Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 25 hip-hop albums allertijden...
zoeken in:
0
geplaatst: 1 september 2012, 12:07 uur
Ik heb dit ook een keer gedaan met top 50 MC's, ook in dit forum: je ziet altijd wel van die lijsten voorbij komen in verschillende publicaties en op internet, maar je denkt altijd, mja oke redelijke lijst, de toppers staan erin, maar x staat veel te hoog en y staat veel te laag, en waar is z?
Om die rare uitschieters tegen elkaar weg te strepen, kun je dan een lijst maken met de opgetelde scores van alle lijsten. Ik heb er tien gepakt (incl. de top 25 hoogst genoteerde hip hop albums in de Musicmeter top 250!). Steeds met systeem van 25 punten gewerkt, ook als het top 10 of top 100 was: nr. 1 krijgt 25 punten, nr. 2 krijgt 24 punten, nr. 10 krijgt 16 punten, nr. 25 krijgt 1 punt, etc.
Plus 10 punten bonus voor het uberhaupt voorkomen bij de eerste 25 in een lijst, om uitschieters (die bv. maar in twee lijsten staan, maar wel hoog) niet te hoog te laten eindigen, het loont dus meer als album vaak voorkomt. Zo worden in mijn uiteindelijke top 25 de eerste drie albums in ALLE tien lijsten genoemd, de nummers vier t/m zeven komen negen keer voor, etc.
DE TOP 25:
1. Nas - Illmatic (330 punten, 10 vermeldingen)
2. The Notorious B.I.G. - Ready to die (316 punten, 10 vermeldingen)
3. Dr. Dre - The chronic (278 punten, 10 vermeldingen)
4. Wu-Tang Clan - 36 chambers (272 punten, 9 vermeldingen)
5. Eric B. & Rakim - Paid in full (269 punten, 9 vermeldingen)
6. Public Enemy - It takes a nation of millions to hold us back (258 punten, 9 vermeldingen)
7. Jay-Z - Reasonable doubt (226 punten, 9 vermeldingen)
8. N.W.A. - Straight outta compton (205 punten, 8 vermeldingen)
9. A Tribe Called Quest - The low end theory (186 punten, 7 vermeldingen)
10. Raekwon - Only built 4 cuban linx (158 punten, 7 vermeldingen)
11. Snoop Dogg - Doggystyle (152 punten, 7 vermeldingen)
12. Run-D.M.C. - Raising hell (140 punten, 6 vermeldingen)
13. Boogie Down Productions - Criminal minded (133 punten, 6 vermeldingen)
14. OutKast - Aquemini (129 punten, 6 vermeldingen)
15. De La Soul - 3 feet high and rising (106 punten, 4 vermeldingen)
16. GZA - Liquid swords (100 punten, 4 vermeldingen)
17. A Tribe Called Quest - Midnight marauders (96 punten, 4 vermeldingen)
18. Mobb Deep - The infamous (95 punten, 5 vermeldingen)
19. Jay-Z - The blueprint (95 punten, 4 vermeldingen)
20. Beastie Boys - Licensed to ill (94 punten, 4 vermeldingen)
21. Fugees - The score (88 punten, 4 vermeldingen)
22. 2Pac - All eyez on me (83 punten, 3 vermeldingen)
23. Ice Cube - Death certificate (73 punten, 3 vermeldingen)
24. Eminem - The marshall mathers lp (70 punten, 3 vermeldingen)
25. OutKast - ATLiens (68 punten, 4 vermeldingen)
Eervolle vermeldingen nog voor Me against the world, Resurrection, Life after death en Supreme clientele, die halen het net niet tot in de top 25.
Ik denk dat de nummer 1 niemand zal verrassen...
Wat mij verraste was hoe dicht Ready To Die op Illmatic's hielen zit. Biggie werd in acht van de tien in de berekeningen meegenomen lijsten in de top 5 genoemd. Illmatic echter ook, en maar liefst vijf keer als nummer 1. Dus toch de terechte winnaar.
Verder vind het zo toch een aardig realistische eindlijst. Je kan ervan zeggen wat je wilt en je eigen smaak is altijd anders, maar de albums die hier hoog staan hebben nu eenmaal een torenhoge status in het genre.
