Overig / Apparatuur / Wie gebruikt er nog een tapedeck ?
zoeken in:
0
wijsneus
geplaatst: 19 september 2008, 09:36 uur
Als nostalgisch ingesteld persoon ben ik benieuwd of er onder de MuMe-gebruikers nog mensen zijn, die net als ik, een tapedeck in gebruik hebben.
In dit digitale tijdperk zijn er ongetwijfeld mensen die mij als dinosaurus zien, maar zo'n tapedeck met van die grote spoelen en 2 grote VU-meters vind ik gewoon prachtig.
Er kleven natuurlijk nadelen aan : gehannes met het wisselen, moeilijk tracks overslaan, en het neemt veel plaats in.
Voor de kenners : ik heb een TEAC X-10.
In dit digitale tijdperk zijn er ongetwijfeld mensen die mij als dinosaurus zien, maar zo'n tapedeck met van die grote spoelen en 2 grote VU-meters vind ik gewoon prachtig.
Er kleven natuurlijk nadelen aan : gehannes met het wisselen, moeilijk tracks overslaan, en het neemt veel plaats in.
Voor de kenners : ik heb een TEAC X-10.
0
geplaatst: 19 september 2008, 09:40 uur
Ik dacht dat je een cassette recorder bedoelde met tapedeck. Maar je bedoelt dus een bandrecorder. (dat heet volgens mij geen tapedeck).
En, nee die gebruik ik niet meer. Wel af en toe een cassette recorder.
Maar het gebruik van een bandrecorder is natuurlijk wel nostalgisch. En onhandig
Mijn vader heeft nog wel zo`n ding staan, maar of hij hem nog gebruikt weet ik niet.
En, nee die gebruik ik niet meer. Wel af en toe een cassette recorder.
Maar het gebruik van een bandrecorder is natuurlijk wel nostalgisch. En onhandig

Mijn vader heeft nog wel zo`n ding staan, maar of hij hem nog gebruikt weet ik niet.
0
geplaatst: 19 september 2008, 10:28 uur
Cassetterecorder, die gebruik ik op het werk:
Slaat niet over op zo'n werkplek als de mijne!
En bovendien ben ik de radio meer dan zat en wordt er in de avonddienst niet op gecontroleerd door 'hogerhand'.
Slaat niet over op zo'n werkplek als de mijne!

En bovendien ben ik de radio meer dan zat en wordt er in de avonddienst niet op gecontroleerd door 'hogerhand'.
0
wijsneus
geplaatst: 19 september 2008, 11:15 uur
In een ver verleden heeft iemand mij eens verteld wat het verschil is tussen een tape(cassette)-deck en -recorder.
Op een cassetterecorder kan je ook afspelen zonder aparte versterker, een zgn "ghettoblaster" dus.
Bij een cassettedeck heb je een aparte versterker en aparte boxen nodig.
Enne....., ik bedoel dus echt een tapedeck c.q. bandrecorder.
Zo'n groot log ding.
Op een cassetterecorder kan je ook afspelen zonder aparte versterker, een zgn "ghettoblaster" dus.
Bij een cassettedeck heb je een aparte versterker en aparte boxen nodig.
Enne....., ik bedoel dus echt een tapedeck c.q. bandrecorder.
Zo'n groot log ding.
0
geplaatst: 19 september 2008, 11:32 uur
Tot voor enkele jaren heb ik nog een bandrecorder en cassetterecorder gebruikt om radioprogramma's of nummers op te nemen, maar dat is nu niet meer nodig aangezien je programma's via internet kan beluisteren en songs kan downloaden.
0
geplaatst: 22 september 2008, 10:33 uur
Mijn moeder van 60 heeft nog zo'n ding staan, maar die zit tegenwoordig ook liever te downloaden. 

