MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MJ's dagelijkse Top 10

zoeken in:
Een persoonlijke toplijst: vrijwel elke user heeft wel eens eentje gemaakt op MuMe. Ik wil al jaren beginnen aan een top zoveel allertijden, maar gezien ik in de eerste plaats al vrijwel zeker weet dat dit een onmogelijke opgave gaat worden en ik er in de tweede plaats er gewoon amper tot geen tijd voor heb heb ik besloten om gewoon, lekker simpel, een dagelijkse Top 10 nummers te maken van mijn favoriete tracks. Geen specifieke volgorde, gewoon tien persoonlijke favorietjes uit alle mogelijke genres. Er zullen ongetwijfeld dagen zijn dat ik om een of meerdere redenen niks plaats, maar daar mogen jullie me voor haten.

Ik zal maar direct aftrappen met een Top 5, en vanavond weer een Top 5: dat maakt alsnog tien (willekeurige volgorde dus):

Madlib & Freddie Gibbs - Thuggin'
Een ultiem bazennummer waarin de chemie van Madlib en Gibbs bijna ongekend is. Er zal heus wel enige vorm van ironie in dit nummer zitten, maar als je niet beter zou weten kun je je gewoon geïntimideerd voelen door dit nummer plus bijbehorende clip. Zeldzaam.

Gas - Untitled (Pop 1)
Openingsnummer op het album Pop van Gas a.k.a. Wolfgang Voigt. Een zeldzame combinatie van zwoele, warme ambient, en een lichtelijk chaotische, zuigende bries (whatever that means). Een ultiem topnummer dat ik nog niet eerder zo tegen was gekomen.

Gas - Untitled (Pop 2)
Dat laatste duurde echter niet lang, gezien het daarop volgende nummer precies dezelfde formule bevat. Ik ken daarom ook weinig albums die zo fenomenaal openen.

Odd Nosdam - Kill Tone
Of het nou hiphop, electronic, beiden, geen van beiden of een broodje shoarma is, dit nummer is en blijft top. Mooie geluiden, creatief, leuke clip, wat wilt u nog meer?

Wu-Tang Clan - Hellz Wind Staff
De maker van dit topic is de laatste jaren, wellicht onopvallend, kritisch geweest over dhr. Raekwon, gezien deze er een potje van heeft gemaakt de afgelopen tijd. Maar als je hoort hoe de man op dit nummer rapt dan wordt het nog alleen maar pijnlijker hoe erg ie aan het afglijden is qua rapper. Dat geldt overigens ook voor Inspectah Deck. De beat van dit nummer nodigt natuurlijk wel uit om een verse te spitten waarin je alles geeft. Complimenten aan RZA ook dus hiervoor.

Wordt vervolgd.

Lekker bezig. Raekwon is samen met Inspectah Deck inderdaad in absolute topvorm op Hellz Wind Staff. Een van de weinige Wu-Tang Forever-tracks die 36 Chambers getint is.

Ik ben geen groot fan van Freddie Gibbs, maar de samenwerking met Madlib verloopt altijd wel goed. Op de een of andere manier levert Madlib dan ook wel goede beats af, waar ik hem de laatste jaren weleens betrap op mindere beats.

edit: Leuk idee trouwens met een dagelijkse top 10. Ik wil bijna je topic stelen.

Improvision
Madlib & Freddie Gibbs, Gas, Odd Nosdam

Met Wu-Tang Clan heb ik niet zo veel, voornamelijk door de producties van RZA, wel leuk maar niet zo schitterend als de andere tracks die er staan.

panjoe (moderator)
Ik had Madlib & Freddie Gibbs nog nooit gehoord maar deze track is dope! De rest mag er ook wezen, zeker die twee van Gas .

Gas klinkt heel vet! Het zal voor mij niet goed werken om het lang op te houden, ben de laatste tijd al zo slaperig, en het is erg rustgevend. De ruis vind ik ook heel netjes gebruikt!

Wel even een lekker gevarieerd lijstje al!

Tijd voor deel twee, waar geen touw aan vast te knopen zal zijn:

G-Unit - Rider Pt. 2
Het album is grotendeels troep van alle denkbare planken, en ook vond ik dit nummer in het begin hieronder vallen, maar toen ik het nummer na een tijd weer eens hoorde bleek het gewoon een groeier eerste klas te zijn. Verplichte kost in de club.

Aphex Twin - 4
Van G-Unit is het vanzelfsprekend een kleine stap naar Aphex Twin. Een van de ongetwijfeld vele nummers van de meester der electronic die zullen volgen in dit topic. Waar hij alle geluidjes vandaan haalt, hoe hij ze maakt en hoe hij ze bedenkt heb ik geen idee, maar dat maakt ook niet uit. Deze man maakt er altijd iets moois van.

