MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / The Eraser: Thom Yorke top-100

zoeken in:
Door het nieuwe album van Radiohead heeft mijn obsessie met Thom Yorke weer ongekende hoogten bereikt. Ik nam van de gelegenheid gebruik om nogmaals de hele catalogus door te nemen en kwam daardoor op het idee om een top-100 te creëren met nummers van Radiohead (inclusief b-sides), solomateriaal en het werk van Atoms For Peace.

Mooi idee

100. Radiohead - Electioneering
(OK Computer)

Als losstaand nummer is Electioneering toch wel echt heerlijk. Het is werkelijk onmogelijk om stil te blijven zitten op deze song. Op OK Computer is het desondanks een beetje het lelijke eendje omdat het verschrikkelijk slecht gecast is. Het past helemaal niet tussen de rest van de nummers en verbreekt de magische sfeer die Fitter Happier net daarvoor nog wist op te roepen.

Het psychedelische gitaarwerk en de ritmesectie is hier werkelijk om vingers en duimen bij af te likken. Fantastisch ook hoe de song half ontspoort, terwijl de groove intact blijft. De rockende Radiohead klinkt nergens zo dansbaar als hier. Het refrein is een beetje flauwtjes, maar dat is dan ook het enige kritiekpunt dat ik kan bedenken.

Heerlijk nummer! Wel de vreemde eend in de bijt op OKC id..

99. Radiohead - Go To Sleep
(Hail To The Thief)

Een traditioneel rocknummer uit de post Kid-A-periode. Zo zijn er niet heel veel, maar als de band nog eens dat pad bewandelt, doet ze dat meestal met verve. Go To Sleep kent een slepende eerste strofe waarna het nummer halverwege op magistrale wijze openbloeit en de Greenwood enkele leuke effectjes uitprobeert. Heerlijk om de laatste zin van dit nummer luidkeels mee te brullen ook.

98. Radiohead - Optimistic
(Kid A)

De popsong van Kid A, maar daarom niet minder vervreemdend en beklemmend dan de rest van het materiaal op Kid A. De catchy zanglijnen en fijne groove kunnen niet beletten dat het claustrofobische en gelaagde gitaargeluid je langzaam de keel dichtknijpt.

Go To Sleep is een van mijn persoonlijke favorieten..Over My Dead Boooooodyyyy..
Optimistic ook prachtig Toen ik Kid A net leerder kennen een van mijn faves..

Vind Electioneering juist een heel tof refrein hebben, de verbetenheid druipt ervanaf daar.

Leuk lijstje! Ik zal 'm volgen.

Fijn dat je meeleest Luigi en Hoi

97. Radiohead - Karma Police
(Ok Computer)

Tjah, Karma Police, samen met Creep wellicht het bekendste nummer van de band. Bij een eerste luisterbeurt van Ok Computer zat ik te luisteren in de zetel met mijn koptelefoon op. Kippenvel en tranen waren toen mijn deel. Helaas verloor dit nummer voor mij snel aan zeggingskracht, terwijl andere nummers op OK Computer bleven groeien. Toen ik ze enkele jaren terug live aan het werk zag in het Sportpaleis verfoeide ik de band zelf dat ze dit nummer speelden. Het paste helemaal niet in de setlist...Ik vind Karma Police nog steeds fijn wegluisteren maar emotioneel doet het mij niet veel meer (op de strofes na).

96. Radiohead - Sulk
(The Bends)

De studioversie is helaas niet te vinden op Youtube. Sulk klinkt ondertussen al wat gedateerd (zoals meer materiaal van The Bends), maar kent een fantastisch uplifting refrein, dat steeds weer een gelukzalige grijns op mijn gezicht weet te toveren. Hoeveel passie zit er in die stem van Yorke! Zo warmbloedig zou Radiohead pas weer op In Rainbows gaan klinken.

Ik lees mee, wie weet wordt het nog wat tussen In Rainbows en mij.

95. Radiohead -Codex
(The King Of Limbs)

Van de verstilde pianoballades van Radiohead ben ik altijd fan! Codex is in dat genre misschien niet de sterkste worp uit hun discografie, maar toch is het heerlijk wegzwijmelen op die vocalen van Yorke. De subtiele blazers geven een extra touch aan de song. Glasheldere productie ook! Maar goed, dat kan van elk nummer op The King Of Limbs gezegd worden.

94. Radiohead - Bangers & Mash
(In Rainbows, disc 2)

Zelfs de tweede disc van In Rainbows is van een ontzettend hoog niveau. Bangers & Mash is een bijtend rocknummer waarop Yorke zich van zijn meest manische kant laat zien met behulp van een ontzettend vette ritmesectie. Wie het jammer vindt dat Thom op A Moon Shaped Pool niet meer helemaal los durft te gaan, moet dit maar eens opleggen.

