MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Koop en Ruil / Tweedehands (2e hands) cd's sites

zoeken in:
Volgens mij kan je bij paypal zonder een rekening te openen ook met credit card betalen, al weet ik niet of dat ook werkt voor een betaling aan een individu i.p.v. aan een onderneming. Heb twee weken terug nog via paypal (maar zonder paypal-rekening) direct iets bij een platenmaatschappij gekocht en dat ging prima

In Muziek > Koop en Ruil > 2e hands muziek:

Hallo Allemaal,

Ik wil wat 2e hands muziek cd's kopen.
Dit kan via Marktplaats, eBay, tweedehands.nl enzovoorts.

Maar hebben jullie tips, om oplichting / fake cd's tegen te gaan?
Ik heb al in het forum gezocht, maar daar komt niets uit...

Dus ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.

Gr. Rik

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Oplichting / fake cd's kopen?

Nou ja, ik ben niet zo bekend met 2e hands cd's.
Maar ik hoorde wel eens dat er mensen opgelicht werden via gebrande cd's enz.
Of is dit allemaal lulkoek?

Oh, om het tegen te gaan. Ik zou toch zweren dat er net iets anders stond.

Hoe dan ook, ik heb al veel tweedehands cd's gekocht, en er nog nooit last van gehad. Ik koop zelf tweedehands via Bol.com en Discogs (en tot nu toe een keer iets bij Ebay gekocht). Het voordeel van die sites is dat je een score van de verkoper ziet. Mensen kunnen achteraf positieve feedback geven, en als iemand altijd alles netjes levert dan zie je gewoon een (vrijwel) perfecte score staan (let wel even op het aantal stemmen). Daar kijk ik altijd naar en dat is nog nooit misgegaan.

Ja klopt, ik heb het eerste bericht ff aangepast.

Maar weer on-topic, wat zijn de gemiddelde verzendkosten bij Discogs?
Want als ik het zo bekijk, vind ik het hoog...
Maar kijk ik dan wel goed...

Dat kan vrij hoog zijn inderdaad. Dat hangt er maar net vanaf waar het vandaan moet komen, en of je een CD of LP bestelt, ook verschilt het nog per verkoper. Uiteindelijk is het altijd een rekensommetje of het totaalbedrag gunstig is.

Oh oké.
Maar ik wil alleen CD's kopen...

Dus Discogs is altijd even rekenen?

Nouja, niet per se Discogs, maar meestal ga ik meerdere sites af, en vergelijk ik de prijzen een beetje. Bij sites als Discogs en Ebay is het ook handig om een Nederlandse verkoper te vinden, dat scheelt weer in de verzendkosten. Je moet maar een beetje rondkijken.

Oké, dank je wel voor alle antwoorden.
Is Marktplaats enzovoorts wel te vertrouwen, of meer af te raden?

Persoonlijk heb ik wat minder op met Marktplaats, omdat er geen "user-rating" is die ik net noemde. Die laat namelijk zien hoe betrouwbaar de verkoper is. Overigens is er natuurlijk niks aan de hand als je iets dat je via Marktplaats koopt gewoon ophaalt.

Ja, die feedback is zeker een grote factor.
Maar daar ik met mijn Autisme en Sociale Fobie naar buiten durf, kan ik ook niets ophalen/laten ophalen...
Dus dan blijf ik toch bij Discogs, eBay en bol.com.

Als er aanvullingen zijn, hoor ik dat graag

Gr. Rik

Probeer ook eens Amazon. Daar wordt tweedehands vaak ook (heel) goedkoop spul aangeboden. Heb je ook gelijk garantie.

Moet je wel een creditcard hebben, toch?

Hier goede ervaringen bij Marktplaats.
Toch zeker 25 cd's via Marktplaats gekocht.

Voor amazon moet je idd een creditcard hebben, maar dat is veilig hoor
Of zitten op MuMe zoveel studenten zonder creditcard?

De tweedehandsmarkt van amazon.co.uk is zaaaalig. Cd's onder een pond in prima staat zijn geen uitzondering, prijzen gaan tot 0.01 pond! Sommige tweedehandshandelaren verzenden tot 100 000 items per maand, en blijkbaar maken veel kleine bedragen samen toch big business....
Met verzendkosten betaal je vaak maar 3 tot 5 euro per cd.