0
geplaatst: 25 januari 2011, 14:27 uur
Ik heb vroeger nog een Nakamichi RX-505E gehad
. Heb deze op ebay voor schandalig veel geld verkocht omdat ik hem niet meer gebruikte. Maar de dag dat de koper hem kwam oppikken , heb ik een traantje weggepinkt
Of gaat het hier inderdaad over zo'n bandenmachien ? Dat heb ik ook nog staan : een Revox A77 MK1 uit 1968 :gratis gekregen als ornament. Maar hij speelt nog en er zit zo'n geweldige afstandsbediening met draad bij ! 
. Heb deze op ebay voor schandalig veel geld verkocht omdat ik hem niet meer gebruikte. Maar de dag dat de koper hem kwam oppikken , heb ik een traantje weggepinkt
Of gaat het hier inderdaad over zo'n bandenmachien ? Dat heb ik ook nog staan : een Revox A77 MK1 uit 1968 :gratis gekregen als ornament. Maar hij speelt nog en er zit zo'n geweldige afstandsbediening met draad bij ! 
0
geplaatst: 13 oktober 2011, 23:52 uur
Ik heb vandaag een puntgave Akai gx-215d bandrecorder (met van die grote banden) gescored.
Ga dit ding gebruiken om eigen gemaakte muziek mee op te nemen, voor de lekkere tape oversturing/verzadiging en natuurlijk het nostalgisch geluid.

Ga dit ding gebruiken om eigen gemaakte muziek mee op te nemen, voor de lekkere tape oversturing/verzadiging en natuurlijk het nostalgisch geluid.

0
geplaatst: 14 oktober 2011, 10:16 uur
Het grote probleem met de Revox ( en ieder tapedeck) was het vinden van een bepaald nummer, of passage
Je spoelde je suf.
Ooit ingeruild voor een Nakamichi cassettedeck

Geen idee waar die banden zijn gebleven....
En die grote banden waren ook nog eens erg duur.
Als je een goede geluidskwaliteit wilde, was je eigenlijk gedwongen op 19cm/sec op te nemen.
En dat vrat tape.
Maar de Revox was wel een mooi apparaat; degelijk en betrouwbaar.
Soms, in een nostalgische bui, denk ik er nog wel eens aan.
Maar als je er zo eens bij stil staat: wat is er dan veel veranderd....
Je spoelde je suf.
Ooit ingeruild voor een Nakamichi cassettedeck

Geen idee waar die banden zijn gebleven....
En die grote banden waren ook nog eens erg duur.
Als je een goede geluidskwaliteit wilde, was je eigenlijk gedwongen op 19cm/sec op te nemen.
En dat vrat tape.
Maar de Revox was wel een mooi apparaat; degelijk en betrouwbaar.
Soms, in een nostalgische bui, denk ik er nog wel eens aan.
Maar als je er zo eens bij stil staat: wat is er dan veel veranderd....
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 14 oktober 2011, 12:36 uur
Pa heeft er vroeger ook één gehad. Was nog erg duur: 700 gulden.
In die tijd had ik het misschien ook wel gedaan, maar wat een ondingen zijn het eigenlijk achteraf.
In die tijd had ik het misschien ook wel gedaan, maar wat een ondingen zijn het eigenlijk achteraf.

0
geplaatst: 14 oktober 2011, 15:15 uur
In die tijd had ik het misschien ook wel gedaan
...er was niets anders, dus als je iets wilde opnemen, moest je wel.Er waren natuurlijk ook goedkopere decks, maar als je die veel gebruikte wilde je al snel een Revox.
Ik had voor de Revox deze Akai:

