MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Hoezen

zoeken in:
Soledad
Ik gebruik al een tijdje PVC hoezen ter bescherming van mijn platen. Het is nu echter al twee keer gebeurd dat de kartonnen buitenhoes blijft plakken... Niet los te krijgen. Nou wel los te krijgen maar alleen door de hele voorkant van je plaat mee te scheuren. Doodzonde. Zoekend op internet zie ik ook allerlei paniekberichten dat PVC de plaat zelf aantast. Een chemische reactie waardoor op het vinyl een laag film komt dat zorgt voor een ruis tijdens de muziek.

Wat zijn jullie ervaringen? Iemand anders die deze hoezen gebruikt?

Ik gebruik geen pvc hoezen. De hoezen die ik gebruik zijn van zacht plastic. Nooit meegemaakt dat deze aan de lp hoezen blijven kleven.

Van die verhalen dat pvc hoezen het vinyl kunnen aantasten heb ik ook gehoord. Ik kan echter nauwelijks geloven dat gassen van deze hoezen door de kartonnen buitenhoes en binnenhoes van een lp 'trekken' en zo het vinyl aantasten.

Hier ook zacht plastic hoezen. Bevalt uitstekend. Enig nadeel is dat ze wat mat zijn waardoor je de afbeelding minder goed ziet.

Hoe lang heb je ze in die hoezen gehad?
Ik verzamel strips/comics en daar heb je ook hoezen voor, van polypropyleen, polyethyleen of Mylar bijvoorbeeld. De eerste 2 zijn goedkoper maar aangeraden wordt om ze na 3 - 5 jaar te vervangen. Polypropyleen zou gelig worden en polyethyleen is wat waziger/doffer en zou net zo lang mee gaan. Mylar is 4 x zo duur ongeveer en zou om de 7 tot 8 jaar vervangen moeten worden. Mijn ervaring is dat het veel langer meegaat, mits zoveel mogelijk vrij van vocht en licht (gewoon compleet die 2 uitsluiten) en alles moet niet te strak op elkaar staan, druk dat uitgeoefend wordt op een hoes/plaat is nooit goed. Leuk verdienmodel ook natuurlijk elke keer vervangen .

Dus wat meespeelt zijn naast het materiaal ook de omstandigheden hoe alles bewaard is. Een lp hoes is degelijker materiaal dan een comic, maar zeker vergelijkbaar met een Europese stripkaft zoals die van pak hem beet een Asterix en Obelix.
Als ik zo wat kijk lijkt polyethyleen en polypropyleen het meest gebruikt voor grammofoonplaten....en dus aangeraden te vervangen na 3 tot 5 jaar......en pvc de minst aantrekkelijke optie.

Soledad
Ik heb inmiddels hoezen van polyethyleen aanschaft. Die standaard dingen die je vaak mee krijgt bij een platenzaak. Het maakt mij niet veel uit als die wat doffer zijn. Het gaat mij alleen maar om de bescherming. Ik kan me voorstellen dat dit met strips anders is.

Ik heb afscheid genomen van de PVC hoezen. Beetje jammer, want heeft alles bij elkaar echt wel 200 euro ofzo gekost. Voor de liefhebber: ik heb 300 PVC hoezen van de beste kwaliteit en grootste dikte. Je mag ze voor een zacht prijsje van me overnemen.

Ik ken die alarmerende verhalen over PVC-hoezen ook, maar ik heb er zelf, ook na veertig jaar verzamelen en opslag, nauwelijks problemen mee gehad. Ik zeg nauwelijks, omdat ik rollingbeatle bijval in zijn overtuiging dat die gassen - die er volgens mij wel degelijk zijn - niet zo gemakkelijk door buiten- en binnenhoes van je LP weten door te dringen. Ik heb het in elk geval nog nooit meegemaakt. En ik heb toch aardig wat LP's al lange tijd in mijn bezit, in die harde plastic hoezen.
Ik houd die 'oude' hoezen van vroeger aan, omdat ik vind dat ze beter beschermen dan die hedendaagse zachte hoezen. Dat die laatste wat doffer zijn, vind ik geen probleem. Maar het schuiven gaat ongemakkelijk, en als je een stapeltje LP's wilt vastpakken, glijden ze veel eerder uit je handen.

Ik heb dit fenomeen wél gezien bij een aantal singles. Heeft lang geduurd, maar opslag op zolder in zo'n hard plastic hoesje heeft sommige singles aangetast. Dan zit er zo'n grauwsluier, soms met strepen, over het vinyl. Soms hoor je daar totaal niets van terug bij het afspelen, maar soms ook wel, in de vorm van een beetje ruis. Dus kennelijk kunnen die gassen wel door 'enkele' hoezen doordringen. Ik heb gek genoeg ook het idee dat dit fenomeen bij sommige persingen (met name Virgin/Ariola uit de jaren tachtig) vaker voorkomt dan bij andere.

Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat LP-hoezen vastkleven aan die plastic buitenhoezen. Ik ben het met Bakema NL eens dat de manier van opslaan hier een rol in kan spelen. Bij voorkeur niet op zolder of op de betonnen vloer van de garage, maar echt in huis, met een redelijk gelijkmatige temperatuur. En LP's moet je altijd rechtop bewaren, dus niet op stapeltjes en ook niet leunend, zoals in bananendozen e.d. In een praktisch opslagsysteem, zoals die Kallax-kasten van Ikea, en niet te dicht opeengeperst. Er moet echt wat 'lucht' tussen de naast elkaar bewaarde albums zitten.

O ja, en wat ik een enkele keer ook wel eens heb meegemaakt, is dat een geplasticifeerde binnenhoes (dus een papieren hoes met zo'n plastic laagje aan de binnenkant) een chemische reactie aangaat met het vinyl. Dan komt er een soort film op het vinyl. Bij mij zelden aan de orde (ik meen 1 of 2x), maar bij platen in kringloopwinkels zie ik dit fenomeen wel vaker. Soms zo erg dat je de plaat niet meer uit de binnenhoes krijgt, omdat-ie zit vastgekoekt. Doodzonde natuurlijk. Dus met dat soort hoezen (vooral vaak bij Polydor- en DGG-platen uit de jaren zestig en begin zeventig) ben ik ook voorzichtig, die vervang ik meestal door een nieuwe papieren binnenhoes.

En waarom staat dit onderwerp eigenlijk bij 'Overig/apparatuur'? Daar heeft het niks mee te maken, lijkt me. Kan beter onder 'Muziek/Algemeen', of desnoods worden toegevoegd aan een vinyltopic.

Mssr Renard
Ik ben archivaris en ken dit fenomeen maar al te goed. Dit heeft te maken met zuurtegraad.

Vroeger gebruikten mensen op kantoor niet-zuurvrije plastic mappen om stukken in op te bergen. Vooral de getypte brieven etc. bleven er in vast plakken en scheurde je als het ware de tekst van het papier. Dat is vreselijk, want je bent je archiefstuk gewoon kwijt.

Het is niet toegestaan om niet zuurvrije mappen en dergelijke te gebruiken en deze worden ook niet meer ingekocht. Tenzij iemand een mapje zelf koopt van thuis meeneemt, is dit euvel in elk geval oppgelost.

Tot dat ik een oud archief moet saneren (zeg jaren 70/80) en er inderdaad (getypte) archiefstukken in plastic mapjes zitten opgeborgen . Oh gruwel.

Maar dat dit nog steeds voorkomt en nog wel bij lp's/vinyl vind ik echt waardeloos en onnodig.

Overigens 'spaarde' ik vroeger ook comics, en had daar ook speciale plastic mapjes voor. Die heb ik nog steeds, ook al spaar ik niet meer. Geen idee trouwens wat dat voor materiaal is, maar dat werkte prima.

Verder berg ik mijn platen niet op in een plastic hoes. Ik vind dat (persoonlijk) er niet uit zien en het neemt ook heel veel extra opslagruimte in. Ben ik nu stom bezig? Geen idee.

Mssr Renard schreef:
Verder berg ik mijn platen niet op in een plastic hoes. Ik vind dat (persoonlijk) er niet uit zien en het neemt ook heel veel extra opslagruimte in. Ben ik nu stom bezig? Geen idee.

Nee hoor, dat hangt gewoon van je eigen voorkeuren af. Zelf vind ik dat LP-hoezen (en zeker die van singles) veel sneller slijten als je ze niet in plastic buitenhoesjes stopt, maar ik ben dan ook van het type dat extreem zúnig op zijn platen is is en slecht tegen verfomfaaide hoezen kan. Maar ik ken zat mensen die van afgesleten hoezen met ringwear geen probleem maken. Dat geeft karakter, zeggen ze dan, en het maakt van zo'n LP meer je eigen unieke versie. Daar valt best wat voor te zeggen.

Die soort film op het vinyl waar Gaucho het over heeft, is niet het gevolg van een chemische reactie maar van bepaalde vloeibare schoonmaakmiddelen. Ik weet nog dat ik in de jaren 80 wel eens gebruik heb gemaakt van een kant en klaar schoonmaakmiddel met als gevolg zebra-achtige strepen op het vinyl en het blijven plakken aan bepaalde plastic gevoerde binnenhoezen. Met name die die met wat dikker plastic waren gevoerd, zoals die van Deutsche Grammophon. Dit had overigens geen effect op het geluid en die strepen heb ik jaren later kunnen verwijderen met behulp van mijn Knosti platenwasser.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:43 uur

geplaatst: vandaag om 06:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.