MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Bitrate veranderen

zoeken in:
handsome_devil
Beste mensen,

Ik heb de hele top 2000 op mijn computer staan en kwam er net achter dat al die liedjes een bitrate van 320 hebben Dit vind ik een beetje teveel van het goede, dus weet iemand een handig en gratis programmaatje om de bitrate van liedjes te veranderen?

En nog een vraagje, ik heb een aantal liedjes waarbij zeg maar de eerste 5 minuten gewoon het lied is en daarna krijg je een minuut of 10 stilte. Hoe kan ik die irritante stiltes weghalen, want dit maakt bestandjes ook veel groter

mic
Je zal ze allemaal moeten converteren.
Vroeger gebruikte ik altijd CDex of DBPower Amp (die is nu niet gratis meer geloof ik, of voor 1 maandje).
Tegenwoordig converteer ik alles naar m4a (iTunes formaat). Zelfde kwaliteit, maar een stuk kleiner.

Voor het knippen heb je een wav/mp3 editor nodig.
Of iets simpelers.
Hier staan er een paar: (Heb ze niet geprobeerd)
http://www.snapfiles.com/Freeware/gmm/fwaudioedit.html

Volgens mij, als je 'variable bitrate' gebruikt, maakt het niet uit hoeveel stiltje je tussen nummers hebt...het bestand blijft dan klein. Maar da's een lastig verhaal.

good luck

handsome_devil
Oh heel erg bedankt ik ga het meteen even uitproberen.

En ik wist heel niet dat m4a de bestandjes dan zoveel kleiner zou maken, ook meteen maar gaan doen dan

mic
M4a is wel iTunes/Apple formaat...dus niet iedere mp3 speler kan dat aan geloof ik.
Maar als een iPod hebt...zeker doen!

handsome_devil
Ja Ik heb iPod en ben er al druk mee bezig. Heel erg bedankt!

Sietse
downgrading is
1) kut
2) slecht voor de kwaliteit (het comprimeren van iets dat al gecomprimeerd is...gadver)
3) p2p vervouling

converteren naar anders formaat
1) zie boven

handsome_devil
wat is p2p Iedereen begrijpt inmiddels dat ik niets van pc's en alles wat ermee te maken heeft af weet

Allmusic
...bij ruimtegebrek gewoon een (externe) harde schijf aanschaffen dus en van de bestanden afblijven (i.v.m. kwaliteitsverlies: je biedt de bestanden ook weer opnieuw aan via peer-2-peer-netwerken als Kazaa).

handsome_devil
Nou ik geen kwaliteitsverlies, maar dat zou ook weer aan mij kunnen liggen

Sietse schreef:
downgrading is
1) kut

Het zou niet mijn woordkeuze zijn, maar het komt ongeveer wel op hetzelfde neer.

handsome_devil schreef:
En nog een vraagje, ik heb een aantal liedjes waarbij zeg maar de eerste 5 minuten gewoon het lied is en daarna krijg je een minuut of 10 stilte. Hoe kan ik die irritante stiltes weghalen, want dit maakt bestandjes ook veel groter

Ik gebruik daar zelf GoldWave voor. Zie hier. Het programma is gratis te proberen, op een gegeven moment begint 'ie wel af en toe te zeuren dat je moet betalen, maar daar heb je voor de rest weinig last van.

Kos
Wat is er mis met een bitrate van 320?

mic
Niets.
Behalve als je mp3/iPod speler vol raakt.
Bovendien is het verschil na 192Kbps bijna niet meer te horen.

handsome_devil
Kos schreef:
Wat is er mis met een bitrate van 320?

niks als het om 1 cdtje gaat, maar wel als het om 2000 nrs gaat

Kos
Ah, op die manier .

Sietse
mic schreef:
Niets.
Behalve als je mp3/iPod speler vol raakt.
Bovendien is het verschil na 192Kbps bijna niet meer te horen.

in principe niet, maar als je aan downgraden doet, dan hoor je het dus wel. Er zit een zeer groot verschil tussen een file oorspronkelijk geript in 192kbps en een die van 320kbps naar 192bkps is omgezet. Dat is iets dat je duidelijk hoort.