Game feat. Lil' Wayne - Red Nation
Ook dit nummer vond ik op het begin vrij kut, maar dat was puur door het WTF-moment dat ik kreeg toen ik de Kernkraft 400-sample erin hoorde. Een tijd daarna had ik het geaccepteerd en klonk het eigenlijk niet eens verkeerd. Toen ik het op een zaterdagnacht in de club hoorde moest ik mijn eerdere mening volledig omdraaien: deze is hard. Bovendien heb ik Game nog nooit zo goed horen rappen.

Aphex Twin - On
Ach, waarom niet? Gewoon weer een van Aphex. Zelfde commentaar als 4.

Kernkraft 400 - Zombie Nation
Nostalgie. En misschien ook wel omdat Red Nation.

Red Nation heb ik ook altijd gewoon een lekker nummer gevonden. Rider Pt.2 is ook wel nice. Met die nummers van Aphex Thin heb ik niet zo veel. Zombie nation is de reden dat ik Red Nation altijd gewoon een lekker nummer heb gevonden.

Dit vind ik wel een stuk minder dan de eerste vijf, maar er zal vast wat vets tussen zitten morgen.

Held dat je Red Nation en Rider Pt. 2 erin hebt, gewoon zwaar genieten. Kerkraft is inderdaad pure nostalgie! Nummers van Gas klinken overigens interessant, misschien eens een plaat van gaan beluisteren.

Zo'n dagelijkse top 10 kan alleen leuk zijn als hij dagelijks is. En dan een top 10.

Zometeen mijn top 4,5; de overige 5,5 volgen later.

C-Rayz Walz - Classic
Ironisch genoeg geen classic, maar daarom niet minder goed.

Black Sabbath - Paranoid
Ozzy heeft geen uitleg nodig. Ook al ken ik verder amper muziek van hem.

Mad Child - Dickhead
Omdat er weinig nummers grappiger zijn. Of leuker. Of simpelweg beter. Een van mijn favoriete hiphoptracks, pure truth juice.

Boards of Canada - Amo Bishop Roden
Omdat er weinig nummers mooier zijn.

Eric B. & Rakim - Let the Rhythm Hit 'Em
Fenomanele rhymes, flow en beat. Dan heb je al snel een van de betere nummers in zijn soort te pakken.

Onra - Chop Your Hands
Ach ja, ik had voor The Anthem kunnen kiezen, maar dit nummer is van hetzelfde hoge niveau.

The Field - Istedgade
Axel Willner a.k.a. The Field a.k.a. nog een helehoop is een van mijn favoriete artiesten en dus zal het in dit topic niet bij een nummer van deze man blijven. Niet luisteren als u niet tegen cathyheid kan.

CYNE - Arrow of God
Het liefste pianoriedeltje óóit. Zo lief dat ik het wil aaien.

Nine - Furious
Als negende nummer in deze update uiteraard iets van Nine. Weinig mensen zullen zijn laatste album in zijn geheel gehoord hebben (incl. ikzelf), maar dat neemt niet weg dat dit gewoon een prima nummer is. Dat de teksten een en al simpelheid zijn boeit me niet zolang Nine er goed op blijft flowen, en dat doet ie, op een fijne beat.

Eluvium - We Say Goodbye to Ourselves
Eluvim is wellicht wel mijn favoriete artiest en dit is een van de vele nummers die zullen volgen in dit topic. Een relatief onbekender (korter) nummer van Talk Amongst the Trees dat je het best kan beschrijven als een warm bad vol goddelijke klanken.

Staan weer een paar leuke nummers tussen. Dat nummer van Boards of Canada is inderdaad erg mooi.

Let The Rhythm Hit 'Em, Arrow of God (een van de beste CYNE nummers) en Onra; lekker bezig

Kos
MJ_DA_MAN schreef:
Madlib & Freddie Gibbs - Thuggin'
Een ultiem bazennummer waarin de chemie van Madlib en Gibbs bijna ongekend is. Er zal heus wel enige vorm van ironie in dit nummer zitten, maar als je niet beter zou weten kun je je gewoon geïntimideerd voelen door dit nummer plus bijbehorende clip. Zeldzaam.

. had er nog nooit van gehoord.

Vandaag een extreem onoriginele (hiphop)top 10. Alles is al ontelbaar keer gemeld over deze nummers vandaar dat ik de uitleg, die overbodig was geweest, weg heb gelaten.

2Pac feat. Dr. Dre - California Love

Notorious B.I.G. - Juicy

Wu-Tang Clan - Protect Ya Neck

Mobb Deep - Shook Ones Pt. 2

Dr. Dre feat. Snoop Dogg - Nothin But A ''G'' Thang

House of Pain - Jump Around

Eric B. & Rakim - Paid in Full

Pete Rock & C.L. Smooth - They Reminisce over You (T.R.O.Y.)

N.W.A. - Straight Outta Compton

Run DMC feat. Aerosmith - Walk This Way

Ik vind For Pete's Sake lekker beter.

Lekkere old school/Golden Age update. Niks mis mee.