Oke, albums als Breakin' atoms en Mecca and the soul brother halen het niet tot bij de eerste 25 (erkende classics maar niet genoeg echt hoge noteringen), en artiesten als Gang Starr en The Roots hebben de pech dat er geen consensus lijkt te bestaan over wat hun beste album is, en ze dus met verschillende albums punten scoren maar per album te weinig - ook 2Pac, Ice Cube en Eminem hebben daar een beetje last van, hoewel zij de lijst wel net halen.
Verder opvallend: het laatste decennium is (misschien ook wel logisch) ondervertegenwoordigd. Bij een 'allertijden' lijst is men nu eenmaal altijd wat voorzichtiger met een album van pakweg twee jaar oud, versus een algemeen erkende klassieker uit bijvoorbeeld 1988.
Om die rare uitschieters tegen elkaar weg te strepen, kun je dan een lijst maken met de opgetelde scores van alle lijsten. Ik heb er tien gepakt (incl. de top 25 hoogst genoteerde hip hop albums in de Musicmeter top 250!). Steeds met systeem van 25 punten gewerkt, ook als het top 10 of top 100 was: nr. 1 krijgt 25 punten, nr. 2 krijgt 24 punten, nr. 10 krijgt 16 punten, nr. 25 krijgt 1 punt, etc.
Plus 10 punten bonus voor het uberhaupt voorkomen bij de eerste 25 in een lijst, om uitschieters (die bv. maar in twee lijsten staan, maar wel hoog) niet te hoog te laten eindigen, het loont dus meer als album vaak voorkomt. Zo worden in mijn uiteindelijke top 25 de eerste drie albums in ALLE tien lijsten genoemd, de nummers vier t/m zeven komen negen keer voor, etc.
DE TOP 25:
1. Nas - Illmatic (330 punten, 10 vermeldingen)
2. The Notorious B.I.G. - Ready to die (316 punten, 10 vermeldingen)
3. Dr. Dre - The chronic (278 punten, 10 vermeldingen)
4. Wu-Tang Clan - 36 chambers (272 punten, 9 vermeldingen)
5. Eric B. & Rakim - Paid in full (269 punten, 9 vermeldingen)
6. Public Enemy - It takes a nation of millions to hold us back (258 punten, 9 vermeldingen)
7. Jay-Z - Reasonable doubt (226 punten, 9 vermeldingen)
8. N.W.A. - Straight outta compton (205 punten, 8 vermeldingen)
9. A Tribe Called Quest - The low end theory (186 punten, 7 vermeldingen)
10. Raekwon - Only built 4 cuban linx (158 punten, 7 vermeldingen)
11. Snoop Dogg - Doggystyle (152 punten, 7 vermeldingen)
12. Run-D.M.C. - Raising hell (140 punten, 6 vermeldingen)
13. Boogie Down Productions - Criminal minded (133 punten, 6 vermeldingen)
14. OutKast - Aquemini (129 punten, 6 vermeldingen)
15. De La Soul - 3 feet high and rising (106 punten, 4 vermeldingen)
16. GZA - Liquid swords (100 punten, 4 vermeldingen)
17. A Tribe Called Quest - Midnight marauders (96 punten, 4 vermeldingen)
18. Mobb Deep - The infamous (95 punten, 5 vermeldingen)
19. Jay-Z - The blueprint (95 punten, 4 vermeldingen)
20. Beastie Boys - Licensed to ill (94 punten, 4 vermeldingen)
21. Fugees - The score (88 punten, 4 vermeldingen)
22. 2Pac - All eyez on me (83 punten, 3 vermeldingen)
23. Ice Cube - Death certificate (73 punten, 3 vermeldingen)
24. Eminem - The marshall mathers lp (70 punten, 3 vermeldingen)
25. OutKast - ATLiens (68 punten, 4 vermeldingen)
Eervolle vermeldingen nog voor Me against the world, Resurrection, Life after death en Supreme clientele, die halen het net niet tot in de top 25.
Ik denk dat de nummer 1 niemand zal verrassen...
Wat mij verraste was hoe dicht Ready To Die op Illmatic's hielen zit. Biggie werd in acht van de tien in de berekeningen meegenomen lijsten in de top 5 genoemd. Illmatic echter ook, en maar liefst vijf keer als nummer 1. Dus toch de terechte winnaar.
