menu

Muziek / Koop en Ruil / Peter Gabriel 1 t/m 4 welke versie?

zoeken in:
Hey allemaal,

Wellicht kan iemand mij hierbij helpen. Ik wil graag de eerste 4 albums van Peter Gabriel aanschaffen op cd. Nu vind ik (uiteraard) verschillende versies en ik zou graag weten of iemand mij kan vertellen welke de beste geluidskwaliteit heeft. Zo vind ik voor PG4 een USA versie op Dodax.nl (cd in Mexico gemaakt, digipack geloof ik): Peter Gabriel - Peter Gabriel (CD, Album) at Discogs en een EU versie (jewelcase geloof ik): Peter Gabriel - Peter Gabriel (CD, Album) at Discogs

Anybody...?

avatar van gaucho
Tja, dat is vooral een kwestie van smaak. Peter Gabriel's solo-albums zijn al diverse keren ge(re-)masterd. Ik ken mensen die zweren bij de eerste uitgaven op CD (Virgin/Charisma uit de jaren tachtig), maar de enige die ik ooit een keer vervangen heb, is de originele uitgave van So door de 2002 remaster. En de laatste vond ik bij een vergelijking aanmerkelijk beter klinken.
Maar ik zie nu dus dat die 2002 Virgin remasters (die ik ook van de eerste 4 albums heb) inmiddels allemaal hebben plaatsgemaakt voor 2011 remasters op zijn eigen label Real World. Ik kan ze niet 1 op 1 vergelijken, want die laatste heb ik nooit gehoord, laat staan gekocht.

Ik let in zulke gevallen altijd op de mastering engineer, maar van deze Tony Cousins ken ik eerlijk gezegd geen ander werk. Wel zie ik dat-ie zowel die 2010 US-versie als de 2011 EU-versie heeft geremasterd, dus geluidstechnisch zijn beide versies waarschijnlijk identiek. Dan komt het voornamelijk aan op de vraag of je liever een jewelcase of een digipak wilt. Dus als je de albums nieuw wilt kopen, heb je weinig keus. Tweedehands (en dus oudere versies) is ook een optie, maar ook dat wordt gokken. Ik kan slechts zeggen dat ik redelijk tevreden ben over mijn 2002-versies op Virgin: goede, gedetailleerde weergave, niet te schel en niet te veel bas, hooguit had het verschil in dynamiek iets beter gekund. Maar dat hangt ook sterk af van je eigen voorkeuren en de weergave van je eigen stereoset.

Ik roep er nog ff achteraan dat Mexicaanse CD's over het algemeen bekend staan als kwalitatief minder dan US- of EU-persingen. De laatste vijf a tien jaar worden veel CD's voor de Amerikaanse markt gemaakt in Mexico, vraag me niet waarom. Maar die staan bij verzamelaars in een kwade reuk, met het oog op de houdbaarheid op de lange duur. Ik heb er ook een paar, al merk ik verder geen enkel verschil.

avatar van gaucho
Ik kom er net achter dat die 2002 versies die ik heb ook zijn geremasterd door Tony Cousins. Waarschijnlijk klinken die precies hetzelfde als die 2010 en 2011 versies. Zoals gezegd: ze klinken redelijk goed. Je kunt ze alleen vergelijken met de oudere versies uit de jaren tachtig, maar die zijn out-of-print en daar is dus moeilijker aan te komen (en waarschijnlijk ook tegen een hogere prijs).

Interessante info over de verschillen tussen eerdere uitgaven en remasters vind je vaak op de discussiesite van mastering engineer Steve Hoffman. Ik kwam deze tegen over de 2002 remasters van Peter Gabriel:
So, has anyone heard the new Peter Gabriel remasters? | Steve Hoffman Music Forums - forums.stevehoffman.tv

Voor 2002 mag je volgens mij ook 2010 en 2011 lezen, aangezien dat vermoedelijk heruitgaven van die 2002 editie zijn (zelfde mastering engineer). Maar ook hier merk je al dat mensen het met elkaar oneens zijn, zoals zo vaak als het gaat over geluidskwaliteit. Kortom, oordeel zelf aan de hand van de gegevens uit de discussie...

Thanx voor de uitgebreide info!!

Tja, dan ga ik toch voor de EU versie in jewelcase. Digipack vind ik vaak wat mooier, maar het gaat om de kwaliteit van de CD. Als je bij de Mex versie dan wat meer risico loopt dan is de keuze voor EU beter denk ik.

Ga het gewoon proberen met ééntje!

Vooruit, toch maar twee gedaan. PG1 en PG3.

Ben benieuwd, ben de beste man helemaal aan het (her)ontdekken.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:38 uur

geplaatst: vandaag om 15:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.