MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Hip hop: top 50 MC's (gemiddelde score van 5 bestaande lijsten)

zoeken in:
Moderators, ik weet niet of jullie hier moeilijk over gaan doen, maar eigenlijk zou ik niet weten waarom: ik heb de scores opgeteld van 5 verschillende lijsten met een top 50 MC's allertijden (eerste plaats = 50 punten, tweede plaats = 49 punten, etc) en zo een soort gemiddelde gekregen.
Extra regel: een MC moet in tenminste twee verschillende lijsten voorkomen.

De lijsten zijn uit hip hop magazines, messageboard polls van gerenommeerde hiphop websites, polls van hip hop journalisten etc. Ik zal geen bronnen noemen maar ik heb dus geen inhoud van derden gekopieerd, wel verwerkt in een cumulatieve score.

Zie hier het eindresultaat.

1. Rakim
2. KRS-1
3. The Notorious B.I.G.
4. Nas
5. Big Daddy Kane
6. 2Pac
7. Jay-Z
8. Kool G. Rap
9. Chuck D
10. LL Cool J
11. Slick Rick
12. Ice Cube
13. Common
14. Scarface
15. Redman
16. Andre 3000
17. GZA
18. Lauryn Hill
19. Eminem
20. Black Thought
21. Mos Def
22. Pharoahe Monch
23. Talib Kweli
24. Big Pun
25. Method Man
26. Ghostface
27. Ras Kass
28. Posdnuos
29. Masta Ace
30. Canibus
31. Q-Tip
32. Raekwon
33. Busta Rhymes
34. Snoop Dogg
35. Big L
36. AZ
37. Melle Mel
38. Too Short
39. Kool Moe Dee
40. Del
41. Run
42. Kool Keith
43. DMC
44. Guru
45. MC Lyte
46. Prodigy
47. Grandmaster Caz
48. Kurupt
49. Lord Finesse
50. The D.O.C.

Rare nummer 1 en 2. Nog nooit van gehoord. Als ik naar MuMe kijk ook allesbehalve de logische artiesten op bovenaan een dergelijk lijstje te prijken.

Zijn toch niet echt onbekend hoor. Zeker het debuut van Eric B & Rakim is een klassieker te noemen.

Ik vind het redelijk schandalig dat Big L maar op nummer 35 staat. Zeker als ik dan zie dat Snoop Dogg voor hem staat krijg ik toch wel een beetje tranen in mijn ogen.

@ chevy: Ben je nou serieus? Want Rakim en KRS zijn toch wel een soort hiphop pioniers.

Ik ben allesbehalve een hiphopkenner. Dit soort lijsten kenmerken zich vaak dat ook leken de bovenste posities nog wel kennen. Het bekendste album van de nummer één haalt net iets meer dan 225 stemmen, de bekendste van KRS-One net iets boven de 100. Of is dat een gebrek van MuMe?

Als ik dan zie dat artiesten als 2Pac, Nas en Eminem daar onder staan, vind ik dat opmerkelijk. Artiesten die echt iedereen kent.

Het zijn toch behoorlijk bekende artiesten, KRS-1 heeft zelfs meegedaan aan een REM-album in de tijd dat zij nog nauwelijks aan gastartiesten deden. Dat jij het niet kent omdat je er niets vanaf weet wil toch niet zeggen dat het een rare nummer 1 en 2 zijn?

Ik zal je sterker vertellen: van de vijf lijsten die ik heb gevonden en die dus in de berekening zitten, waren er vier waar Rakim op 1 stond en KRS op 2. De vijfde lijst had Nas en 2Pac als nummers 1 en 2, en Rakim op 3.

Echte hip hop liefhebbers zullen er ook niet van opkijken denk ik. Het is ook geen populariteits hitlijst. Het is de lijst van de Greatest Of All Time!

Ik vind het een nietszeggende lijst...

What de fuck ?

MF Doom staat niet eens in deze lijst...

chevy93 schreef:
Rare nummer 1 en 2. Nog nooit van gehoord. Als ik naar MuMe kijk ook allesbehalve de logische artiesten op bovenaan een dergelijk lijstje te prijken.

Moet je maar eens op een Hip-Hop forum komen, vooral Amerikaans. Daar zijn ze toch stuk enthousiaster over die 2 en dan met name Rakim. Moet zeggen dat ik maar 2 albums van hem heb. Vind zijn flow en lyrics wel erg sterk, maar om de een of andere reden boeien mijn albums hem niet zo. Luister maar eens naar 'Paid In Full'. Veel nummers herken je zeker doordat ze later vaak zijn gesampeld.

