MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Graf's 100 leuke liedjes 2003-2011

zoeken in:
Puur voor mezelf heb ik onlangs eens een lijst opgesteld met favoriete (veelal album-) tracks van de laatste jaren, waarbij ik 2012 nog niet meegenomen heb omdat dit voor mij persoonlijk nog wat te vers in het geheugen ligt om er iets zinnigs over te zeggen. Tegen de tijd dat ik teruggewerkt was naar 2003 zat ik al boven de honderd waardoor ik het voorlopig wel welletjes vond.

Nu speel ik al vrij lang met de gedachte om zelf eens een eigen topic op te starten met de een of andere nietszeggende en volledig arbitraire toplijst, en aangezien een en een twee is leek me het een leuk idee om de bezoekers van musicmeter hier eens lastig mee te gaan vallen. Zoals gezegd zat ik in eerste instantie boven de honderd, ik schat iets van 120 nummers, maar dat kan natuurlijk niet voor een toplijst, dus er moest allereerst wat in geknipt worden. Nadat ik alle dubbele artiesten verwijderd had bleven er nog zo'n 110 nummers over, en om de lijst zo verrassend mogelijk te houden heb ik vervolgens de meest bekende tracks uit de lijst gehaald tot ik er precies honderd over had.

Aangezien het een volledig arbitraire lijst is ben ik van plan om hem gewoon chronologisch af te werken dus een echte toplijst in de letterlijke zin van het woord is het niet, al zijn het natuurlijk wel allemaal topnummers . Voor het gemak en om de voortgang bij te houden worden de nummers overigens wel genummerd, maar dat staat dus los van eventuele persoonlijke voorkeuren. De bedoeling is om per update 5 nummers te plaatsen, en als m'n pet goed staat ga ik zelfs proberen om bij elk nummer wat te schrijven, al is dat niet echt mijn hobby. Ik ga voorlopig proberen om elke dag een update te plaatsen, maar ik zal vast eens een dagje overslaan vanwege tijdgebrek.

Ik ben voor de lijst alleen uitgegaan van m'n stemmen hier op MuMe, waardoor het gehalte aan techno en house erg laag ligt (m'n favorieten komen veelal 12 inches die niet toegestaan zijn op MuMe). Het voordeel hiervan is dat ik wellicht in de toekomst nog eens tijd vind om iets soortgelijks te doen maar dan met alleen maar electronische muziek. Desondanks staat er nog altijd veel muziek zonder echte instrumenten in de lijst, wat ook wel weer leuk is als een soort van tegenhanger voor de gitaaroverheersing in de meeste toplijsten hier.

Misterfool
*Toegevoegd aan updates*

Ik ben benieuwd.

Ben jij toevallig een fervent Spotify-gebruiker?

chevy93 schreef:
Ben jij toevallig een fervent Spotify-gebruiker?

Nee, sorry.

EN WE ZIJN LOS!!!

100. Ulrich Schnauss - Monday Paracetemol (2003)

YouTube - Ulrich Schnauss - Monday Paracetamol

Ulrich Schnauss heb ik al vrij vroeg leren kennen vanwege semi-officiële promotie destijds op Soulseek. Als je destijds inlogde kwam je automatisch in de bekendste chatroom terecht en de mensen achter Soulseek waren blijkbaar groot fan van Ulrich, want je werd elke keer verwelkomd met een enthousiast verhaaltje over zijn net verschenen debuutalbum, Far Away Trains Passing By. Of dat iedereen dat toch maar alsjeblieft wilde downloaden, en als het beviel vervolgens aanschaffen. Dat eerste heb ik destijds inderdaad gedaan, maar van aanschaffen is het tot mijn schaamte nog altijd niet gekomen. De keuze is hier overigens op een nummer van zijn (nog betere) tweede plaat gevallen, m.n. omdat het debuut uit 2001 is en dus buiten het bereik van dit topic ligt.

Klinkt als: warme idm met fikse shoegazer invloeden. Maar dan wel met invloeden uit de melodieuze variant zoals bijvoorbeeld Slowdive die maakte, niet de stofzuigervariant van My Bloody Valentine. De Slowdive invloed blijkt ook wel uit de medewerking die Ulrich heeft verleend aan dit eerbetoon van het Morr label: Blue Skied An' Clear (2002)
Dit specieke nummer is wat mij betreft het hoogtepunt van Ulrich Schnauss - A Strangely Isolated Place (2003) en brengt altijd een immens euforisch gevoel bij me teweeg en een gevoel alsof ik ieder moment kan opstijgen uit m’n stoel.

