MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / top 10 jaren 30

zoeken in:
Mijn top tien van de jaren 30(één per artiest)
01:Robert Johnson:Come on in my kitchen (1936)
02:Kokomo Arnold:The twelves (1935)
03:Skip James:Hard time killin' floor blues (1931)
04:Billie Holiday:Summertime (1936)
05:The Carter Family:Can the circle be unbroken (1935)
06:Willie Brown:Future blues (1930)
07:Bukka White:Shake 'em on down (1937)
08:Tampa Red:It hurts me too (1939)
09:Bo Carter:That lonesome train took my baby away (1930)
10:Blind Boy Fuller:Baby you gotta change your mind (1935)

Sommige bronnen geven het jaartal voor It hurts me too als 1940. Misschien is dat het jaar van uitgave. Ik houd het op 1939.

Een toptien van de jaren 30 zonder ook - bijv - maar 1 van de big band jazz-artiesten (Benny Goodman, Gene Krupa, Glenn Miller) is erg pretentieus en weinig relevant.

Bedenk dat Miller minstens twee kneiters van hits had, In the Mood en Moonlight Serenade en het overbekende Sing, Sing, Sing door Goodman tot een hit was gemaakt. En ook Satchmo (Louis Armstrong) had er paar binnen.

Ach, het is gewoon zijn persoonlijke smaak. Inderdaad niet per se relevant, maar dat is het doel ook niet. Ik zou zelf ook namen als Goodman en Miller in een top 10 zetten, maar misschien houdt spinout gewoon niet van bigband.

Arrie schreef:
Ach, het is gewoon zijn persoonlijke smaak. Inderdaad niet per se relevant, maar dat is het doel ook niet. Ik zou zelf ook namen als Goodman en Miller in een top 10 zetten, maar misschien houdt spinout gewoon niet van bigband.

Je kan de kwestie ook anders formuleren - wat voor zin heeft het om een toptien te maken van de jaren 30 als je muziekkennis ervan vrij beperkt is. De titel suggereert nl meer - er zijn nog wel meer gaten in te schieten - waar blijven Django Reinhardt, Bird, musicals, verwijzingen naar Ginger Rogers + Fred Astaire en hun (dans)muziek?

It Hurts Me Too werd overigens pas een echte hit toen Elmore James het opnam (in de 50s); da's de bekendste versie, samen met die van John Mayall.

Ik houd niet van jazz, big band, musicals en dansmuziek van Astaire. God bewaar me hiervoor. Blues rules!

Mijn top 10 van de jaren 30, zonder artiestenlimiet:

01. Robert Johnson - Cross Road Blues (1936)
02. Skip James - I'm So Glad (1931)
03. Robert Johnson - Me and the Devil Blues (1937)
04. Skip James - Devil Got My Woman (1931)
05. Robert Johnson - Come on in My Kitchen (1937)
06. Lead Belly - Black Betty (1939)
07. Billie Holiday - Strange Fruit (1939)
08. Glenn Miller - In the Mood (1939)
09. Robert Johnson - Preachin' Blues (Up Jumped the Devil) (1939)
10. Blind Willie Johnson - John the Revelator (1930)

"In the Mood" toch niet vanwege Mjuman?

Ik had mijn songlijstje van de jaren 20 en 30 al een tijdje op mijn pc staan maar ontdekte nu dit topic pas. Het merendeel van de muziek waar ik naar heb geluisterd uit deze decennia vallen onder blues en jazz, maar er zit ook wel wat swing en big band muziek tussen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:12 uur

geplaatst: vandaag om 22:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.