MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Oor top 20 over 2009

zoeken in:
Dit is de top 20 volgens '60 vooraanstaande popkenners' zoals Oor het zo mooi noemt:

1. The xx - xx
2. Grizzly Bear - Veckatimest
3. Fuck Buttons - Tarot Sport
4. Animal Collective - Merriweather Post Pavilion
5. Moss - Never Be Scared / Don't Be a Hero
6. Anne Soldaat - In Another Life
7. The Horrors - Primary Colours
8. Arctic Monkeys - Humbug
9. Editors - In This Light and on This Evening
10. Florence And The Machine - Lungs
11. Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were an Eagle
12. The Pains of being Pure at Heart - self titled
13. Dirty Projectors - Bitte Orca
14. DM Stith - Heavy Ghost
15. Mastodon - Crack the Skye
16. Wilco - Wilco (The Album)
17. De Staat - Wait for Evolution
18. Fever Ray - self titled
19. The Low Anthem - Oh My God, Charlie Darwin
20. Hell - Teufelswerk

Benno
Dan stonden ze duidelijk niet vooraan toen bij de schepping de muzieksmaak werd uitgedeeld.

Ze stonden waarschijnlijk achter jou dan

Normaal gesproken ken ik aardig wat van de genoemde albums maar deze keer kom ik niet verder dan 5 titels.
Ik verwacht dat The xx het in alle lijstjes wel goed zal doen en daarmee misschien wel hét plaatje over 2009 zal zijn (of je het daar nu mee eens bent of niet).

Ik ken er ook maar vier, maar dat komt doordat ik sowieso heel weinig uit 2009 ken. Maar ik mis wel Bat for Lashes.

Goh, ik mis iets (iets is een understatement) weet alleen zo 1,2,3 niet wat het is.

Antonio
Ik kan vol trots zeggen dat ik geen enkele artiest of album uit deze lijst ken, laat staan dat ik de muziek ooit gehoord heb...

1, 4 en 8 ken ik en heb ik ook in mijn top-10 staan.

Ik ken er 14, waaronder de hele top 10 afgezien van Anne Soldaat (ken wel de single).. 12 en 15 heb ik wel vluchtig beluisterd en vond ik helemaal niets, dus daar heb ik geen stem aan gegeven.

Alleen The xx staat in mijn eigen top 10. Fever Ray en Hell zijn ook wel heel tof. En Fuck Buttons en Animal Collective heb ik dit jaar toch ook wel erg veel gedraaid.

Staan veel van die typische Oor-hypes (Grizzly Bear, De Staat, Low Anthem) in waar ik niets aan vind.

Ik ken nummer 1, 5, 8, 19 en 20 nog niet. Vooral naar The XX ben ik nog wel benieuwd. Verder wel een redelijk lijstje, maar een beetje saai. Nogal standaard (makkelijk in het gehoor liggende) keuzes.

Wel opvallend dat Mumford & Sons ontbreekt, dacht dat dat een vrij grote hype was?

titan (crew)
Ik ken er 11 en net als vorig jaar staat mijn nummer 1 zowaar in de top 10.

herman schreef:
Staan veel van die typische Oor-hypes (Grizzly Bear, De Staat, Low Anthem) in waar ik niets aan vind.

Low Anthem heb ik nog niks van gehoord, maar verder mee eens. Grizzly Bear en De Staat vind ik ook niks aan (althans, gebaseerd op de nummers die ik ervan gehoord heb)

@Koenr, ja nu je het zegt. Maar ik dacht dus ook dat Bat for Lashes een vrij grote hype was. Mumford & Sons is overigens nog wel erg positief beoordeeld in de Oor (toevallig een recensie die ik heb gelezen).

Koenr schreef:
Wel opvallend dat Mumford & Sons ontbreekt, dacht dat dat een vrij grote hype was?

Ik vraag me dat af (ik volg de media niet goed dus weet het niet zeker).
Ik krijg wel eens de indruk dat het vooral een MuMe-hype is wat eigenlijk ook wel eens leuk is.