Verder vind het zo toch een aardig realistische eindlijst. Je kan ervan zeggen wat je wilt en je eigen smaak is altijd anders, maar de albums die hier hoog staan hebben nu eenmaal een torenhoge status in het genre.
Oke, albums als Breakin' atoms en Mecca and the soul brother halen het niet tot bij de eerste 25 (erkende classics maar niet genoeg echt hoge noteringen), en artiesten als Gang Starr en The Roots hebben de pech dat er geen consensus lijkt te bestaan over wat hun beste album is, en ze dus met verschillende albums punten scoren maar per album te weinig - ook 2Pac, Ice Cube en Eminem hebben daar een beetje last van, hoewel zij de lijst wel net halen.
Verder opvallend: het laatste decennium is (misschien ook wel logisch) ondervertegenwoordigd. Bij een 'allertijden' lijst is men nu eenmaal altijd wat voorzichtiger met een album van pakweg twee jaar oud, versus een algemeen erkende klassieker uit bijvoorbeeld 1988.
0
geplaatst: 1 september 2012, 12:36 uur
Leuk lijstje, Eric B & Rakim moet ik snel eens gaan luisteren. Welke 10 lijsten heb je gebruikt?
0
geplaatst: 1 september 2012, 13:12 uur
Even kijken hoor, weet ze niet allemaal meer, zoveel mogelijk lijsten die zelf al een poll zijn (dus zelf al een cumulatieve score)... MTV, Boombox, Passion of the Weiss, Musicmeter.nl album top 250, Spin, Byroncrawford.com, definitivedose.com, About.com...
Ik heb zelf ook een keer meegestemd op een poll van hiphopsite.com, die hadden een geniaal maar zeer tijdrovend systeem. Ik kon die lijst niet meer vinden. Die begonnen met nummer 1 en werkten naar nummer 50 op de volgende manier: iedereen mocht voor de nummer 1 een album nomineren binnen een bepaalde deadline. Nadat de nominaties geteld waren bleven de vijf over met de meeste stemmen, en van die vijf kon je dan op 1 stemmen. Degene die dan won was nummer 1. Voor positie nummer 2 hield je dan vier albums over en dan mocht je weer een vijfde nomineren. Daarna weer stemmen (dus 1 kiezen uit de 5 nominaties die je dan had) et cetera ad infinitum. Het forum van die website leefde destijds (circa 2004) zeer en het eindresultaat was een zeer gedegen lijst. Weet alleen nog de top 3: Illmatic, 36 chambers en It takes a nation of millions.
PS als je Eric B & Rakim gaat luisteren, veel luister- en ontdekplezier toegewenst (Rakim' verses zijn een feest der herkenning, zowat elke zin is later een bekende sample geworden) maar stel je in op old school beats (ik vind ze nog steeds geweldig maar niet iedereen trekt het even goed) - luister het het liefst via goede op speakers in huiskamer, niet via youtube of zo, dan komt het het beste over.
Ik heb zelf ook een keer meegestemd op een poll van hiphopsite.com, die hadden een geniaal maar zeer tijdrovend systeem. Ik kon die lijst niet meer vinden. Die begonnen met nummer 1 en werkten naar nummer 50 op de volgende manier: iedereen mocht voor de nummer 1 een album nomineren binnen een bepaalde deadline. Nadat de nominaties geteld waren bleven de vijf over met de meeste stemmen, en van die vijf kon je dan op 1 stemmen. Degene die dan won was nummer 1. Voor positie nummer 2 hield je dan vier albums over en dan mocht je weer een vijfde nomineren. Daarna weer stemmen (dus 1 kiezen uit de 5 nominaties die je dan had) et cetera ad infinitum. Het forum van die website leefde destijds (circa 2004) zeer en het eindresultaat was een zeer gedegen lijst. Weet alleen nog de top 3: Illmatic, 36 chambers en It takes a nation of millions.
PS als je Eric B & Rakim gaat luisteren, veel luister- en ontdekplezier toegewenst (Rakim' verses zijn een feest der herkenning, zowat elke zin is later een bekende sample geworden) maar stel je in op old school beats (ik vind ze nog steeds geweldig maar niet iedereen trekt het even goed) - luister het het liefst via goede op speakers in huiskamer, niet via youtube of zo, dan komt het het beste over.
