menu

Overig / Apparatuur / Beste mp3 speler voor in de huiskamer met remotecontrol

zoeken in:
Misschien ben ik de enige hier, maar ik zit nogal te worstelen met het afspelen van mp3 in de huiskamer. Ik ben nog steeds op zoek naar een gebruiksvriendelijk systeem. Wie weet de beste oplossing ?

Het relaas:
In den beginne had ik pakweg 2000 mp3's die ik speelde via een laptop die ik op de stereo aansloot. Veel gedoe en gebrom...

Toen mijn mp3 verzameling groter werd ontstond de noodzaak de hele boel op een vaste computer te zetten, daar staan de mp3's nu nog.

Ter vervanging van de laptop koos ik ruim een jaar geleden voor de squeezebox duet oplossing. de squeezebox aan de stereo aangesloten, een afstandbediening in de vorm van logitech of ipad (via html web-interface naar squeezeboxserver)

Via een afstandbediening kan ik tussen de mp3's zoeken en er een of meerdere kiezen om af te spelen. Kwa functionaliteit ideaal maar dit werkt gewoon niet lekker met veel meer dan pakweg 10000 mp3's.

Na meer dan een jaar tobben met vele softwareupdates , database tuning etc is de benodigde bedientijd en bijkomende wachttijd met zoeken en kiezen van mp3's per nummer langer dan de speelduur van de enkele mp3's. Dus als je na het starten van lied 1 op zoek gaat naar lied2 heb je dit vaak niet voor elkaar voordat lied1 is afgelopen.

Nou heeft dat hier wel te maken met de grote verzameling mp3's van pakweg 50000st

Na een jaar getob heb ik het er wel mee gehad, ik ben benieuwd of er kwa functionaliteit een vergelijkbare oplossing bekend is van een ander merk. In mijn persoonlijke situatie heb ik de 50k mp3's op een linux server staan, dus een mediaplayer met serversoftware voor op linux is gewenst, maar voor de overige forumlezers is dat wellicht anders.

Wie weet of heeft de beste oplossing voor het spelen van mp3's in de huiskamer. Liefst op basis van een grote verzameling mp3's en met bijvoorbeeld een webinterface voor de bediening of beter nog: een afstandbediening met een display voor wie geen ipad oid heeft.

Ik (her)ken het probleem en ben zelf ook jaren hiermee bezig. Ik heb een verzameling van zo'n 45.000 mp3-tracks.die ik in de huiskamer wil afspelen. Hierbij mijn bevindingen:
1. een afstandbediening is uiteindelijk te klein. Je hebt te weinig overzicht op je te kiezen tracks.
2. het opzetten en onderhouden van een muziekdatabase is veel te veel werk.
Ik draai zelden een hele CD af. Na 3 tracks wil ik graag wat anders horen.
Mijn oplossing is de volgende:
Ik heb een stille superkleine PC (dus zonder fan!) aan de muziekinstallatie hangen via de audio-connectoren. Zit geen harde schijf in, geen uitbreidingsmogelijkheden en heb er geen scherm aanhangen. Tegenwoordig heb je zelfs erg kek uitziende mini-PC's zonder fan. Op deze stille PC staat Windows XP met Winamp. Via een draadloze verbinding heeft hij een netwerkdrive gemaakt met een losse harde schijven waar de MP3's opstaan. Via mijn laptop zit op de bank heb ik een Extern Bureaublad-connectie naar de stille PC. Omdat ik al mijn MP3's keurig op alfabetische volgorde heb staan, kan ik deze supersnel vinden en op de playlist van Winamp slepen.
Windows Media Player kan tegenwoordig ook draadloos streamen naar een draadloos apparaat dus ik ga binnenkort dit testen. Dat betekent dat je niet eens meer een Extern Bureaublad-connectie hoeft te hebben.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:55 uur

geplaatst: vandaag om 11:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.