MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Roon

zoeken in:
Ik kon zo snel even niks hierover op het forum vinden en ik wilde toch graag even een lansje breken voor Roon, met afstand mijn favoriete muzieksoftware. Het heeft echt voor een aardverschuiving gezorgd in mijn leven als muziekliefhebber.

Vooropgesteld: het is een nicheproduct. Roon is betaalde BYOM (Bring Your Own Music) software en is geknipt voor mensen die:
1. belang hechten aan geluidskwaliteit
2. multiroom-ondersteuning willen zonder vast te zitten aan bepaalde audiomerken
3. naast streamen via services (Tidal en/of Qobuz) ook vanuit een eigen bibliotheek willen kunnen streamen (à la Plex voor films)
4. doorklikbare metadata (reviews, foto's, boekjes in hoge resolutie, credits, opnameinformatie, etc.) een belangrijke toevoeging vinden aan hun luisterervaring

Deze gecombineerde propositie is volgens mij uniek. De naadloze integratie van mijn eigen bibliotheek en mijn Qobuz-bibliotheek in een prettige en gelikte userinterface is echt geweldig, dit is iets waar ik onbewust al heel lang naar op zoek was. Hier een voorbeeld:

https://i.imgur.com/eezlAVy.jpeg

Het icoontje met de 3 boekjes betekent dat een album in mijn bibliotheek zit. Het Qobuz icoontje geeft aan dat het beschikbaar is via Qobuz. Dus in dit screenshot zie je hoe de discografie van de artiest naadloos wordt samengesteld uit 1) gedownloade albums (Aesthetica en 93696) 2) Qobuzalbums binnen mijn bibliotheek (H.A.Q.Q.) en 3) Qobuzalbums buiten mijn bibliotheek (Origin of the alimonies).

De Roon app is echt een feest om mee te werken, er is echt nauwelijks iets wat ik eraan zou willen wijzigen. Alles wat mijn hartje begeerde, de jongens en meisjes van Roon hadden er al aan gedacht. Aantal paradepaardjes waar ik aan denk:

• fraaie user interface
• een superfijne en veelzijdige zoekfunctie om je bibliotheek efficiënt te beheren. Voorbeeld van een (onzinnige) filter voor nog te luisteren albums die niet op Qobuz staan, oftewel gedownload zijn:

https://i.imgur.com/mnXSh5G.jpeg

• mogelijkheid om zelf tags te maken en toe te voegen (ik gebruik mijn tag 'Nog luisteren' bijv. vaak om dingen op mijn luisterlijst te zetten)
• ontzettend veel metadata die automatisch wordt opgezocht zodra je muziek toevoegt aan je downloadmap
• Roon MUSE (DSP) - parametrische EQ, headroom beheer, samplefrequentieconversie, crossfeed, etc. Zo kun je met presets al je verschillende speakers precies zo instellen dat ze optimaal klinken. Voorbeeld:

https://i.imgur.com/HotIDJh.png

• Roon ARC - de mobiele app waarmee je op reis of op werk in HiRes kunt streamen vanaf je thuisserver of je service.
• voor klassieke muziek wordt er ook gewerkt met componisten en composities, uitvoerenden en uitvoeringen, en overal kun je op doorklikken. Dit werkt echt supermooi! Voorbeeld van een compositiepagina (die tekst is uitklapbaar, dan krijg je de complete wikipediatekst of TiVo compositiesynopsis; merk bovendien op dat automatisch alle uitvoeringen die Qobuz rijk is (in het voorbeeld hieronder liefst 159 stuks) worden opgelijst):

https://i.imgur.com/cR7zTZy.pnghttps://i.imgur.com/etvNyoS.jpeghttps://i.imgur.com/imGO0TY.pnghttps://i.imgur.com/PNay0PQ.png

De kosten zijn ongeveer gelijk aan een streamingabonnement. Hier komt het niche-aspect weer naar boven: niet veel mensen zijn bereid om jaarlijks €150 te betalen zonder enige muziek daarvoor terug te krijgen (apart Tidal of Qobuz-abonnement voor nodig zoals gezegd), maar ik verwacht heel veel "muziekgekkies" op MusicMeter juist wél! Je kunt het gratis een maand uitproberen.

