MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Beste R&B/soul producers

zoeken in:
Gisteravond een pakketje oude disco-, soul- en funk LP's gedraaid die ik voor een wel héél zacht prijsje kon overnemen. Vaak muziek die ik lang niet gehoord had, maar ik merk toch steeds weer dat ik dol blijk te zijn op dit soort muziek - en dan vooral op de klank ervan.

Met hedendaagse dance en R&B heb ik niet veel, maar vooral in de jaren zeventig en de eerste helft van de jaren tachtig had R&B (want dat is het uiteindelijk toch) een heel warme, natuurlijke klank, waarbij de al even natuurlijke instrumenten perfect waren vastgelegd en gemixt.

De mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn, zijn natuurlijk de producers. Het viel me bij het bekijken van de hoezen op dat er toch vrij veel dezelfde namen voorkomen op mijn favoriete platen uit het R&B genre. Het bracht me op het idee om een top-10 te maken van de beste producers uit de R&B historie. Zijn er meer mensen die een plaat al interessant beginnen te vinden als ze onderstaande (of andere) namen in de 'credits' tegenkomen?

1. Quincy Jones
2. Kenny Gamble & Leon Huff
3. Isaac Hayes & David Porter
4. Nile Rodgers
5. Norman Whitfield
6. Jimmy Jam & Terry Lewis
7. Lamont Dozier (Holland-Dozier-Holland)
8. Thom Bell
9. Stevie Wonder (andermans albums dus)
10. George Duke

Willie Mitchell en Allen Toussaint behoren ook zeker in het rijtje thuis

Zeker een mooi lijstje. Om eerlijk te zijn kijk ik zelden naar wie producet. Ben wel een tijdje helemaal in de ban geweest van 'psychedelic soul', en dan was Norman Whitfield een goeie leidraad. Enkele albums die Stevie Wonder voor Syreeta heeft geschreven vind ik ook zeer de moeite.

kemm schreef:
Norman Whitfield

Gast
geplaatst: vandaag om 17:50 uur

geplaatst: vandaag om 17:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.