0
geplaatst: 1 september 2012, 13:33 uur
Leuk gedaan inderdaad. Op zich niet heel veel verrassende albums in deze lijst. Gewoon allemaal albums die Hip Hop in de Golden Age groot hebben gemaakt, dus voorspelbare keuzes. Of het ook de beste albums zijn kan je natuurlijk oneindig over discussiëren, maar feit is wel dat deze albums, en artiesten, allemaal op hun eigen manier en met hun eigen sound hebben bijgedragen aan de populariteit van Hip Hop. Wat je zegt in je laatste alinea is ook zeker waar. De kans is groot dat de lijstjes die over een paar jaar worden gemaakt albums bevatten van Atmosphere, JMT, Deltron, Cannibal Ox enz.
Opvallend trouwens dat Jay-Z en ATCQ er twee keer in staan trouwens. Ik mis persoonlijk wel Big L in deze lijst, maar ik snap op zich wel dat hij er niet in staat. Al de artiesten die er in staan zijn groot geworden dankzij en na deze albums. Big L heeft na Lifestylez natuurlijk geen echte albums meer uitgebracht.
Opvallend trouwens dat Jay-Z en ATCQ er twee keer in staan trouwens. Ik mis persoonlijk wel Big L in deze lijst, maar ik snap op zich wel dat hij er niet in staat. Al de artiesten die er in staan zijn groot geworden dankzij en na deze albums. Big L heeft na Lifestylez natuurlijk geen echte albums meer uitgebracht.
0
geplaatst: 1 september 2012, 13:56 uur
Eigenlijk maar 2 verassingen vind ik. Beastie boys moetn erin uiteraard maar ik verbaas mij wel dat het Licensed to ill is geworden die toch nog meer de rockende beasties tonen. En The Score van Fugees blijf ik enorm overschat vinden. Voor de rest volledig akkoord
al zullen er altijd favorieten ontbreken (The Roots,Jeru the Damaja, Gangstarr, ghostface...)
al zullen er altijd favorieten ontbreken (The Roots,Jeru the Damaja, Gangstarr, ghostface...)
0
geplaatst: 2 september 2012, 12:14 uur
Leuke lijst. Weinig verrassend natuurlijk, maar dat hou je. Het lijkt mij gaaf om eens een top 25 of 40 te maken met zoveel mogelijk MuMe leden (ook de niet per se hiphopliefhebbers) en te kijken wat eruit komt, maar ik weet niks van Excel.
Dat zou wat mij betreft terecht zijn, maar ik betwijfel heel sterk of het gaat gebeuren. Dit zijn toch wel underground acts, de veelgeprezen artiesten uit de jaren 90 waren dat niet per se. Ik denk dat alle artiesten in deze top 25 heel wat groter zijn als het populariteit betreft dan de namen die jij noemt. Niet voor niets loopt iedereen te mekkeren dat het vroeger allemaal zoveel beter gesteld was met hiphop.
He$$el_01 schreef:
De kans is groot dat de lijstjes die over een paar jaar worden gemaakt albums bevatten van Atmosphere, JMT, Deltron, Cannibal Ox enz.
De kans is groot dat de lijstjes die over een paar jaar worden gemaakt albums bevatten van Atmosphere, JMT, Deltron, Cannibal Ox enz.
Dat zou wat mij betreft terecht zijn, maar ik betwijfel heel sterk of het gaat gebeuren. Dit zijn toch wel underground acts, de veelgeprezen artiesten uit de jaren 90 waren dat niet per se. Ik denk dat alle artiesten in deze top 25 heel wat groter zijn als het populariteit betreft dan de namen die jij noemt. Niet voor niets loopt iedereen te mekkeren dat het vroeger allemaal zoveel beter gesteld was met hiphop.
0
geplaatst: 2 september 2012, 12:31 uur
Ja, zeker niet in alle lijstjes Niels. Maar van de wat beter geïnformeerde Hip Hop sites en dergelijke kan je toch wel verwachten dat die albums er in gaan komen.
Maar wat jij zegt is ook zeker waar, hoewel Atmosphere nog wel redelijk wat bekendheid geniet.
Maar wat jij zegt is ook zeker waar, hoewel Atmosphere nog wel redelijk wat bekendheid geniet.
* denotes required fields.