MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '90

zoeken in:
herman schreef:
(quote)

Dat doe je goed.

Ik match 3 albums met Niels94, El Ninjo, Lukk0, Lukas, sebas en Don Cappucino en Streup. Beter wordt het niet.

In jouw top 20 staan wel 3 albums die bij mij als laatste afvielen (Aphex Twin, Leftfield, Underworld).

En we hebben beiden Radiohead, Autechre en Massive Attack, alleen dan steeds met een ander album.

Streup schreef:
(quote)
8!

Wel jammer van de keuze voor Amber

Paap_Floyd, gaaf dat jij ook Swans in je lijst hebt staan!

en NIN natuurlijk. Al doet het me zeer dat-ie toch minder wordt genoemd dan ik dacht/hoopte

GrafGantz schreef:
En we hebben beiden Radiohead, Autechre en Massive Attack, alleen dan steeds met een ander album.

OKC had ik ook in overweging, maar die beleef ik toch minder intens dan The Bends. En aan Incunabula heb ik goede herinneringen, waardoor ik die meer waardeer dan Amber. En Blue Lines is natuurlijk gewoon beter dan Mezzanine.

herman schreef:
F%u266FA%u266F%u221E

Waarom moet Godspeed You Black Emperor! ook zulke moeilijke album titels verzinnen

Paap_Floyd schreef:
en NIN natuurlijk. Al doet het me zeer dat-ie toch minder wordt genoemd dan ik dacht/hoopte
Die hoort er bij mij eigenlijk ook in. The Downward Spiral is voor mij destijds echter letterlijk een neergaande spiraal in mijn leven gebleken, niet zulke leuke herinneringen aan derhalve. Maar een topalbum blijft het, hoort imho absoluut in de Top 20 van de Jaren 90 thuis.

herman schreef:
En aan Incunabula heb ik goede herinneringen, waardoor ik die meer waardeer dan Amber

Ik heb Tri Repetae in m'n lijstje, niet Amber

Incunabula was overigens een van de drie afvallers uit m'n lijstje met 23 albums met 5*.

Gisterenmiddag The Downward Spiral opgezet en ik besefte gelijk dat hij een mooie plaats moest krijgen in mijn lijstje. Wat een album, heel donker. Vooral Hurt. En Mr Self Destruct is een heerlijk nummer om door je boxen te rammen.

Ik hoop dat het album een mooie plaats krijgt in de top 40, het liefst top 20 natuurlijk.

Logischerwijs meer metal deze keer. Nightwish - Oceanborn en The Gathering - Mandylion vallen er net buiten. Änglagård ken ik toevallig net een paar weken en maakt al genoeg indruk voor een notering.

1. Amorphis - Tales from the Thousand Lakes
2. Katatonia - Brave Murder Day
3. Moonspell - Wolfheart
4. Dream Theater - Images and Words
5. Ayreon - Into the Electric Castle
6. My Dying Bride - The Angel and the Dark River
7. Talk Talk - Laughing Stock
8. Anathema - Judgement
9. Symphony X - The Divine Wings of Tragedy
10. My Dying Bride - Turn Loose the Swans
11. 16 Horsepower - Sackcloth 'N' Ashes
12. Edge of Sanity - Crimson
13. Tiamat - Wildhoney
14. Opeth - Morningrise
15. Anathema - Alternative 4
16. Red Hot Chili Peppers - Californication
17. Dream Theater - Awake
18. Pink Floyd - The Division Bell
19. Arena - The Visitor
20. Änglagård - Hybris

tsja, The Downward Spiral, ik weet niet..

vroeger leek het toch beter te klinken..

Nine Inch Nails Shreds! Video - ebaumsworld.com

16 Horsepower doet het ook wel leuk

Morningrise van Opeth ook toch al een paar keer gezien in de lijstjes. Misschien wel een outsider.

GrafGantz schreef:
(quote)

Ik heb Tri Repetae in m'n lijstje, niet Amber

Incunabula was overigens een van de drie afvallers uit m'n lijstje met 23 albums met 5*.

Oeps. Tri Repetae was mijn eerste full length van Autechre, maar echt veel draaien doe ik hem niet meer.

GrafGantz schreef:
De zwaarste bevalling tot nu toe. Allemaal 5* albums, en moest er zelfs nog 3 af laten vallen. Eerste twee staan zo'n beetje vast, daarna hangt het volgens mij van m'n bui af. Als ik morgen een top 20 zou moeten samen stellen ziet het er waarschijnlijk weer anders uit. Maar het zouden in elk geval dezelfde 20 albums zijn.

