MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 Favoriete drummers

zoeken in:
clutch
bennerd schreef:
Als ik een top tien favoriete drummers maak, dan komen daar de drummers in die het aangenaamst zijn om naar te luisteren. Of die dat nu razendsnel of tergend traag doen, of er nu techniek in zit of niet, dat maakt niet veel uit.

Techniek en de zaligheid om er naar te luisteren zijn twee dingen die bij mij vaak samengaan. Ik neem even als voorbeeld de technische en razendsnelle Brann Dailor, al die fills van hem zijn echt heerlijk voor het gehoor.

Overigens is het eerst genoemd niet altijd natuurlijk, als het vreselijk onorigineel en eentonig is, continu dubbele bas en een standaard drumritme bijvoorbeeld, vind ik het alleen maar ergelijk om naar te luisteren.

clutch
marco straaten schreef:

Lars Ulrich
Charlie Watts

Dat zijn allebei geen bijzondere drummers. Spelen gewoon wat basis shit.

Als fan van de Stones sluit me toch aan bij bovenstaande, het aparte van Charlie is dat hij de gitaar volgt en niet zoals gebruikelijk de gitaar de drums maar speciaal nee dat niet.
Lars valt live toch wel een beetje door de mand, want Metallica klinkt en speelt vaak slordig en ik heb dat zelf live kunnen horen. Slordig hoeft trouwens niet negatief te zijn, veel charmante bandjes klinken ook zo, bijv. The Hellacopters of in het verleden de Outsiders met Wally Tax.

vin13 schreef:
Als fan van de Stones sluit me toch aan bij bovenstaande, het aparte van Charlie is dat hij de gitaar volgt en niet zoals gebruikelijk de gitaar de drums maar speciaal nee dat niet.
Lars valt live toch wel een beetje door de mand, want Metallica klinkt en speelt vaak slordig en ik heb dat zelf live kunnen horen. Slordig hoeft trouwens niet negatief te zijn, veel charmante bandjes klinken ook zo, bijv. The Hellacopters of in het verleden de Outsiders met Wally Tax.

Toch liever strak dan slordig. Britt Walford van Slint speelt live trouwens ook fantastisch, terwijl het op de albums altijd nog braafjes blijft.

MICKJES
clutch schreef:
(quote)

Dat zijn allebei geen bijzondere drummers. Spelen gewoon wat basis shit.
Ook echt niet Charlie watts is een geweldige drummer en hij is minstens even belangrijk voor de stonesound als bijvoorbeeld Keith. Probeer maar eens het ritme met je handen mee te drummen op 2000 man.
Helaas word dom gerag hoger ingschat dan ritmes

clutch
MICKJES schreef:
(quote)

Helaas worden drummers met veel techniek die snel zijn nogal gemakkelijk afgestempeld als drummers die maar wat lopen te raggen. Kevin Talley bijv. heeft een coordinatie en techniek waar Charlie Watts écht niet aan kan tippen.

Bobiej
MICKJES schreef:

Dom gerag heb je alleen zo héél weinig aan, bij het lid van de band die ritme moet houden . Bij drummen kan je er vrijwel ALTIJD van uit gaan dat het GEEN dom gerag is. En "dom gerag" is vrijwel ALTIJD van technischer hoog niveau dan 'ritme houden ten overstaande van 2000 man'. Neem Brann Dailer van Mastodon of Chris Adler van Lamb of God maar als voorbeeld...

clutch
Je hebt helemaal gelijk Bobiej. Ik wil de heer MICKJES nog wel eens een nummer van Dying Fetus zien drummen in hun eerdere dagen met Kevin Talley. Zowel qua ritmesessies als techniek stijgt hij drummers als Ulrich en Watts ver te boven. (al moet ik zeggen dat Watts wel enigszins wordt onderschat, hij heeft wel skills, maar is geen overgeweldige of 'moeilijke' drummer)

Pete de Freitas (RIP)

Mickey Dee.

