MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Streaming services

zoeken in:
Ik wilde iets kwijt over dit onderwerp, maar kon hier nog geen specifiek topic over vinden? Wellicht vergis ik me, en kunnen de heren moderators het dan samenvoegen.

Een topic hiervoor lijkt me handig, want streaming is inmiddels leading in de muziekwereld. Ikzelf luister denk ik de meerderheid van mijn muziek inmiddels via streaming, en vermoedelijk ben ik niet de enige. Toen dit jaar bekend werd dat de Nederlandse muziekindustrie sinds tijden weer was gegroeid, kreeg de betaalde service Spotify hiervoor de pluimen. Tegelijkertijd is Spotify ook controversiëel, omdat het vooral voor nieuwe muzikanten nauwelijks rendabel zou zijn hun muziek hierop aan te bieden (de reden die Thom Yorke noemde om zijn solowerk onlangs van de dienst te verwijderen).

Spotify is wel bekend op Musicmeter, ook hebben we met een aantal mensen een tijdje meegedaan op de Soundrop-app op dit programma (helaas een beetje doodgebloed naar mijn weten). Maar de concurrentie tussen streamingdiensten neemt ook toe. Toen ik mijn nieuwe smartphone kocht een half jaar terug, werd ik gestimuleerd door T-mobile om Deezer te proberen, waar ik sindsdien ook een beetje mee speel. Zojuist las ik dat het almachtige Google ook een dienst heeft geïntroduceerd in Nederland.

Dat laatste was eigenlijk de aanleiding om dit topic te beginnen. Ik ben benieuwd of anderen al de dienst van Google gebruiken en wat hun ervaringen zijn. Gaat het een gevaar worden voor marktleider Spotify?

Wat zijn de ervaringen van de MuMe-gebruikers met streamingdiensten? Welke betaalde dienst gebruik je, en welke vindt je de fijnste? Wat valt er in de toekomst te verwachten, bijvoorbeeld als de dienst van Itunes ook naar Nederland komt?

Of is het sowieso onzin om voor streaming te betalen, en kun je veel beter terecht bij gratis diensten als Soundcloud, Grooveshark of Youtube? Voegen pagina's als de Luisterpaal of Pitchfork nog iets toe, of zijn het alleen maar extra muisklikken? Wellicht is de MuMe'er nog een verstokte audiofiel, die vindt dat een echte liefhebber sowieso niet akkoord zou moeten gaan met de lage kwaliteit van een internetstream, en dat vinyl koning blijft?

Enfin, voldoende stof voor discussie lijkt me, een apart topic hiervoor is dus te rechtvaardigen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Sir Spamalot (crew)
Ik ben regelmatige gebruiker van twee streaming diensten, Spotify en Grooveshark. Ik gebruik deze twee diensten voornamelijk voor de topic "1001 albums die je moet horen voor je sterft!". Ik ben geen betalende gebruiker van Spotify en dat is het nadeel, na zoveel uren mag je weer een tijd wachten. Bij mijn weten heeft Grooveshark dat nadeel niet. Betalen of niet betalen? Er is altijd wel een oplossing, bijvoorbeeld in internet radio. Ook mag men Bandcamp niet vergeten.

Wel blijf ik indachtig dat de kwaliteit van streaming nooit kan tippen aan "the real thing", geldt trouwens evenzeer voor downloads, wel blijft het interessant om nieuwe dingen te ontdekken. Het is niet meer de plaat bij de platenboer op de platendraaier leggen en een beslissing nemen, het is nu anders.

Deezer ken ik niet, op mijn smartphone (Nokia Lumia maar niet die peperdure bak) staat ook Zune. Nog niet uitgetest en ook geen behoefte aan.

Ha, nu was ik het topic zelf ook alweer uit het oog verloren, wellicht door de stortvloed aan reacties

In ieder geval bedankt voor de reactie Sir. Van Zune heb ik nog nooit gehoord, ik heb de streaming service ervan ook nog nooit ergens horen noemen.

Zelf ben ik al Spotify-gebruiker sinds de dienst in Nederland bestaat, en ik ben na een paar maanden gaan betalen. De catalogus is groot genoeg om het de moeite waard te maken om erin te kunnen grasduinen voor een klein bedrag per maand, terwijl de kwaliteit van het geluid voor mij niet zo'n issue is. Ik ben niet zo'n grote audiofiel, en heb thuis toch niet de apparatuur waarbij het écht hoorbaar veel uitmaakt.

Grooveshark vind ik wel handig omdat er redelijk veel obscure muziek op te vinden is, maar in het gebruik vind ik het geen heel erg handig programma.