Wat betreft Marktplaats is het belangrijk even expliciet te vragen of alles compleet, geen promo en geen cd-r is. Mijn ervaring (ik gok over de 100 transacties) is dat het dan vrijwel altijd goedkomt. Daarnaast kan je op diverse fora (o.a. deze) ook je slag slaan.

Om goede vragen aan een aanbieder te kunnen stellen, kun je je ook via discogs bijvoorbeeld inlezen in alle echte persingen die er van een cd uitgebracht zijn.

Overigens heb ik ook al diverse malen het één en ander aan tweedehands spul weggetrokken bij http://www.mused.nl/home.asp
Is me ook goed bevallen tot nog toe. Ze verkopen weliswaar ook promo's, maar dat zetten ze er netjes bij. Al het andere is gewoon echt.

Mijn ervaringen met Marktplaats (en die zijn gigantisch) zowel als verkoper en koper zijn overwegend positief. Het belangrijkste is de duidelijke communicatie. Er kan in de advertentie wel staan dat de cd in goede staat is, maar je moet het altijd van te voren vragen aan de verkoper. Mijn standaard vraag luidt dan ook meestal:

Is de cd origineel, compleet en in goede staat, dus zonder krassen?

Uiteraard is de kans aanwezig dat je toch een keer genaaid wordt, maar ik heb dat nog niet vaak meegemaakt.

Een andere goede tip is misschien om bij 1 verkoper een keer een cd te kopen, en mocht die goed zijn en hij heeft meer wat je wilt hebben, dat ook bij deze persoon te doen. Vaak kun je dan nog wat afdingen ook.

Ik heb zelf inmiddels al meer dan 1500 cd's via Marktplaats verkocht, en heb altijd de communicatie duidelijk gehouden. Dus als er iets op de cd aan te merken was, gebruikssporen of een boekje in mindere staat, dan heb ik dat altijd duidelijk aangegeven. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.

Oké mensen, weer wat meer duidelijkheid.
Ik ga zekers op Amazon.co.uk kijken, want dat klinkt wel erg interessant.

Gr. Rik

rikdegraaff schreef:
Oké mensen, weer wat meer duidelijkheid.
Ik ga zekers op Amazon.co.uk kijken, want dat klinkt wel erg interessant.

Gr. Rik

Er zijn verschillende Amazon sites, je hebt bijv. ook een Amerikaanse en Canadese versie. Dat scheelt soms ook met de prijs. (Met name door de wisselkoersen) Dit geldt ook voor Ebay. Enig nadeel is dat sommige verkopers uit Amerika of Canada etc. soms niet naar Nederland willen verschepen. Maar over het algemeen is dit geen probleem

Ik ben de laatste tijd zeer actief met het kopen van 2e hands cd's. Je betaald vaak zeer weinig en dat maakt het leuk. Natuurlijk zit er af en toe een slechte cd tussen maar vaak genoeg ook cd's waar je totaal niks op ziet. Ik heb nu een aantal vaste personen van wie ik koop. Deze personen zijn zeer betrouwbaar en leveren goed spul.

Amazon komt er in mijn ogen het beste, veiligste en goedkoopste uit.

Amazon is inderdaad een optie. In Nederland zijn er niet zo heel veel mogelijkheden meer om aan tweedehands cd's te komen. De enige webshop die ik wel eens gebruik is http://www.tweedehands-cd.nl. Tot nu toe heel te vrede over. Grote collectie en de cd's zijn altijd krasvrij.

DjFrankie (moderator)

Goede ervaringen met eBay. Duidelijke informatie over product en verkoper. Betalingswijze verschilt per verkoper: Paypal (heb ik niet), creditcard of bankoverschrijving.

Marktplaats is een optie. Aanbod is heel wisselend maar je kunt toffe dingen tegenkomen. Probeer af te gaan op je intuïtie (is dit wel/niet betrouwbaar?), maak duideijke afspraken met verkoper, dan gaat het goed. MP is persoonlijker dan eBay en daarom spannender en leuker.

Ook bol.com heeft tweedehands artikelen (cd's), dan is bol een tussenpersoon, werkt echt prima.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:39 uur

geplaatst: vandaag om 22:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.