KRS-1 heb ik alleen maar aantal losse nummers en 1 album van, maar moet eerlijk toegeven dat ik me nooit zo in hem hebt verdiept. Ik kan je 'Criminal Minded' van Boogie Down Productions (KRS One is de rapper) wel aanraden. Geweldig album.

BIG op 3? Tsjah, heeft natuurlijk maar 1 album echt 100% levend gemaakt. Wel een van de vetste albums ooit, maar dan nog. Dan geef ik de voorkeur aan 2 Pac of Nas op die positie.

Big Daddy Kane heeft wel paar lekkere albums, maar om de een of andere reden heb ik nooit begrepen waarom hij overal in de Top 10 staat van beste MC's.

LL Cool J heeft natuurlijk veel invloed gehad in de beginperiode van Hip-Hop.

Lauryn Hill heeft, naar mijn mening, ook te weinig RAP gemaakt om zo hoog te staan. Het is meer van 'er moet een vrouw in'.

Ik ben wel erg blij dat The D.O.C. er in staat. Natuurlijk heeft hij ook maar 1 album gemaakt. Maar toch staat hij bij mij dankzij dat album en zijn ghostwriting voor andere artiesten zoals Dre & Eazy E erg hoog. Ik durf zelfs te stellen dat wanneer hij (met zijn oude stem dan!!) meer albums had gemaakt in de trant van zijn debuut hij veruit mijn favo rapper allertijden zou zijn geweest.

He$$el_01 schreef:
Ik vind het redelijk schandalig dat Big L maar op nummer 35 staat. Zeker als ik dan zie dat Snoop Dogg voor hem staat krijg ik toch wel een beetje tranen in mijn ogen.

@ chevy: Ben je nou serieus? Want Rakim en KRS zijn toch wel een soort hiphop pioniers.

Snoop Dogg hoort gewoon in de lijst. Daar kan je echt niet om heen. Ook zijn huidige albums krijgen erg goede kritieken nog steeds en hij is een van de weinige rappers die al 20 jaar hits scoort en dan ben je toch echt wel belangrijk. Natuurlijk zijn zijn lyrics niet zo impressive als die van Talib Kweli of Mos Def, maar wel erg vermakelijk, grappig en zeker niet slecht. Hij staat bij mij denk ik zelfs wel in de Top 10.

gweah schreef:
Ik zal je sterker vertellen: van de vijf lijsten die ik heb gevonden en die dus in de berekening zitten, waren er vier waar Rakim op 1 stond en KRS op 2. De vijfde lijst had Nas en 2Pac als nummers 1 en 2, en Rakim op 3.

Echte hip hop liefhebbers zullen er ook niet van opkijken denk ik. Het is ook geen populariteits hitlijst. Het is de lijst van de Greatest Of All Time!
Ok, dan komen ze er dus bekaaid af hier. Ik kreeg toch wel het idee dat het een populariteitswedstrijd was.

herman schreef:
Dat jij het niet kent omdat je er niets vanaf weet wil toch niet zeggen dat het een rare nummer 1 en 2 zijn?

Kijk nog eens goed tegen wie je het hier hebt...

chevy93 schreef:
(quote)
Ok, dan komen ze er dus bekaaid af hier. Ik kreeg toch wel het idee dat het een populariteitswedstrijd was.

Dat is het dan ook, Chevy. Bij het gros van de hiphopliefhebbers zijn KRS-One/Boogie Down Productions en (vooral) Rakim gewoon legendarisch. Als een zo objectief mogelijke lijst van top-mc's samengesteld wordt, kun je intussen verschieten als Rakim niet op nummer één staat.

Trek niet te snel conclusies over dingen die je niet kent, want nu val je wel lelijk door de mand. En vergeet niet dat MusicMeter absoluut niet representatief is voor 'de hiphop'.

Ralph. schreef:
(quote)

Snoop Dogg hoort gewoon in de lijst. Daar kan je echt niet om heen. Ook zijn huidige albums krijgen erg goede kritieken nog steeds en hij is een van de weinige rappers die al 20 jaar hits scoort en dan ben je toch echt wel belangrijk. Natuurlijk zijn zijn lyrics niet zo impressive als die van Talib Kweli of Mos Def, maar wel erg vermakelijk, grappig en zeker niet slecht. Hij staat bij mij denk ik zelfs wel in de Top 10.

