MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Aftellen tot 30 augustus: Red Hot Chili Peppers Top 80

zoeken in:
Red Hot Chili Peppers heeft hun nieuwe album aangekondigt, I'm With You gaat het heten en 30 augustus komt dit album, hiermee start er weer een nieuw tijdperk voor de Peppers. Het begon allemaal in de jaren '80, de eerste twee platen, vol met goede funk waren nog niet succesvol, met The Uplift Mofo Party Plan werd er al meer succes behaald. Vlak daarna kwamen zware tijden, gitarist Hillel Slovak overleed aan een overdosis en Jack Irons stapte daardoor uit de band. Was het dan gedaan met de Peppers? Nee, ze vonden in John Frusciante, fan van de band, een vervanger, met deze virtuoos op de gitaar kwam er een periode van bloei, met Mother's Milk wisten ze al een groter publiek te bereiken, maar de beroemdheid die Blood Sugar Sex Magik opleverde was ongekend. Door het nummer Under the Bridge waren de Red Hot Chili Peppers in één klap een wereldband. Toch bleef de band bij de roots, funkrock. Maar voor de Peppers was het blijkbaar geen fijne periode, er waren problemen in de band en met drugs. Een reden van John Frusciante om er uit te stappen. John Frusciante stapte verslaafd de band uit en een aantal keer heeft het waarschijnlijk niet veel gescheeld of hij was er niet meer. Hij werd een keer opgezocht in een documentaire, als kluizenaar, zwaar verslaafd. De band ging verder met Dave Navarro en maakte One Hot Minute die bij het grote publiek minder in de smaak viel, het einde van de band werd door sommigen gezegt. De Red Hot Chili Peppers haalden in 1998 Frusciante over om terug te komen en een van de succesvolste comebackalbums ooit werd gemaakt. Het succes van het album Californication was ongekend. Er was meer ruimte voor rustige nummers en minder ruimte voor funkrock. De band was terug. Ook By the Way, waar het nog rustiger aan werd gedaan was weer succesvol en dubbelalbum Stadium Arcadium was een commerciële klapper, mede door de aanstekelijke single Snow die meer publiek aansprak. Daarna ging de band op 'hiatus'. Lang, heel lang blijft het stil, tot begin 2010, vermeld wordt dat John Frusciante de band heeft verlaten, de vervanger wordt ook meteen bekend gemaakt: Josh Klinghoffer. Nu is de vraag hoe de band het vertrek van John Frusciante heeft opgevangen en of Josh Klinghoffer een waardig bandlid is. In de berichten schemerde al door dat er ruimte was voor experiment en dat Josh Klinghoffer ook achter de piano plaats nam. Tot 30 augustus wil ik jullie rondleiden door al het moois dat de Red Hot Chili Peppers gemaakt hebben vanaf de jaren '80. Dat doe ik met een top 80 waar iedere periode ruimschoots aan bod zal komen. Ik eindig ook nog met een b-kantjes top 10 en zal natuurlijk ook de nieuwe single plaatsen zodra die uit is.

We beginnen morgen en ik kan alvast verklappen dat de nummer 80 lovely wordt.

Leuk idee .

Een alinea-indeling in je tekst kan trouwens geen kwaad

Leuk idee Snoeperd

80. My Lovely Man

Jaar: 1991
Album: Blood Sugar Sex Magik
Youtube Link: My Lovely Man

My Lovely Man valt eigenlijk nooit zo op als je het album luistert. Dat hoeft nog niet te betekenen dat dit geen uistekende track is. Dit nummer is een typisch voorbeeld van funkrock. De funk die je laat swingen op dit nummer is voorzien van een rocklaag. Vooral na 2 minuten ongeveer gaat het flink rocken met een solo van ongeveer een halve minuut, maar het fijnste gedeelte van dit nummer moet dan nog komen, het refrein wordt gecombineert met zacht maar heel erg fijn gitaarspel. Hiermee wordt dit nummer als het ware uitgeblazen.
Als ik er zo over na denk zou dit nummer in een volgende editie hoger uitkomen. De funky melodie en het aantstekelijke refrein maken dit nummer tot een topsong.

Als je de studioversie wilt luisteren kan je de link hierboven gebruiken, maar ik zal ook steeds, indien er een is, een liveversie van het nummer plaatsen, want live zijn de Peppers ook zeer leuk en dan heb je er beeldmateriaal bij. Bijvoorbeeld deze liveversie van My Lovely Man bij Rock Am Ring in 2004 is erg leuk. Inclusief een intro van Guns of Brixton van The Clash ook.