99. Erlend Øye - Ghost Trains (with Morgan Geist) (2003)

YouTube - Erlend Oye - Ghost Trains

Erlend Øye is bij de meeste mensen hier wellicht meer bekend als de helft van het duo Kings of Convenience of anders door z’n medewerking aan het eerste Royksopp album waar hij de vocalen voor Poor Leno verzorgt, persoonlijk heb ik hem het hoogste zitten als solo-artiest. Al is z’n eerste album waar dit nummer de openingstrack van is ook weer niet een solo-album in de zuivere zin van het woord. Voor elk nummer is hij de samenwerking aangegaan met een verschillende producer, en dat levert een veelzijdige plaat op die ergens tussen pop en dance hangt, waarop de fluwelen stem van Erlend de bindende factor is. Vond het erg lastig om een favoriete track van deze plaat te kiezen en ben tenslotte maar voor het openingsnummer gegaan waar hij samenwerkt met een van m’n andere helden, Morgan Geist.

98. Ms. John Soda - No Solid Ground (2003)

YouTube - Ms. John Soda - Solid Ground

Typisch het soort artiest waar ik in die tijd veel naar luisterde. Duitse pop met een electronische twist en (in dit geval) een charmante zangeres. Een klein liedje met veel aandacht voor detail, en het blaasinstrument dat na zo’n 2,5 minuut invalt zorgt ervoor dat dit miniatuurtje ver boven het maaiveld uitkomt. Aanrader voor liefhebbers van het werk van The Notwist uit dezelfde periode, wat op zich niet verwonderlijk is aangezien het andere lid van Ms. John Soda ene Micha Acher is, tevens werkzaam als bandlid van, jawel, The Notwist.

97. Luomo - Tessio (2003)

YouTube - Luomo - Tessio (The Present Lover Album Version) [Force Tracks, 2003]

Een alias van geluidskunstenaar Sasu Ripatti, die wellicht het meest bekend is als Vladislav Delay. Veel van z’n output is behoorlijk complex en abstract, maar als Luomo brengt hij behoorlijk toegankelijke deephouse uit, met veelal poppy vocals. Debuutplaat Vocalcity is wellicht het beste wat er in dit genre uitgekomen is, maar dateert van 2000 en viel dus buiten de boot. Gelukkig doet het prijsnummer van z’n tweede plaat hier niet voor onder, al zal dit vast niet in ieders straatje liggen. Een moderne klassieker voor iedereen die een beetje thuis in electronische (dans)muziek en is dan ook terug te vinden op ontelbare mixalbums en compilaties. Voor mij ligt de kracht van de nummers van Luomo in de lengte en het herhalende karakter, maar ik weet dat ik Niels ooit voor een bepaald tip-topic het debuut aangesmeerd heb en die vond juist dat het grootste minpunt en sprak zelfs van een “saai”album. Niet ieders kopje thee dus, deze Luomo, maar mij smaakt het uitstekend.

96. Broadcast - Pendulum (2003)

YouTube - Broadcast - Pendulum

Nog een band waar ik destijds helemaal hoteldebotel van was, en weer een combinatie van pop en electronica. Zwaar beïnvloed door jaren ’60 psychedelica (ze zijn behoorlijke Moog fans zoals je kunt horen) maar dan wel in een modern jasje gestoken, wat niet verbazingwekkend is aangezien het bijbehorende album op Warp uitgekomen is. Helaas is zangeres Trish Keenan niet meer onder ons, aangezien ze in 2011 op 42-jarige leeftijd is overleden aan de gevolgen van een longontsteking, naar ik meen veroorzaakt door de vogelgriep. Gelukkig heb ik ooit de eer mogen smaken om ze live te zien en horen.

Na de overweldigende reacties op de eerste 5 nummers ga ik enthousiast verder met de volgende 5

95. Zoot Woman - Grey Day (2003)

YouTube - Zoot Woman - Grey Day

Trio dat veelal ten onrechte gezien als "de band van Stuart Price" (als solo artiest bekend als Les Rhyhtmes Digitales, Jacques Lu Cont, The Thin White Duke en als producer van o.a. Madonna). Dat de andere twee leden ook heel wat in hun mars hebben blijkt wel uit het feit dat hun beste album (waar dit de openingstrack van is) tot stand kwam in een periode waarin dhr. Price het dusdanig druk had met producen en het meespelen in de liveband van Madonna dat het op dit album eigenlijk meer om een duo dan om een trio draait. Fijne uptempo mix van new wave en synthpop. Glad maar verre van plastic. En zoals altijd retecatchy.