Van mij mag hij best in de lijst staan, maar niet boven Big L.

He$$el_01 schreef:
(quote)

Van mij mag hij best in de lijst staan, maar niet boven Big L.

Haha tsjah. Misschien niet als je alleen naar de lyrics kijkt, maar totaal plaatje en invloed mag Snoop er best boven staan. MAAR ik ben een Snoop Dogg fan, dus alles wat ik zeg is natuurlijk subjectief.

Ralph. schreef:
(quote)

Haha tsjah. Misschien niet als je alleen naar de lyrics kijkt, maar totaal plaatje en invloed mag Snoop er best boven staan. MAAR ik ben een Snoop Dogg fan, dus alles wat ik zeg is natuurlijk subjectief.

Ja ik ben Big L fan, dus totaal objectief ben ik ook niet. Maar qua lyrics en flow komt Snoop niet in de buurt van Big L. Dat lijken me toch de belangrijkste dingen als je een top 50 MC's gaat maken.

Mb.
Rakim is wat mij betreft één van de meest overgewaarde MC's ooit. Dat ligt vooral aan het monotone stemgebruik. Verder is het geen slechte rapper hoor - laat ik dat wel even duidelijk stellen. Lauryn Hill vind ik sowieso een aparte keuze om in een dergelijke lijst te zetten. Dan denk ik toch eerder aan een Queen Latifah (U.N.I.T.Y. ) of een MC Lyte (Ruff Neck; Lyte staat er wel in overigens!).

@Mb
Queen Latifah had net niet genoeg punten voor de top 50, net als o.a. Jeru The Damaja, Jadakiss, Treach, Cee-Lo en Ice-T.

Ulfat-e-Zulmat
Del op nummer 40? Don't make me put a spell on you! Voor mij toch echt één van de beste rappers ever.

chevy93 schreef:

Grappenmaakster.

bennerd schreef:
Trek niet te snel conclusies over dingen die je niet kent, want nu val je wel lelijk door de mand. En vergeet niet dat MusicMeter absoluut niet representatief is voor 'de hiphop'.
Dat laatste wist ik niet. Ik had toch wel verwacht dat de grote artiesten hier ook zo groot zou zijn. Ik had het anders moeten verwoorden. Ik sprak mijn verbazing uit over de lijst, omdat ik er (gezien de bekendheid op MuMe) geen beeld bij kon krijgen. Geen kritiek op de lijst, maar meer een vraag hoe het mogelijk is dat de twee grootste MC's (blijkbaar) er zo bekaaid afkomen.

Ik denk dat het ook een beetje komt doordat hip hop pas rond 96, 97 echt op veel MTV begon te komen en de MC's ook echt buiten het genre sterren werden. Van dat tijdperk zijn Biggie, Nas, 2Pac en Jay-Z, en van nog later Eminem, de hoogst genoteerde exponenten.

Maar in de tijd dat hip hop nog niet zo veel, of i.i.g. minder mainstream exposure had, maakte het genre misschien wel de grootste sprongen voorwaarts (eind jaren 80). Van die tijd zie je veel legendarische MC's hoog genoteerd staan: Rakim, KRS-One, Big Daddy Kane, Kool G. Rap, Chuck D (Public Enemy), LL Cool J, Slick Rick, Ice Cube.

Ook de echte old school (pre 1984, het jaar dat de eerste echte hip hop LP van Run-DMC verscheen) zie je nog terug in de lijst, met Melle Mel (Grandmaster Flash & The Furious Five), Kool Moe Dee (Treacherous Three) en Caz (Cold Crush Brothers).

Dat, en de ziekte van mensen om alles wat oud is bij voorbaat al bijna beter te vinden dan nieuwe dingen. De 'goede ouwe tijd'.

He$$el_01 schreef:
Dat, en de ziekte van mensen om alles wat oud is bij voorbaat al bijna beter te vinden dan nieuwe dingen. De 'goede ouwe tijd'.

Ik kan niet zeggen dat ik de hoge noteringen van Rakim, KRS, Kane, G Rap, Chuck D, LL, Slick Rick of Ice Cube onterecht vind.
Ik zou het ook geen ziekte willen noemen.
Wie hadden dan boven hun moeten staan?

