MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Nummers die een speciaal plaatsje in je hart hebben en waarom

zoeken in:
Ieder mens heeft (denk ik) wel een paar nummers die zo sterk in verbinding staan met bepaalde momenten, era's of personen dat ze onherroepelijk verworden zijn tot de beste nummers aller tijden in hun ogen. Het leek me leuk om iedereen zijn zegje te laten doen over dit soort nummers, het zal ongetwijfeld voor mooie anekdotes zorgen.

Goed, dan trap ik af met mijn nummer. De meeste users zullen mij vooral kennen uit de indie of folk hoek, maar wat minder mensen weten is dat ik ook een enorme liefhebber ben van pop! Sinds ongeveer een jaar ben ik weer echt mijzelf gaan concentreren op pophits van de jaren 50 tot heden. Een van de nummers die ik deze winter op deze manier ontdekte van Moonlight Shadow van Mike Oldfield. Het kwam eigenlijk als volgt: Ik was het korte verhaal "Moonlight Shadow" van Banana Yoshimoto aan het lezen. Een verhaal dat ik behoorlijk indrukwekkend vind. Toen ik er achter kwam dat deze titel gebaseerd is op het nummer van Mike Oldfield heb ik hem meteen gedownload. Sindsdien ben ik verliefd. Ik heb denk ik nooit eerder een zanglijn gehoord die me keer op keer zo zwaar ontroert als deze. Het stukje "Carried away by a moonlight shadow" is het allermooiste stukje muziek ter wereld aller tijden.
Nu zul je denken: Is dit het? Nee, er is meer. Op het moment dat ik mijn grootste liefde in mijn leven tot nu toe ontmoette las ik Moonlight Shadow in de trein. Het is om deze reden dat ik dus ook iedere keer moet denken aan die vrouw uit Japan als ik dit nummer hoor... zucht...

Okee, volgende!

fastpulseboy
je hebt de vrouw uit japan niet meegenomen?
was het een vakantieliefde

fastpulseboy schreef:
je hebt de vrouw uit japan niet meegenomen?
was het een vakantieliefde

Nee, ze was hier op vakantie. Maar wees niet bang, over minder dan 3 dagen zie ik haar weer Tot die tijd luister ik Moonlight Shadow.

Roxy music - Angel eyes
Tubeway army - Are friends electric?
Cliff Richard - We don't talk anymore
Carlsberg - All the president's men

Allemaal nummers uit 1979 (zomer en najaar) en allemaal hebben ze een speciaal plaatsje in mijn hart. Het verhaal erachter hou ik liever geheim

Dn!S schreef:
Het kwam eigenlijk als volgt: Ik was het korte verhaal "Moonlight Shadow" van Banana Yoshimoto aan het lezen. Een verhaal dat ik behoorlijk indrukwekkend vind. Toen ik er achter kwam dat deze titel gebaseerd is op het nummer van Mike Oldfield heb ik hem meteen gedownload. Sindsdien ben ik verliefd. Op het moment dat ik mijn grootste liefde in mijn leven tot nu toe ontmoette las ik Moonlight Shadow in de trein. Het is om deze reden dat ik dus ook iedere keer moet denken aan die vrouw uit Japan als ik dit nummer hoor... zucht...

Wist je dat de 12" versie van het nummer een extra vers heeft?

The last time ever she'd seen him
Carried away by a moonlight shadow
The crowd gathered just beneath him
Carried away by a moonlight shadow
Caught in the middle of a hundred and five
Far away on the other side.
The night was heavy and the air was alive
But she couldn't find how to push through

Wist je dat de moord op John Lennon de inspiratie leverde?
De tekst is tussen die moord en de werkelijke release veranderd
in een schrijnend verhaal van een geliefde die sterft in een duel met zijn rivaal.
Toch kunnen flarden van de tekst verwijzen naar die andere Japanse vrouw
die na de moord op Lennon weduwe werd. Nog een link met Dn!S dus ...

All she saw was a silhouette of a gun
Far away on the other side.
He was shot six times by a man on the run
And she couldn't find how to push through

I stay, I pray, I see you in heaven far away
I stay, I pray, I see you in heaven one day

Dat laatste gebed staat enigszins haaks op Lennons eigen overtuiging
die in het liedje Imagine het bestaan van die hemel in vraag had gesteld.
Des te scherper is het verlangen van de vrouw die alleen achterblijft.

Ook voor mij was Moonlight Shadow in de zomer van 1983
een echte ontdekking. Het was de periode waarin ik voor het eerst
in mijn leven een plaat kocht (het werd Dazzle Ships van OMD).

Maar deze single heeft me toen even doen twijfelen ...
Hij bevat één van de mooiste gitaararrangmenten ooit.
Een paar maanden later was ik dan toch Mike Oldfield fan.

Mooi verhaal Dazzler. Dat hele verhaal over de moord op Lennon wist ik ook van. Laten we hopen dat de link beperkt blijft tot de Europese man en de Japanse vrouw

Toch jammer dat niet zo veel mensen hun muziek verhaal kwijt willen. Misschien een te persoonlijk topic?

Gast
geplaatst: vandaag om 05:21 uur

geplaatst: vandaag om 05:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.