Low Anthem is trouwens uit 2008 dacht ik. En Mumford was volgens mij buiten MuMe ook wel een hypeje, had er al een paar mensen over gehoord (waarvan eentje ook contacten heeft bij Oor) ruim voordat men er hier echt warm voor begon te lopen. Overigens zou het wel leuk zijn als er MuMe-specifieke hypes zijn van dit kaliber (nummer 1 rotatielijst).

Wel opvallend: 2 keer Nederlands product in de top 10.
Ik mis wel een beetje de 'zwarte' muziek, vorig jaar stond tenminste Santogold nog in de lijst.

Meestal heb/ken ik 90% van de jaarlijst van oor, maar bij deze (pakt zakjapanner) is 35% totaal onbekent bij mij....... mmmmmh heb ik iets gemist of zijn de "vooraanstaande popkenners" de weg een beetje kwijt.

De meeste platen zijn hier toch flink in de aandacht geweest?

DM Stith is de enige die me niets zegt.

Toch leuk dat Hell erin staat (zij het op 20). Verder natuurlijk een voorspelbare lijst met enkele leuke albums ertussen.

herman schreef:

Best een aardig album (beetje Patrick Watson-achtig).

haveman
Antonio schreef:
Ik kan vol trots zeggen dat ik geen enkele artiest of album uit deze lijst ken, laat staan dat ik de muziek ooit gehoord heb...

Op de valreep in mijn top 5 van grootste Mume kotsmomenten gekomen.

Echt goed van je joh!

Jezus anders pak je nog even een antidepressivum.

haveman
Rhythm & Poetry schreef:
Jezus anders pak je nog even een antidepressivum.

Heb je hem ook!

Ga meteen slapen.

Het lijstje van Humo:

1. The xx - xx
2. The Hickey Underworld - The Hickey Underworld
3. The Low Anthem - Oh My God, Charlie Darwin
4. Dirty Projectors - Bitte Orca
5. Peter Doherty - Grace/Wastelands
6. The Pains of being Pure at Heart - self titled
7 Animal Collective - Merriweather Post Pavilion
8. Yeah Yeah Yeahs - It's Blitz!
9. Fever Ray - Fever Ray
10. Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were an Eagle
11. Bob Dylan - Christmas in the Heart
12. Glasvegas - Glasvegas
13. Geoffrey Gurrumul Yunupingu - Gurrumul
14. Monsters of Folk - Monsters of Folk
15. Various Artists - 5 Years of Hyperdub

Laten we het gezellig houden zo vlak voor kerst.

Bij humo en oor zitten de zelfde soort mensen?

Dj2Jelle
Dat zou ongezond zijn.

Lijstje van Humo is wel iets eclectischer (daar wordt dubstep tenminste niet compleet genegeerd), maar het opnemen van 11 vind ik dan wel weer erg ongeloofwaardig.

En daar zelfs twee platen uit 2008 (The Low Anthem en Geoffrey .....). Twee mooie platen, maar toch.

herman schreef:
[...] maar het opnemen van 11 vind ik dan wel weer erg ongeloofwaardig.

Ad Brouwers zal wel niet tot de samenstellers behoren.

KindaMuzik's Eenentwintig. Met nota bene drie keer hiphop - Mos Def, Fakkelbrigade en Kyteman.

herman schreef:
De meeste platen zijn hier toch flink in de aandacht geweest?

DM Stith is de enige die in mijn top10 terug te vinden is naast Bill Callahan (voorspelbare keuze)... zeker een aanrader dus..

Ook Crack the Skye vind ik een erg goede plaat (op12 of 13 ofzo), voor de rest is mijn top10 nogal anders

Harco
levenvergeten schreef:
KindaMuzik's Eenentwintig. Met nota bene drie keer hiphop - Mos Def, Fakkelbrigade en Kyteman.

Dit is tenminste een stuk gevarieerder. Die OOR-lijstjes kennen we zo onderhand wel. En dat soort mensen zijn dan ook nog vaak degenen die zeggen dat ze een gevarieerde muzieksmaak hebben.

Glasvegas komt toch uit 2008?

Benno
deric raven schreef:
Glasvegas komt toch uit 2008?

In de VS is het album, denk ik, in 2009 uitgebracht (nu leven wij niet in de VS, maar soit).

Gast
geplaatst: vandaag om 09:20 uur

geplaatst: vandaag om 09:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.