Muziek / Toplijsten en favorieten / Album van de dag (Hardrock / Metal)
zoeken in:
0
stuart
geplaatst: 1 april 2009, 08:00 uur
Je kiest je (meest) FAVORIETE nummer van het album van de dagop dezelfde wijze als het topic 'het beste per abum', maar dan voor deze stromingen; over genre-omschrijving doen we niet moeilijk, een ieder weet wel wat er ongeveer mee bedoeld wordt. Ik zeg expres FAVORIETE, dus kan er eventueel ook niet over 'gesoebat' worden.

Regels:
1. Elke dag een nieuw album; wie het eerst komt, het eerst maalt (wel graag een beetje afwisselen qua type album/stroming/tijdvak).
2. Plaats de 'albumcover' in je 1e bericht met erboven het woord.....VANDAAG: ....(eventueel onder de cover de albumtitel en bandnaam).
3. Schrijf je favoriete nummer van het album op en zet 1 punt tussen haakjes erachter óf verhoog het cijfer met 1 punt , als het al genoemd is, en zet een sterretje achter jouw keuze.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de bekendste albums al eens in het algemene topic genoemd zijn, maar dat maakt niks uit; soms is het misschien al lang geleden en bovendien zijn nu de '"ware" liefhebbers aan het 'woord'....

0
geplaatst: 1 april 2009, 09:35 uur
Creeping Death (2)
Fade to Black (1)
Fight Fire with Fire (1)
Ride the Lightning (1)*
Fade to Black (1)
Fight Fire with Fire (1)
Ride the Lightning (1)*
0
geplaatst: 1 april 2009, 10:57 uur
Creeping Death (2)
Fade to Black (2)*
Fight Fire with Fire (1)
Ride the Lightning (1)
Fade to Black (2)*
Fight Fire with Fire (1)
Ride the Lightning (1)
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 1 april 2009, 12:59 uur
Fade to Black (3)*
Creeping Death (2)
Fight Fire with Fire (1)
Ride the Lightning (1)
Creeping Death (2)
Fight Fire with Fire (1)
Ride the Lightning (1)
0
geplaatst: 1 april 2009, 14:50 uur
Fade to Black (3)
Creeping Death (2)
Ride the Lightning (2)*
Fight Fire with Fire (1)
Creeping Death (2)
Ride the Lightning (2)*
Fight Fire with Fire (1)
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 1 april 2009, 15:05 uur
Fade to Black (3)
Creeping Death (3)*
Ride the Lightning (2)
Fight Fire with Fire (1)
Creeping Death (3)*
Ride the Lightning (2)
Fight Fire with Fire (1)
0
geplaatst: 1 april 2009, 15:06 uur
Fade to Black (3)
Creeping Death (3)
Ride the Lightning (2)
Fight Fire with Fire (1)
For Whom The Bell Tolls (1)*
Creeping Death (3)
Ride the Lightning (2)
Fight Fire with Fire (1)
For Whom The Bell Tolls (1)*
0
The Oath
geplaatst: 1 april 2009, 15:43 uur
Creeping Death (4)
Fade to Black (3)
Ride the Lightning (2)
Fight Fire with Fire (1)
For Whom The Bell Tolls (1)
Fade to Black (3)
Ride the Lightning (2)
Fight Fire with Fire (1)
0
geplaatst: 1 april 2009, 19:21 uur
Creeping Death (4)
Fade to Black (4)*
Ride the Lightning (2)
Fight Fire with Fire (1)
Fade to Black (4)*
Ride the Lightning (2)
Fight Fire with Fire (1)
0
Lukk0
geplaatst: 1 april 2009, 19:47 uur
Creeping Death (4)
Fade to Black (4)
Ride the Lightning (2)
Fight Fire with Fire (1)
The Call of Ktulu (1)
Fade to Black (4)
Ride the Lightning (2)
Fight Fire with Fire (1)
The Call of Ktulu (1)
0
geplaatst: 2 april 2009, 08:34 uur
Pearl Jam? Da's toch geen hardrock/metal? Bovendien is deze plaat net geweest in het topic 'Het beste van...(albums)' Zo schiet deze rubriek zijn doel een beetje voorbij, volgens mij. Of niet?
0
stuart
geplaatst: 2 april 2009, 09:13 uur
Het wordt ook wel 'ingedeeld' bij éen 'vorm' van harde rock, maar ik vond het lastig om zo snel allerlei "zijstromingen" uit te sluiten. Ik bedoel dus eigenlijk ook de albums die echt in die categorieën genoemd worden; dan zou je daar een 'omschrijving' van moeten geven. Dus eigenlijk bands/albums die wel in BEIDE categorieën genoemd worden, ook al is het ene meer Hardrock dan Metal en andersom misschien. Eigenlijk de albums/bands die je zou opsommen bij de 'oorspronkelijke' aanduiding van dit 'genre', zoals die in de 'puurste' betekenis gezien worden.... 
In dit geval wil ik niet lullig doen en laat het maar staan , maar vanaf morgen doen we dit dan niet meer want anders schiet het idd. zijn doel voorbij. Als er iemand een suggestie heet om het beter te begrenzen, plaats het bericht dan hier a.u.b....
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 april 2009, 09:36 uur
Black (2)*
nou wil het geval dat ik hem bij "Het beste per album" net gemist had... maar ik geloof ook dat dit plaatje niet helemaal in de geest van dít topic is
nou wil het geval dat ik hem bij "Het beste per album" net gemist had... maar ik geloof ook dat dit plaatje niet helemaal in de geest van dít topic is
0
geplaatst: 2 april 2009, 09:43 uur
Mea Culpa. Pearl Jam is hardrock en dat andere topic waarover gesproken wordt volg ik niet. Ik wilde eigenlijk Salvation van Cult of Luna toevoegen maar die zal niet iedereen kennen.
0
stuart
geplaatst: 2 april 2009, 10:40 uur
Dit 'soort' albums scoren beter in het 'algemene topic' (denk ik) en de albums waar dit meer voor bedoeld wordt vaak minder....maar goed, ga vandaag maar door en we zien wel aan de reacties of de rest zich hierin kan vinden. In de loop van de avond zie ik wel of 'we' dit toch beter moeten begrenzen dan ik in mijn bericht van 9.13 vandaag heb aangegeven, ander krijgen we teveel overlap. Het is niet de bedoeling om hier een 'genrediscussie' te krijgen; daar is al een topic voor (naar ik meen).

