MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / A Young Person's Guide to Americana/Roots / 2010 in vogelvlucht

zoeken in:
servaas

Hoera! Het is weer lijstjestijd! Net als vorig jaar en de jaren daarvoor kom je ze nu, aan het einde van het jaar, nu de feestdagen voor de deur staan, weer overal tegen: de lijstjes waarin iedereen die verstand van muziek heeft of meent te hebben zijn of haar favoriete albums van het jaar opsomt en daarmee de balans opmaakt van de voorbije twaalf maanden. Louter voor zichzelf en verder voor iedereen die daar belangstelling voor..

Ook mijn favoriete 'American Connection' sloot ieder jaar, net voordat op radio 2 de 'maat van de middelmaat' losbarstte, netjes bij die traditie aan en presenteerde twee uur lang de muzikale voorkeuren van haar luisteraars uit die sinds januari fors gegroeide stapel releases.

Niet altijd even vernieuwend misschien, een beetje belegen zelfs soms, maar toch! American Connection schetste altijd een kader waarbij de kritische muziekliefhebber de scherpe(re) randen zelf kon invullen.

Maar vorig jaar was het helaas genoeg. Tijd voor vernieuwing zei Hilversum. Op 1 januari viel het doek voor mijn geliefde programma.

Nu aan het einde van het jaar stel ik vast dat dat het met die verjonging en vernieuwing het afgelopen jaar nogal meeviel. Tenminste ik merkte er weinig van! En ook in 2011 en daarna lijkt de kans daarop niet groot. Vooral nu het omroeporkest lijkt te zijn gered (gelukkig!) en ook de extra heffing op concertkaartjes voorlopig van de baan lijkt (die kaartjes zijn toch al duur genoeg?), lijken de omroeporganisaties en de muziekprogramma's die zij produceren het slachtoffer te worden van de moderne Haagse bezuinigingsdrift en dat is jammer, want de Nederlandse radio heeft een programma als American Connection nog steeds hard nodig!

Om die stelling kracht bij te zetten sluit ik elders op internet,

A Young Person's Guide to Americana/Roots <br>2010 in vogelvlucht - Over het programma - American Connection - KRO Community - community.kro.nl

, op het forum van AC, de komende weken het afgelopen Americana-&-rootsjaar 2010 af met een selectie van 52 & 2 cd's, waarna ik op 31 december een Americana Top 25 American Connection-style presenteer.

Bij wijze van eerbetoon aan het programma en haar redactie, maar ook om te weten te komen welke albums de AC-luisteraars dit jaar in hun jaaroverzicht zouden hebben gestemd.

Bij mijn speurtocht zocht ik naar interessante video's en muziekfragmenten. Zo stuur ik je via de (album)hoezen door naar relevante video's , beland je na het klikken op de naam van zanger zangeres of groep op zijn/haar website en stuur ik je via de naam van het album door naar Spotify , waar je die albums vaak integraal kunt beluisteren.

Voor wie dat nog niet genoeg is. Wil je naar een playlist die een volledig overzicht geeft van alle muziekfragmenten die op deze pagina worden genoemd. Ook die vind je op Spotify! .

Veel luisterplezier!!! En misschien tot deel II ergens in de loop van de volgende week!

Geïnteresseerd?

A Young Person's Guide to Americana/Roots <br>2010 in vogelvlucht - Over het programma - American Connection - KRO Community - community.kro.nl

Gast
geplaatst: vandaag om 23:53 uur

geplaatst: vandaag om 23:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.