MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Copy Controlled cd's

zoeken in:
JonnieBrasco
Van alle cd's die ik koop maak ik mp3's, zodat ik in de auto in plaats van 100 cd's slechts 15 cd's hoef te hebben, en zodat ik ze gemakkelijk vanaf mijn harde schijf kan afspelen.

Sommige cd's zijn echter 'copy controlled', zoals Let Go van Nada Surf en The Black EP van Interpol. Het lukt me niet om er mp3's van te maken.

1. Weten jullie een manier om dit te omzeilen?
2. Vinden jullie het ook zo'n onaardige beperking dat je van je gekochte cd's geen mp3's kan maken? De enige functie van een copy controlled c.d. is het kunnen afspelen in je cd-speler. Iets wat voor de mp3-luisteraar niet zo gebruikelijk meer is. Om copy controlled cd's daarom maar in de platenzaak te laten liggen (je luistert er immers niet zo gemakkelijk naar) is toch wel jammer voor zowel de consument als de platenmaatschappijen en winkeliers, dus voor de economie. Alternatief is het kopen van mp3's op internet, maar daar begin ik niet aan, dan heb je niets fysieks... Ik wil gewoon de vrijheid hebben om van elke cd mp3's te maken.

Graag jullie opinie!

Er zijn ook CC-cd's die je niet eens in de auto kunt afspelen. Dat is belachelijk. Wettelijk heb je altijd recht om 1 kopie te maken van het origineel voor eigen gebruik. Maar hoe je die CC kunt omzeilen weet ik niet.

Gewoon óók downloaden

Vind het echt schandalig trouwens. Op deze manier straffen ze juist de mensen die nog wél geld uitgeven aan muziek.

Yak
Uiteindelijk kun je natuurlijk elke geluidsbron wel tot mp3's omklussen, het wordt alleen wat omslachtiger dan in je compu stoppen en rippen maar. Voor de rest slaat Jordy de spijker tweemaal op z'n kop.

Is zo'n copy control op een cd eigenlijk niet illegaal? Een kopie mag je legaal maken en dat wordt je zo dus onmogelijk gemaakt.
Het is wel een geniaal middel weer van de platenbranche, door zo'n klotemaatregel ga ik juist meer downloaden. Eigen schuld.

titan (crew)
Als consument (ik ben er zo een die liever een origineel exemplaar in de kast heeft staan dat er eentje te downloaden) heb ik gewoon recht op een cd die ik overal kan afspelen en waar ik een legale kopie van kan maken. Op deze manier ontnemen enkele platenmaatschappijen mij dit recht en dat vind ik schandalig. In hun ijver om het downloaden, waar ze veel te laat op gereageerd hebben, tegen te gaan komen ze met dit soort ondoordachte paniekmaatregelen aanzetten. Zoals Boordappel al zegt zal het downloaden hierdoor alleen maar toenemen.

Kos
Jordy schreef:

Vind het echt schandalig trouwens. Op deze manier straffen ze juist de mensen die nog wél geld uitgeven aan muziek.
Inderdaad, duidelijk weer niet over nagedacht.

Rik
Het is idd echt super lomp.... Mijn discman heeft ook moeite met die ondingen (de nummers in het midden van de cd, ca. 4-8) waardoor ik de cd's die ik al heb nog een keer moet downloaden.

Het zijn ook helemaal geen CD's en ze mogen ook niet zo genoemd worden. Kijk maar eens op het hoesje of de tray van een copy controlled "cd", daar zal je nergens het compact disc logo vinden.
Dus Boordappel, ze zijn niet illegaal omdat het helemaal geen CD's zijn.

Verder is deze wanhoopsactie van de platenindustrie natuurlijk volslagen belachelijk. Je kunt illegaal downloaden toch niet stoppen, omdat je altijd achter de feiten aan blijft lopen.

Volledig mee eens , erg lastig voor consument en doet uiteindelijk niet veel aan het probleem.

JonnieBrasco
Grrrrrrrrrrr... The Bees - Free The Bees gekocht.... copy controlled

Ik weet ook niet hoe het komt, maar Copy Control werkt bij mij zelden.

JonnieBrasco
Hmm, gek, tegen beter weten in maar eens geprobeerd - en het rippen van the Bees lukte wel...

