Muziek / Toplijsten en favorieten / Zinloze lijst numero zoveel: Beste Baslijn
zoeken in:
0
geplaatst: 1 november 2011, 18:00 uur
Vandaag stond het volgende in de Volkskrant:
Althans, volgens de bezoekers van Musicradar.
Aangezien deze specifieke beerput bij deze is geopend, kunnen we net zo goed even lafjes in de poep roeren en dus laat de discussie maar weer beginnen
En op een goede dag vraagt iemand zich af: wat is nu de beste baslijn aller tijden? Welnu, het is bekend. Winnaar: Hysteria, gespeeld door bassist Christopher Wolstenholme van Muse.
Althans, volgens de bezoekers van Musicradar.
1. Muse - Hysteria
2. Rush - YYZ
3. Queen - Another One Bites The Dust
4. Queen and David Bowie - Under Pressure
5. Pink Floyd - Money
6. Metallica - Orion
7. Michael Jackson - Billie Jean
8. Yes - Roundabout
9. The Who - My Generation
10. Tool - Schism
2. Rush - YYZ
3. Queen - Another One Bites The Dust
4. Queen and David Bowie - Under Pressure
5. Pink Floyd - Money
6. Metallica - Orion
7. Michael Jackson - Billie Jean
8. Yes - Roundabout
9. The Who - My Generation
10. Tool - Schism
Aangezien deze specifieke beerput bij deze is geopend, kunnen we net zo goed even lafjes in de poep roeren en dus laat de discussie maar weer beginnen

0
Zephyr
geplaatst: 1 november 2011, 19:03 uur
Queen - AOBTD is natuurlijk gejat van Chic - Good Times; verder geen commentaar
Idd een volslagen zinloze lijst.
Idd een volslagen zinloze lijst.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 1 november 2011, 19:29 uur
't Zijn wel tien goede nummers. Als je ze zonder context aan me voorgelegd had, had ik lang naar de overeenkomst gezocht, maar dat verder terzijde.
0
geplaatst: 1 november 2011, 20:20 uur
Zephyr schreef:
Queen - AOBTD is natuurlijk gejat van Chic - Good Times
Queen - AOBTD is natuurlijk gejat van Chic - Good Times
Inderdaad, wat een enorme flater van de samenstellers.

