MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Pitchfork The 50 Best Albums of 2008

zoeken in:
Morgen de top25 albums, bij deze nog de kans om te gokken!

Ik gok:

1. Deerhunter - Microcastle / Weird Era cont
2. Fleet Foxen - Fleex Fox & EP
3. No Age - Nouns
4. TV On The Radio - Science etc
5. Hercules and Love Affair - Hercules and Love Affair
6. Dom Hiphop album
7. MGMT - (kreeg een 7,0 maar care, was sowieso een hype)

Ik hoop natuurlijk op No Age nr 1.

6. Dom Hiphop album

Lil' Wayne natuurlijk.

Die staat bij de songs ook op 11 of 12 ofzo, dus zal idd. wel.

Portishead zullen ze er ook vast wel in hebben.

de laatste paar jaar zit er steeds meer hiphop in de lijsten van pitchfork. en die categoriseer ik ook vaak als 'Dom Hiphop album'. Ik krijg er vaak een nare smaak van politiek correct zijn bij; het hiphopalbum in de top 10 is vaak het 'token-album'.

Ik gok op:

1. Deerhunter - Microcastle / Weird Era cont
2. Portishead - Third
3. No Age - Nouns
4. Lil' Wayne - Tha Carter
5. DJ/rupture - Uproot
6. Lindstrøm: "Where You Go I Go Too
7. Fucked Up -The Chemistry of Common Life
8.. TV On The Radio - Dear Science
9.. Fleet Foxes - Fleet Foxes
10. Hercules and Love Affair - Hercules and Love Affair

we tigers schreef:
de laatste paar jaar zit er steeds meer hiphop in de lijsten van pitchfork. en die categoriseer ik ook vaak als 'Dom Hiphop album'. Ik krijg er vaak een nare smaak van politiek correct zijn bij; het hiphopalbum in de top 10 is vaak het 'token-album'.

Dat is inderdaad het treurige aan Pitchfork. Ze willen graag laten zien dat ze van alle markten thuis zijn maar ze hebben gewoon helemaal geen verstand van hiphop.

ik heb helemaal niets tegen hiphop, maar het valt zo op in die lijstjes. Inderdaad alsof ze zichzelf graag van hun openminded kant willen laten zien.

Sietse
het zal hoe dan ook weer een flut lijst zijn met te veel voor de hand liggende zaken. Dat we het daar nog over moeten hebben hier.
De lijst alhier zal nog boeiender zijn

(ff onrust stoken en klagen hoor )

lambf
Zie hier Sietse, als het voor hem maar niet obscuur genoeg is, is de lol er al snel van af.

/niet dat ik nu geïnteresseerd ben in de lijst overigens.

we tigers schreef:
ik heb helemaal niets tegen hiphop, maar het valt zo op in die lijstjes. Inderdaad alsof ze zichzelf graag van hun openminded kant willen laten zien.

Pitchfork's excuus hiphop

Sietse
lambf schreef:
Zie hier Sietse, als het voor hem maar niet obscuur genoeg is, is de lol er al snel van af.

/niet dat ik nu geïnteresseerd ben in de lijst overigens.

hahahaha

ik heb meerdere platen in mijn top 10 staan die goede recensies hebben gekregen op Pitchfork hoor (zowel all time top 10 als top 2008) maar zo'n lijst zegt mij nooit echt veel. Pitchfork is mij gewoon iets te hype gevoelig.

En inderdaad een hoge notering voor Lil Wayne (plaats 11)

Q had Lil' Wayne ook al ergens op 13 staan? Vanwaar die hoge noteringen voor wat in mijn ogen commerciële wegwerphiphop is?

Sietse
Zowel Fennesz als Grouper er in, toch 2 van mijn top 10 albums.

Wel wat laag natuurlijk, maar goed het is en blijft pitchfork

Project Pitchfork ken ik dan weer wel...
Komt volgend jar een nieuw album van uit.

Sietse
ai...of je daar zo gelukkig van wordt...
Dat vond ik in mijn periode dat ik naar meer vergelijkbare muziek luisterde al niet zo heel boeiend...en, tsja wat zal ik zeggen.

En nu zit je in de periode waarin je naar patjakkerzooi luistert?

Sietse
Crush schreef:
patjakkerzooi

???

Je bedoelt muziek die jij niet kent, of wat?