94. The Rapture - House of Jealous Lovers (2003)

YouTube - The Rapture /// House of Jealous Lovers

Typische band uit de beginjaren van het DFA label. Noem het punkfunk, dancepunk of wat dan ook, dit swingt in al zijn hoekigheid de pan uit. Maar dat doet natuurlijk alles met een cowbell. Op latere albums verdwijnt de gekte grotendeels maar hier wordt er nog lekker vals geschreeuwd. Ik ben fan van de vocals maar ik kan me voorstellen dat anderen er hoofdpijn van krijgen. Dus zeg niet dat ik niet gewaarschuwd heb.

93. M83 - Run Into Flowers (2003)

Met dank aan Sandokan een grooveshark link voor het hele album: Grooveshark - Free Music Streaming, Online Music. Track 3 is Run Into Flowers.

Air goes shoegaze. Of: hoe warm muziek kan klinken als het volgeplamuurd wordt met synths. Of wellicht ondanks. Of dankzij. Wie zal het zeggen.

92. Four Tet - She Moves She (2003)

YouTube - Four Tet - She Moves She (2003)

Eerste halve minuut lijkt het of ik naar een update van Unfinished Sympathy zit te luisteren, maar dan komt er opeens een tokkelend gitaarriedeltje bij, en belletjes, en gaat het van plinkieplonkie waarna het opeens te haperen en te schuren. Mooi van lelijkheid of toch gewoon erg mooi? Voor mij het laatste.

91. Anna Ternheim - To Be Gone (2004)

YouTube - Anna Ternheim -To be Gone

Honderd-en-eén procent pure Zweedse pop van de mooiste soort. Van een album met alleen maar pareltjes maar zonder absolute uitschieter, en zoals zo vaak kies ik dan maar gewoon voor de openingstrack. Geen idee wat dit album voor mij zo speciaal maakt, wellicht is het de puurheid en de eerlijkheid die het geheel uitstraalt. Er zijn honderden van dit soort zangeresjes maar voor mij is er maar een Anna. Jazper sprak ooit de wijze woorden: “Anna is jouw palindroomvrouw”. Afgaande op het hoge gemiddelde van dit album moet ik mijn droomvrouw echter delen met velen, maar daar heb ik vrede mee.

GrafGantz schreef:

93. M83 - Run Into Flowers (2003)

Ik vind op youtube alleen maar remixes en liveversies en op spotify is het ook niet te vinden. Als iemand dit nummer online kan vinden verneem ik dat graag

Goede daad van de dag: check

2MY
Koptelefoon erbij gehaald - vriendin ziek en plots heb je dan een volledige avond 'vrij' - en met een goeie fles wijn (nog geen 5 euro in de Plus) eens geluisterd naar de eerste 5 geselecteerden. Eigenlijk in de hoop om wat electronische inspiratie op te doen voor de alternatieve top 152...

Het was dit of eindelijk die finale spelen van Zelda's Twilight Princess...

Mij persoonlijk bevielen track 99 en 97 het beste. Met die gezapige lounge-achtige dingetjes heb ik niet echt zo gigantisch veel, maar idd een interessante tegenhanger voor de overdosis gitaargeweld dat in sommige andere lijsten/spelletjes dreigt

Mss toch iets van een youtube-afspeellijst ofzo maken, GrafGantz? Dan kan ik ze nonstop beluisteren door eerdergenoemde koptelefoon terwijl Link op de Wii de wereld redt van de eeuwige duisternis...

Weinig tijd vandaag dus ik hou het beknopt:

90. Jens Lekman - The Cold Swedish Winter (2004)

YouTube - Jens Lekman-The cold swedish winter

Mijn favoriete bard die vooral op z'n eerste paar albums het en na het andere charmante pareltje uit z'n mouw schudt. Een klein liedje uit de periode dat z'n muziek nog behoorlijk lo-fi was (let op het lichte gekraak en geruis en de kuch bij aanvang), op latere albums wordt z'n muziek een stuk bombastischer en speelt hij meer met samples. En niemand kan zulke fijne verhaaltjes vertellen als Jens, met vrijwel exact evenredige doses melancholie en humor.

