MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 10 Gold Top 4000

zoeken in:
Aangezien er allemaal topics voor radiotoplijsten zijn, deze er ook maar bij. Hier in huis staat namelijk altijd Radio 10 Gold op (ik woon nog bij m'n ouders, vandaar ). Ik moet dus die hele top 4000 aan gaan horen dus als er nou wat mensen met goede smaak willen stemmen...

Haha, nee hoor, iedereen mag stemmen, maar ik wou deze lijst ook even onder de aandacht brengen. Het leukste aan de lijst is dat er relatief veel verandering is in de top. Er is namelijk ook heel vaak een nieuwe nummer 1. Vorig jaar was het Billie Jean, het jaar daarvoor Angels van Robbie Williams, en het jaar daarvoor Music van John Miles, zo uit m'n hoofd. In ieder geval, als er nog mensen zin hebben om op lijsten te stemmen, hier is er nog een.

De 4000 beste platen aller tijden! « Radio 10 Gold - radio10gold.nl

Maakt totaal niet uit. Ze stellen hem zelf samen.

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
Maakt totaal niet uit. Ze stellen hem zelf samen.

Flauw zeg. Dat zie je bij die andere lijsten nou nooit...

Om een beetje top 4000 te kunnen maken van het niveau top 2000 (kom maar op met die flauwe grappen), heb je miljoenen stemmen nodig. Zelfs de Top 2000 heeft 'slechts' 2 miljoen stemmen.

Ach, de top 2000 wordt ook beïnvloed door Radio 2. Ze zullen hem zelf ook vast nog wel aanpassen, maargoed, neem aan dat de stemmen ook wel tellen. En hoe bedoel je van het niveau top 2000? Geen flauw grap, maar een top 2000 is natuurlijk van goed niveau als ie de stemmers representeert, en dan kan er van alles in staan. Nu ik er zo over nadenk, vraag ik me af of de Top 2000 wel heel Nederland representeert, eigenlijk heeft die lijst ook wel een heel duidelijke doelgroep... maar dat terzijde.

Als er 2 miljoen stemmen binnenkomen en er 10 miljoen luisteraars/kijkers zijn per jaar, lijkt me dat de lijst redelijk representatief is.

Arrie schreef:
En hoe bedoel je van het niveau top 2000?
Precies zoals je zegt, dat het representatief is voor de mensen die stemmen. Iets wat voor de top 4000 niet mogelijk is, omdat er simpelweg (veel) te weinig gestemd wordt.

Volgens mij stemmen er dan 1,5 miljoen mensen van middelbare leeftijd.

Iets is toch altijd representatief voor de mensen die stemmen? Tenzij er heel erg mee wordt gerommeld door de organisatie. Maar lijkt me verder niet afhankelijk van het aantal stemmen. Enige wat ik me afvraag is nu of er wel op 4000 nummer gestemd worden, denk dat er voor de nummers in de allerlaagste regionen dan nauwelijks stemmen zijn uitgebracht.

De reden dat de Top 2000 wél representatief voor Nederland is, is omdat er allerlei soorten mensen stemmen. Jong, oud, dik, dun, man, vrouw, Limburger, Groninger. Zo krijg je dus de 2000 beste nummers volgens de (gemiddelde) Nederlander.

De top 4000 van Radio 10 Gold wordt alleen maar op gestemd door een select publiek. Ook ben ik er inderdaad van overtuigd dat de onderste regio hooguit een handvol stemmen heeft (en dat is zelfs nog ruim genomen).

Denk dat er bij de top 2000 niet veel jongeren stemmen hoor, en vanaf een bepaalde leeftijd ook niet meer.

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
De reden dat de Top 2000 wél representatief voor Nederland is, is omdat er allerlei soorten mensen stemmen. Jong, oud, dik, dun, man, vrouw, Limburger, Groninger.

...tot er daadwerkelijk een paar Groningers op Ede Staal stemmen. Dan heet de inzending ineens niet meer representatief voor de lijst te zijn.

cosmic kid (moderator)
Die 2 miljoen stemmen pronkt Radio2 ook altijd mee. Ze vermelden alleen niet dat het geen 2 miljoen "unieke" stemmen zijn. Daardoor sturen veel stemmers veel lijstjes in en kan het dus gebeuren dat opeens een Ge Reinders (om maar eens een dwarsstraat te noemen) hoog genoteerd staat.

Ook radio2 is dus niet representatief. Die top 2000 vertegenwoordigt de gemiddelde radio 2-luisteraar (en hoe die eruit ziet laat ik aan ieders verbeelding over). Maakt dat de top 2000 een gedrocht? Nee hoor, het is een zeer aardige lijst. 1x per jaar geef ik me hier graag aan over.

Arrie schreef:
Denk dat er bij de top 2000 niet veel jongeren stemmen hoor, en vanaf een bepaalde leeftijd ook niet meer.
Zeker het Top 2000-boek nooit gelezen?

cosmic kid schreef:
Die 2 miljoen stemmen pronkt Radio2 ook altijd mee. Ze vermelden alleen niet dat het geen 2 miljoen "unieke" stemmen zijn. Daardoor sturen veel stemmers veel lijstjes in en kan het dus gebeuren dat opeens een Ge Reinders (om maar eens een dwarsstraat te noemen) hoog genoteerd staat.
Ik bedenk me nu, dit kunnen 2 miljoen stemmers zijn, maar ook 2 miljoen stemmen. Dat maakt natuurlijk een groot verschil. Ik denk dat het laatste bedoeld wordt.