0
geplaatst: 1 november 2011, 21:00 uur
Ze zeggen het volgende erover:
"Deacon was certainly influenced by Chic's Good Times but the lean, funky, bass-driven AOBTD has racked up an astonishing amount of airplay over the years and remains immensely popular."
Overigens staat Good Times er zelf ook in, op 14.
"Deacon was certainly influenced by Chic's Good Times but the lean, funky, bass-driven AOBTD has racked up an astonishing amount of airplay over the years and remains immensely popular."
Overigens staat Good Times er zelf ook in, op 14.
0
geplaatst: 1 november 2011, 23:33 uur
Casartelli schreef:
't Zijn wel tien goede nummers. Als je ze zonder context aan me voorgelegd had, had ik lang naar de overeenkomst gezocht, maar dat verder terzijde.
Maar andersom, als je de link krijgt, zeg je wel: Oh ja. uhmmm.... ja. Inderdaad prima baslijnen.'t Zijn wel tien goede nummers. Als je ze zonder context aan me voorgelegd had, had ik lang naar de overeenkomst gezocht, maar dat verder terzijde.
Zephyr schreef:
Queen - AOBTD is natuurlijk gejat van Chic - Good Times; verder geen commentaar
Bernard Edwards (van Chic) vond dat niet erg, waarom zou jij dat wel erg vinden?Queen - AOBTD is natuurlijk gejat van Chic - Good Times; verder geen commentaar
0
Zephyr
geplaatst: 2 november 2011, 00:42 uur
Ik zeg nergens dat ik het erg vind, toch ? Zoals je zelf al aangeeft, horen de credits naar BE, en dus naar Chic te gaan.
0
geplaatst: 2 november 2011, 01:18 uur
Het is net zoiets als zeggen dat de mooiste songtekst allertijden die van Guns N' Roses' Knocking on Heavens Door is, terwijl het origineel van Dylan is. Of BE het wel of niet erg vindt doet niet terzake lijkt me.
0
geplaatst: 2 november 2011, 09:57 uur
Maar die songtekst is gewoon precies hetzelfde (ok, wel iets anders). Dit vind ik niet echt jatten. Ik vind wel dat de baslijn in het Queen-nummer een heel stuk beter is. Ik zou ook zo Child in Time noemen als beste intro of Whole Lotta Love als beste rif.
0
geplaatst: 3 november 2011, 14:21 uur
Een Baslijn-Top 10 zonder Primus is verspilde moeite en verdient het om genegeerd te worden.
0
geplaatst: 3 november 2011, 14:30 uur
Het is in mijn ogen ook meer een top 10 'bekendste nummers met herkenbare baslijnen'
0
geplaatst: 3 november 2011, 17:40 uur
Dat laatste ben ik met the Scientist eens. Het is dan ook een peiling onder muziekliefhebbers. Al zijn het stuk voor stuk allerminst beroerde nummers.
En wat Bernard Edwards betreft: ere wie ere toekomt. Good times had gewoon op 3 moeten staan i.p.v. Queen. Queen was rond die tijd allerminst origineel, want die baslijn was een half jaartje eerder óók al gebruikt door de Sugarhill Gang.
Ik vind Good times overigens alleen behoren tot één van de meest invloedrijke baslijnen. Als het om technische perfectie gaat, eindigt Everybody Dance van Chic bij mij veel hoger. Maar helaas is dat qua tekst en compositie weer een ongelooflijk niemendalletje.
Verder wekt die lijst vooral de indruk dat de beste bassisten uitsluitend in de rock en de popmuziek rondlopen, terwijl iedereen weet dat de vetste baslijnen vooral in de funk en de jazz te horen zijn. Jaco Pastorius of Stanley Clarke anyone? Kortom, kortzichtig lijstje en gemiste kans...
En wat Bernard Edwards betreft: ere wie ere toekomt. Good times had gewoon op 3 moeten staan i.p.v. Queen. Queen was rond die tijd allerminst origineel, want die baslijn was een half jaartje eerder óók al gebruikt door de Sugarhill Gang.
Ik vind Good times overigens alleen behoren tot één van de meest invloedrijke baslijnen. Als het om technische perfectie gaat, eindigt Everybody Dance van Chic bij mij veel hoger. Maar helaas is dat qua tekst en compositie weer een ongelooflijk niemendalletje.
Verder wekt die lijst vooral de indruk dat de beste bassisten uitsluitend in de rock en de popmuziek rondlopen, terwijl iedereen weet dat de vetste baslijnen vooral in de funk en de jazz te horen zijn. Jaco Pastorius of Stanley Clarke anyone? Kortom, kortzichtig lijstje en gemiste kans...
0
geplaatst: 3 november 2011, 17:50 uur
Of mijn persoonlijke favoriet: For the love of money van The O'Jays (Anthony Jackson)
Moet bij nadere bestudering van die lijst toch constateren dat er toch nog aardig wat funk in staat (Pusherman, Superfreak, Make it funky, In the midnight hour..en zelfs Jaco Pastorius - niks gezegd, dus
). Dat valt me dan weer niet tegen van de lezertjes.
Moet bij nadere bestudering van die lijst toch constateren dat er toch nog aardig wat funk in staat (Pusherman, Superfreak, Make it funky, In the midnight hour..en zelfs Jaco Pastorius - niks gezegd, dus
). Dat valt me dan weer niet tegen van de lezertjes.
0
Zephyr
geplaatst: 11 november 2011, 12:18 uur
zeker één van mijn favorieten :
Black Sabbath - Warning
Black Sabbath - Warning

* denotes required fields.