MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Welke stemming voor welke soort muziek?

zoeken in:
Ik zelf ben altijd wel in voor een goed nummer die uit de boxen blaast, maar sommige mensen hebben een bepaalde stemmming nodig. sommige mensen luisteren alleen naar muziek als ze blij of deprisief zijn.
Hoe zit het met julllie.
Welke stemming voor welke soort muziek?

Sietse
ik luister altijd naar muziek...en luister eigenlijk van alles en nog wat...alleen als ik heel moe ben luister ik niet echt veel naar noise of andere dingen die veel aandacht vragen.

En soms heb ik zin om mee te zingen en dan draai ik meezing liedjes (maar dat kan nog van alles zijn)

Na een lange dag werken en daarna nog colleges volgen heb ik vaak even de behoefte om naar zware ambient te luisteren. Om de hersenen weer even te calibreren. Die Deathprod box is daarvoor uitermate geschikt.

Doorgaans vind ik het totaal irrelevant, al is er wel één constante. Wanneer er plots een hoop Bent nummers door mijn playlist beginnen vliegen mogen bevriende vrouwen zich zorgen beginnen maken

neo
Normaal gesproken maakte het voor mij geen verschil of ik nu een donkere filmscore luisterde of de vrolijkste tierelantijntjes score. Voor het eerst in mijn leven ervaar ik nu sterker dan ooit dat ik moe wordt van de dagelijkse routine van werken. De laatste paar maanden maak ik er wel degelijk een verschil in omdat atonaal getinte muziek er dan echt even niet in gaat op een werkdag.

als ge op deze site zit moet ge gewoon altijd met muziek bezig zijn, vind ik toch

en muziek das ne eenmaal mijn leven, ik ben er constant mee bezig, teveel dan goed is denk ik, maar dan ook weer niet, want vind dan van mezelf dat ik er nog meer tijd zou moeten in steken, en doe het ook met ongelooflijk plezier, als iemand mij dat afneemt ist gedaan, ik zei da tegen ons ma en ik zag haar denken "genoeg muziek/cd's/cd-spelers in de wereld" en ook wel een beetje "mijn zoon is een freak"

tot sooferre

Thisisme
Bij mij is het vooral altijd en overal Soul. Maar dat dan weer onderverdeeld.

In de late uurtjes deep-down-heavy psychedelische muziek, drama, of sfeervol. In de ochtend wat vlakkere rustige muziek of knalrock. Echte hardcore luister ik alleen nog wanneer er om welke reden dan ook een overdosis adrenaline door me lijer giert. Voor alle getijden wat. Zo zijn er albums die ik echt alleen met de donkere dagen opzet en andere weer alleen in zomer.

Bij mij is mijn muziekkeuze vaak afhankelijk van het jaargetijde (m.a.w. mijn stemming is afhankelijk van het weer). Als het zonnetje gaat schijnen draai ik wat meer dance-achtige muziek dan rock/britpop/singer-songwriter. In de donkere jaargetijden is dat omgekeerd.

Bobiej
Ik luister mijn muziek (Metallica, Slayer, Children Of Bodom) eigenlijk altijd, maar als ik in een wat minder humeur ben luister ik meestal wat rustigere muziek (U2, Nirvana)

Pim Latuny
Voor op de fiets wil ik altijd iets snels, iets dat je sneller doet fietsen. Heb eergister een gebrand cdtje met de beste nummers van In Flames weer teruggevonden en die meteen in mijn discman gestopt om de dag erna naar me werk te racen! Heerlijk.

Meestal als ik in bed lig en dus moe ben, luister ik naar rustige ambient ala Aphex Twins SAW 85-92. Kank heerlijk op in slapa vallen de volgende dag wakker wordne met me koptelefoon op.

Een lekkere ramplaat voor bij op te ruimen, stofzuigen en andere huishoudelijke dingen is Slaughter Of The Soul van At The Gates zeer geschikt. Alles binnen een rottempo klaar.

En Nick Drake, My Dying Bride, Anathema voor de down-momenten.

tnf
Hoe gestresster ik ben (heb ik nogal een handje van) en en hoe meer behoefte ik heb aan geestelijke rust, hoe minder dance ik ga draaien. Dan wordt het:
a) ambient (Steve Roach, Biosphere en dergelijke)
b) diverse vormen van relaxte non-dance. Mijn zelfgemaakte best of-cd's van R.e.m. en Jamiroquai doen het dan bijvoorbeeld erg goed. Net als de eerste twee reguliere albums van Jamiroquai, en De La Soul's 'De La Soul is dead' (3 feet high & rising is ook geweldig, maar net iets te happy voor ik-heb-rust-nodig-buien).

