MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Musicmeter Top 100 2010

zoeken in:
The National met High Violet is op nummer 1 geeindigd van de Musicmeter Top 100 van 2010. Meer stemmers en meer punten dan mijn favoriet: The Suburbs van Arcade Fire. Wel valt op dat beide albums ver voorstaan op de rest.

Persoonlijk vind ik het erg leuk om Ray Lamontagne met God Willin' & The Creek Don't Rise op 20 terug te vinden. Dat is ook zo'n mooie plaat!

Niet echt een verrassende nummer 1, maar het zou ook vreemd zijn als we wél een grote verrassing op die plaats aantreffen. Een top 100 zoals verwacht.

Ik vind het leuk Revere met Hey! Selim aan te treffen op plaats 96. Ik heb aardig mijn best gedaan om dat album aan te prijzen en had niet verwacht dat Revere het zou goed zou gaan doen.

Iets meer dan de helft van mijn top 10 doet mee, waarvan alleen Beach House terug zijn te vinden in de top 10 waarvan ik er overigens zes op cd in bezit heb, alleen niet terug te vinden in mijn top 10.

Op zeer veel albums in de top 100 heb ik gestemd en ook een behoorlijk groot deel heb ik op cd in de kast staan en daarmee mag ik mezelf ook dit jaar weer een zeer gemiddeld MuMe-user noemen

Mijn top 10 plus plaats in de top 100:

1. Marc Almond - Varieté (-)
2. The Irrepressibles - Mirror Mirror (-)
3. Revere - Hey! Selim (96)
4. Jónsi - Go (14)
5. The Magic Theatre - London Town (-)
6. Antony and the Johnsons - Swanlights (53)
7. Søren Huss - Troen & Ingen (-)
8. John Grant - Queen of Denmark (29)
9. Beach House - Teen Dream (4)
10. Joanna Newsom - Have One on Me (22)

The National op 1 terecht natuurlijk. Zelf vind ik het album van Arcade fire niet erg bijzonder. Ik vind het vooral leuk dat Anathema eindelijk een beetje door gaat breken. Voor mij de verrassing van 2010.

jacobz schreef:
Ik vind het vooral leuk dat Anathema eindelijk een beetje door gaat breken.
En dat met hun slechtste album.

Geen één van mijn Top 10 albums heeft de Top 100 gehaald .

Casartelli (moderator)
Drie platen uit mijn toptien in de top 100, wat voor mijn doen een redelijke score is. Ook bij mij deed Beach House mee. The National en Arcade Fire heb ik echter beide niet beluisterd, vanuit het idee aan voorgaand werk voorlopig wel genoeg te hebben. En Angus & Julia Stone vond ik niks. De topdrie is daarmee dit jaar niet mijn feestje. Ook ik ben verheugd met de goede score van Anathema... voor mij toch wel hun beste album sinds Judgement.

01 Anathema - We're Here Because We're Here (13)
02 Resistor - Rise (-)
03 Cherry Ghost - Beneath this Burning Shoreline (-)
04 Gazpacho - Missa Atropos (71)
05 North Atlantic Oscillation - Grappling Hooks (-)
06 The Pineapple Thief - Someone Here Is Missing (-)
07 Fen - Trails out of Gloom (-)
08 Quantum Fantay - Bridges of Kukuriku (-)
09 Beach House - Teen Dream (4)
10 The Brew - A Million Dead Stars (-)

Acht platen uit mijn top 10 in de top 100. Opvallend vind ik de lage positie van Spoon met Transference, dat stond in de OOR jaarlijst in de top 10 en van The Soft Pack: niet genoteerd bij de eerste 100, bij OOR in de top 20.
Ik heb in ieder geval weer veel muziek opgedoken via Musicmeter of anders getoetst als ik het ergens anders vond. Mijn favoriete website is dit!