Tevens is het beste dat je kunt downloaden iets met variabele bitrate, want dat is qua verhouding tussen grootte en geluidskwaliteit het beste.
Als je met lame (een mp3 rip standaard) is de instelling APS (alt preset standard) al erg goed, al is het beter om voor APX (alt preset extreme) of in de nieuwe standaard (een verbeterde versie van variabele bitrate) -V 1 --vbr-new --add-id3v2 --pad-id3v2 --ta "%a" --tt "%t" --tl "%g" --ty "%y" --tn "%n" %s %d

(dit zijn allemaal dingen die je standaard kunt invoeren in je cd-rip programma's)

en p2p = peer to peer = file sharing zoals Kazzaa, Soulseek en Bittorrent.

In Muziek > Algemeen > Kbps:

Ik had een vraagje. Als je de bestanden op je PC hebt, dan is het natuurlijk altijd het best om een zo hoog mogelijke bitrate te hebben. Meestal word 320kbps gezien als ideaal. Maar ik heb bijvoorbeeld albums gepindakaast op 128kbps, die qua kwaliteit eigelijk niets verschillen met de echte CD. Hoe komt dit? Kan iemand me uitleggen wat het verschil precies is?

Waarom denk/weet je dat er bijna geen kwaliteits verschil is?

Gewoon, door het te vergelijken met de CD.

Als dat echt zo is dan zou ik niet weten hoe dat komt.
En zo niet dan ligt dat of aan je gehoor, of aan je boxen/geluidskaart.

Pastichio Rocker
Er zit wel degelijk hoorbaar verschil tussen cd-kwaliteit en een mp3 van 128kbps. Zet je koptelefoon eens op.

raffael77
Niet alleen met koptelefoon maar ook gewoon hoorbaar.

Bij 320kb is het niveau van geluidsvolume harder dan bij bijvoorbeeld 192kb.
Wat ook anders is de kwaliteit van van het nummer.
Dus hoe groter het bestand des te minder vervorming je hebt.

Ze zeggen ook vaak dat mp3 niet minder is dan een gewone cd maar als je het goed bekijkt is een cd zo'n 700mb en mp3 128kb maar iets van +- 70mb.

Doordat je een compressie uitvoert gaat er veel kwaliteit verloren.

hdk-nl
De hele discussie is dan ook tot welke bitrate je het verschil zou kunnen horen. Sommigen zeggen dat er bij 192 geen verschil meer is te horen anderen weer pas bij 320 kbps. Wat mij betreft ligt het gewoon aan je audio apparatuur tot waar je verschil kunt horen.
Als jij muziek draait op een philips setje van 150 euro zul je niet gauw verschil horen tussen een cd en 128 kbps maar als jij een installatie hebt staan van €40.000 wil ik best geloven dat je het verschil hoort tussen een cd en en mp3 van 320 kbps. Ondanks dat de tegenstanders dit met behulp van 'onderzoeken' naar wat het menselijk oor zou kunnen horen tegenspreekt.

Daarnaast zegt de codec ook nogal wat. Als jij een mp3 hebt die 8 jaar geleden op een bitrate van 320 is gecodeerd, kan het zomaar zijn dat een mp3 die je nu met 192 codeert beter klinkt.

In ieder geval komt het erop neer dat het gewoon allemaal een beetje gezeik is, luister gewoon naar hetgeen waar je zelf genoegen mee neemt. Is dat 128 kbps, prima. Is dat een sacd, ook prima.

Wat in ieder geval wel zo is zoals ook al gezegd is, is dat het opnieuw coderen van mp3's de kwaliteit iig niet ten goede komt.

Het geluidsvolume en de bitrate hebben niets met elkaar te maken
een goede installatie en een gemiddelde wel en dat hoeft echt geen 40000 euro te kosten

Gast
geplaatst: vandaag om 05:01 uur

geplaatst: vandaag om 05:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.