menu

Overig / Apparatuur / Muziekconsumptie buitenshuis

zoeken in:
Dag allen,

Ik vroeg me af hoe jullie muziek consumeren buitenshuis? Dat wil zeggen op de fiets, tijdens het wandelen of tijdens het sporten. Gebruiken jullie dan een smartphone, een MP3-speler of iets anders?

Ik ben momenteel in dubio over wat te doen. Mijn Sony NWA35 MP3-speler is aan het einde van zijn latijn, dus tja wat nu? Overstappen op smartphone of andermaal een nieuwe MP3-speler aanschaffen?

Grofweg zijn dit voor mij de voor- en nadelen van beide devices.

MP3-speler:
+ Kwalitatieve audio-uitgang (3,5 mm)
+ Behoud playlists / eigen collectie
+ Batterijduur
+ Via Bluetooth te koppelen aan audio-apparatuur binnenshuis
- MP3's aanschaffen of downloaden is kostbaar of tijdrovend
- Geheugencapaciteit is niet onbeperkt, al zijn SD-kaarten van >256/512gb erg in prijs gedaald
- Onduidelijk in hoeverre MP3's op lange termijn beschikbaar blijven
- Aanbod (goede) MP3-spelers is summier

Smartphone:
+ Gebruikscomfort
+ 1 device voor muziek, bellen, social media, etc.
+ Vrijwel onbeperkt muziekaanbod
+ Groot aanbod aan smartphones
+ Via Bluetooth te koppelen aan audio-apparatuur binnenshuis
- Batterijduur
- Audio-uitgang (3,5 mm) laat vaak te wensen over qua kwaliteit, zeker bij goedkope modellen
- Nieuwe smartphone is prijzig
- Vereist streaming abonnement
- Vereist hoge/onbeperkte databundel
- Nieuwe modellen hebben niet altijd 3,5 mm uitgang meer

Dus, tja, ik ben wel benieuwd welke afwegingen jullie hebben gemaakt. Ik laat me graag inspireren.

Spotify op m'n smartphone. Mijn batterij overleeft het altijd de hele dag. Je hoeft er ook geen nieuwe voor te kopen, toch? Duur hoeft ie eveneens niet te zijn, ik heb ook een vrij simpel ding.

Mijn databundel is ook niet hoog, ik download de playlists die ik wil beluisteren van tevoren.

Maar oké, wat dat betreft is je geheugencapaciteit wel beperkt natuurlijk. SD-kaart werkte bij mij niet, denk dat je daarvoor een snellere nodig hebt.

Ik heb zelf een rijtje playlists die standaard gedownload staan en die ik regelmatig update. En zo nu en dan als mijn telefoon vol begint te raken reset ik Spotify weer.

Mijn mobieltje kostte me wellicht 120 euro ofzo, en meer kosten maak ik ook niet voor het buitenshuis muziek luisteren (ik luister overigens echt zo'n 80% van de muziek buitenshuis). Een beetje de studentenoplossing dus, maar voor mij werkt het.

Edit: kosten van Spotify vergeten. 7,50 per maand ofzo? Valt ook te overzien.

Sinds ongeveer een jaar ben ik helemaal over van mijn iPod op mijn smartphone. De belangrijkste reden daarvoor zijn gemak (slechts één device) en het (zo goed als) onbeperkte muziekaanbod.

Net als Arrie hierboven download ik ook meestal van tevoren de playlist(s) waar ik naar wil luisteren. Meestal zijn dit nieuwe (recente) albums die ik dan een paar weken gedownload op mijn telefoon laat staan. Voor Spotify betaal je natuurlijk wel iets maar als je dit handig aanpakt kun je deze kosten laag houden. Ik zit zelf in een familie-abonnement waardoor ik maar €2,50 per maand kwijt ben aan Spotify.

Wat ik zelf een echte meerwaarde vind ik een kwalitatief goede koptelefoon. Dit zorgt ervoor dat de muziek vele malen beter binnenkomt dan via standaard oortjes die geleverd worden bij je telefoon of MP3-speler.

Kijkend naar mijn muziekconsumptie dan luister ik grofweg 25% van de muziek buitenshuis. Binnen heb ik een prima installatie staan die ook nog eens via bluetooth verbonden is met mijn laptop en smartphone, binnen kan ik dus met betere geluidskwaliteit gestreamde muziek beluisteren.

Oa Pioneer brengt draagbare audiospelers op de markt voor €300 die zowel mp3, flac etc als tidal, deezer ondersteunen.

Maar als buitenshuis betekent met omgevingsgeluid dan zal een smartphone wel voldoen. Sommigen kunnen een micro sd kaart verwerken zodat je daar ook wat mp 3's kwijt kan.