Met CDex krijg je last van jitters als je CC-CD's probeert te rippen. Maar ik heb iets gevonden waardoor het bij mij (meestal) wel lukt, ook al lijkt het super vreemd (ook voor mij): wrijf de cd gedurende een minuut goed in met handzeep en spoel het dan af met water. Als je hem nu probeert te rippen, zal het iets langer duren, maar hij doet het zonder fouten :S. Het is ook wel handig als je meerdere CD-drives hebt, als ene het niet goed doet, kan je de andere proberen.

Je kan copycontrolled CDs gewoon rippen met EAC. Staat voor Exact Audio Copy.

Je kunt ze op 3 manieren "gewoon" rippen...
1) bep. DVD/CD-spelers herkennen ze als "normale" audio-CD's, ik heb bijv. een AOpen DVD-speler, die doet nergens moeilijk over...
2) download Easy CD-DA Extractor, deze kan ze wel rippen...
3) speel de CD af op je stereo/discman, verbindt deze met de line-in van je soundcard, opnemen, en klaar is Kees.

Overigens vind ik 't wel een goed initiatief... jammer dat het niet werkt Ik heb bij EMI gewerkt, daar zijn enkele miljoenen CD's vernietigd omdat EMI een rechtzaak verloor omtrent Copy Control... lachen man.

Die Copy Controll slaat gewoon nergens op. Ik heb best veel cd's liggen die copy controlled zijn en ik heb ze iedere keer weten te rippen met het programma FreeRIP.
En als dat niet lukt heb ik nog een technisch broertje

Copy Control slaat idd gewoon nergens op. Wanhopige actie om het downloaden tegen te gaan. Wat ze zouden moeten doen is albums in de winkels een stuk goedkoper maken, want net zoals velen vind ik 20 euro voor een cd veel en veel te gek.

Sietse
is het ook...cd's zouden makkelijk kunnen worden verkocht voor 12 euro per stuk.

smash016 schreef:
Ik heb bij EMI gewerkt, daar zijn enkele miljoenen CD's vernietigd omdat EMI een rechtzaak verloor omtrent Copy Control.

Weet je gelijk waarom ze zo duur zijn

Een vriend van mij zei: reasonably they should cost about €5
, €1 for the artist €1 for the production team €3 for burning, cd, inlay, case.

Met de andere onkosten en de winst voor de winkelier zouden cds ongeveer een tientje moeten kosten, imo.

Weetje wat het probleem is met dat hele Copy Controlled? Niet de mensen die illegaal kopiëren, maar de mensen die wél 15 euro (bv) voor een cd neerleggen, worden benadeeld. De beveiliging is héél makkelijk te omzeilen, is geeneens een uitdaging meer.
Maar ik vind, dat als je geld neerlegt voor een cd, je die cd op al je cd-spelers moet kunnen afspelen, je ook gewoon de liedjes op je mp3 moet kunnen zetten en je ook een kopietje voor in je auto moet kunnen maken. Dus de mensen die wel gewoon "netjes" een cd kopen, zoals de platenmaatschappij het het liefste ziet, zijn de enigen die er de nadelen van inzien. Totaal idioot dus.

En het allerergste is, ik MOEST al mijn Copy Controlled cd's laatst wel kopiëren, omdat mijn nieuwe stereo ze niet meer aankon

Boh, erger me er nog steeds kapot aan...

Anna.R schreef:
Dus de mensen die wel gewoon "netjes" een cd kopen, zoals de platenmaatschappij het het liefste ziet, zijn de enigen die er de nadelen van inzien. Totaal idioot dus.

Inderdaad. En wanneer je legaal download schepen ze je op mij Digital Rights Management.

Sietse

biedt dan een goed programma aan zoals EAC (Exact Audio Copy)

Sietse schreef:
(quote)

biedt dan een goed programma aan zoals EAC (Exact Audio Copy)

Prima prog is het hoor.

Sietse
met spyware en daarnaast niet freeware.

EAC is serieus een heel stuk beter. Ga maar eens op onderzoek uit, beetje googlen enzo.

Sietse schreef:
met spyware en daarnaast niet freeware.

EAC is serieus een heel stuk beter. Ga maar eens op onderzoek uit, beetje googlen enzo.

Wel freeware. Spyware? Nee.

Ik koop geen copy controlled cd's....simpelweg omdat ik die dingen niet op mijn computer kan luisteren, zonder allemaal rotzooi te moeten installeren....dan pluk ik ze liever van het internet.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:08 uur

geplaatst: vandaag om 10:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.