Drummer van Motörhead (en vroeger ook King Diamond)

Zelf let ik niet zo vaak op drums in muziek, maar de volgende drummers vind ik altijd heerlijk om naar te luisteren:

Cozy Powell (Rainbow, Black Sabbath, Brian May) - Lijkt me wel duidelijk: Luister maar eens naar de drumintro van Stargazer of kijk maar eens naar dit filmpje. Jammer dat hij is omgekomen in een auto-ongeluk

Bill Ward (Black Sabbath) - Zijn drumfills vind ik altijd heerlijk om naar te luisteren, zeker in Sympton Of The Universe. Gewoon een erg strakke drummer.

Scott Travis (Judas Priest) - Luister maar eens naar de drumintro van Painkiller

Dave Lombardo (Slayer) - Heel technische drummer, zelfs in de tragere nummers van Slayer (bijv South Of Heaven) ben ik zwaar onder de indruk van hem.

Stephen Morris (Joy Division) - Ik vind hem niet zozeer geweldig vanwege zijn techniek. Hij speelt heel minimalistisch, maar wel op zo'n manier dat het werkt, en de bijbehorende galm (dankzij producer Martin Hannett) maakt het helemaal af.

Maureen Tucker (Velvet Underground) - Technisch gezien ook geen geweldige drummer (of drumster), maar ze weet wel goed te drummen in de dienst van de nummers: simpel, maar effectief. Luister maar naar Venus In Furs of de tempoversnellingen in Heroin. En sowieso zie je niet vaak een vrouwelijke drummer.

Techniek wordt toch te vaak overgewaardeerd.
Het gaat uiteindelijk meer om de 'sound' van een drummer.
Op dat gebied vind ik Watts zeker beter dan Brann Dailer.
Watts heeft een geluid dat niemand 'm nadoet. Van Brann Dailer krijg ik de zenuwen, dit terwijl ik zogenaamd 'gerag' in metal altijd kan waarderen.

Mijn Top 5:

1. Tomas Haake - Meshuggah
2. Dave Grohl - Nirvana, Foo Fighters, QOTSA
3. Bill Bruford - heeft volgens mij overal in meegespeeld
4. Dave Lombardo - Slayer, Grip Inc.
5. Danny Carey - Tool

Tot zover de 'voorspelbare 5'... Nu mijn 3 Zappa favs :

1. Vinnie Colaiuta
2. Bozzio
3. Chester Thompson

Stijn_Slayer
Ik hou het op favorieten i.p.v. beste.

1. John Bonham
2. Dave Lombardo
3. Gene Hoglan
4. Richard Christy
5. Sean Reinert
6. Tommy Aldridge
7. Hannes Grossmann
8. Ron Bushy
9. Dave Grohl
10. Pierre vd Linden

Mijn favoriete drummers:

01. Animal (Muppet Show)
02. Earl Palmer (o.a. Little Richards, Fats domino, Frank Sinatra, Neil Young, Beach Boys, ...)
03. Benny 'Papa Zita' Benjamin (Funk Brothers)
04. Keith Moon (The Who)
05. Jimmy Cobb (o.a. Miles Davis, Cannonball Adderley)
06. Al Jackson Jr (Booker T & The MG's, Al Green, Ann Peebles, )
07. Ziggy Modeliste (The Meters, Lee Dorsey, Allan Toussaint, Aaron Neville. Zijn breaks werden o.a. gesampled door Run DMC, NWA, Ice Cube, Public Enemy, A Tribe Called Quest, Beastie Boys)
08. Buddy Rich
09. Clyde Stubblefield (JB's, wereldberoemd dankzij 'Funky Drummer', de meest gesamplede plaat allertijden)
10. Dennis Chambers (o.a. Parliament/Funkadelic, Santana, Steely Dan)

Walfredo Reyes, is dat de drummer op Santana's Soul Sacrifice van Woodstock '69

11. Chad Smith

10. Mickey Dee

9. John Theodore

8. Dave Grohl

7. Mitch Mitchell (Jimi Hendrix Experience)

6. Keith Moon

5. Ceasar Zuiderwijk

4. Michael Shrieve

3. Han Bennink

2. John Bonham

1. Jaki Leibezeit

1: Mike Portnoy (Dream Theater)
2: Stef Broks (Textures)
3: Danny Carey (Tool)
4: Tomas Haake (Meshuggah, die dubbele bass patronen in Bleed )
5: Blake Richardson (Between the Buried and Me)