Mijn top 10 2010:
1. The Suburbs - The Arcade Fire (2)
2. God Willin'... - Ray Lamontagne (20)
3. Transference - Spoon (55)
4. Halcyon Digest - Deerhunter (9)
5. Sea of Cowards - Dead Weather (65)
6. Interpol - Interpol (12)
7. The Soft Pack - The Soft Pack (-)
8. Heligoland - Massive Attack (31)
9. Teen Dream - Beach House (4)
10 Rock Dust Light Star - Jamiroquai (-)

Kandidaat maar te laat gehoord voor mijn top 10: Revere - Hey Selim! (96)
En voorbeelden van net niet in de top 10: Wilderness Heart - Black Mountain (-) & Innerspeaker - Tame Impala (18).

En wat ik erg leuk vind: ik ben dit jaarlijst topic gestart en het was ook nog eens mijn vuurdoop!

Dit was de ingestuurde lijst.

1. Arcade Fire - The Suburbs (2)
2. The National - High Violet (1)
3. The Black Keys - Brothers (5)
4. Perfume Genius - Learning (--)
5. Antony and the Johnsons - Swanlights (53)
6. Vampire Weekend - Contra (10)
7. Broken Glass Heroes - Grandchildren of the Revolution (--)
8. Manic Street Preachers - Postcards from a Young Man (82)
9. Gorillaz - Plastic Beach (8)
10. Amy Macdonald - A Curious Thing (--)

Arcade Fire en The National had ik bovenaan verwacht. Dit jaar relatief weinig albums grondig beluisterd, Angus & Julia Stone en Beach House (de nrs. 3 en 4 in de eindlijst) wil ik wel horen.

Jammer dat Black Mountain niet terug te vinden is in de lijst. Vind ik persoonlijk DE verrassing van 2010.

Had ook graag Death Angel teruggezien.

4 albums die de top 100 hebben gehaald, veel betere score dan vorig jaar (als ik het mij goed herinner):

01. Janelle Monáe - The ArchAndroid (49)
02. Gil Scott-Heron - I'm New Here
03. Flying Lotus - Cosmogramma (21)
04. Erykah Badu - New Amerykah Part Two: Return of the Ankh
05. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (6)
06. José James - Blackmagic
07. Andreya Triana - Lost Where I Belong
08. Tumi And The Volume - Pick a Dream
09. Gonjasufi - A Sufi and a Killer (41)
10. Black Dub - Black Dub

Alleen Flying Lotus heeft het van mijn lijstje gered, teleurstellend

Etiul schreef:
Jammer dat Black Mountain niet terug te vinden is in de lijst. Vind ik persoonlijk DE verrassing van 2010.

Black Mountain heeft hiervoor al wel 2 andere (hele) goede albums gemaakt. In the Future stond in 2008 wel in de Musicmeter jaarlijst volgens mij. Die albums zijn ook zeker de moeite waard.

McSavah schreef:
Alleen Flying Lotus heeft het van mijn lijstje gered, teleurstellend

Wie had jij nog meer verwacht dan in de top 100?

1. (-) Søren Huss - Troen & Ingen (2010)
2. (60)Shearwater - The Golden Archipelago (2010)
3. (34)Villagers - Becoming a Jackal (2010)
4. (16)Johnny Cash - American VI: Ain't No Grave (2010)
5. (-)Dungen - Skit I Allt (2010)
6. (10)Vampire Weekend - Contra (2010)
7. (-)Kashmir - Trespassers (2010)
8. (71)Gazpacho - Missa Atropos (2010)
9. (33)Neil Young - Le Noise (2010)
10. (18)Tame Impala - InnerSpeaker (2010)

7 van mijn top 10 platen hebben de top 100 gehaald. Jammer dat Soren Huss de top 100 niet heeft gehaald. Als Saybia was dit album waarschijnlijk verder gekomen.