Het is waar dat het decennium 2000-2010 zeer matig gerepresenteerd is in deze top 50.
Ik zou zelf misschien aan Doom, Sean Price, en een hogere positie van Ghostface denken, dat zijn MC's die over een langere periode hun sporen hebben bewezen als technisch zeer vaardige en originele MC's, en die (vooral of ook) in het afgelopen decennium dope LP's hebben uitgebracht. Dat zijn de namen die mij dan nu even te binnen schieten.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke, subjectieve mening.

Kenmerk van deze top 50 is juist dat het een gemiddelde is vijf bestaande top 50 lijsten - die op hun beurt weer samengesteld zijn door middel van polls / gemiddelden van stemmen / consensus van redacties etc - wat een iets objectiever beeld, een consensus oplevert.

Ja Sean Price mag er van mij ook in. En Ghostface mag van mij in de Top 3. Maar nu ben ik helemaal niet meer objectief zeker

Ralph. schreef:
Ja Sean Price mag er van mij ook in. En Ghostface mag van mij in de Top 3. Maar nu ben ik helemaal niet meer objectief zeker

Haha eens! Ghost for president. Maar inderdaad, nee niet echt.

Van heel veel namen kan ik me er wel iets bij voorstellen dat ze in de lijst staan (al kan je altijd kritiek leveren op de namen en rankering van dergelijke). Alleen Too $hort en in mindere mate AZ en Busta Rhymes doen mij een wenkbrauw optrekken.

Hiphop in de jaren '90 wordt niet voor niks de gouden periode genoemd. Maar dit wil niet zeggen dat moderne hiphop (waar ik een stuk minder van op de hoogte ben) niet genoeg voorkomt in de lijst. Ik denk dat er ook in bepaalde mate naar consistentie wordt gekeken. Oudere acts hebben zichzelf al met meerdere albums bewezen. Ook al wordt dit niet consequent aangehouden (o.a. Jay-Z, Prodigy, Biggie, Big L). Maar een aantal hiervan hebben weer niet de kans gehad om zich op meerdere albums te bewijzen. Ik kan me in ieder geval wel vinden in de top-2. Dat zijn voor mij echt legendes die op gebied van MC-ing niet snel overtroefd zullen worden (persoonlijke visie). Daarna wordt het discutabel qua posities (wederom persoonlijke mening).

Dat hiphop hier op MuMu ondervertegenwoordigd / verkeerd vertegenwoordigd is, is voor mij geen nieuws. Ook de aversie ten opzichte van het genre uit onwetendheid is ook alom te vinden op dit forum.

MAS
gweah schreef:
(quote)

Haha eens! Ghost for president. Maar inderdaad, nee niet echt.

Eric B. For President!

panjoe (moderator)
Zo'n lijst zegt inderdaad bar weinig ...

MAS
Ik ga denk ik ook eens een lijst maken met 50 rappers.

MAS schreef:
(quote)

Eric B. For President!

Ja dat was idd de verwijzing

MAS
MAS schreef:
Ik ga denk ik ook eens een lijst maken met 50 rappers.

Toch niet. Te moeilijk. Maar Q-Tip zou op 1 komen!

Zoiets:

1. Black Thought
2. El-P
3. Method Man
4. Slug
5. MF DOOM
6. Del the Funky Homosapien
7. Q-Tip
8. Jay-Z
9. Kanye West
10. Cise Star

11. Aesop Rock
12. Evidence
13. Big Boi
14. Sage Francis
15. P.O.S
16. Shad
17. Big K.R.I.T.
18. Common
19. Sean Price
20. Talib Kweli

21. Mos Def
22. Killer Mike
23. Brother Ali
24. Murs
25. Curren$y
26. Edan
27. Chali 2na
28. Wiz Khalifa
29. Lil Wayne
30. Rick Ross

31. Insight
32. Mr. Lif
33. Raekwon
34. Devin the Dude
35. GZA
36. C.L. Smooth
37. Guru
38. Gift of Gab
39. Big Daddy Kane
40. Fashawn

41. Danny Brown
42. El Da Sensei
43. Despot
44. Ghostface Killah
45. Eligh
46. Prodigy
47. Nas
48. Rock
49. Skyzoo
50. Posdnuos

Gast
geplaatst: vandaag om 19:17 uur

geplaatst: vandaag om 19:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.