1. Jaki Liebezeit ³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³

LocoHermano
Jaki Liebezeit (Can)
Terry Bozzio (o.a. Zappa)
Aynsley Dunbar (met wie niet)
Tiki Fulwood (Funkadelic)
Leendert Busch (Outsiders)
Earl Hudson (Bad Brains)
John French (C. Beefheart)
Dave Lombardo (Slayer)
Jerry Nolan (New York Dolls)
Peter Criss (Kiss, 1973-1977)

thejazzscène
Joey Baron zou er bij mij zeker tussen staan.

Heb geen top 10 maar ben wel onder de indruk van:

- Joey Jordison (Slipknot)
- Nicolas Barker

Wat ik verder wel bijzonder vind is dat een hele goede drummer, tom Dijkman drumt bij Marco Borsato

En die nieuwe Cradle drummer is ook retestrak Martin nogwat.

Martin Skaroupa (Marthus), zo heet de drummer van COF. Zeker weten een goede drummer.

Bij mij is mijn lijstje echt compleet veranderd:

1: Neil Peart (Rush)
2: Danny Carey (Tool)
3: Jaki Liebezeit (Can)
4: David Sandstrom (Refused), een van de meest ondergewaardeerde drummers, hij speelt echt moeilijke ritmes!
5: Brann Dailor (Mastodon)
6: Gavin Harrison (Porcupine Tree)
7: Jimmy Chamberlin (Smashing Pumpkins)
8: Mike Portnoy (Dream Theater)
9: Tomas Haake (Meshuggah)
10: Ringo Starr (The Beatles)

O ja en natuurlijk Vinnie Colaiuta:

sq
Ginger Baker
Paal Nilssen-Love
Art Blakey
Dave Grohl
Stewart Copeland
Paul Motian
Charlie Watts
Harvey Mason
Cozy Powell
Bill Bruford

Ook maar weer es proberen:

Zach Hill
Brian Chippendale
Chris Corsano
Paal Nilssen-Love
Joey Baron
Gene Hoglan
Danny Carey
Dave Lombardo (vooral voor zijn werk bij Fantomas dan)
Bryan "Brain" Mantia
John Stanier

Danny Carey
Mark Heron
Brann Dailor
John Bonham
Keith Moon
Thomas Pridgen
Dave Elitch
John Theodore
Zach Hill
Billy Cobham

Mssr Renard
Ik denk:

- John Marshall (Soft Machine, Nucleus etc)
- Rob Turner (GoGo Penguin)
- Bill Bruford (oa King Crimson, Yes)
- Simon Philips (oa Toto, Oldfield, Protocol)
- Mark Guiliana (oa David Bowie, Brad Mehldau, Phronesis)
- Matt Abts (Gov't Mule)
- David Weckl (oa Chick Corea)
- Vinnie Colaiuta (Zappa, Beck, Hancock etc.)
- Steve Gadd (Zappa, Steely Dan etc.)
- Andy Ward (Camel)

Denk ik.

Bij mij momenteel:

1. Danny Carey (Tool)
2. Neil Peart (Rush)
3. Sean Reinert (Death, Cynic)
4. Jaki Liebezeit (Can)
5. Jimmy Chamberlin (Smashing Pumpkins)
6. Martin Lopez (Opeth)
7. Matt Garstka (Animals As Leaders)
8. Stef Broks (Textures)
9. Dave Lombardo (o.a. Slayer)
10. Ben Koller (o.a. Converge)

01.John Bonham
02.Neil Peart
03.Herb Alexander
04.Jim Keltner
05.Brain
06.Chris Slade
07.Ronnie Tutt
08.D.J. Fontana
09.John Densmore
10.Stevie Wonder

Gast
geplaatst: vandaag om 15:49 uur

geplaatst: vandaag om 15:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.