89. Joanna Newsom - The Sprout and the Bean (2004)

YouTube - Joanna Newsom - Sprout And The Bean

Ongetwijfeld overbekend, maar het gaat hier om mijn favoriete liedjes an sich en niet om mijn favoriete obscure liedjes. Beste nummer van haar debuut, waar de harp een zeer prominente plaats inneemt. Heb haar destijds ook live gezien, niets anders op het podium dan Joanna en haar harp. En meer had ik op dat moment ook niet nodig...

88. The Walkmen - The Rat (2004)

YouTube - The Walkmen The Rat

Waarschijnlijk het bekendste nummer van een band die al jaar na jaar de ene na de andere prachtige plaat uitbrengt en eigenlijk een veel groter publiek verdient, want zo heel ontoegankelijk zijn toch niet. Maar dat het niet altijd eerlijk verdeeld is in de wereld is niets nieuws natuurlijk. Een stuwend en bombastisch nummer dat gelijk vanaf de eerste seconde in overdrive gaat en waarop het heerlijk meeblèren is.

87. Brooks - Roxxy (2004)

YouTube - Brooks - Roxxy

Slechts 1 stem voor het bijbehorende album en die is uiteraard van mij afkomstig. Met recht een obscure track dus lijkt me zo, al kwam ik op youtube ook een Hot Chip remix tegen van dit nummer dus zo heel onbekend zal het dan ook weer niet zijn. Technocrooning, het bestaat echt, ik zou niet weten hoe ik dit nummer anders zou moeten omschrijven. Eigenlijk gewoon een simpel en ietwat melancholiek popliedje, maar dan wel met een behoorlijk stevige electronische begeleiding.

86. Blackstrobe - Me & Madonna (2004)

YouTube - Blackstrobe - Me And Madonna

Ooit gezien als voorprogramma van Underworld, en dat beviel uitstekend. Soort gotische electroclash met een rockattitude. Live flink ruiger en viezer dan op plaat overigens.

2MY schreef:
Mss toch iets van een youtube-afspeellijst ofzo maken, GrafGantz? Dan kan ik ze nonstop beluisteren door eerdergenoemde koptelefoon terwijl Link op de Wii de wereld redt van de eeuwige duisternis...

Sorry, ik ben al lang blij dat ik aan het eind van de dag vlak voor het slapengaan nog even 5 nummers hier kan plaatsen met wat regeltjes tekst. Meer zit er niet in momenteel...

Dus dat Prinses Zelda inmiddels zit te creperen in haar toren interesseert je dus niet? Fraai is dat...

Ik ben nog niet verder gekomen dan de eerste drie nummers, daarvan vond ik de laatste gelijk het beste. En natuurlijk hoera dat je je een keer aan het schrijven hebt gezet.

85. Alan Braxe & Fred Falke - Rubicon (Original Version) (2004)

YouTube - Alan Braxe and Fred Falke - Rubicon

Retecatchy Franse filterhouse met acid invloeden. Vrolijke en zomerse track waarop het moeilijk stil blijven zitten is. Speelt qua sound erg leentjebuur bij Daft Punk maar dat mag de pret niet drukken, hier wordt echt iedereen blij van. Ook terug te vinden op de sublieme DJ Kicks van Erlend Øye trouwens, die op plek 99 al langs is gekomen.

84. Franz Ferdinand - The Dark Of The Matinee (2004)

YouTube - Franz Ferdinand - Matinee (2004)

Uit de tijd dat Franz Ferdinand heel even de hipste band op de planeet was. Opent met lekker hoekige wavegitaren, daarna wordt er eventjes gas terug genomen waarna het tijd wordt voor het onweerstaanbare refrein. Heb ze destijds in een volgepakt Rotown gezien voor een zeer select publiek, kort na de grote doorbraak. Zaal was toen eigenlijk al veel te klein voor een band van dat kaliber maar ze waren al een tijd daarvoor geboekt en hebben zich daar ook netjes aan gehouden. Zelden een band met zoveel spelvreugde gezien, was echt fantastisch om mee te maken.

83. Air - Cherry Blossom Girl (2004)

Air - Cherry Blossom Girl - YouTube

Hoewel het debuutalbum superieur is aan alle albums die ze tot dusverre uitgebracht hebben is dit melancholieke meesterwerkje misschien wel m'n favoriete Air track. Een warm bad met mooie zanglijnen en subtiele muzikale begeleiding (hoor ik daar nu echt een panfluit?)