Eigenlijk is het ook helemaal niet mogelijk een goede top-zoveel van alle muziek van 2008 te maken. Verschillende genres streven immers naar verschillende artiestieke waarden.
En als bijvoorbeeld je hiphopsectie dan ook niet verder komt als MTV heb je een aardig scheve toplijst.

GarnalenPeller schreef:
Eigenlijk is het ook helemaal niet mogelijk een goede top-zoveel van alle muziek van 2008 te maken. Verschillende genres streven immers naar verschillende artiestieke waarden.
En als bijvoorbeeld je hiphopsectie dan ook niet verder komt als MTV heb je een aardig scheve toplijst.

Dit heb ik af en toe ook wel een beetje. Alle lijstjes van sites die alle genres meenemen neigen over het algemeen toch wel behoorlijk naar één grijze massa, met een heleboel obligate rock in de top10 alsmede een excuus-mtv-hiphopplaatje. Wat puurdere albums halen dergelijke lijstjes zelden.

vroeger had ik abonnement op the Wire, maar omdat dat blad zo ontzettend duur is heb ik het een paar jaar geleden opgezegd. Wel leuk om elk jaar eens naar hun lijstje te kijken. Daar zie ik toch hele andere dingen tussen staan dan in de lijst van Pitchfork die ik op allerlei andere plaatsen in een andere volgorde ook zie.

The Wire
1. London Zoo by The Bug
2. Sand by Philip Jeck
3. Hairdryer Peace by The Hospitals
4. Resonant Spaces by John Butcher
5. Saint Dymphna by Gang Gang Dance
6. Other Channels by The Advisory Circle
7. Hello, Voyager by Evangelista
8. Real English Tea Made Here by William S Burroughs
9. Imperial Wax Solvent by The Fall
10. Persistent Repetition Of Phrases by The Caretaker

Vooral nummer 6 The Advisory Circle vind ik persoonlijk zeer tof!

In het Wire-lijstje staat tenminste wel mijn voorlopige nummer 1 van dit jaar (David Grubbs - An Optimist Notes the Dusk, gaat dat luisteren ). Weliswaar pas op plaats 41, maar toch.
Van de Pitchfork-lijst ken ik er welgeteld 4 (en hier en daar een nummertje), dus daar kan ik niet veel over zeggen. Maar het lijstje heeft op de een of andere manier weinig aantrekkingskracht op me.
Overigens ken ik van ik er van het Wire-lijstje ook niet veel, maar ala.

Ik zit er juist aan te denken een abonnement op the Wire te nemen. Misschien nu met de niet zo dure pond wel de moeite. 55 pond zo te zien.

Jazper schreef:

Ik zit er juist aan te denken een abonnement op the Wire te nemen. Misschien nu met de niet zo dure pond wel de moeite. 55 pond zo te zien.

Daar heb je dan wel weer gelijk in. De pond staat zo laag op het moment dat 55 pond maar 59 euro is. Toch maar weer doen denk ik. Ik mis dat blad wel.

Sietse
anders gewoon een abo op de gonzo nemen...45 euro

Voor mij altijd wel een zinnenprikkelend lijstje, dat van Pitchfork. Hoewel ik het niet bepaald met ze 'eens' ben ofzo, het doldrieste enthousiasme omtrent Cut Copy, Hercules And Love Affair en Lil' Wayne begrijp ik bijvoorbeeld niet. Andere hoge noteringen zijn mijns inziens dan weer volledig terecht (Portishead, Lindstrom, TVOTR). En dan staan er nog heel wat voor mij onbekende muziekjes tussen. Uitchecken!
In ieder geval een meer interessante lijst dan het overgrote deel van de andere muzikale media.

fastpulseboy
we tigers schreef:
vroeger had ik abonnement op the Wire, maar omdat dat blad zo ontzettend duur is heb ik het een paar jaar geleden opgezegd. Wel leuk om elk jaar eens naar hun lijstje te kijken. Daar zie ik toch hele andere dingen tussen staan dan in de lijst van Pitchfork die ik op allerlei andere plaatsen in een andere volgorde ook zie.