Netjes, onze lijstjes hebben veel gemeen: Leftfield, Talk Talk, R.E.M., My Bloody Valentine. Alleen heb ik wel voor een andere Portishead gekozen.

En een andere Slowdive ook. Alleen je keuze voor Blur kan ik niet volgen, dat vind ik toch echt een van hun mindere albums. Een herhalingsoefening van Parklife die niet echt gelukkig uitpakt. Vond het destijds ook niet zo gek dat ze met de opvolger van The Great Escape een heel andere weg insloegen, ze zaten duidelijk op een dood spoor.

/edit: net je review gelezen, en ik zie dat Starbright Boy vervolgens weergeeft waar ook voor mij het "probleem" met deze plaat zit.

1. Oasis - Definitely Maybe (1994)
2. Eels - Beautiful Freak (1996)
3. Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995)
4. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders (1993)
5. Common Sense - Resurrection (1994)
6. Extince - Binnenlandse Funk (1998)
7. Eels - Electro-Shock Blues (1998)
8. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain (1994)
9. Method Man - Tical (1994)
10. Big Punisher - Capital Punishment (1998)
11. The La's - The La's (1990)
12. Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers) (1993)
13. De La Soul - Stakes Is High (1996)
14. Fountains of Wayne - Fountains of Wayne (1996)
15. Oasis - Be Here Now (1997)
16. Jurassic 5 - Jurassic 5 LP(1998)
17. Blur - Modern Life Is Rubbish (1993)
18. DJ Shadow - Endtroducing..... (1996)
19. Inspiral Carpets - Revenge of the Goldfish (1992)
20. Air - Moon Safari (1998)

Paap_Floyd schreef:
16 Horsepower doet het ook wel leuk

Is natuurlijk ook een geweldig album hoop dat hij de top 40 haalt

thelion schreef:
(quote)

Is natuurlijk ook een geweldig album hoop dat hij de top 40 haalt

Twee geweldige albums.

1. Nine Inch Nails - The Downward Spiral
2. Morphine - Good
3. Slint - Spiderland
4. 16 Horsepower - Sackcloth 'N' Ashes
5. Fugazi - Repeater
6. Built to Spill - Perfect from Now On
7. Mercury Rev - Yerself Is Steam
8. Richie Hawtin - Decks, EFX & 909
9. Red House Painters - Down Colorful Hill
10. Royal Trux - Twin Infinitives
11. Nick Cave And The Bad Seeds - The Good Son
12. Palace Music - Viva Last Blues
13. My Bloody Valentine - Loveless
14. Shellac - At Action Park
15. The Black Heart Procession - 2
16. Dirty Three - Ocean Songs
17. Dälek - Negro Necro Nekros
18. Smog - Wild Love
19. Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot
20. Tori Amos - Little Earthquakes

Enorm moeilijk en ik heb er te veel albums uit moeten laten terwijl ik ook nog veel moet ontdekken, dit is dus mijn voorlopige lijstje.

Nou, ik tel er toch 10 die ook in mijn lijst staan, waaronder de top 4. Prachtige lijst dus

Yup, jouw lijst was ook prachtig, ware dat ik er nog een aantal van moet beluisteren. Die 2e van Hash Jar Tempo ga ik vanavond eens draaien

Damm, The Lemonheads vergeten...Kan ik nog een correctie in mijn Top 20 doorvoeren?

Ja, dan moet je Chevy even PM'en dacht ik.

Misterfool
Mm, vandaag de downward sprial beluisterd en een halfje geminderd(3.5*) soms wel erg puberaal. Niet het muzikale equilavent van requim van a dream, zoals ik het wel onthouden heb. Ik kom toch een beetje in moeilijkheden met deze toplijst. ik heb nog geen 20 platen die boven de 3.5* uitkomen.

sebas schreef:
Damm, The Lemonheads vergeten...Kan ik nog een correctie in mijn Top 20 doorvoeren?

Vandaag geplaatst, dus waarschijnlijk kun je zelf nog een edit toepassen.

En Misterfool, je moet zeker The Great Annihilator van Swans luisteren!

Puberaal Je doet je nickname weer eer aan Luke

Misterfool
deed ik mijn nicknaam maar eer aan.
Swans zal ik downloaden.

Pandemonium van Killing joke is trouwens ook een heel leuke tip.
Metal+dance+arabische invloeden

Yup, die Swans luister ik momenteel weer eens. De vorige keer vond ik 'm wat minder, ik houd denk ik toch wat meer van hun eerdere werk. (van wat ik daarvan gehoord heb dan)

Gast
geplaatst: vandaag om 19:37 uur

geplaatst: vandaag om 19:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.