Daar konden geen grote maat tapes op worden gebruikt.
En de betrouwbaarheid was stukken minder. Herinner me slippende tapedoorvoer, waardoor spaghetti kon ontstaan rond het capstanwiel.
0
geplaatst: 20 november 2011, 14:22 uur
Real to Real worden die tapedecks ook wel genoemd.
Ik kan mij alleen nog een herinneren bij een Tante vroeger in huis er eentje stond in de jaren 70.
Die TEAC cassettebandjes hadden ook het ontwerp van die spoelen en die werden veel
gebruikt op reclame foto's in cassettedecks. Het merk Yoko heeft ook nog eens van die cassette bandjes gehad met spoeltjes zoals het ontwerp van Real to Real tapes.
Wat ik weet was dat Real to Real banden de tapes waren waar 8 uur muziek op kon worden opgenomen. Ideaal voor de kroegen van vroeger.
Ik kan mij alleen nog een herinneren bij een Tante vroeger in huis er eentje stond in de jaren 70.
Die TEAC cassettebandjes hadden ook het ontwerp van die spoelen en die werden veel
gebruikt op reclame foto's in cassettedecks. Het merk Yoko heeft ook nog eens van die cassette bandjes gehad met spoeltjes zoals het ontwerp van Real to Real tapes.
Wat ik weet was dat Real to Real banden de tapes waren waar 8 uur muziek op kon worden opgenomen. Ideaal voor de kroegen van vroeger.
0
geplaatst: 29 februari 2012, 23:16 uur
Ik was ondanks genoodzaakt er een aan te schaffen vanwege een aantal tape-only releases. Heb er maar gelijk wat andere tapes bij gekocht. Wel leuk maar ik draai liever vinyl of cd's.
0
geplaatst: 6 maart 2013, 03:18 uur
Yes, check. Ik heb er een stuk of 60 en moet hard ruimen.
Iemand een tapedeckie kopen? Tientjeswerk
.
Ik gebruik ze nog omdat het m.i. het enige apparaat is dat het geluid van vinyl goed weet te benaderen.
Met de komst van grote harddisks komen de tapes wel in 't gedrang door hoge bitrate audio, en de tapes worden steeds minder betrouwbaar, maar voorlopig blijf ik nog lekker tapen.
@ Oldfart: Met die zachte kopjes en frako condensatoren zorgen die revoxjes hedentendage voor heel wat kopzorgen! Maar 't waren wel fantastisch klinkende machines en de eerste 20, 30 jaar ook absoluut betrouwbaar.
Iemand een tapedeckie kopen? Tientjeswerk
. Ik gebruik ze nog omdat het m.i. het enige apparaat is dat het geluid van vinyl goed weet te benaderen.
Met de komst van grote harddisks komen de tapes wel in 't gedrang door hoge bitrate audio, en de tapes worden steeds minder betrouwbaar, maar voorlopig blijf ik nog lekker tapen.
@ Oldfart: Met die zachte kopjes en frako condensatoren zorgen die revoxjes hedentendage voor heel wat kopzorgen! Maar 't waren wel fantastisch klinkende machines en de eerste 20, 30 jaar ook absoluut betrouwbaar.
0
buizen
geplaatst: 4 juni 2014, 22:57 uur
Best wel gaaf, die bandrecorders met die joekels van spoelen. Het is een tijdperk van decennia her.
Gitaristen gebruiken het nog wel eens voor een 'loop' of echo. Ritchie Blackmore (o.a. Rainbow) bijvoorbeeld.
Tegenwoordig koop je ze voor 1 euro in kringloopwinkels, die recorders.
Gitaristen gebruiken het nog wel eens voor een 'loop' of echo. Ritchie Blackmore (o.a. Rainbow) bijvoorbeeld.
Tegenwoordig koop je ze voor 1 euro in kringloopwinkels, die recorders.
0
geplaatst: 13 oktober 2014, 01:53 uur
Nou een beetje goede Revox betaal je nog altijd nog meer dan 200 euri voor hoor.
0
geplaatst: 18 juni 2025, 01:00 uur
Zie wat berichten staan van een aantal jaren geleden over tape decks ( in de volksmond bandrecorder) en oa. dat ze bij de kringloop voor een euro te koop zijn is wel lachen. Ik zelf heb al jaren een TEAC A-3340s staan een vier sporen recorder die kost op Ebay echt geen eurotje stond er ééntje te koop in Australië voor 3680 dollar omgerekend naar euro komt hij op rond 2700 euro er waren er nog enkele rond die prijs. Je zal vast nog wel goedkopere tegen komen maar een grote kans dat je gelijk dingen moet t vervangen koppen drijfwielen enz. En dan kan je er aan als het überhaupt nog te koop is. Ik heb het deck omdat het geluid veel warmer overkomt dan het digtale spul wat ook in mijn bezit is van minidisk speler cd en blueray en analoog een tapedeck cassettedeck en platenspeler. Analoog is trouwens weer aan het terugkeren. Met name de cassette recorder.
* denotes required fields.