MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Songs of the Century

zoeken in:
Ik kwam op het internet net een interessante toplijst tegen die in 2001 is gemaakt, van belangrijke songs van de vorige eeuw. Wel alleen Amerikaans trouwens, maar ik vond het een zeer interessant lijstje, ook omdat het zo afwijkt van de meeste lijstjes.

Over de samenstelling:

"The list was picked by hundreds of "music lovers across the country" from "all walks of life," including the music industry, according to the release. The voters picked from 1,100 songs provided by the RIAA and the NEA, though write-in spaces were available on the ballots. The organizations asked voters to make historical signficance a major factor in their decisions."

De top 10:

1. Judy Garland - Over The Rainbow
2. Bing Crosby - White Christmas
3. Woody Guthrie - This Land Is Your Land
4. Aretha Franklin - Respect
5. Don McLean - American Pie
6. The Andrews Sisters - Boogie Woogie Bugle Boy
7. Original Cast - West Side Story (album)
8. Bill Murray - Take Me Out To The Ball Game
9. The Righteous Brothers - You've Lost That Lovin' Feelin'
10. Scott Joplin - The Entertainer

Waarom er een album tussenstaat, is me trouwens een raadsel.

En de rest van de lijst.

Beetje vreemde lijst als je het mij vraagt.

Ah ik heb iets over het hoofd gezien. Het is een deel van een educatieproject, met als doel: ""promote a better understanding of America’s musical and cultural heritage".

Erg vanuit Amerikaans perspectief.

Zo is de lijst ook bedoeld, Sander, zie mijn bericht voor de jouwe.

Arrie schreef:
Ik kwam op het internet net een interessante toplijst tegen die in 2001 is gemaakt, van belangrijke songs van de vorige eeuw.

Het gebeurt niet vaak dat je de Fisk Jubilee Singers in een toplijst (nr. 35) ziet staan. Een van de oudste (zwarte!) zanggroepen waarvan de start terug gaat naar de jaren '70 van de negentiende (!) eeuw. Dit nummer is opgenomen in 1909, ver voordat artiesten als Woody Guthrie, Leadbelly, The Carter Family en Robert Johnson hun eerste platen opnamen.

(afbeelding)

"The group also adopted the name of Jubilee Singers, from the biblical reference to the time of jubilee and the freeing of all slaves."

Ach best een grappige lijst Beatles, Stones staan er ook tussen en het film album van de Sound of Music.
Het moet een beetje een cultureel lijstje zijn.
zoals met elk lijstje wordt het gestuurd door de soort samenstellers (eigenlijk degene die de samenstellers uitgenodigd).
Indien je veel stemmers uit de musical en film wereld uitnodigt dan krijg je een andere lijst als bij alternatieve bloggers.
En de nummero 1 vind ik zo'n prachtig liedje.

American Pie.

Arrie schreef:
Waarom er een album tussenstaat, is me trouwens een raadsel.
Meerdere trouwens.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:53 uur

geplaatst: vandaag om 18:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.