MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Hulp met kopen turntables

zoeken in:
Vanaf dat ik 12 jaar oud was heb ik draaitafels willen hebben, nu ik vakantie werk gedaan heb, heb ik geld, alleen is het wel zo leuk als het lijkt?

Ik wil graag op een manier gaan beginnen, het liefst begin ik gewoon met 1 turntable, en als het dan echt mijn `ding´ is wil ik verder uitbouwen, maar is dit wel slim? Kan ik niet beter beginnen bij een gehele set?

Ik zat op www.RJshop.nl rond-te-surfen, en zag daar mooie tafeltjes staan voor tegen de 150 euro, zijn die wel goed?

Mijn vraag is eigenlijk, wie kan me hier meehelpen met het uitzoeken van een goed setje voor een beginner!

rico-bballer
Jouw vraag is mijn vraag dus ik ben benieuwd.

eazyfan
WaXs vertelde me net op msn dat hij 1200 betaalde, als hij terug is vraag je het hem maar.

fredpit
hier vind je info over platenspelers en als je daar je vraag stelt is de kans op een antwoord waarschijnlijk wat groter.

voor turntabel gebruik moet je een simpel een goedkoop (direct drive) draaitafeltje hebben (ze slijten nogal en het gaat je toch niet om een high-end geluid lijkt me zo.)

tweedehands van marktplaats en nieuwe naald erin en gaan...en besteed je geld aan lp's

Het zal wel om scratchen gaan, voornamelijk... High-End boeit me iig niet zo erg veel nee... Ik vraag me dus eigenlijk meer af of ik wel goed kan scratchen op een Turn-Table van 200 euro...

Eigenlijk zou ik het liefst hier met iemand over door gaan op MSN, en ik zal ook in dat topic wat posten. Het liefst zou ik eigenlijk hebben dat iemand me echt een bepaalde turn-table kan aanraden...

De meeste 'prof' dj's zullen je zonder twijfel een Technics Sl 1200 aanraden. Puur omdat het erg goede, duurzame tafels zijn.
Echter, als beginner zou ik starten met een goedkopere variant.
Numark, Reloop, Citronic en Stanton zijn een paar merken die aardige beginners bakken maken. Let wel op, het zijn vaak OEM bakken. Dit houdt in dat ze in principe allemaal van dezelfde fabriek komen.
Waar je bij aankoop zoal op moet letten? Dat het een Direct Drive tafel is, zit er een element bij?, wat is de opstarttijd van motor, motor-kracht (vooral belangrijk bij scratchen), hoeveel pitch control, etc etc.
Vergelijk deze parameters even met de SL1200 en je weet ongeveer wat je in huis hebt! Veel succes met de aankoop!

CaliLove
Waarvoor ga je die Turntable dan gebruiken?

Om mee op vakantie te gaan, omdat ie toch al zoveel geld heeft zitten sparen.

Ik zit ook al tijden met dit idee in mijn hoofd. Eigenlijk moet ik toch eens aktie ondernemen. Ik weet ook niet of het echt leuk is en bovendien kost het natuurlijk wel behoorlijk wat geld.

Jeroen enzo schreef:
De meeste 'prof' dj's zullen je zonder twijfel een Technics Sl 1200 aanraden. Puur omdat het erg goede, duurzame tafels zijn.
Echter, als beginner zou ik starten met een goedkopere variant.
Numark, Reloop, Citronic en Stanton zijn een paar merken die aardige beginners bakken maken. Let wel op, het zijn vaak OEM bakken. Dit houdt in dat ze in principe allemaal van dezelfde fabriek komen.
Waar je bij aankoop zoal op moet letten? Dat het een Direct Drive tafel is, zit er een element bij?, wat is de opstarttijd van motor, motor-kracht (vooral belangrijk bij scratchen), hoeveel pitch control, etc etc.
Vergelijk deze parameters even met de SL1200 en je weet ongeveer wat je in huis hebt! Veel succes met de aankoop!

Ja, in dat verhaal kan ik me prima vinden. Het is natuurlijk echter nog naast de draaitafels belangrijk een goede Mixer te vinden. Ik maak zelf gebruik van de Vestax PMC-05 SL Mixer + Sampler.

Om nog even terug te komen op de draaitafels, de Technics zijn al jaren dé favoriete DJ Gear maar de Super OEM bakken die Jeroen aanhaald in zijn verhaal komen erg dicht in de buurt van de kwaliteit van de SL1200. Het scheelt je een hoop geld, en amper kwaliteit, deze OEM bakken verschillen onderling op design na ook amper van elkaar. Zeker als beginner (en geloof me dat je flink wat zult moeten oefenen) is het weg gegooid geld meteen voor het duurste van het duurste te gaan.

raffael77
Denk het nie omdat het nadeel van goedkope draaitafels is dat als je vette scratches wil maken het niet erg goed gaat. Arm is niet goed in evenwicht waardoor hij de naald niet steady kan houden.

Ik geef persoonlijk toch toch voorkeur aan SL 1200 of 1210.
Kijk naar koopjes met 2 tafels tegelijk want dat kan je ook geld schelen. Maar waar is waar het blijven dure krengen

Klopt, heb ik ook nog wel eens last van dat hij uit de voeg springt, erg vervelend. Het afstellen van dat kreng kost ook uren en moet erg excact gebeuren (gelukkig staan er uitgebreide turtorials op het internet hoe dat in elkaar steekt). Opzich verder weinig problemen maar voor mij als "beginner" werkt het prima. Wellicht dat ik na de aanschaf van een MPC toch nog één extra Technics erbij haal. Wat ook belangrijk is is dat je goede elementen bij je draaitfales haalt, ook een wereld van verschil. Kortom in een notendop; gecompliceerde hobby

Hier vind je meer informatie over de OEM bakken. Even een paar korte citaten:

"De OEM draaitafel is op dit moment DE best verkochte draaitafel die er is, logisch natuurlijk want nooit eerder kocht je zoveel apparaat voor zo weinig geld. Nooit eerder was er ook een draaitafel die op gelijke voet stond met de SL1200 en op sommige vlakken zelfs betere prestaties neer zet, altijd was het een net niet verhaal en dat is nu na 25 jaar SL1200 dus eindelijk een keer veranderd.

Een betere motor aansturing, een mooier design en hedendaagse techniek voor een prijs die net zo mooi is als het product zelf. Je maakt het weinig mee dat een OEM product zo'n pareltje blijkt te zijn.
"

raffael77
Idd. en als je de arm zwaarder maakt beschadig je de plaat lol.

raffael77 schreef:
Idd. en als je de arm zwaarder maakt beschadig je de plaat lol.

Jah, ik zit nu "Check It Out" keihard te bekrassen Maargoed, single was 6,99 in de budgetbak.

FightForMore
In Overigen > Apparatuur > Turntable:

Na heel wat video's te zitten bekijken van DJ's en plots een liefde voor Soul/Funk/Jazz muziek, wil ik graag een turntable kopen. Het probleem is, er zijn zoveel merken en types dat ik er geen snars van begrijp wat goed is en wat niet. Ik wil er dus mee kunnen scratchen en het kunnen plaatsen op mijn computer/HDD. Mijn budget is tussen de 100-200 euro.

Bij voorbaat dank,
Aizen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:01 uur

geplaatst: vandaag om 05:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.