82. The Dresden Dolls - Girl Anachronism (2004)

YouTube - The Dresden Dolls 'Girl Anachronism' music video

Waar Franz Ferdinand minstens een jaar de hipste band ter wereld was kwamen The Dresden Dolls niet verder dan het snoepje van de week. Arty-farty Brechtiaanse operetterock, inclusief Pierrot-achtige outfits en bijbehorende make-up, doet vermoeden dat de nadruk meer bij de vorm dan bij de inhoud ligt, maar het debuut bevat in elk geval genoeg moois. Daarna bleek het toch vooral een herhaling van zetten te worden van een band die zich wellicht vanaf de start al teveel beperkingen op heeft gelegd, maar daar is op Girl Anachronism nog niet veel van te merken. Alsof Nina Hagen in de teletijdmachine naar het Berlijn van de jaren '20 is getransporteerd.

81. Nicolas Makelberge - South America (2005)

South America by Nicolas Makelberge on Spotify - open.spotify.com

Een van de betere nummers van een van m'n favoriete albums van de laatste 10 jaar. Ik ben dol op jaren 80 synthpop en alles van tegenwoordig dat daar door beïnvloed wordt of leentjebuur bij speelt, en beter dan dit wordt het wat mij betreft niet. Dit schreef ik ooit al eens over het debuutalbum (uit 2006, dit nummer staat er ook op maar komt oorspronkelijk van een gelijknamige EP uit 2005):

"Een album dat klinkt als de sophistie-pop van Junior Boys met een flinke scheut jaren 80 synth-pop, maar dan wel zonder cheesy of campy te klinken. De ene melodie is nog catchier dan de ander en toch klinkt alles even beheerst en vakkundig, en dat weer zonder klinisch te worden. Dit alles wordt dan ook nog eens vergezeld door de zang van Nicolas, die op dit album veelal klinkt als Peter Gabriel in z'n beste dagen."

80. Kelley Polar - Here in the Night (2005)

YouTube - kelley polar here in the night

Kelley Polar, de violist verantwoordelijk voor de "string arrangements" op veel platen van Metro Area (project van Morgan Geist, zie ook #99). Nu-disco meets vocal house met, uiteraard, violen, al staan die niet prominent op de voorgrond. Die handclaps zijn toch wel het meest geniale aan dit nummer.

79. LCD Soundsystem - Tribulations (2005)

YouTube - LCD Soundsystem - Tribulations

Stompende en stuwende plaat van een van de heren achter het DFA label (zie ook The Rapture). Qua stijl sluit dit naadloos aan bij The Rapture, al is hier het electro-gehalte een stuk hoger en stelt de zanger zich niet zo aan. Halverwege blijkt James Murphy toch even z'n gitaar af te stoffen (of wie er ook op speelt), Een nummer om wild op door de kamer te springen. En ook hier zit Murphy's neus weer eens verstopt...

78. Booka Shade - Mandarin Girl (2005)

YouTube - Booka Shade - Mandarine Girl (Original) HQ

Een moderne klassieker? Voor mij in elk geval een van de fijnste tech-house singles van de laatste 10 jaar, en blijkbaar sta ik hier niet alleen in want ik meen me te herinneren dat deze behoorlijk ver kwam in de "electronic KO" vorig jaar. Zeer fijne plaat die ook met koptelefoon op op de bank uitstekend tot zijn recht komt. Heel gevarieerd met veel aandacht voor detail, alles klopt tot in de puntjes zonder dat het steriel wordt.

77. Clap Your Hands Say Yeah - The Skin Of My Yellow Country Teeth (2005)

YouTube - The Skin Of My Yellow Country Teeth - Clap Your Hands Say Yeah

Tijd voor onweerstaanbaar catchy rammelmuziek met een valse zanger die me qua manier van zingen altijd aan David Byrne doet denken. Maar dan wel gekruist met een valse kat of een dronken zwerver. Of allebei. En wat een hemels gitaarloopje is dat toch wat keer op keer de kop opsteekt. Het is nu 10 uur 's avonds en de zon gaat spontaan schijnen hier, eerlijk waar.

