MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 monologen

zoeken in:
Gesproken tekst in de muziek heeft me altijd erg gefascineerd. Er zijn (of ik ken) alleen niet al te veel bands die deze nobele kunst op een boeiende manier bedrijven. Posts hier jouw favoriete nummers die voor het overgrote deel of volledig uit een monoloog bestaan.

1. Pulp - Wickerman
2. The Fall - Winter
3. Tindersticks - Ballad Of Tindersticks
4. Tindersticks - My Sister
5. Strangelove - Ghost Haddock
6. Pulp - My legendary Girlfriend
7. Nick Cave & Bad Seeds - The Carny
8. Mansun - Witness Of A Murder (Part II)
9. Pulp - Inside Susan
10. Pulp - The Professional

Ik ken er niet genoeg voor een top 10, maar deze heb ik altijd bijzonder gevonden:

1. Robbie Robertson - Somewhere down the crazy river
2. Talking Heads - Seen and not seen
3. J. Geils Band - No anchovies please
4. Bob Dylan - Brownsville girl
5. Lou Reed - Beginning of a great adventure

Van Lou Reed kun je met enige fantasie behoorlijk wat nummers een monoloog noemen, want hij praat vaak meer dan dat hij zingt. Verder heb je natuurlijk de 'spoken word' albums van Henry Rollins, maar daar ben ik verder niet bekend mee.

En rapmuziek telt niet mee in dit topic, neem ik aan?

Ik weet wel een paar GYBE!-nummers, verder kan ik zo snel niets bedenken wat Omsk nog niet genoemd heeft.

Antonio
Frank Zappa had ook ''iets'' met gesproken woord, wat het beste te horen is op de volgende albums:

Lumpy Gravy, Thing Fish, Civilization Phaze III, Playground Psychotics en Everything Is Healing Nicely.

Zoals vrijwel alles bij de beste man, zijn zeker bovenstaande albums niet voor mensen met een zwakke gesteldheid

Ik bedenk me ineens dat het laatste nummer van het eerste album Maxïmo Park ook een leuk monoloog-nummertje was. Maar misschien moet ik dan nummers als Parklife (Blur) en Susan's House (Eels) ook tot die categorie scharen.

gaucho schreef:
3. J. Geils Band - No anchovies please

"Oh my God! That bowling ball! It's my wife!"

Elvis Presley
"Are you lonesome tonight" is voor mij iig de topper.

The Zodiac - Cosmic sounds

Marty McFly schreef:
"Oh my God! That bowling ball! It's my wife!"

Het toppunt van surrealisme wat mij betreft.

Antonio
Ook Adrian Belew kon er wat van ten tijde van zijn carriere als zanger/gitarist bij King Crimson.

Wat te denken van bijvoorbeeld de nummers Indiscipline en (in ietwat mindere maat wellicht) Elephant Talk ???

Momus past deze truc trouwens ook toe, zoals in Closer To You.

joeri592
lol, ik dacht dat er top 10 mongolen stond

The Last Poets - The Last Poets
Kubus & Bang Bang - Pie & Mash

Dit zijn er twee, niet gezegd dat ik ze perse goed vind.

sq
Elvis Presley schreef:
"Are you lonesome tonight" is voor mij iig de topper.
"..sing it baby ..."

sq
Wat me meteen al te binnen schiet - als eerste, een monoloog die je ook bijblijft :

Crass - Reality Asylum

'I vomit for you Jesu'

Ook Patti Smith moet natuurlijk worden genoemd (Babelogue , Wave)

Lukk0
De eerste die mij te binnen schiet en gelijk ook mijn favoriet is van het nummer Have You Passed Throught This Night van Explosions in the Sky. Verder nog een paar van GY!BE, bijvoorbeeld The Dead Flag Blues.

Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised (en natuurlijk nog veel meer werk van Gil.)

joeri592 schreef:

Ja dat dacht ik ook

Antonio
joeri592 schreef:

Ik ken alleen Dzjengis Kahn, maar dat is het dan wel.

Zijn er nog meer beroemde dan ???

Ssscht...
"What's He Building?" van Tom Waits

Gast
geplaatst: vandaag om 22:57 uur

geplaatst: vandaag om 22:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.