Zelf gebruik ik nog steeds beide afhankelijk of ik oude meuk of nieuwe releases wil beluisteren. Ik zet dus geen mp3's over naar de tel.

Beetje hetzelfde verhaal als bij Edgar en Arrie. Volgens mij doe ik alweer een jaar of 5 zonder mp3speler. Destijds een beetje noodgedwongen nadat ik in een periode met veel onverwachte uitgaven per ongeluk mijn speler in mijn sportkleding had laten zitten en in de was had gegooid...

Ik denk dat ik grofweg de helft van mijn muziek buitenshuis luister en dus allemaal via mijn telefoon. Meestal via Spotify, maar soms ook via YouTube of Mixcloud.

Ook lange tijd gebruik gemaakt van de mogelijkheid binnen Spotify playlists offline beschikbaar te maken, maar toen ik mijn toestel een paar jaar had kon ik een goedkoper sim only abonnement afsluiten met veel meer data dan ik daarvoor had en sindsdien stream ik eigenlijk alles.

Natuurlijk heeft mijn telefoon wel wat gekost (al hoef je absoluut niet de hoofdprijs te betalen, heb ik ook niet gedaan en zie Arrie), maar ik heb het er graag voor over. En ik vind het ook wel handig dat alles in één apparaat zit.

Ik ben nog altijd zeer content met mijn iPod Classic. Heb hem al drie keer laten repareren (telkens de hoofdtelefoonuitgang). Verder geen enkel probleem gehad. Batterij nog altijd geweldig. En de 160GB is inmiddels zo vol dat ik nummers moet gaan wissen alvorens ik er nieuwe op kan zetten.

Overigens zal ik eerder een nieuwe mp3 kopen (wat ik wel overweeg om moverende redenen) dan mijn Smartphone gebruiken, om de volgende redenen:
- Ik wil gewoon luisteren wat ik wil en niet van tevoren nadenken wat ik eventueel zou willen luisteren (en de downloadcapaciteit van Spotify is beperkt; evenals mijn geheugenruimte)
- Om te streamen is mijn databundel niet afdoende
- Mijn huidige oortjes passen niet in de koptelefoonaansluiting van mijn mobiel (beter: blijft niet vast zitten)
- Accuduur van de mobiel gaat drastisch omlaag (en aanmerkelijk slechter dan van de iPod)
- iPod Classic is handzamer dan mijn mobiel

Ik ben jaren geleden al (noodgedwongen) overgestapt van de mp3-speler naar de telefoon. Mijn mp3 speler ging toen stuk en aangezien ik toen ook een nieuwe telefoon kon uitkiezen direct maar voor de Sony Ericsson walkman telefoon gegaan. Meerdere toestellen van de serie gehad en heb daar altijd van genoten.

Sindsdien luister ik muziek buitenshuis altijd middels de smartphone. Grootste uitdaging is daarin altijd de beschikbare opslag, maar met de komst van streaming is dat minder belangrijk geworden. Toch vul ik nog altijd mijn telefoon met muziek, deels omdat ik het gewend ben maar ook omdat lang niet overal het mobiel internet even goed is.

Een andere uitdaging is goede draadloze oordopjes zien te vinden. En het liefst ook nog redelijk betaalbaar en met goede accu duur. In de tussentijd maak ik nog gebruik van een tussenstuk om de usb-c naar aux om te zetten. Heb daar trouwens geen problemen mee.

Qua kosten voor de telefoon heb ik nooit echt problemen gehad, maar ik leg ook zonder problemen €500-€700 neer voor een toestel. Voor de data is dat weer een ander verhaal, maar ik ben nog nooit boven de 5gb qua verbruik gekomen dus die kosten vallen voor mij wel mee.

Tegenwoordig is vooral gemak voor mij belangrijk. Alles op 1 apparaat is ideaal, tot dat die gejat word merkte ik vorig jaar . Daarnaast eigenlijk vooral opslag, aangezien ik dat op mijn toestel niet kan uitbreiden is dat wel een belangrijk aandeel geweest. Het gebrek aan aux-aansluiting is jammerlijk, maar niet doorslaggevend. Ik heb de muziek die ik veel luister, of in ieder geval altijd ter beschikking wil hebben op mijn toestel staan. De rest gaat allemaal via streaming. De accuduur is eigenlijk nooit een probleem geweest in mijn ervaring, zelfs niet tijdens mijn studententijd wanneer de telefoon bijna de hele dag door muziek aan het afspelen was.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:57 uur

geplaatst: vandaag om 04:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.