Het is niet zo raar dat Søren Huss de lijst niet heeft gehaald: alleen de echte liefhebbers kennen dat album want het is in Nederland helaas niet uitgebracht en ook op internet is het in de diverse blogs aardig genegeerd.
Wel jammer: want een mooi album.

Zeg aERo, bij de top 100 van 2010 kunnen we toch ook 20Ten vermelden? Het album haalt deze lijst niet, begrijpelijk ondanks de wel heel toepasselijke titel, maar het concert van Prince was om niet te versmaden!

haveman
Joy4ever schreef:
(quote)

Geen één van mijn Top 10 albums heeft de Top 100 gehaald .

Goed gedaan Joy!

Heeft het veel moeite gekost of ging het vanzelf?

west schreef:
Zeg aERo, bij de top 100 van 2010 kunnen we toch ook 20Ten vermelden? Het album haalt deze lijst niet, begrijpelijk ondanks de wel heel toepasselijke titel, maar het concert van Prince was om niet te versmaden!

Welnee. Dat is toch geen memorabel album geweest dit jaar. Middelmatige Prince-meuk. Heeft niets van doen met zijn concerten waarbij hij heel opvallend alleen maar putte uit zijn oude werk.
Toch hoop ik elke keer stiekem op nog één keer een klassieker. een klapper. Maar ik vrees het ergste. Prince moet je nu vooral live zien en op cd is ie meer een kwestie 'wel aardig met altijd wel een enkele geweldige song'. Neem je favoriete nummers van de laatste jaren en je kunt een geweldig album maken. Maar ja, zo werkt het niet

Komt er nu eigenlijk nog een langere versie van het album? Daar was toch sprake van?

Hoe dan ook 20Ten hoort gewoon niet in de 2010 lijstjes (ik zag hem alleen bij Marty McFly voorbijkomen dus die denkt daar anders over).

Maar dat vind ik ook hoor. Ik vind het kwalitatief begrijpelijk dat 'ie er niet bij staat, alleen vanwege de titel zou het mooi zijn geweest.

Ik heb verder niets meer gehoord van die langere versie van 20Ten.

1. Amy Macdonald - A Curious Thing (--)
2. KT Tunstall - Tiger Suit (--)
3. Stevie Ann - Light Up (--)
4. The National - High Violet (1)
5. Tired Pony - The Place We Ran From (--)
6. Arcade Fire - The Suburbs (2)
7. Kensington – Borders (--)
8. The Black Keys – Brothers (5)
9. Laura Marling – I Speak Because I Can (70)
10. Gorillaz – Plastic Beach (8)

Grofweg staat de ene (onderste) helft van m'n lijst staat in de top 10 en de andere (bovenste) helft staat er niet eens op, haha. Voor mij was 2010 duidelijk het jaar van de vrouwelijke singer-songwriters (nummer 1, 2, 3). Samen waren ze afgelopen jaar verantwoordelijk voor enkele honderden uren (!) luisterplezier, want wat een prachtige albums zijn het toch (nog steeds)!

1. Arcade Fire - The Suburbs (2)
2. Joanna Newsom - Have One on Me (22)
3. Pantha du Prince - Black Noise (74)
4. Gorillaz - Plastic Beach (8)
5. Flying Lotus - Cosmogramma (21)
6. Caribou - Swim (19)
7. Four Tet - There Is Love in You (35)
8. Dum Dum Girls - I Will Be (-x-)
9. Laura Veirs - July Flame (-x-)
10. My bubba & Mi - How It's Done in Italy (-x-)

Uit de top 5 haalt The National bij mij maar 3,5* en Beach House zelfs slechts 2,5*.

Angus & Julia Stone - Down the Way ken ik helemaal niets van en naar Deerhunter ben ik wel benieuwd.

herman schreef:

Uit de top 5 haalt The National bij mij maar 3,5* en Beach House zelfs slechts 2,5*.
...en naar Deerhunter ben ik wel benieuwd.