76. Goldfrapp - Ride A White Horse (2005)

YouTube - Goldfrapp - Ride A White Horse

Tijd voor ijskoningin Alison Goldfrap met een ingetogen discostamper. Of is dat een contradictie? De muziek stampt en mevrouw zingt ingetogen en onderkoeld (al komt ze op het eind wat meer los), dus blijkbaar is het niet eens zo'n heel gekke omschrijving. Ik ben van plan om in dit topic zo veel mogelijk voor de albumversies te gaan maar in dit geval wil ik ook de "Disco Odyssey" remix van Ewan Pearson niet onvermeld laten: ruim 15 minuten feest! YouTube - Ride A White Horse Ewan Pearson.avi

Gisteren even een dagje geen zin, maar gezien het gebrek aan respons hier neem ik niet aan dat iemand daar wakker van heeft gelegen vannacht

75. Serena Maneesh - Drain Cosmetics (2005)

YouTube - Serena-Maneeh video for "Drain Cosmetics"

Dromerige shoegazer met toch behoorlijk wat pit. Raakvlakken met MBV, Echo/Bunnymen en de vrouwelijke vocalen doet me zowaar aan Stereolab denken. Er zijn slechtere namen om aan te refereren. Rest van het album is ook aan te raden, maar dit is toch wel het prijsnummer. Nou ja, samen met de afsluiter dan.

74. Röyksopp - What Else Is There? (Trentemøller Remix) (2005)

YouTube - Royksopp - What Else Is There (Trentemoller Remix) Long Version

Waar ik bij het laatste nummer van de vorige update nog wist te vermelden dat ik vooral voor albumversies ga lap ik die regel nu al aan m'n laars. Was in eerste instantie wel van plan om voor de gewone versie te gaan maar toen schoot me plots te binnen dat de Trentemøller remix domweg superieur is. Desondanks zijn het natuurlijk gewoon de vocals van Karen Dreijer (The Knife, Fever Ray) die hier de show stelen. Vooral daarom m'n favoriete Röyksopp track dit. M'n vriendin prefereert overigens de Thin White Duke remix, dus wellicht valt die ook hier meer in de smaak: YouTube - Royksopp - what? else is there (thin white duke remix)

73. Ladytron - Destroy Everything You Touch (2005)

YouTube - Ladytron - Destroy Everything You Touch [Official Music Video]

Een behoorlijke stijlbreuk op het derde album van Ladytron. De eerste twee albums liften nog heel erg mee op de electroclash hype en waren behoorlijk onderkoeld en haast klinisch. De stevige jaren '80 knipoog is grotendeels verdwenen hier, resulterende in een zwaardere, donkerdere en ook meer volwassen sound. Een zeer geslaagde gedaanteverwisseling, volgens mij is het bijbehorende album het hoogst gewaardeerde Ladytron album hier op MuMe.

72. dEUS - 7 Days 7 Weeks (2005)

YouTube - dEUS - 7 days, 7 weeks (from Pocket Revolution)

Een nummer als een warm bad, veel meer heb ik hier niet over te vertellen. Prachtig, ingetogen en met heerlijke samenzang.

71. Maxïmo Park - Limassol (2005)

YouTube - Maximo Park - Limassol - studio version

Een van de grootste hypes van 2005, maar wat mij betreft volkomen terecht. Vist in dezelfde vijver als Franz Ferdinand en Kaiser Chiefs, maar dan met wat meer peper. Meeste nummers op het album gaan in overdrive, en dit nummer is daarop geen uitzondering. Het nummer wordt gemaakt door de wollige synths en de genadeloos catchy melodie en zanglijnen. En niet te vergeten de versnelling na iets meer dan 2 minuten. Geen idee overigens waarom dit nummer naar een stad op Cyprus is genoemd. Of wellicht naar de gelijknamige voetbalclub, wie zal het zeggen.

Ik ontdek dit topic nu pas, maar erg leuk, Graf!

Ik wist wel dat we een beetje dezelfde smaak hadden, maar ook hier zie ik toch wel veel nummers langskomen die ik ook veel geluisterd heb het afgelopen decennia. Ga me nog wel een keer over de voor mij onbekende nummers buigen. En Limassol

Zojuist de eerste 15 nummers geluisterd. Wat een leuke smaak!

Wat een leuke liedjes.

Weekend break, morgen meer liedjes

Mooi topic en met al die linkjes... hier ga ik inspiratie opdoen!!!
Thanks!

