MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / JJ Cale top 5 albums en top 10 nummers

zoeken in:
Simpelweg fantastische muzikant, de koning van de laidback. Zeer bescheiden en amper op tournee te krijgen, al helemaal niet naar Europa jammer genoeg. Mede daardoor misschien wat ondergewaardeerd / onderschat gebleven? In ieder geval geweldige songschrijver en gitarist met nagenoeg constante kwaliteit over een kleine 40 jaar.

Ik houd mezelf al meteen niet aan de vooropgestelde aantallen in de titel, is echt niet te doen. Veel mensen blijven hangen bij Naturally en Troubadour, maar er is nog zoveel moois in zijn oevre te ontdekken!

Albums
1. Troubadour
2. Naturally
3. Travel Log
4. Shades
5. Okie
6. Roll On
7. Grasshopper
8. To Tulsa and Back
9. 5
10. Closer to you

Nummers
1. Hold On
2. Mama Don't
3. Tijuana
4. Miss Ol'st Louie (hoe kan je niet van die oude knar houden als je hem zo in de camera ziet kijken?)
5. Cloudy Day
6. Riverboat Song
7. Call the Doctor
8. Going Down
9. Sensitive kind
10. Stone River
11. Hey Baby
12. Carry On
13. Like you used to
14. Drifters Wife
15. Cajun Moon
16. Call me the breeze
17. Katy Cool Lady
18. Devil in Disguise (Kijk die mooie interactie met zijn vaste ritmegitariste Christine Lakeland! Let er ook op hoe Cale soleert met enkel zijn duim, zie je niet zo vaak)
19. Strange Days
20. Don't go to strangers

en dan doe ik een stuk of twintig andere nummers nog onrecht aan...

Albums:

1. Naturally
2. Okie
3. Grasshopper
4. Shades
5. Really

Nummers:
1. Cajun Moon
2. If You're Ever in Oklahoma
3. After Midnight
4. One Step Ahead of the Blues
5. Drifter's Wife
6. Cocaine
7. I Got the Same Old Blues
8. Cloudy Day
9. Clyde
10. Lies

Maar twee JJ Cale liefhebbers hier?

Gewoon een top 10 nummers (of top 5 of whatever) mag ook hoor...

Lastig hoor! Ik maak geen lijst van albums, simpelweg omdat we thuis alleen Naturally en een aantal verzamelaars hebben. En ik pas sinds kort de albums aan het verkennen ben.

1. After Midnight (een heleboel goede herinneringen...)
2. Call me the Breeze (favoriet nummer in de auto)
3. Crazy Mama
4. Cajun Moon
5. I got the Same Old Blues
6. If you're ever in Oklahoma
7. Mama Don't
8. Cocaine
9. Lies
10. Rock and Rock Records

Stijn_Slayer
Chungking schreef:
Maar twee JJ Cale liefhebbers hier?

Nog een iets te grote fan hier. Eens kijken of ik het voor elkaar krijg om al zijn albums in een lijstje te zetten.

1. Naturally (1971)
2. Okie (1974)
3. Travel Log (1990)
4. Troubadour (1976)
5. Shades (1981)
6. Live 2001
7. Closer to You (1994)
8. Grasshopper (1982)
9. 5 (1979)
10. Really (1972)
11. Roll On (2009)
12. To Tulsa and Back (2004)
13. Guitar Man (1996)
14. #8 (1983)
15. Number 10 (1992)
16. Road to Escondido (2006)

Moeilijk, omdat hij geen échte meesterwerken heeft gemaakt en vrijwel al zijn platen lekker weg luisteren, maar ook wel wat inwisselbaar zijn. 1 t/m 5 en 7 t/m 12 doen niet veel voor elkaar onder. De laatste drie vind ik wel krappe voldoendes.

Cale is de man met de prachtige gitaartoon

We komen in ieder geval wel op dezelfde top 5 uit (met licht andere volgorde weliswaar), en ook met je nummers 7-12 ben ik het eens (allemaal nog héél fijne platen met idd amper niveauverschil tussen).
De plaat met Clapton blijft ver onder de verwachtinge en voegt niets toe aan het oevre van beide artiesten (jammer, want je kan online toch een paar mooie liveregistraties vinden waar er wel vonken overspringen tussen beide heren).
Die liveplaat moet ik maar eens dringend achteraan!

Stijn_Slayer schreef:

Cale is de man met de prachtige gitaartoon

Echt he, zo'n zuivere en warme klank. Geweldig ook hoe hij geen noot teveel speelt en de stiltes quasi even betekenisvol zijn als wat hij wel speelt (beetje vergelijkbaar met Miles Davis in die optiek misschien). Of je daardoor een minder goed gitarist bent als iemand die er doorheen raast is maar zeer de vraag.
Ik ben zelf een veel te beperkt gitarist om me eraan te wagen, maar ik denk dat het nog niet zo eenvoudig is om zijn stijl te kopiëren, met die aparte ritmes en timing van hem.

Stijn_Slayer
Je onderschat Cale snel. Ik dacht ook 'dat doe ik wel even'. Ben zelf meer blues- en rockgitarist en af en toe verwacht je dan bepaalde jazzy of country loopjes niet. En inderdaad, zijn timing en het achter de tel aanspelen, zetten je gemakkelijk op het verkeerde been.

Het is wel te doen, maar bij hem komt een bepaald gevoel en timing natuurlijk en dat is altijd lastig te kopiëren. Zijn leadgitaarwerk op nummers als 'Downtown L.A.' vind ik minstens zo effectief als een onnavolgbare solo van Jeff Beck. YouTube - J.J. Cale - Downtown L.A.

Tulsa and back: magiatraal

Tulsa and back: magistraal

Gast
geplaatst: vandaag om 11:15 uur

geplaatst: vandaag om 11:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.