0
stuart
geplaatst: 2 april 2009, 12:28 uur
Voor users die twijfelen of een album in dit topic thuishoort: ALLEEN albums waarbij in de ALL MUSIC GUIDE de term '(Heavy) Metal' wordt genoemd in het kader 'styles' , ook al is het bijv. (meer)hardrock, wat er overigens dan óók wel bij vermeld staat.Wat in de 'volksmond' hardrock genoemd wordt in principe wel, zolang het maar aan BOVENSTAANDE voorwaarde voldoet (je moet ergens een grens trekken); dus bijv. wel AC/DC, Rainbow en Scorpions, maar niet Rush, Boston of Free.
0
geplaatst: 2 april 2009, 23:00 uur
stuart schreef:
Voor users die twijfelen of een album in dit topic thuishoort: ALLEEN albums waarbij in de ALL MUSIC GUIDE de term '(Heavy) Metal' wordt genoemd in het kader 'styles' , ook al is het bijv. (meer)hardrock, wat er overigens dan óók wel bij vermeld staat.
Wat in de 'volksmond' hardrock genoemd wordt in principe wel, zolang het maar aan BOVENSTAANDE voorwaarde voldoet (je moet ergens een grens trekken); dus bijv. wel AC/DC, Rainbow en Scorpions, maar niet Rush, Boston of Free.
Voor users die twijfelen of een album in dit topic thuishoort: ALLEEN albums waarbij in de ALL MUSIC GUIDE de term '(Heavy) Metal' wordt genoemd in het kader 'styles' , ook al is het bijv. (meer)hardrock, wat er overigens dan óók wel bij vermeld staat.Wat in de 'volksmond' hardrock genoemd wordt in principe wel, zolang het maar aan BOVENSTAANDE voorwaarde voldoet (je moet ergens een grens trekken); dus bijv. wel AC/DC, Rainbow en Scorpions, maar niet Rush, Boston of Free.
Wat? Boston geen hardrock meer? Nu word ik echt oud....

Nee, geintje. Ik kan me hier wel in vinden. En het blijft altijd een beetje een gevoelskwestie, maar ik denk dat bands als Rainbow en Scorpions nog steeds door iedereen als hardrock worden beschouwd.
Boston, Journey, Europe en dat soort bands werden er begin jaren tachtig ook nog wel toe gerekend. Ze staan bijvoorbeeld nog in een oude editie van Aardschok's hardrock en heavy metal encyclopedie die ik thuis heb. Destijds waren het al buitenbeentjes en werd het aangeduid als Adult Oriented Rock (AOR), een soort hardrock-light, met veel toetsen, harmonieën en pakkende refreintjes. De grenzen zijn inmiddels behoorlijk opgeschoven; tegenwoordig beschouwt iedereen dat als pop (nou vooruit, rock).
Pearl Jam is daarentegen gewoon grunge, of gewoon 'rock'. Het is een beetje een gevoelskwestie en heeft ook met attitude te maken. Ik zou stonerrockbands ook niet tot hardrock of metal rekenen, geloof ik.
En metal is gewoon metal - heavy metal, trash metal, death metal en nog een heleboel meer. Spreekt voor zich volgens mij.
Aan de hand hiervan kan dit topic volgens mij wel redelijk worden afgebakend. Laten we het de komende tijd maar eens proberen.
* denotes required fields.