MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Welke talen hoor je het meest in muziek?

zoeken in:
Ik zag geen topic, en ik vroeg het me persoonlijk af.

Meest beluisterd zal sowieso Engels zijn. 2 en 3 zal wellicht Spaans en Japans zijn. Voor 4 en 5 denk ik dat het Koreaans en Frans zal zijn. Onderlinge volgorde kan verschillen.

Op last.fm zie ik meerdere Koreaanse, Russische, Spaanse en Japanse nummers in mijn top 100 singles. Geen Franse nummers in de top 100 maar ik hoor wel af en toe Frans, gewoon minder per single maar misschien meer nummers in totaal. Bij Russischs is het wel maar één artiest in de top 100, bij de andere zijn het meerdere artiesten.

De reden voor de minder Germaanse nummers (buiten Engels) is dat banden uit Noord-Europa een stuk vaker in het engels zingen. Dat geldt voor de lage landen en de Scandinavische landen, alsook de populariteit van elektronische muziek, wat minder prominent is in Zuid-Europa op Frankrijk na. Zelfs uit Oost-Europa hoor ik meer elektronische muziek.

Nederlandstalige muziek hoor ik zelden, tenzij af en toe op de radio maar dat is absoluut - zonder uitzondering - mijn ding niet helaas. Persoonlijk heb ik heel veel moeite met Nederlandstalige muziek. In de stijlen die ik mooi vind, zullen banden hoofdzakelijk hier de Engelse taal hanteren. Eefje De Visser is misschien een uitzondering maar haar muziek ligt me ook niet helemaal, al komt het het dichtst in de buurt van allemaal van wat ik graag hoor in onze taal.

Mijn meest beluisterde Nederlandstalig liedje is Artis van Spinvis met 5 scrobbles, wat op plaats 1550 staat. Ik vind dat belachelijk. En dat is dan nog eens door de MuMeladder.

Russischs, Portugees, IJslands, Pools, Tashameq, Mandorijn-Chinees en Kantonees zal ik ook wel al regelmatig eens gehoord hebben. Of toch zeker meer dan één keer.

Zweeds, Noors, Deens, Fins en Italiaans minder denk ik. Duits ook zelden, al heb ik dat misschien als kind af en toe eens op de radio gehoord (99 Luftballons, Haus Am See, Satellite, Nein Mann dat soort nummers). In dat opzicht misschien een vergelijkbaar en kleiner voorbeeld van mijn probleem met Nederlands.

Veel liedjes door anderstalige artiesten zijn soms ook om een breder doelpubliek te bereiken deels in moedertaal en deels in de engelse taal gedaan. Op zich heb ik er geen probleem mee als ik niet begrijp waarover iets gaat.

Bij Engelstalige muziek let ik ook weinig op de tekst. Dat is misschien mijn probleem met Nederlandstalige muziek, daar weet ik wel wat ze zeggen, hoewel in een dialect dat dan weer minder is (Hollands is soms moeilijk om te begrijpen door de vreemde articulatie), en al zeker in muziek. Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat er hier soms ook wel wat een (algemene) afkeer is tegenover stijlen die ik enorm waardeer. En wat ik op de radio (of soms in de mumeladder) sporadisch eens hoor, nodigt absoluut niet uit om meer Nederlandstalig te beluisteren... .

ik had ooit een projectje om in ieder geval van elk land op de wereld een release te beluisteren, dus heb heel wat talen voorbij horen komen. Maar de hoofdmoot is gewoon Engels. Ik denk dat de verhouding bij mij grofweg zo is:

80% Engels
10% Frans
05% Portugees
05% Overig (mn. Spaans, Duits, Nederlandstalig)

1) Engels
2) Spaans
3) Frans

Stijn_Slayer
Engels en instrumentaal kunnen bij mij nog wel eens nek aan nek gaan. Daarna Frans. Duits en Italiaans uit de klassieke hoek. IJslands en daarna is het meer van ik heb een paar Indiase, Deense, Japanse en Afrikaanse platen etc. Waarvan ik bij die laatste zou moeten checken welke talen het zijn.

Mssr Renard
1. Instrumentaal
2. Engels
3. Frans
4. Malinees
5. Vele andere prachtige Afrikaanse talen
6. Portugees en Braziliaans
7. Spaans, Cubaans, etc.
8. Zweeds, Noors, Deens
9. Magyar (Fins, Hongaars)
10. Italiaans

11. Duits
12. Marokkaans, Tunesisch, etc.
13. Turks, Koerdisch etc.
14. Nederlands
15. Japans
16. Pools

Jammer toch dat Engels de meest gebruikte taal is, toch niet de mooiste uit het rijtje.

Instrumentaal en Engels sowieso bovenaan. Daarna Japans, Frans, Duits denk ik.

1. Engels
2. Nederlands
3. Instrumentaal
4. Frans

Gast
geplaatst: vandaag om 03:12 uur

geplaatst: vandaag om 03:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.