The Wire
1. London Zoo by The Bug
2. Sand by Philip Jeck
3. Hairdryer Peace by The Hospitals
4. Resonant Spaces by John Butcher
5. Saint Dymphna by Gang Gang Dance
6. Other Channels by The Advisory Circle
7. Hello, Voyager by Evangelista
8. Real English Tea Made Here by William S Burroughs
9. Imperial Wax Solvent by The Fall
10. Persistent Repetition Of Phrases by The Caretaker

Vooral nummer 6 The Advisory Circle vind ik persoonlijk zeer tof!

Kijk, dit is al de interessantste lijst die ik ben tegengekomen!
Weet ik ook weer wat ik nog moet gaan luisteren wat ik niet ken.
Eindelijk ook een blad dat The Fall op waarde weet te schatten.

Een andere muzieksite die ik regelmatig raadpleeg ter aanvulling van, of als alternatief voor Pitchfork, is TinyMixTapes. Zij hebben dit jaar hun eindlijstje in tweeën gehakt. De normale lijst, die dan ook veel overeenkomsten vertoont met alle andere sites en bladen en een zogenaamde Eureka!-lijst; een lijst met de platen die in hun ogen veel te weinig luisteraars krijgen en de grenzen van de muziek verleggen. Noem het avantgarde of plak er een andere slechte sticker op. In ieder geval een lijst waar ik bitter weinig herkenning mee had. Altijd leuk; weer verder graven.

De ‘normale’ lijst:

25. The Magnetic Fields - Distortion
24. Marnie Stern - This Is It and I Am It and You Are It and So Is That and He Is It and She Is It and It Is It and That Is That
23. Nick Cave & The Bad Seeds - Dig! Lazarus! Dig!
22. Earth - The Bees Made Honey In The Lion’s Skull
21. No Age – Nouns
20. Department of Eagles - In Ear Park
19. Fennesz - Black Sea
18. The Walkmen - You & Me
17. Women – Women
16. Juana Molina - Un Dia
15. Atlas Sound - Let the Blind Lead Those Who Can See But Cannot Feel
14. Zazen Boys - Zazen Boys 4
13. Evangelista - Hello, Voyager!
12. Ponytail - Ice Cream Spiritual
11. WHY? – Alopecia
10. Mount Eerie - Dawn / Lost Wisdom
09. Gang Gang Dance - Saint Dymphna
08. Times New Viking - Rip It Off
07. Cut Copy - In Ghost Colours
06. Beach House – Devotion
05. The Music Tapes - Music Tapes for Clouds and Tornadoes
04. Fleet Foxes - Fleet Foxes
03. TV On The Radio - Dear Science
02. Portishead – Third
01. Deerhunter - Microcastle / Weird Era Cont.

De Eureka!-lijst:

Endless Boogie - Focus Level
Paavoharju - Laulu Laakson Kukista
Christina Carter - A Blossom Fell
Sam Goldberg - Dark Corners
Runhild Gammelsæter – Amplicon
No Neck Blues Band – Clomeim
Bill Dixon Orchestra - 17 Musicians In Search Of A Sound: Darfur
Chaos Through Programming - Books About the Internet
The Owl Service and Alison O’Donnell - The Fabric of Folk
Sickness – Mudlark
Magic Lantern - High Beams
WAVVES – WAVVES
Hasegawa-Shizuo - Songs of an Umbilical Cord
Wasteland Jazz Unit - Solar Static Coves
Magik Markers - Gucci Rapidshare Download
Ric Royer & G Lucas Crane - Dark Cabinet of the Strange Weird
Astrobrite - One Hit Wonder
Nachtmystium - Assassins: Black Meddle, Part 1
Ursula Bogner - Recordings 1969-1988
irr. app. (ext.) - Aspiring To An Empty Gesture Volume 1
Collections of Colonies of Bees - Six Guitars
The Skaters - Physicalities of the Sensibilities of Ingrediential Stairways
Pocahaunted - Island Diamonds
Per Nørgård - String Quartets No. 7-10
The Caretaker - Persistent Repetition of Phrases

Een andere muzieksite die ik regelmatig raadpleeg ter aanvulling van, of als alternatief voor Pitchfork, is TinyMixTapes

Lijkt me niet echt een alternatief voor Pitchfork. Nogal weinig verschillende genres te vinden in die lijst. Pitchfork doet in ieder geval nog een poging.

Sietse
ben ik niet echt met je eens dat ie beperkt is. Deze twee lijsten samen zijn breder dan die pitchfork lijst.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:29 uur

geplaatst: vandaag om 21:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.