Ik ben van origine dance-freak, maar in een stressbui hoef ik het niet te horen. Dan voelen mijn favoriete dancetracks opeens als een hoop gebonk aan mijn kop.

tnf schreef:
Hoe gestresster ik ben (heb ik nogal een handje van) en en hoe meer behoefte ik heb aan geestelijke rust, hoe minder dance ik ga draaien. Dan wordt het a) ambient (Steve Roach, Biosphere en dergelijke) en b) diverse vormen van relaxte non-dance.

En wat versta je onder non-dance? Ben ik even nieuwsgierig naar

Mijn zelfgemaakte best of-cd's van R.e.m. en Jamiroquai doen het dan bijvoorbeeld erg goed.

Hmmm, wat staat er op die R.E.M. verzamelaar dan?

Ik ben van origine dance-freak, maar in een stressbui hoef ik het niet te horen. Dan voelen mijn favoriete dancetracks opeens als een hoop gebonk aan mijn kop.

Dit herken ik wel... Alhoewel ik nog maar weinig dance luister de laatste tijd, vind ik soms de jaren 90 dance erg lekker om terug te horen. Zo luisterde ik laatst Clubhopping 2 en dat viel me erg goed Maar zorgen dat je dus niet al te gestressed bent

Edit: Ik snap er niks van hoe ik berichten moet quoten hoor

tnf
Die R.e.m.-verzamelaar (ik heb hem nog niet zo lang, het hoesje staat nog in het tekenprogramma dus ik kan de tracklist zo copy-pasten):

01 - Radio free Europe
02 - Talk about the passion
03 - Perfect circle
04 - The one I love
05 - It’s the end of the world (as we know it)
06 - Pop song ‘89
07 - Stand
08 - Orange crush
09 - Losing my religion
10 - Shiny happy people
11 - Radio song
12 - Near wild heaven
13 - Drive
14 - Man on the moon
15 - Everybody hurts
16 - Nightswimming
17 - What’s the frequency, kenneth
18 - Bang and blame
19 - Imitation of life
20 - Bad day

Voor de E-bow the letter-freaks (dat zijn er nogal wat): Die track pastte er niet meer bij. Ik had er net een te veel. Dan moet de minst favoriete het veld ruimen...

En over die non-dance: Ik heb mijn vorige post inmiddels wat ge-edit.

Prachtige verzamelaar! Alleen zou ik geen Everybody Hurts (teveel gehoord) en Bad Day erop zetten. Ik mis Find the River en (Don't Go Back to) Rockville nog in je lijstje

tnf
[offtopic] Ik heb er meer dan 40 in mijn map gehad, om bij de voor mij onbekende tracks uit te testen of het wat zou zijn (had nog aan een dubbelaar gedacht), maar uiteindelijk bleek wat je hier niet ziet wat meer het ene oor in en het andere oor uit te gaan. Al hoor ik wel dat het allemaal een bepaalde muzikale kwaliteit heeft. Toen werd het dus gekort tot 21 tracks, en op het laatst moest er nog eentje weg.

Die eerste drie had ik nog nooit in m'n leven gehoord, maar bevallen me behoorlijk goed. De positieve commentaren op deze site vielen me op. 'Toch maar eens proberen.' 7, 8 en 12 waren ook nog nieuw voor me, en 6 kende ik slechts vaag.

Waarschijnlijk draai ik deze enkel-cd met alleen het (voor mij...) beste van het beste erop, uiteindelijk vaker dan dat ik met een dubbele variant zou hebben gedaan.

--------

[ontopic] Nog een muziekstemming-geval: In de bus/trein kan ik de top 40 (inclusief platte dance) makkelijker verteren dan op alle andere plekken. Ik heb geen flauw idee hoe het komt, maar het is zo. Een mp3-speler is voor mij dan ook niet nodig: Mijn radiotje voldoet en biedt meer verrassing omdat je niet exact weet wat je krijgt.

Ik luister voornamenlijk (lees: bijna enkel) naar Metal, en ik hoef daar niet in een bepaalde stemming voor te zijn.
Als ik er even geen zin meer heb (een uniek moment) dan zet ik ook graag wat Rap/Hip Hop op.

Na het uitgaan luister ik het liefst complexe muziek, zoals post-rock, Sonic Youth, The Velvet Underground of iets rustigs als Eels of The Shins.

Voor het uitgaan luister ik het liefst opzwepende dance of hip-hop of indie als Franz Ferdinand of The Rakes.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:57 uur

geplaatst: vandaag om 22:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.