70. Madrugada - The Kids Are on High Street (2005)

YouTube - Madrugada - The Kids Are On High Street (Lyrics)

Voor Madrugada begrippen een behoorlijk sprankelend en haast vrolijk nummer (let op de slide gitaar vanaf 2:30). Hoewel ik ze liever wat trager en donkerder hoor is dit toch een van hun betere tracks. Doet behoorlijk aan de "latere" (vanaf midden jaren '90) R.E.M. denken, al komt dat vooral doordat de stem van Sivert soms een beetje, en soms heel veel (zoals in dit nummer) op die van Michael Stipe lijkt. Volle sound, euforisch refrein, weergaloze zanger. Het is geen wonder dat deze band zo populair is hier op MuMe. Helaas bestaan ze niet meer, maar ik heb ze gelukkig tweemaal live mogen aanschouwen (inclusief tijdens de afscheidstour, een van m'n favoriete concerten ooit). Sivert Høyem is tegenwoordig een solo-artiest, heb hem een paar maanden terug live gezien en hij speelde een aantal Madrugada nummers, waaronder deze.

69. The Knife - Marble House (2006)

YouTube - The Knife - Marble House

Een van m'n favoriete bands van de laatste 10 jaar, en dit is denk ik m'n favoriete nummer van m'n favoriete Knife album. Karin Dreijer heeft wellicht de gaafste vrouwenstem ooit, al wordt haar stem vaak behoorlijk bewerkt om het geheel een sinistere sfeer te geven. Hoewel de sfeer bij zowat alle Knife nummers donker en claustrofobisch is gloort er hier ook wat licht in de duisternis, onder meer door het gebruik van castagnetten (of iets wat daar op lijkt). Ook een lekkere meezinger dit nummer. Nou ja, voor mij in elk geval wel.

68. Midlake - Roscoe (2006)

YouTube - Midlake: Videos of Van Occupanther Pt. 7 - " Roscoe "

En nog een meezinger, maar dan van geheel andere aard. Werkelijk briljante zangmelodie in de coupletten hier, als een snelstromende beek die heel natuurlijk door een grazige weide meandert. Invloeden van jaren '70 westcoast bands (de harmonieuze samenzang vooral), maar bovenal klinkt dit nummer volledig tijdloos. Klokt in op bijna 5 minuten maar loopt zo soepel dat het niet meer dan een minuut of drie lijkt. Een van de weinige nummers die ik een hele dag probleemloos op repeat zou kunnen luisteren. Opvallend feitje wat ik nog maar net zie op youtube: de clip is geproduceerd door ene Natalie Roscoe. Toeval?

67. Junior Boys - In the Morning (2006)

YouTube - Junior Boys - In The Morning (2007)

Sophisti-synthpop in optima forma. Om Herman maar eens aan te halen bij het album: "Sexy, zwoel, melancholisch". Al is dit volgens mij wel het meest "euforische" nummer van het album. Een werkelijk weergaloze productie met duizendeneen kleine geluidjes en zuchtjes en bliepjes en ditjes en dingetjes, en dat alles sluit naadloos op elkaar aan zonder in een overvolle brei te verzanden. "Beheerst" is hier het toverwoord.

66. The Whitest Boy Alive - Burning (2006)

YouTube - Whitest Boy Alive - Burning

En nogmaals Erlend Øye, ditmaal als zanger van z'n project Whitest Boy Alive. Lekker uptempo, vrolijk en ietwat funky nummer, al zorgt Erlend's stem zoals altijd voor een wat diepere melancholische laag. Basis is een simpel maar zeer effectief gitaarriedeltje dat een glimlach op ieders gezicht tovert. Op plaat al erg goed, maar live gaat (of ging, geen idee of ze nog actief zijn, al zijn ze in elk geval niet officieel gestopt) het dak er echt af.

GrafGantz schreef:
en als m'n pet goed staat ga ik zelfs proberen om bij elk nummer wat te schrijven, al is dat niet echt mijn hobby.
Nou die pet staat allesbehalve achterstevoren!

Ik ga dit in m'n eigen tempo allemaal goed beluisteren, zie al heel wat fraais voorbij komen. Kan ook niet anders, qua (muziek)smaak moet Micha haast wel een van de meest bewierrookte gebruikers hier zo zijn. Ruikt ie ook nog eens lekker, wat een boffert!

k.grubs
Ik lees en luister mee, bovengemiddeld leuk dit

65. Petter - Some Polyphony (2006)

YouTube - Petter - Some Polyphony

En weer een moderne danceklassieker, dit keer gierende progressive techno van het befaamde Border Community label (van James Holden). Moeilijk te karakteriseren nummer, het is zowel rauw als "slick" en zowel abstract als "in your face". Dat het een typische BC-release is blijkt ook wel uit de lichte trance invloeden, al is een Tiesto of Armin toch behoorlijk ver weg hier.