93. Radiohead - Kinetic
(Amnesiac, B-side)

De B-kantjes van Amnesiac vind ik haast even sterk als de sterkere nummers op de reguliere plaat. Dit moet haast wel de meest creatieve periode van de band zijn. Kinetic is met zijn haperende elektronische ritme vooral heel hypnotiserend. Wie Kid A al een brug te ver vond, blijft hier best vanaf.

92. Radiohead - Killer Cars
(The Bends, B-side)

Eén van de vele nummers van de band die inhoudelijk gaan over de fobie van Yorke voor auto's. Instrumenteel zeer stevig, met gitaren die zeer luid in de mix staan. De catchy uptempo zanglijnen van Thom zorgen voor kippenvel.

91. Radiohead - High & Dry
( The Bends)

Eén van de meest poppy nummers van de band, maar gelukkig gezegend met een wondermooie melodie. En hoe verzin je zo'n knappe zanglijnen zeg (een steeds wederkerend fenomeen bij haast al het werk van deze band).

Disc 2 van In Rainbows is zeker de moeite waard..ben blij dat ik m heb..

90. Radiohead -I Will
(Hail To The Thief)

Kort maar pakkend nummer waarop Yorke enkele zanglijnen over elkaar drapeert. Of hoe Radiohead met minimale middelen een maximaal effect weet te genereren. Dromerig, maar ook luguber aandoend nummer.

89. Radiohead - Packt Like Sardines In a Crushd Tin Box
(Amnesiac)

Liveversie hier omdat studioversie niet te vinden is op Youtube. Claustrofobische opener van Amnesiac die verder bouwt op de sound van Kid A, maar toch ook weer anders klinkt. Kid A klinkt veel afstandelijker, alsof je alles ziet gebeuren van op enkele kilometers afstand. Bij amnesiac zit je middenin de muziek. Deze opener wordt gekenmerkt door fijne ritmes en monotone zanglijnen.

Liveversie klinkt weer helemaal anders met die gitaarhook en vette baslijn en is ook een dikke aanrader!

88. Radiohead - Down Is The New Up
(In Rainbows, disc 2)

Nog zo'n pareltje van de tweede disc van In Rainbows. De elektronica- en rockelementen worden hier op prachtige manier met elkaar verweven. Redelijk theatraal nummer dat door de vele spannende tempowisselingen blijft boeien.

Mooi nummer id!

87. Radiohead - The Daily Mail
(The King Of Limbs)

Eén van de vier nummers dat uitkwam na The King Of Limbs. Minder afstandelijk en kil klinkend dan het materiaal op dat album. Het nummer begint rustig met piano, maar kent dan een mooie bijtende climax met blazers.

86. Atoms For Peace - Stuck Together Pieces
(Amok)

De superband van Yorke waaraan ook Flea meedeed. Qua sound ligt dit iets minder zwaar op de maag dan het werk van Radiohead, het is allemaal wat lichter. Stuck Together Pieces is één van de sterkhouders op het album Amok. Groovy, catchy, melodieus en melancholisch. En die bas van Flea is goud waard!

85. Radiohead - In Limbo
(Kid A)

In Limbo sluit naadloos aan op Optimistic en is ontzettend dromerig. De vervreemding is hier compleet en je verdwaalt haast in de mystieke, repetitieve klanken van dit nummer.

84. Radiohead - Nude
(In Rainbows)

Dromerig en troostend nummer waarop de vocalen van Thom Yorke centraal staan. Sinds No Suprises klonk Radiohead niet meer zo lieflijk. Hoogtepunt is uiteraard de climax bij de laatste zin "You go to hell for what your dirty mind is thinking".

83. Radiohead - Black Star
(The Bends)

Dit is één van de meest standaard nummers van de band, maar de geweldige melodie en zanglijnen maken er een haast perfecte popsong van.

Geweldig nummer!
Nude ook zalig

82. Radiohead - A Punchup At A Wedding
(Hail To The Thief)

Vaak aanzien als een zwakker broertje op Hail To The Thief, maar naar mijn inziens is dat onterecht. Het voortdenderende pianoritme, de overslaande zang van Yorke (sowieso bevat HTTT de meest intrigerende vocalen van alle albums van Radiohead), het catchy refrein,...Deze song bevat genoeg elementen om mij te overtuigen.

Kijk..n persoonlijke fave..over t algemeen minder geliefd bij n aantal mensen hier..
Tamelijk complex album wel..verveelt daarom ook nooit..itt ms andere albums van ze..

Gast
geplaatst: vandaag om 01:46 uur

geplaatst: vandaag om 01:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.