Gé Rijners is trouwens inmens populair in het zuiden.

Er is zelfs een top 2000-boek? Ik weet niet wat ik daar nou van moet denken... Maar vertel, wat staat daarin dan?

Enne, dat moeten wel 2 miljoen stemmen zijn, want ze kunnen het nooit controleren of mensen dubbel stemmen.

Er zijn er zelfs 2! (deel 1 heb ik gelezen en deel 2 heb ik hier) Het staat ergens in boek 1, maar die heb ik niet hier. Ik geloof dat ongeveer 20% van de stemmen van jongeren kwam (0-24 ofzo).

Wat staat daarin dan? Vooral verhalen over bepaalde platen. Meestal van één pagina, soms meerdere. Verhalen over artiesten, interviews met BN'ers en hun top 10, columns van presentatoren en lijstjes betreffende de top 2000 (uit welke regio komen de stemmers, hoe oud zijn ze, hoe zou de top 10 eruit zien van de jongeren, hoe zit het met buitenlandse nummers, welke kerstplaten doen het best (per regio). Veel nutteloze, doch interessante statistieken dus).

Zie ook Top 2000 – 10 jaar liedjes, lijstjes en verhalen | Peter Meindertsma's blog - Muziek, quizzen, teksten en meer - petermeindertsma.nl

Ha grappig, ik kon me totaal niet herinneren dat ik ooit een dergelijk topic had geopend, en ook niet de hele discussie die ik destijds met Chevy heb gevoerd.

Dat er blijkbaar drie kerstliedjes in de top 100 staan, dat geeft mij wel een beetje het gevoel dat ze hem wellicht inderdaad samenstellen. Ik kan me voorstellen dat ze vanwege de kerstperiode toch ook gedurende de hele lijst met enige regelmaat wat kerstmuziek willen draaien, en de kerstliedjes daarom maar over de gehele lijst verspreid hebben (maar ik heb alleen de top 100 bekeken). In de Top 2000 halen twee van die drie kerstliedjes net de top 1000 niet, en de hoogste haalt net de top 500 niet. Waarom zouden ze bij de Top 4000 zo hoog staan? Dat is toch niet waarop mensen veel stemmen als ze nadenken over de beste liedjes aller tijden?

Zouden ze daar ook een keuzelijst hebben, of hoe werkt het stemproces voor de Top 4000 eigenlijk?
Even snel wat namen opgezocht en veel alternatieve artiesten/plaatjes die voet aan de grond hebben gekregen in de Top 2000 zijn bij 10 Gold nergens te bekennen.

Arcade Fire
Radiohead
Editors
Elbow
Foo Fighters
Metallica
Mumford & Sons
Muse
Nirvana
Pearl Jam
Queens of the Stone Age
The Smiths
The White Stripes

Vooral een doelgroepenlijst dus lijkt me. Mogelijk dat ze ook gewoon voorwendselen dat de luisteraars de lijst samenstellen, maar dat het gewoon de redactie is die wat husselt met de nummers die gedurende het jaar op de playlist staan.

Zeker, zulke alternatieve bands draaien ze op Radio 10 Gold helemaal niet. In de tijd dat ik er nog veel naar luisterde, benadrukten ze altijd dat het om 'gouwe ouwen' draaide, met ook een grote nadruk op Top 40-muziek.

Zelfs geen Kensington te vinden op een van de 4000 posities.

Dan móet het wel doorgestoken kaart zijn, want de fansingtons beïnvloeden zo'n beetje elke radiolijst die er te vinden is in Nederland.

(wel driemaal Dotan overigens)

Met zoveel nummers en waarschijnlijk niet al te veel stemmers zul je erg weinig stemmen nodig hebben voor de onderste regionen en dan lijkt het me vrij onmogelijk dat er niet een paar stemmers zijn geweest die op Nirvana of Kensington hebben gestemd.

Ze zullen wellicht ook niet in de keuzelijst hebben gestaan als ze daarmee werken maar dat is voor een nummer als Smells Like Teen Spirit toch vrij absurd te noemen.

Top 4000 werkt idd met een (vrij karige) keuzelijst.

Het is overigens geen Radio 10 Gold meer, alleen Radio 10.

De hierboven gelinkte lijst is trouwens niet de actuele, dat is deze: https://content.radio10.nl/wp-content/files_flutter/2017/11/30120524/2017-Radio10-T1000.pdf

Aha, en Nirvana staat ineens in de top 100. Ook Kensington is nu aanwezig. Ze werden zichzelf ook bewust van deze merkwaardige omissies.

Die vorige lijst was van 2014, dat verklaart een hoop. Pearl Jam staat intussen ook hoog.

Ach, luister wel lekker weg, deze lijst, minder scherpe randjes dan de Top 2000 inmiddels heeft. Zal inderdaad wel een combinatie van stemmen en doelgroepen zijn, met Henk en Henk (Sinterklaas, wie kent hem niet) die vandaag ergens langskomt.

Onweerwolf
Ik ben al jaren bezig om in etappes de volledige uitzending van 2014 te luisteren.

D'r komt geen eind aan...

Gast
geplaatst: vandaag om 11:15 uur

geplaatst: vandaag om 11:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.