Caveat emptor:

1. De roon software is veeleisend en voor een goede ervaring heb je een goede thuisserver (in roon-jargon de "roon core") nodig vanwaar je deze draait. Ik draai de server zelf vanaf een Asus PN-51 in mijn tv-kastje, fanless gemaakt met een Akasa Newton A50 behuizing. Voor de optimale ervaring (volgens roon zelf toch) koop je voor een boel geld een roon Nucleus, in mijn ervaring is dat overbodige luxe, maar het ziet er wel fraai uit en is "hassle free" voor de wat vermogendere muziekliefhebbers.
2. Streamen via roon is niet alleen veeleisend voor je server, maar ook voor je netwerk. Zorg er bij voorkeur voor dat je streamers bekabeld zijn en probeer gebruik van wifi te vermijden. Doe je dat toch, zorg dan voor uitstekend bereik overal waar je je "endpoints" hebt staan.
3. Het was echt een enorm karwei om mijn roon-bibliotheek op te zetten (maandenlang vele avonden aan besteed), al is het wel echt genieten nu dat het klaar is. Nieuwe muziek toevoegen is een fluitje van een cent. Downloads hoef ik niet meer in een gecompliceerde mappenstructuur te plaatsen, ik heb gewoon 1 grote downloadmap en Roon doet de rest. Ik heb voor de overgang mijn complete digitale (mp3) bibliotheek artiest voor artiest vergeleken met de Qobuz-catalogus: alles wat beschikbaar was verwijderd en via Qobuz toegevoegd, alles wat niet beschikbaar was in lossless kwaliteit gedownload (waar mogelijk) en aan de roon-bibliotheekmap toegevoegd. Ik heb behoorlijk wat obscure muziek maar de Qobuz-catalogus heeft me zeer positief verrast! Verhouding is nu als volgt: 75% Qobuz, 22% FLAC, 3% MP3.

Tenslotte:

Wie heeft er nog meer ervaringen met Roon? Deel ze gerust in dit topic!

Gebruik Roon al sinds 2017 en heb nog een lifetime abonnement afgesloten voor de ‘oude’ prijs. Roon is net overgenomen door Harman (Kardon) en de vraag is of de afgesloten lifetime abonnementen uit het verleden gerespecteerd blijven. Ze zeggen van wel. Ik geloof ‘t maar.

Enfin, ik onderschrijf het gebruiksgemak van deze fantastische interface. Ik weet niet waar jouw Roon Core op draait Paalhaasmaar dat vraagt ook nog een fikse investering (edit: wel dus, ASUS PN overheen gelezen) Een dedicated (audio) computer die krachtig genoeg is om Roon te kunnen draaien. Roon Core op je computer zetten kan zeker maar dan moet die altijd aanstaan als je gaat luisteren. Verder moet de aangesloten apparatuur (bv streamer/dac) RoonReady zijn. Anders werkt ‘t niet. Dat worden steeds meer merken maar is nog niet dekkend.

Kritische noot is dat Roon niet altijd ‘soepel’ draait. Er zijn de afgelopen jaren de nodige storingen geweest die je systeem korte tijd plat leggen. Erg vervelend (zeker als je enkel kunt streamen) Momenteel loopt er op het forum een fikse discussie over de snelheid van Roon. Ik heb hier ook last van de performance. Sommige zoekslagen duren veel te lang. Grapje gaat dat je band ‘The The’ maar eens moet invoeren. Ligt meteen je systeem plat. Mijn ervaringen zijn dus wisselend waarbij de gebruiksvriendelijkheid van Roon (m.n. Integratie van je eigen bestanden op bv een NAS en Tidal/Qobuz) waanzinnig is. Je moet er behoorlijk voor investeren en helemaal vrij van kinderziektes is Roon tot op heden nooit geweest. Zou ik het willen missen? Nee, dat niet…zolang ik lifetimer blijf.