64. Lindstrøm - Do You Feel Space (2006)

YouTube - Lindstrom - I Feel Space (Original Version)

Na de Zweedse Petter nu nogmaals een moderne klassieker, maar dan uit buurland Noorwegen. Spacey italo-disco met invloeden van jaren '70 "cosmische" synth-pioniers als Klaus Schulze, Ash Ra Temple, etc. Vanwege de euforische en ietwat exotische stijl (let op de tribal trommels vanaf 3:30) soms ook wel Balearic disco genoemd, een subgenre waar vreemd genoeg veel Scandinaviërs de dienst uit maken. Uiteraard bedoeld als onofficiële opvolger van Balearic beat - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org.

63. Peter Bjorn and John - Young Folks (2006)

YouTube - Peter, Bjorn & John - Young Folks

Mensen die mijn smaak een beetje kennen zijn bekend met mijn voorliefde voor Scandinavische popmuziek, en ook dit is weer zo'n pareltje. Vergeet Flo Rida, dit is de enige echte "whistle" song. Het meest catchy fluitdeuntje aller tijden gaat gepaard met ietwat onderkoelde vocalen en een vrij drukke drum- en trommelsound. En dan ook nog eens de leukste clip die ik tot nog toe gepost heb, wat wil een mens nog meer?

62. I'm From Barcelona - Collection Of Stamps (2006)

YouTube - I'm From Barcelona "Collection of Stamps"

Ietwat malle en übervrolijke indiepop met hoempa-invloeden. Volgens mij het enige nummer ooit dat gaat over het verzamelen van postzegels en dat je je daar echt helemaal niet voor hoef te schamen. Alleen daarom al verdient dit nummer een plaatsje in deze top 100. Muzikaal doet het me overigens denken aan een band als The Polyphonic Spree, die ook uitblinken in volvette, opgewekte muziek voor al uw feesten en partijen. Leuke timing ook, zie net uit m'n ooghoek Barcelona de 3-0 tegen Milan scoren.

61. Islands - Swans (Life After Death) (2006)

YouTube - Islands - Swans (Life After Death)

Oftewel het eerste nummer van het eerste album van de doorstart van The Unicorns. Album zelf is erg eclectisch en bij tijd en wijle een beetje gek (maar nog niet half zo gek als een gemiddeld Unicorn album). Dit openingsnummer is werkelijk prachtig opgebouwd. Begin klinkt als "Pavement on acid", daarna gaat het steeds meer in de richting van "Pavement on speed". Laatste paar minuten zijn zowaar een indie-variant op classic rock / prog rock, inclusief ronkende gitaren en solo zoals Neil Young-fans hem graag horen. Zoals gezegd, eclectische muziek.

Onweerwolf
Some Polyphony is echt een geniale track.

Ik ben verrast dat dat dan uitgebracht blijkt te zijn op het label van die James Holden aangezien ik zijn nummers/remixen, voor zover ik die heb moeten horen bij de MuMeLadder, enorm slecht vind en ook totaal anders dan dit kunststukje.

Da's wel apart, het is echt een typische Border Community-track uit die tijd eigenlijk.

Goeie lijst trouwens. Plusminus 5 nummers die ik nog niet ken, 5 die zijn weggezakt en de rest die allemaal 4,5* of hoger scoort hier.

herman schreef:
Plusminus 5 nummers die ik nog niet ken

Kijk, daar doe ik het allemaal voor

En gelijk even een gokje mijnerzijds, uit het hoofd dus zonder je stemmen te raadplegen:

Anna Ternheim - To Be Gone
Brooks - Roxxy
Nicolas Makelberge - South America
Clap Your Hands Say Yeah - The Skin Of My Yellow Country Teeth
I'm From Barcelona - Collection Of Stamps
Islands - Swans (Life After Death)

Dat zijn er 6, maar aangezien je "plusminus" zegt...

Je scoort 4 op 6. Deze zijn het:

98. Ms. John Soda - No Solid Ground (2003)
91. Anna Ternheim - To Be Gone (2004)
87. Brooks - Roxxy (2004)
75. Serena Maneesh - Drain Cosmetics (2005)
62. I'm From Barcelona - Collection Of Stamps (2006)
61. Islands - Swans (Life After Death) (2006)

Ik zal ze een dezer dagen eens gaan beluisteren, ben wel benieuwd. Sowieso wel leuk om er eens goed voor te gaan zitten, want dit is toch aardig mijn smaak ook.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:32 uur

geplaatst: vandaag om 09:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.