Overig / Apparatuur / Opnemen van mix/set (house/techno)
zoeken in:
0
geplaatst: 13 juni 2022, 22:08 uur
Ik heb onlangs een Pioneer XDJ-RR aangeschaft om de fijne kneepjes van het draaivak te leren. Puur voor de lol, maar wel met het doel om uiteindelijk eens op een feestje te draaien en mixen/sets te bouwen om online te zetten. Sowieso lijkt het mij ook leerzaam om terug te luisteren naar een draaisessie, dus ik probeer nu uit te vinden hoe ik het beste een mix kan opnemen. De Pioneer XDJ-RR heeft zelf een record functionaliteit die rechtstreeks op je usb wordt gezet. Heel toegankelijk, maar ook erg beperkt. Het wordt namelijk gewoon een .wav bestand die als een track wordt gezien. Idealiter wil je meer dan dat, het liefst ook dat bijvoorbeeld track ID's van gedraaide nummers automatisch worden aangegeven.
Ik ben dus benieuwd naar tips hiervoor. Welke apps, websites en/of apparatuur raad je een beginner aan?
Even wat mensen taggen die hier wellicht verstand van hebben: Titmeister herman remcodurez panjoe -SprayIt- trebremmit Dim Gyzzz
Ik ben dus benieuwd naar tips hiervoor. Welke apps, websites en/of apparatuur raad je een beginner aan?
Even wat mensen taggen die hier wellicht verstand van hebben: Titmeister herman remcodurez panjoe -SprayIt- trebremmit Dim Gyzzz
1
geplaatst: 13 juni 2022, 22:27 uur
Leuk! Ik draai zelf alleen zo nu en dan met vinyl (2 platenspelers + mixer), en als ik het opnam (dat is zelden en alweer lange tijd geleden), dan deed ik dat geloof ik altijd met Audacity.
Maar dat zal je vrees ik niet helpen, want dat is eerder een stap terug in de technologie dan vooruit
Maar dat zal je vrees ik niet helpen, want dat is eerder een stap terug in de technologie dan vooruit

1
geplaatst: 13 juni 2022, 22:39 uur
Deze hedendaagse eisen zijn me ook onbekend, omdat ik mijn draaidagen ondertussen meer dan een decennium achter de rug heb. Initieel gebruikte ik ook Audacity, maar stapte over op Ableton, mede omdat ik het ook live gebruikte als sampler, effects en equaliser. Mijn voorkeur ging uit naar draaien met platen, dus dat id'n zat er sowieso niet in.
1
geplaatst: 13 juni 2022, 23:26 uur
Sorry ik ben echt heel slecht in mixen, heb wel twee technics sl 1200's en een mengpaneel, maar kan er weinig van. Heel lang geleden deed ik wel eens wat met mixmeister, heb die mixjes nog wel op gebrande cd staan. Maar verder kan ik je niet helpen.
1
geplaatst: 13 juni 2022, 23:42 uur
Mooi apparaat Mausie, en ook goed betaalbaar zie ik (al blijft zoiets een grote uitgave). Ik heb het vooral geleerd op 2 losse Pioneer CDJ1000's en een Dateq mixer. Opnemen wel eens gedaan via Audacity of een ander extern programma op laptop, maar lang geleden. Zou zeggen dat er tegenwoordig betere opties zijn.
Mixmeister heb ik ook gebruikt (en nog steeds ergens staan), maar eigenlijk los van het draaien. Denk dat je er ook wel mee kunt opnemen, maar Audacity heeft daarvoor wel meer functionaliteiten en bewerkingsmogelijkheden achteraf.
Mixmeister heb ik ook gebruikt (en nog steeds ergens staan), maar eigenlijk los van het draaien. Denk dat je er ook wel mee kunt opnemen, maar Audacity heeft daarvoor wel meer functionaliteiten en bewerkingsmogelijkheden achteraf.
0
geplaatst: 14 juni 2022, 10:37 uur
herman schreef:
Mooi apparaat Mausie, en ook goed betaalbaar zie ik (al blijft zoiets een grote uitgave).
Mooi apparaat Mausie, en ook goed betaalbaar zie ik (al blijft zoiets een grote uitgave).
Ja, het vakantiegeld is inmiddels wel zo'n beetje op met ook nog een set KRK speakers en een decksaver erbij
maar heb de Pioneer tweedehands gekocht voor 950 euro, dus een stukkie goedkoper dan de nieuwprijs. En hij is in erg goede staat, op geen enkele vorm van schade kunnen betrappen.Ik zal om te beginnen dan eens gaan kijken naar Mixmeister en Audacity, thank voor de tips tot dusver!
0
geplaatst: 14 juni 2022, 10:58 uur
Ah, dat zijn wel flinke investeringen dan.
Audacity is sowieso een handig programma voor audiobewerking, ik gebruik het ook als ik popquizzen maak (kun je bv. Spotify opnemen).
Audacity is sowieso een handig programma voor audiobewerking, ik gebruik het ook als ik popquizzen maak (kun je bv. Spotify opnemen).
1
Ponty Mython
geplaatst: 14 juni 2022, 13:13 uur
Sowieso MixCloud. Misschien nog een gratis DAW erbij?
* denotes required fields.