday night' gevoel is bij deze klassieker alom aanwezig. Ik kan de hele nacht door na het beluisteren en beleven van het eerste wapenfeit van Van Halen. Dit is ongekend intens voor de tijd dat deze plaat uitkwam, in de eerste plaats natuurlijk door het gitaargeweld van Eddie maar ook Diamond Dave is hier in zijn beste dagen. Hoe heerlijk is het ook om de gehele buurt te laten meegenieten van de overgang van 'Eruption' naar 'You Really Got Me'. Misschien de beste plaat van deze samenstelling én band. Hoewel ook de eerste twee releases uit de jaren tachtig mee doen om de eer.

Black Sabbath – Black Sabbath (1970)

De frontale tegenaanval op de 'hippie' generatie. Niets 'peace, love and understanding', het leven in Birmingham was een stuk ruwer en zwaarder. Dit album reflecteert de donkere kant van de industriestad en resulteert in een ongrijpbare macabere sfeer. Kan het nog angstaanjagender dan de titletrack?

Deep Purple – Deep Purple In Rock (1970)

Dat m'n pa mij ooit op vol volume kennis liet maken met de eerste tonen van 'Speed King' is iets wat me atijd wel zal bijblijven. Mooi gegeven dat je gewoon zo geïntimideerd kunt raken door dit soort prachtig lawaai. Nu doe ik het af en toe voor m'n pa als ik weer eens langskom bij m'n ouders. De eerste plaatkant alleen al maakt 't leven al waard.

Scorpions – Virgin Killer (1976)

Dat deze band in het lijstje moet is overduidelijk maar welke van de solide albums met Uli Jon Roth kies ik? Want de drie-eenheid ‘In Trance, ‘Virgin Killer’ en ‘Taken by Force’ zijn allemaal erg smakelijk. Daarbij komt nog dat mijn echte favoriet ‘Tokyo Tapes’ een livealbum is. We kiezen even voor het ‘heavy’ element en de beste heavy songs staan denk ik op ‘Virgin Killer’. Opgehitste hardrock met de kenmerkende vocalen van Klaus Meine en de Hendrix-achtig soli van Uli Jon Roth. Speciale aandacht voor afsluiter ‘Yellow Raven’.

Argumentatie is idd een goed idee. Vandaar:

AC/DC - Let There Be Rock (1977)

Hét AC/DC album uit de jaren 70. Bon Scott is altijd beter geweest dan Brian Johnson. En deze plaat heeft het allemaal: van Go Down tot Whole Lotta Rosie puur genieten van classic solid hard rock.

AEROSMITH - Toys In The Attic (1975) / Rocks (1976)

Een moeilijke keuze tss beiden. Toys heeft de hits, maar is minder consistent dan het geweldige Rocks. Zowel James Hetfield als Slash beweren dat Rocks een grote invloed heeft gespeeld op hun leven. Ook Kurt Cobain schijnt dit album tot zijn favorieten hebben gerekend.

UFO - Phenomenon (1974)

Leren kennen via het geweldige Doctor Doctor. Ik geloof dat Iron Maiden nog steeds Doctor Doctor als intro gebruikt voor hun optredens. Heel de plaat is echter geweldig. Ondergewaardeerd.

BLACK SABBATH - Paranoid (1970)

Tja, hoeft hier nog commentaar bij ? Legendarisch album dat elke metalliefhebber in huis zou moeten hebben.

QUEEN - Sheer Heart Attack (1974)

Mss wel Queen's beste plaat. Brighton Rock, Killer Queen, Stone Cold Crazy. Favoriete plaat van Nikki Sixx (Mötley Crüe) Stone Cold Crazy is ongelooflijk hard voor 1974 en kan beschouwd worden als "thrash avant la lettre".

DEEP PURPLE - Machine Head (1972)

Grote impact op Heavy Metal. Highway Star is mss wel het eerste speed metal nummer. Verder classics als Smoke on the water en Space Truckin'

MOTÖRHEAD - Overkill (1979)

Speed metal. Reusachtige invloed gehad op Metallica, Megadeth,...

stuart
Update: 5 favoriete heavy (en tevens in meerdere of mindere mate invloedrrijke) albums van de 70's in volgorde van afspeelmomenten.