Natuurlijk erg slim om te openen met zo'n herkenbaar nummer als Guns of Brixton, leuke knipoog natuurlijk aangezien The Clash 1 van de bands was die funk en punk als combinatie bekend maakte.

Maar over het nummer zelf. Ik vind het een niet zo opvallend nummer eigenlijk, dat maakt het 'm niet slecht, maar het zorgt er wel voor dat ik hem nooit zal opzetten zonder dat ik het hele album erbij luister, echter gewoon een goede track en daarom een mooie 7.

My Lovely Man was geschreven als ode aan Hillel Slovak.
Je hoort de brok in Anthony's keel aan het einde.

Ok, dat wist ik niet, leer ik ook weer wat. Ik ga proberen iedere dag 2 tracks te posten en anders in ieder geval 1.

Blijft toch een fantastische band Red Hot Chili Peppers!
Volg je aftelling.

79. Torture Me

Album: Stadium Arcadium
Jaar: 2006
Youtube Link: Torture Me

Op nummer 79 staat Torture Me, een vrij hard nummer op het wat softe album Stadium Arcadium. De opener rockt flink maar daarna gaat het pas bij dit nummer weer harder. Vooral de bas in dit nummer is moddervet, het nummer begint ook met alleen bas, daarna komt er een flinke laag gitaren over heen. Maar dit nummer is niet alleen hard, het melodieuze refrein waarin ze 'Torture Me' zingen is een stuk rustiger. Na deze refreinen gaat het echter steeds weer een stuk harder en energieker. Een erg goede afwisseling dus en vooral de afwisseling maakt dit nummer fantastisch. Op het eind, rond de 2 minuten en 20 seconden, krijg je een mooie rustige pauze, daarna barst het los, geweldig is dat stuk, mooie gitaarsolo en daarna volgt het refrein. Terecht op 79 dus.

Geen live filmpje deze keer, daar waren de youtube filmpjes te slecht voor.

78. Organic Anti-Beatbox Band

Album: Uplift Mofo Party Plan
Jaar: 1987
Youtube Link: Organic Anti-Beatbox Band

Dit nummer komt van het erg sterke Uplift Mofo Party Plan. Ik zal er geen doekjes om winden, ik ben zelf erg fan van dit album. Waar de eerste album het óf punk was óf funk, is dit album een goede combinatie tussen beide. Funky melodieën worden voorzien van een rocklaag ervoerheen. Zo ook bij dit nummer, Organic Anti-Beatbox Band. Dit nummer is gewoon één groot feestje, met dat meerstemmige refrein dat zo ongelooflijk lekker klinkt. Het is onmogelijk om niet mee te zingen of niet mee te swingen op dit nummer. En dan te bedenken dat dit lang niet het beste nummer van dit album is en te bedenken dat dit niet eens het beste album van de Peppers is ( Allemaal naar mijn mening natuurlijk )

Het live-filmpje komt uit 1994 waar ze op Woodstock spelen. Persoonlijk vind ik het een goede versie met vooral fijne instrumentatie die misschien nog wel fijner is dan op de studioversie.

77. Show Me Your Soul

Album: Pretty Woman/Taste the Pain/What Hits?
Jaar: 1989
Youtube Link: Show Me Your Soul

Show Me Your Soul werd eerst als B-kantje uitgebracht. Daarna kwam het op de soundtrack van Pretty Woman, het is jammer dat dit nummer niet op een origineel album van de Peppers staat, want het zou in principe met wat bewerking op ieder album kunnen staan. Het heeft de funk, het heeft een hoog popgehalte en aan het eind barst het gitaargeweld los. Productioneel is dit nummer perfect, de vele instrumenten die aan bod komen komen er nergens bekaaid vanaf in dit nummer. En het refrein, dat is een fantastische meezinger natuurlijk.

76. Readymade

Album: Stadium Arcadium
Jaar: 2006
Youtube Link: Readymade

Readymade vind ik persoonlijk een geweldig rocknummer. Moddervette bas- en gitaar riff eronder, fijn meezingen met het readymade stuk en wachten op dat mooie refrein. 'And if I give to you my second sight'. Dit zinnetje wordt heel breekbaar gezongen en dan weer de overgang: You Got It! Wat dan weer aggressief wordt gezongen. De solo na het tweede refrein mag ook genoemd worden natuurlijk, want die hoort tot de besten op Stadium Arcadium. Nog een puntje, de achtergrondzang die John Frusciante verzorgt in het refrein is ook erg mooi.

Het livefilmpje komt van een concert in Polen uit 2007

Het loopt wel erg snel spaak.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:34 uur

geplaatst: vandaag om 15:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.