De top 10 van vandaag volgt in de loop van de dag, lieve likers en followers, maar ik meld al wel vast dat de top 10 van a.s. zaterdag de meest epische hiphoptop 10, of welke hiphoptop zoveel dan ook, óóit wordt op de site. Nee, geen sarcasme, geen grapjes (geen Soulja Boy-taferelen o.i.d.): dit wilt u niet missen. Noteer het in uw agenda's en wees erbij.

Laatste update bestaat natuurlijk uit allemaal klassiekers, die je met je een glimlach op het gezicht achter elkaar kan luisteren.

David Axelrod - The Smile
Hoeveel later gebruikte hiphopsamples herken ik deel 1.

Bob James - Nautilus
Hoeveel later gebruikte hiphopsamples herken ik deel 2.

Royce Da 5'9" - Shake This
Iemand idee welk nummer wordt gesampled in dit nummer?

Ghostface Killah feat. Raekwon & Cappadonna - Daytona 500
Idem voor deze track.

The Shadows - Apache
Muziek van voor jullie tijd.

Fats Domino - The Fat Man
Muziek van nog vroegerder.

Large Professor - Professor @ Large
Iets recentere muziek. Een van de hardse nummers van het vorige jaar. Marco Polo op de beat.

Devin the Dude - Tough Love
Het is dat ik niet blow, anders was al Devin's muziek (van t/m 2007) mijn smoke-anthem-music.

Xanopticon - Capacitd
Gadverdamme wat een kutmuziek! Hoewel je dit niet eens muziek kunt noemen! Gewoon herrie! Hier luister je toch niet voor je plezier naar?!

Blue Sky Black Death - The Era When We Sang
Kijk, dít is tenminste muziek.

Weer een paar lekkere nummers. Ik zal de nummers die ik nog niet ken zo even luisteren.

Trouwens ook wel een makkelijke manier dit voor mij om weer eens wat andere muziek naast Hip Hop te ontdekken.

Zoals ik al eerder zei: be on de kijk uit voor morgen, want dat wordt één grote epischheid.

Voor vandaag:

Madlib & Freddie Gibbs - Shame
Gewoon nog een zeer fijn nummer van dit duo. Ik kijk dan ook uit naar het volledige album van deze heren dat hopelijk dit jaar uitkomt.

Chino XL feat. Kool G Rap - Let 'Em Live
Toen Kool G Rap nog kon rappen. Chino kan dat overigens nog steeds.

Atmosphere - Who I'll Never Be
Onderschat nummer.

BK-One feat. The Hypnotic Brass Ensemble - Tema Do Canibal
Eén groot feest.

Explosions in the Sky - The Birth and Death of the Day
Als je een van mijn favoriete nummers bent van een album dat ik in mijn top 10 staat ben je een grote jongen. Weerspiegelt precies het soort rock waar ik het meest van hou.

Gang Starr - Form of Intellect
Een wellicht wat minder bekend nummer van dit gouden duo, maar een van mijn favorietjes van Guru en Primo. Alles klopt eraan.

Gas - Untitled (Zauberberg 3)

Metal Fingers (MF DOOM) - Agrimony
Later gebruikt door Masta Ace voor het MA_Doom-album, maar hier komt het dus vandaan. Pure gezellig- en zelfverzekerdheid.

2Pac - Old School
In mijn beginjaren als fanatiek hiphopluisteraar een zeer fijn nummer, en nu nog steeds. What more can I say?

Johnny Cash - The Man Comes Around
Buig voor deze man, en bedenk dan ook dat dit een van de laatste nummers is die hij heeft geschreven voor zijn dood.

Lekkere update. Dat is voor mij geen onbekend Gang Starr nummer; het is een van mijn favoriete nummers. Ik denk dat het hier op MuMe gewoon aardig onbekend is. Step In The Arena en Daily Operation was meer die experimentele Gang Starr sound en tevens de beste albums van dit duo. Moment Of Truth is een stuk toegankelijker en daar heeft Premier ook al een soort van standaard formule voor zijn beats en dat ligt de meesten (ik niet ) meer.

Ik wist niet dat er nog een album van Gibbs en Madlib op de planning stond, maar ik weet nog wel dat bij de EP van Thuggin' ook werd aangegeven dat er een album zou uitkomen ergens in 2012. Weet iemand hier meer over en komt er nog een album uit of waren dat de 2 EP's (Thuggin' en Shame)?

Het album van Madlib en Gibbs moet dit jaar uitkomen en gaat Cocaine Piñata heten.

Het moment is daar: de meest epische hiphoptop 10, of welke hiphoptop zoveel dan ook, óóit op MuMe. Ik ga de nummers niet van commentaar voorzien of zelfs bij naam noemen, maar als je even een uur en zes minuten over hebt: luister deze tien tracks achter elkaar op YouTube in de onderstaande volgorde:

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

Bedank me later. Buig voor me later. Beaam me later.

Erg mooi lijstje inderdaad.

Bijzonder hard inderdaad. Top materiaal!!

Gast
geplaatst: vandaag om 10:49 uur

geplaatst: vandaag om 10:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.