1.VAN HALEN - Van Halen (1978)
2.RISING - Rainbow (1976)
3.PARANOID - Black Sabbath (1970)
4.IN ROCK - Deep Purple (1970)
5.IV - Led Zeppelin (1971)

1. Golden Earring- Moontan (1973)
Hun beste en het rockt zeker, Just like Vince Taylor mijn favoriet.
Uitgesponnen nummers met ruimte voor solo's.

2. The Kinks- Low Budget (1979)
Op de hardrocktour en geen hippiegevoelens hier.
Bijtende teksten op laagjes gitaar.

3.King Crimson- Red (1974)
Voorbeeld voor veel rock-metal bands bv. Vai en Opeth
Rock met experiment en symfoinslag.

4.Jack Bruce- Out of the storm (1974)
Bluesy hardrock, Jack bast als een metalgast.
Cream grondlegger en onderschat zanger.

5. Moutain- Nantucket Sleighride (1970)
Leslie West op gitaar, voorloper van de zogenaamde Stonerbands.

Ik heb gezocht naar goede platen die nog niet genoemd waren.

stuart
Top 10 van deelnemende users tot zover:

1. Van Halen (1978) - Van Halen
2. Deep Purple In Rock (1970) - Deep Purple
3. Paranoid (1970) - Black Sabbath
4. Led Zeppelin IV (1971) - Led Zeppelin
5. Highway To Hell (1979) - AC/DC
6. Machine Head (1972) - Deep Purple
7. Black Sabbath (1970) - Black Sabbath
8. Rising (1976) - Rainbow
9. Let There Be Rock (1977) - AC/DC
10.Overkill (1979) - Motörhead

P.S. de lijst is gebasserd op het aantal genoemde keren per user

wijsneus
01. Rush - A Farewell to Kings

Toen zat er nog genoeg "rock" in voor de eredivisie.

02. Led Zeppelin - III

Beste van LZ, gevarieërde plaat van de masters of hardrock.

03. Van Halen - Van Halen

onovertroffen debuut dat insloeg als een bom destijds

04. Deep Purple - Machine Head

beter dan In Rock voor mij

05. Judas Priest - Sad Wings of Destiny

toen maakten ze nog muziek, later herrie

1) Black Sabbath - Paranoid (Mijn allereerste LP)
2) Led Zeppelin - II (mijn 2e LP ooit)
3 ) Journey - Next
4) Deep Purple - Machine Head
5) Boston - Boston

wijsneus schreef:

05. Judas Priest - Sad Wings of Destiny

toen maakten ze nog muziek, later herrie

Kan er wel inkomen dat de rockliefhebber liever het oude Priest heeft dan de 'nieuwe' Judas Priest vanaf 1988. Maar Painkiller herrie noemen, mijn vriend, dat gaat er wel over.

AGE-411 schreef:
(quote)

Kan er wel inkomen dat de rockliefhebber liever het oude Priest heeft dan de 'nieuwe' Judas Priest vanaf 1988. Maar Painkiller herrie noemen, mijn vriend, dat gaat er wel over.

Kan me toch voorstellen dat de oudere rockliefhebber juist dat album de grootste bak teringherrie vindt

wijsneus
AGE-411 schreef:

Maar dat deed ik niet. Painkiller ken ik geeneens !
Na British Steel ben ik afgehaakt.
En de term "herrie" gebruikte ik alleen om dat afhaken aan te geven.

Pr8ig toch dat meningen verschillen !

Mr. Rock schreef:
(quote)

Kan me toch voorstellen dat de oudere rockliefhebber juist dat album de grootste bak teringherrie vindt

Hoezo?
Als je Deep Purple mag mag je ook Sad Wings Of Destiny.

Neem nu een nummer als Victim of Changes: instrumentaal klinkt het wat als Led Zeppelin. En de vocalen doen je eerder denken aan Gillian van Deep Purple.

Dreamer Deceiver is nog een duidelijker voorbeeld. Tis net Ian Gillian. Instrumentaal is het at Folk-achtig en toch rockachtig tegelijk.

@ wijsneus: de jaren 70 albums van hen zijn idd ondergewaardeerd. Wie kent de dag van vandaag nog Stained Class, Killing Machine en Sin after Sin?
Maar eigenlijk zou je ook screaming for vengeance moeten kennen. (toch aanzien als hun grootste album naast Painkiller)

Kef
Moeilijk, er zijn veel mooie albums in de jaren '70 gemaakt.
Wel grappig dat je veel van die riffs of zanglijnen van toen terug hoord in de tegenwoordige muziek. Er werdt toen veel invloedrijke muziek gemaakt.