Broem schreef:
Gebruik Roon al sinds 2017 en heb nog een lifetime abonnement afgesloten voor de ‘oude’ prijs.
Ik ben vorig jaar ook voor lifetime gegaan toen ik helemaal verliefd werd op deze software. Hopelijk gaat Harman geen roet in het eten gooien...
Ik weet niet waar jouw Roon Core op draait Paalhaas maar dat vraagt ook nog een fikse investering.
Goed lezen dan.
Ik draai de server zelf vanaf een Asus PN-51 in mijn tv-kastje, fanless gemaakt met een Akasa Newton A50 behuizing.
Computertje was €450 en de fanless casing €90. Viel me nog mee, mede omdat ik het niet uitsluitend daarvoor hoef te gebruiken. Het draait uitstekend en ik gebruik hem dus ook om lekker op groot scherm in mijn woonkamer te kunnen internetten/whatever. Aanvankelijk draaide ik Roon vanaf mijn NAS maar die was toch niet krachtig genoeg en maakte bovendien te veel lawaai (staat nu in de meterkast).
Verder moet de aangesloten apparatuur (bv streamer/dac) RoonReady zijn. Anders werkt ‘t niet. Dat worden steeds meer merken maar is nog niet dekkend.
Dit is niet nodig als je gewoon een Raspberry Pi of zo als "Roon bridge" ertussen zet. De Pi fungeert dan als het endpoint en wat daarna komt kun je helemaal zelf bepalen. Dit doe ik voor bijna al mijn zones.
Kritische noot is dat Roon niet altijd ‘soepel’ draait. Er zijn de afgelopen jaren de nodige storingen geweest die je systeem korte tijd plat leggen. Erg vervelend (zeker als je enkel kunt streamen) Momenteel loopt er op het forum een fikse discussie over de snelheid van Roon. Ik heb hier ook last van de performance. Sommige zoekslagen duren veel te lang. Grapje gaat dat je band ‘The The’ maar eens moet invoeren. Ligt meteen je systeem plat.
Aanvankelijk had ik ook last van de performance, en dan m.n. de Qobuz-integratie. Maar inmiddels heb ik eigenlijk niks meer te klagen. Het is niet altijd razendsnel maar nooit meer storend langzaam. Alleen Roon ARC kan zo nu en dan niet verbinden of zo, maar de snelheid van de interface en de zoekopdrachten zijn inmiddels echt prima in mijn ervaring.

Ik heb het heel kort geprobeerd, ja de multi-roomervaring vond ik wel leuk, maar de prijs van Roon vond ik minder. Zoals Paalhaas laat zien is echt wel indrukwekkend.

Had idd over je ASU’s PN-51 heen gelezen De oplossing met Raspberry is idd mogelijk maar voor mij niet audiofiel genoeg. Mijn Roon core draait op een Silent Angel Rhein. Meer dan voldoende om de aantallen albums te streamen die op mijn nas staan. Daar ligt het niet aan. Ik heb jaren gehad dat het echt stabiel draaide maar de laatste maanden is het niet goed. Gisteren een 2.0 build 1357 update binnen gehad (Roon kondig updates wel aan maar noemt nooit een releasedatum) Performance is iets beter maar niet zoals ik gewend was. Dat stoort me mateloos. En met mij wereldwijd nog vele andere gebruikers.

Broem schreef:
Had idd over je ASU’s PN-51 heen gelezen De oplossing met Raspberry is idd mogelijk maar voor mij niet audiofiel genoeg.
Let op hè, dit zijn bits en bytes. Wat is er "niet audiofiel genoeg" aan bit-perfect?
Mijn Roon core draait op een Silent Angel Rhein.
Oef, na even googlen snap ik ineens waarom je het over een flinke investering hebt. Maar ik vraag me wel af: wat voegt die fikse meerprijs nou eigenlijk toe t.o.v. mijn 3x zo goedkope thuisserver? Hij zal allicht meer pk hebben voor hele, hele grote bibliotheken?
Ik heb jaren gehad dat het echt stabiel draaide maar de laatste maanden is het niet goed. Gisteren een 2.0 build 1357 update binnen gehad (Roon kondig updates wel aan maar noemt nooit een releasedatum) Performance is iets beter maar niet zoals ik gewend was. Dat stoort me mateloos. En met mij wereldwijd nog vele andere gebruikers.
Ik snap dat helemaal, toen destijds de Qobuzintegratie zo slecht was, was het om gek van te worden. Geen idee overigens waarom ik van de huidige issues dan weer geen last heb.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:15 uur

geplaatst: vandaag om 12:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.