MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Tegenvallers 2009 - Top 5

zoeken in:
Poa
Tja, waarom ook niet. Platen waar je hoge verwachtingen van had, maar die niet (of slechts deels) ingelost werden.

1. Röyksopp - Junior
2. Ochre - Like Dust of the Balance
3. Antony and the Johnsons - The Crying Light
4. Patrick Watson - Wooden Arms
5. Pan American - White Bird Release

Tot nu toe kan ik maar één echte tegenvaller noemen van de albums uit 2009 die ik tot nu toe beluisterd heb nl. Fork in the Road van Neil Young (2,5*), van zo'n artiest verwacht ik ook veel.

echt?

op basis van ongeveer alles wat hij sinds 1990 heeft uitgebracht verwacht ik eigenlijk weinig tot niets meer van em... ik kom tot een top3:

1.Tim Hecker - An Imaginary Country
2. Built to Spill - There is No Enemy
3. Animal Collective - Merriweather Post Pavilion

alledrie niet slecht, maar toch niet wat ik ervan verwachtte

Ik heb geen echte tegenvallers; elke artiest begint bij mij weer met een schone lei. Dus ik heb nooit zulke hoge verwachtingen bij een album.

Van deze albums had ik wel iets meer verwacht op basis van verhalen, voorproefjes, ed.:

The Dodos - Time to Die
Dirty Projectors - Bitte Orca
Patrick Wolf - The Bachelor
Kiki - Kaiku
Jarvis Cocker - Further Complications

De laatste drie zijn niet slecht, maar toch een stuk minder dan voorgaande platen. Op de plaat van Jarvis staan een paar geweldige nummers, maar ik ben bang dat hij geen echt goede albums meer gaat maken.

1.Muse - The Resistance
2.Dizzee Rascal - Tongue N Cheeck
3.Jay-Z - The Blueprint 3
4.Editors - In This Light And On This Evening
5.Antony & The Johnsons - The Crying Light
6.U2 - No Line On The Horizon
7.Eminem - Relapse
8.Monsters Of Folk - Monsters Of Folk
9.Eels - Hombre Lobo
10.The Dodos - Time To Die

1, 4, 5, 6 en 10 heb ik ook laag becijferd, maar daar had ik geen verwachtingen bij. Monsters of Folk beviel me na een paar luisterbeurten wel wat beter.

1. Fruit Bats - The Ruminant Band
2. Monsters of Folk - Monsters of Folk
3. Bonnie 'Prince' Billy - Beware
4. De Anale Fase - Uittocht
5. Eels - Hombre Lobo

NIet in volgorde van cijfer, maar van verwachting/teleurstelling.

5 releases die mij tegenvallen zijn van bands die minder goede albums brachten dan hun vorige releases. In random order:
Muse - The Resistance
Arctic Monkeys - Humbug
Editors - In This Light And On This Evening
U2 - No Line On The Horizon
Beirut / Realpeople - March of the Zapotec / Holland

Gelukkig bracht dit jaar ook heel veel leuke nieuwe bandjes.

1. Zion I - The Take Over
2. N.A.S.A. - Spirit of Apollo
3. K'naan - Troubadour
4. Stoupe the Enemy of Mankind - Decalogue
5. C-Rayz Walz - Who the F%@k Are You?

dix
... die komen uit NYC ....

Yo La Tengo
Sonic Youth

Dat Eels sommigen zo tegen viel.... Daar had ik juist niet al te hoge verwachtingen van, maar viel uiteindelijk erg mee.

Doc
1. Yeah YeahYeahs - It's Blitz!
2. Arctic Monkeys - Humbug
3. Iggy Pop - Preliminaires
4. Eels - Hombre Lobo
5. The Thermals - Now We Can See

eels , idd de tegenvaller van het jaar tot nu toe

och, ik ben het wel met lukas eens, verre van een geweldige plaat, maar vermakelijker dan ik hem van tevoren zou hebben ingeschat (ondanks dat ik een groot fan van Blinking Lights ben)

1. Editors - In This Light and on This Evening

Afgaande op de beschrijving van de nieuwe sound was ik er vast van overtuigd dat het me erg zou gaan bevallen. Maar tot nog toe kan ik er helemaal niets mee, ene oor in en andere oor uit en geen memorable melodie te ontdekken. Plat, platter, platst.