Rainbow - Rising
UFO - Lights Out
Judas Priest - Sin After Sin
Rush - A Farewell to Kings
Deep Purple - Machine Head

AGE-411 schreef:
(quote)

Hoezo?
Als je Deep Purple mag mag je ook Sad Wings Of Destiny.

Neem nu een nummer als Victim of Changes: instrumentaal klinkt het wat als Led Zeppelin. En de vocalen doen je eerder denken aan Gillian van Deep Purple.

Dreamer Deceiver is nog een duidelijker voorbeeld. Tis net Ian Gillian. Instrumentaal is het at Folk-achtig en toch rockachtig tegelijk.

@ wijsneus: de jaren 70 albums van hen zijn idd ondergewaardeerd. Wie kent de dag van vandaag nog Stained Class, Killing Machine en Sin after Sin?
Maar eigenlijk zou je ook screaming for vengeance moeten kennen. (toch aanzien als hun grootste album naast Painkiller)

Ja Sad Wings wel, maar ik had het over Painkiller

Mr. Rock schreef:
(quote)

Ja Sad Wings wel, maar ik had het over Painkiller

Awel, dat bedoelke ik ook. ik dacht dat jij Sad Wings bedoelde.

Painkiller is wel een echt speedmetal-album. Niet geschikt voor de conservatieve rockfans.
Eigenlijk is men goed en wel van de rock af gestapt met Ram It Down in 1988. (Daarvoor noemde het al Heavy Metal, maar sommige Rockbandjes waren veel harder en sneller dan Judas Priest)

stuart
(kleine) update:

- Van Halen (van Halen)
- Rising (Rainbow)
- Paranoid (Black Sabbath)
- In Rock (Deep Purple)
- Sad Wings Of Destiny ( Judas Priest)

Axl_Rose schreef:
Argumentatie is idd een goed idee. Vandaar:

AC/DC - Let There Be Rock (1977)

Hét AC/DC album uit de jaren 70. Bon Scott is altijd beter geweest dan Brian Johnson. En deze plaat heeft het allemaal: van Go Down tot Whole Lotta Rosie puur genieten van classic solid hard rock.

AEROSMITH - Toys In The Attic (1975) / Rocks (1976)

Een moeilijke keuze tss beiden. Toys heeft de hits, maar is minder consistent dan het geweldige Rocks. Zowel James Hetfield als Slash beweren dat Rocks een grote invloed heeft gespeeld op hun leven. Ook Kurt Cobain schijnt dit album tot zijn favorieten hebben gerekend.

UFO - Phenomenon (1974)

Leren kennen via het geweldige Doctor Doctor. Ik geloof dat Iron Maiden nog steeds Doctor Doctor als intro gebruikt voor hun optredens. Heel de plaat is echter geweldig. Ondergewaardeerd.

BLACK SABBATH - Paranoid (1970)

Tja, hoeft hier nog commentaar bij ? Legendarisch album dat elke metalliefhebber in huis zou moeten hebben.

QUEEN - Sheer Heart Attack (1974)

Mss wel Queen's beste plaat. Brighton Rock, Killer Queen, Stone Cold Crazy. Favoriete plaat van Nikki Sixx (Mötley Crüe) Stone Cold Crazy is ongelooflijk hard voor 1974 en kan beschouwd worden als "thrash avant la lettre".

DEEP PURPLE - Machine Head (1972)

Grote impact op Heavy Metal. Highway Star is mss wel het eerste speed metal nummer. Verder classics als Smoke on the water en Space Truckin'

MOTÖRHEAD - Overkill (1979)

Speed metal. Reusachtige invloed gehad op Metallica, Megadeth,...

Metalica heeft een hele mooie cover van Stone Cold Crazy

PriestMaiden
1. Black Sabbath (1970) - Black Sabbath
2. Let There Be Rock (1977) - AC/DC
3. Sad Wings of Destiny (1976) - Judas Priest
4. Led Zeppelin IV (1971) - Led Zeppelin
5. Van Halen (1978) - Van Halen

Ludwig
1. Paranoid (1970)
2. In Rock (1970)
3. Van Halen (1978)
4. Highway To hell (1979)
5. Rising (1976)

1. AC/DC - Let There Be Rock
2. UFO - Strangers In The Night
3. Motorhead - Overkill
4. The Who - Live At Leeds
5. Rush - Hemispheres

Gast
geplaatst: vandaag om 17:56 uur

geplaatst: vandaag om 17:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.