De muziekscene in China staat nog steeds in kinderschoenen. Veel populaire hits zijn zeemzoete nummers die niet zouden misstaan op een Eurovisie-song festival.
In dit topic zal ik wekelijks het meest afgespeelde nummer op Baidu Music presenteren (de tegenhanger van Spotify, beheerd door Baidu die de tegenhanger is van Google).
Ik woon in Xi'an, China. Beter bekend als de stad van het terracotta leger. Mocht je vragen vragen hebben over China of hun muziek, doe het dan hier.
Ren Su Xi - Wo Yao Ni
Nederlandse vertaling: Ik wil jou
Dit nummer is al 2 jaar oud, maar komt nu pas boven water als soundtrack van de film Mr Donkey. Een zwarte komedie, die het momenteel erg goed doet hier.
Ren Su Xi is vooral bekend als actrice, ze acteerde dan ook in bovenstaande film. Het nummer zelf is een typisch Chinees nummer: traag met een melancholische tekst.
Mijn beoordeling: 5
Hoogst genoteerde nieuwe Westerse release: Alessia Cara - How Far I'll Go (Soundtrack van de nieuwe Disney-film Moana)
Meest gestreamde Westerse release: Wiz Khalifa - See You Again
Zo aan uw top 10 te zien is uw geboortejaar eerder 1988 ipv 1928, ik denk dus ook niet
dat u 88 jaar bent.
Mijn beoordeling 5, bedoel je 5 van de 5 sterren of 5 van het getal 10?
Het liedje Wo Yao Ni is aardig maar hoef het niet meer dan 1x te horen.
Muziek is business, vooral in Azie. Kris Wu was de leider van de Chinese afdeling van de populaire groep EXO. De Chinese afdeling, want er was ook een Zuid-Koreaanse afdeling. De Zuid-Koreanen werden duidelijk beter behandeld, daardoor daagde hij het bedrijf achter de groep aan wegens schending van de mensenrechten (!). In Juli dit jaar kwam Kris echter tot een akkoord met het bedrijf, en hier is hij al met zijn eerste solonummer.
Het nummer zelf klinkt als een matte versie van Drake. Het nummer wordt in het Engels gezongen, en is best aardig.
Mijn beoordeling: 7/10
Hoogst genoteerde nieuwe Westerse release: Maroon 5 - Don't Wanna Know
Meest gestreamde Westerse release: Wiz Khalifa - See You Again