2. Röyksopp - Junior

Na de eerste 2x luisteren was ik zowaar niet ontevreden, maar daarna per luisterbeurt onopvallender en bleker. Dramatische concert van eerder dit jaar doet m'n oordeel voor dit album ook geen goed helaas.

3. Music Go Music - Expressions

Ik werd altijd erg vrolijk van die singles/ep's die ze in de aanloop naar dit debuut uitgebracht hebben, maar blijkbaar was de grote kracht daarvan de korte speelduur. Te weinig ideeën voor een heel album, of misschien vind ik kauwgomballenvrolijkheid alleen leuk voor een kwartiertje ofzo.

Eminem - Relapse
Bobby Valentino - The Rebirth
DOOM - Born Like This
Fakkelbrigade - Colucci Era

U2 - No line on the horizon

Bij mij ook U2 met No Line on the Horizon, de heren mogen er van mijn part mee stoppen als ze zulke platen maar kunnen afgeven...

1. Sunset Rubdown - Dragonslayer
2. The Decemberists - The Hazards of Love
3. Placebo - Battle For The Sun
4. Editors - In This Light and On This Evening
5. Kasabian - The West Ryder Pauper Lunatic Asylum

Arrie schreef:

2. The Decemberists - The Hazards of Love

Dat vond ik eerst ook een enorme tegenvaller, maar ben er wel naar blijven luisteren en ben nu blij dat ik hem hier niet genoemd heb.... Verre van het geweldige wat ze ons met eerdere platen wel eens hebben gebracht, maar de plaat heeft zeker zijn sterke momenten... En zou hem niet echt een tegenvaller willen noemen..

Pan American - White Bird Release
Sonic Youth - The Eternal
Supersilent - 9

Arrie schreef:
3. Placebo - Battle For The Sun

Dit album vind ik dan juist weer geweldig, tot nog toe mijn favoriet van 2009.

GrafGantz schreef:
1. Editors - In This Light and on This Evening

Afgaande op de beschrijving van de nieuwe sound was ik er vast van overtuigd dat het me erg zou gaan bevallen. Maar tot nog toe kan ik er helemaal niets mee, ene oor in en andere oor uit en geen memorable melodie te ontdekken. Plat, platter, platst.

2. Röyksopp - Junior

Na de eerste 2x luisteren was ik zowaar niet ontevreden, maar daarna per luisterbeurt onopvallender en bleker. Dramatische concert van eerder dit jaar doet m'n oordeel voor dit album ook geen goed helaas.

3. Music Go Music - Expressions

Ik werd altijd erg vrolijk van die singles/ep's die ze in de aanloop naar dit debuut uitgebracht hebben, maar blijkbaar was de grote kracht daarvan de korte speelduur. Te weinig ideeën voor een heel album, of misschien vind ik kauwgomballenvrolijkheid alleen leuk voor een kwartiertje ofzo.

4. Mumford & Sons - Sigh No More

Veilig, tikkeltje saai, steeds hetzelfde trucje en een zanger die me doet denken aan die knakker van de Sterophonics waar ik altijd de kriebel van krijg. Kortom, een onbegrijpelijke hype.

5. Gold Panda - Before

Schijnt erg hip en happening te zijn of wellicht nog te worden. Ik zeg: pretentieus gewauwel en gepruttel dat zomaar ergens begint en vervolgens nergens naar toe gaat.

6. Placebo - Battle for the Sun

Tweede album staat hier op 4,5*, daarna per album zo'n beetje een halfje eraf. Dus als je er weinig van verwacht en het blijkt ook niks te zijn kan je wellicht niet eens van een tegenvaller spreken. Blijft desondanks altijd treurig, de teloorgang van een favoriet bandje van "vroeger".

Doc
Doc schreef:
1. Yeah YeahYeahs - It's Blitz!
2. Arctic Monkeys - Humbug
3. Iggy Pop - Preliminaires
4. Eels - Hombre Lobo
5. The Thermals - Now We Can See

1. Yeah Yeah Yeahs - It's Blitz!
Na twee sterke platen en een erg fijne EP, is het opeens afgelopen met de pret.
It's Blitz! staat vol met slappe, zoete pop zonder kloten.
Grootste domper van het jaar.

