MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Dat kan beter!!

zoeken in:
Dat kan beter!
De band/artiest gaat enige jaren later maar weer eens de studio in om een nieuwe versie te maken van één van de eigen songs. Die het liefst totaal anders en op z’n minst weer wat eigentijdser moet klinken. (dus: geen live-versies, unplugged versies, extended versions o.i.d.).
Hieronder vijf voorbeelden. Aanvullingen van harte welkom!

Regina Spektor: Samson (2002) / Samson (2006)
Pere Ubu: Untitled (1975) / The modern dance (1978)
Clash: Career opportunities (1977) / Career opportunities (1980)
Siouxsie & the Banshees: Overground (1978) / Overground (1984)
Golden Earring: Big tree, blue sea (1970) / Big tree, blue sea (1973)

Arcade Fire - No Cars Go (2004/2007)

Andrew Bird - I (2003) / Imitosis (2007)
Andrew Bird - Skin (2003) / Skin Is, My (2005)

wijsneus
Ed Kuepper - Everything I've Got Belongs To Yo
( eerst op Today Wonder -1990 )
( daarna op Honey Steels Gold - 1991)

Ed Kuepper - There's Nothing Natural
( eerst op Today Wonder - 1990 )
( daarna op Black Ticket Day - 1992)

persoonlijk vind ik in beide gevallen de 1e versie beter !

Ruby1966
The Frames - Rise

2003 op The Roads Outgrown
2006 op The Cost

wijsneus
Focus - Hocus Pocus

originele versie uit 1971
later nog eens andere versie gemaakt ( 1973 ? )

Mike Oldfield - Tubular Bells

Radiohead - Morning Bell (Kid A, 2000)
Radiohead - Morning Bell / Amnesiac (Amnesiac, 2001)

Whitesnake - 'Here I Go Again' en 'Crying in the Rain'
Werden allebei op plaat gezet in 1982, maar voor het bekende album uit 1987 'ver-hairmetald' (is dat een woord?)

UFO- 'Doctor, Doctor' werd in 1974 al uitgebracht, en halverwege de jaren '90 verscheen een nieuwe versie.

Clan of Xymox - Going round (1984/1997)

Eerste versie op het in eigen beheer uitgebrachte debuut 'Subsequent pleasures', in 1997 opnieuw opgenomen voor het album 'Hidden faces'

Luomo - Tessio(2000) / Tessio (2003)

wijsneus schreef:
Focus - Hocus Pocus

originele versie uit 1971
later nog eens andere versie gemaakt ( 1973 ? )

Klopt - opnieuw opgenomen voor de Amerikaanse markt. En zowaar een grote hit geworden aldaar.

MarkJS schreef:
Whitesnake - 'Here I Go Again' en 'Crying in the Rain'
Werden allebei op plaat gezet in 1982, maar voor het bekende album uit 1987 'ver-hairmetald' (is dat een woord?)

Het aloude Fool for your loving kreeg op de daaropvolgende plaat Slip of the tongue dezelfde behandeling.

Ik weet niet of remixen ook gelden:

Sly & the Family Stone - Ten years too soon (1979).

Disco-mixen en -bewerkingen van z'n oude klassiekers als Dance to the Music, Stand, Thank you en Family affair. Op zich niet echt een goed idee, maar als je niet vies bent van een goede disco-mix is het geen onaardige plaat. Al slaagt-ie er niet in de originelen te doen vergeten.

En verder:

- de remix van de Macarena natuurlijk...
- Roxy Music - Angel eyes. De originele albumversie van Manifesto is een stevig rocknummer. De hitsingle is een disco-achtige mix.
- De hit-versie van Joe Jackson's Is she really going out with him. Toegegeven, het is een live-uitvoering, maar deze a-capella aanpak is wel wezenlijk anders dan het origineel.

Stijn_Slayer
Ik weet wel dat de Rolling Stones Paint it Black in 1990 opnieuw hebben uitgegeven. Maar of het een andere versie dan de eerste was zou ik eigenlijk niet weten. Iemand anders misschien wel?

Stijn_Slayer schreef:
Ik weet wel dat de Rolling Stones Paint it Black in 1990 opnieuw hebben uitgegeven. Maar of het een andere versie dan de eerste was zou ik eigenlijk niet weten. Iemand anders misschien wel?

Nee, dat was precies hetzelfde nummer als uit de jaren zestig. In 1990 opnieuw een hit (#1 zelfs ditmaal als ik me goed herinner) vanwege het succes van de TV-serie Tour of Duty en de gelijknamige serie verzamel-CD's. Prima compilaties overigens.

Van de Rolling Stones schiet me dan wel weer de Neptune remix van Sympathy for the devil te binnen, uit 2002 of 2003. Dat was wél een ander versie.

Nog een paar andere waar ik meteen aan denk:

The Shamen; hun hitversie van Move any mountain was een remix of een nieuwe opname (dat weet ik niet precies meer) van een ouder nummer, Pro-gen genaamd.

En Sister Sledge had in 1984 een hit met een remix/remake van Lost in music, die heel anders klonk dan de originele hit van 5 jaar eerder. Geremixt door Nile Rodgers, de gitarist en producer van Chic. Ik meen zelfs te weten dat leden van Duran Duran er achtergrondvocalen bij leverden.

En nog een: de nieuwe versie die U2 van 'One' meende te moeten opnemen met Mary J. Blige. Niet onaardig, maar beslist geen verbetering, wat mij betreft.

En hun nieuwe versie van Beautiful day natuurlijk. Dat was aanvankelijk in een heel andere versie een B-kantje van een single uit de jaren negentig. Dit nummer ging er in de nieuwe versie wél op vooruit.

Ike & Tina Turner hebben wel eens een nieuwe versie van River deep mountain high opgenomen, die ik zelfs beter vond klinken dan hun originele wall-of sound versie (geproduceerd door Phil Spector).

En speaking of Phil Spector: mogen we de nummers van Let it be Naked ook als nieuwe (want gestripte) versies beschouwen? Duidelijk wel door Paul McCartney samengesteld met de gedachte 'Dat kan beter' (al vind ik uiteindelijk van niet).

Sonata Arctica - Wolf & Raven (2001, op het album Silence)
Sonata Arctica - Wolf & Raven (Remake 2008, te vinden op de nieuwe uitgave van Silence met bonusnummers)

In het boekje staat heel droog 'don't ever expect to hear it this way live...'
nee, da's maar goed ook.

Ik kan het uiteindelijk toch niet laten...

Nickelback!

The Oath
De Pysch. rockband Blue Oyster Cult met hun klassieker ASTRONOMY

En in 1988 deden ze het nummer nog eens over... met een videoclip.
Moet zeggen dat ze er wel een zootje van gemaakt hebben

1974 > 1988

kaztor schreef:
Ik kan het uiteindelijk toch niet laten...

Nickelback!

Er staan een paar leuke 'bewijzen' op YouTube:

YouTube - Nickelback songs are NOT recycled

YouTube - Nicelback Experiment

Deze reactie op een van die video's vat het aardig samen:

BESIDES the fact that both songs have the same chord progressions (unacceptable when it's from the same artist), the tempo, pitch of the melody, breaks, and dynamics are all EXACTLY THE SAME. They bring shame to anybody who is a musician and/or a lover of music. Somebody please stop this madness!

Gast
geplaatst: vandaag om 17:48 uur

geplaatst: vandaag om 17:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.