The National begon bij mij op 4,5* en staat nu op 3,5*: een aantal nummers vind ik inmiddels wat 'zeurderig' klinken. Hun vorige album - Boxer - vind ik stukken beter. Deerhunter is zeker een aanrader voor je!

haveman schreef:
Goed gedaan Joy!

Heeft het veel moeite gekost of ging het vanzelf?

Thanks haveman! Het ging helemaal vanzelf. Ben er superblij mee .

haveman
Joy4ever schreef:
(quote)

Thanks haveman! Het ging helemaal vanzelf. Ben er superblij mee .

Alvast een tip voor volgend jaar;

Laura Lynn - Eindeloos.

Een album dat op zeker niet in de top 100 van volgend jaar komt.

ohmusica
2010:
- weinig met het predicaat dance? ... Caribou, LCD s...
- Antony stelde teleur
- gedoodverfde winnaars op 1e en 2e plek wat te verwachten was
- meer gevoelige pop trend? (beach house, angus,)
- mijn grote onbekende zijn de Black Keys helemaal gemist...
- weer geen slecht jaar, waar blijft de teloorgang van de CD

op naar MMXI

Zo heb ik 'm ingediend:

1. Bonobo - Black Sands (25)
2. The National - High Violet (1)
3. Agalloch - Marrow Of The Spirit (-)
4. Revere - Hey! Selim (96)
5. The Tallest Man On Earth (7)
6. First Aid Kit - The Big Black And The Blue (-)
7. Lone Wolf - The Devil And I (-)
8. Sufjan Stevens - All Delighted People EP (69)
9. Eels - End Times (24)
10. Villagers - Becoming A Jackal (34)

7 van de 10 komen overeen dus

Ik kan me wel grotendeels wel vinden in de lijst trouwens.. Ik had Kanye West wel in de top 3 verwacht. Het merendeel van die platen heb ik beluisterd, trouwens, dat is ook voor de eerste keer!

ohmusica schreef:
2010:

Faithless was wel aardig, maar ook niet bijzonder. Jamiroquai kwam onverwacht sterk terug. Het was een Rock Dust Light Year!

Ik had Mirror Mirror in de lijst verwacht, misschien niet op een hoge positie maar in ieder geval als één van de 100.

ohmusica schreef:
2010:

Four Tet staat ook nog behoorlijk hoog. Maar de beste dance vind je lang niet altijd op albums terug en dus ook niet in dit soort jaarlijsten.

Even mijn berichtje bij De Top 10 van 2010 hierheen verplaatsts:

Eens kijken hoe mijn nominaties het hebben gedaan:

1. Joanna Newsom - Have One on Me (22.)
2. Jónsi - Go Live (-)
3. Angus & Julia Stone - Down the Way (3.)
4. Motorpsycho - Heavy Metal Fruit (51.)
5. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (6.)
6. Atmosphere - To All My Friends, Blood Makes the Blade Holy: The Atmosphere Ep's (83.)
7. Arcade Fire - The Suburbs (2.)
8. The National - High Violet (1.)
9. Flying Lotus - Cosmogramma (21.)
10. Caribou - Swim (19.)

Niet slecht, ik had Motorpsycho en Joanna Newsom misschien een klein beetje hoger verwacht (lees: gehoopt).

Opvallend vind ik de lage positie van Massive Attack en de hoge positie van Interpol en Vampire Weekend (toch twee teleurstellende releases).

EDIT: En geen Perfume Genius is ook opvallend, werd volgens mij toch flink opgehemeld de laatste tijd.

Teunnis schreef:
Opvallend vind ik de lage positie van Massive Attack en de hoge positie van Interpol en Vampire Weekend (toch twee teleurstellende releases).

Ja, mij viel dat ook op. Bij Musicmeter zijn er schijnbaar heel wat users die dit geen teleurstellende releases vinden. Zelf had ik Massive Attack in mijn top 10: een heel sfeervol album.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:23 uur

geplaatst: vandaag om 06:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.