2. Them Crooked Vultures - s/t
Josh Homme, Dave Grohl, en John Paul Jones in 1 band.
Ik had niet gedacht dat er bijster veel mis kon gaan met deze line-up.
Helaas werd het een fikse tegenvaller, door het ontbreken van goed songmateriaal.
In plaats daarvan hoor je of stuurloze chaos, of psychedelisch gedrein. Jammer.

3. Nouvelle Vague - 3
Tja.... slechte keuze van nummers met een dito uitvoering.
Viel me tegen, omdat met name de eerste twee albums me goed zijn bevallen.

4. The Thermals - Now We Can See
Geen boeiende, energieke plaat zoals de eerste 2. (More Parts Per Million, en vooral Fuckin A) Een beetje saai nu.

5. Iggy Pop - Preliminaires
Iggy Pop zingt slappe chansons / ballads....... daar laat ik het bij.

Wat betreft Arctic Monkeys had ik het bij het verkeerde eind.
Er blijft na een x aantal luisterbeurten een hele behoorlijke plaat over.
Niet de beste AM, maar toch niet tegengevallen uiteindelijk.

Doc schreef:
1. Yeah Yeah Yeahs - It's Blitz!
Na twee sterke platen en een erg fijne EP, is het opeens afgelopen met de pret.
It's Blitz! staat vol met slappe, zoete pop zonder kloten.
Grootste domper van het jaar.

Ik vond er nooit wat aan dat hele Yeah x 3 maar met die laatste hebben ze me aangenaam weten te verrassen. Een album vol met leuke zoete pop

Doc
zonder kloten...... niet te vergeten

Ik ben blij dat je het kunt waarderen, maar als je het niet erg vindt, wacht ik toch liever tot je er op de volgende plaat weer niks aan vindt.

Niet dat mijn beoordelingen zo tegenvallen maar ik had er meer van verwacht/gehoopt:

1. Engineers - Three Fact Fader

Op basis van het debuut keek ik hier heel erg naar uit en het viel me gewoon tegen.

2. Editors - In This Light and on This Evening

De single maakte me erg lekker: deze nieuwe koers zou ik ongetwijfeld super gaan vinden. Het smaakte helaas allemaal te oudbakken. Niet slecht, maar ik had gehoopt op een enorme klapper.

3. Placebo - Battle for the Sun

Altijd leuk maar deze keer deed het me niet veel.

4. The Prodigy - Invaders Must Die

Eigenlijk helemaal geen verwachting (want de vorige gaf daar geen aanleiding voor). Het viel me zelfs nog mee. Maar toch blijf ik stiekem nog steeds hopen op weer eens een ijzersterke Prodigy.

5. Patrick Watson - Wooden Arms

De vorige vond ik schitterend, maar blijkbaar was dat genoeg en gaat de buzz rondom deze man toch iets te veel aan me voorbij. Prima plaatje maar geen meesterwerk.

aERodynamIC schreef:
4. The Prodigy - Invaders Must Die

Het viel me zelfs nog mee.

5. Patrick Watson - Wooden Arms

Prima plaatje

Als dit tot je tegenvallers van afgelopen jaar behoort moet het een prima jaar geweest zijn voor je

1. Supersilent - 9
15 aardige minuten, 45 oeverloze minuten

2. Condo Fucks - Fuckbook
hobbybandjes zijn doorgaans leuk, dit hobbybandje van Yo La Tengo is dat bepaald niet.

3. Future of the Left - Travels with Myself and Another
Erg korte houdbaarheid, één plaat was genoeg.

4. Bruce Springsteen - Working On a Dream
Je raakt sleets, Bruce.

5. Chicks On Speed - Cutting the Edge
Dubbel-cd waarbij de goede indruk die de eerste cd laat compleet teniet wordt gedaan door de tweede.

GrafGantz schreef:
Als dit tot je tegenvallers van afgelopen jaar behoort moet het een prima jaar geweest zijn voor je

Klopt ook. Echte tegenvallers heb ik niet gehoord (omdat ik van tevoren zag aankomen dat het geen meesterwerken konden worden).
Ik heb weinig echt slechte albums gehoord dit jaar. We kunnen alleen maar praten over artiesten die je al kent natuurlijk en echt niemand die me zwaar teleurstelde. Dat het bij genoemde voorbeelden wat minder uitpakte is dan ook het enige maar dat mogen misschien geen tegenvallers genoemd worden (want allen scoorden nog voldoende)

Gast
geplaatst: vandaag om 09:24 uur

geplaatst: vandaag om 09:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.