Ik heb op de smartphone ook Deezer, min of meer op aandringen van mijn telefoonboer. Deezer heeft net als Spotify een fijne interface, maar of er meerwaarde is? Ik had aan het begin ook de indruk dat Deezer een kleinere database had, maar uit een vergelijkend artikel van NRC (klik hier) valt te halen dat de database van Deezer juist groter is dan de anderen.

Overigens lijken de meeste streamingdiensten de exacte grootte van hun database te beschouwen als 'bedrijfsgeheim'. Dit vind ik zeer irritant. Juist dit is namelijk een belangrijk (de belangrijkste?) criterium om voor een bepaalde dienst te kiezen.

Intussen heeft Thom Yorke weer eens uitgehaald naar Spotify. Eerlijk gezegd vind ik Yorke in deze discussie overkomen als een verzuurde radicaal, hij noemt weinig overtuigende argumenten en geen alternatieven. Volgens mij hebben we in een ander topic al eens deze discussie gevoerd?

Intussen ben ik nog steeds benieuwd naar de ervaringen van andere Mume-leden met de verschillende streamingdiensten.

Beste mensen,

Heeft iemand tips mbt een streamer?
Momenteel speel ik mijn downloads af met een Sonos connect, maar wil graag upgraden om ook 24 bits te kunnen afspelen.
Probleem is dat de meeste fabrikanten te weinig aandacht besteden aan de software.
Heb geprobeerd: pioneer n-50, cambridge stream magic, en de marantz.
Allemaal hetzelfde probleem: een barslechte user-interface. Slechte communicatie met mijn nas(wdmycloud)
Ik neig nu de sprong in het diepe te maken en voor een Naim te gaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

wexxel99 schreef:
Beste mensen,

Heeft iemand tips mbt een streamer?
Ik neig nu de sprong in het diepe te maken en voor een Naim te gaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Eerlijk gezegd is dit meer een vraag voor Het grote audio-topic, Daar zul je meer reacties krijgen. Ik ben ook op Naim uitgekomen, na lang wikken en wegen, maar ben nog niet aan het streamen - moet eerst nog wat aan de infrastrucuur (kabels, stopcontacten) doen. Naim heeft van alle topmerken de meeste ervaring, wat ik zo lees; bijv ook over Primare (waar ik wel liefhebber van ben) hoog ik geen eenuidig positieve berichten.

Mjuman schreef:
(quote)

Eerlijk gezegd is dit meer een vraag voor Het grote audio-topic, Daar zul je meer reacties krijgen. Ik ben ook op Naim uitgekomen, na lang wikken en wegen, maar ben nog niet aan het streamen - moet eerst nog wat aan de infrastrucuur (kabels, stopcontacten) doen. Naim heeft van alle topmerken de meeste ervaring, wat ik zo lees; bijv ook over Primare (waar ik wel liefhebber van ben) hoog ik geen eenuidig positieve berichten.

Thanks voor de reply Mjuman,

Hoe kan ik het grote audio-topic vinden? Sorry ben een groentje hier.
Mijn infrastructuur is momenteel perfect, maar ben een beetje huiverig voor de software van Naim.
Wilbert in Utrecht doet een beetje moeilijk over het uitlenen van een Naim

Om te streamen heb je eigenlijk helemaal geen dure apparaten zoals die van Naim nodig.

SemdeJong schreef:
Om te streamen heb je eigenlijk helemaal geen dure apparaten zoals die van Naim nodig.

Hangt er vanaf wat je onder streaming verstaat. Gaat het er dan enkel om muziek vanaf Internet over je installatie te laten spelen of betekent streaming meteen muziek door het gehele huis te laten klinken? Ik gebruik bijvoorbeeld een oude iPhone GS3 om via Wifi Amerikaanse radiostations over mijn installatie te laten spelen. Gaat perfect maar is dat ook streaming?

Ik stream al jaren muziek via Wi Fi of internet met het programma J River. Streamt je muziek in huis of waar ook te wereld.

De term streaming is ambigue: enerzijds wordt ie gebruikt om muziek via internet op je eidinges weer te geven en evt met een kabel naar je versterker en boxen; anderzijds betekent streaming je eigen cd's (en evt je lp's digitaliseren als je dat wilt) op een eigen storage, NAS, (in house) systeem zetten, dat via een DAC en een mediaplayer verbinden met je versterker en dan alles weergeven in goede kwaliteit op je speakers. Je hebt dan een soort van digitale jukebox waarop je je eigen albums etc kunt afspelen. De winst ervan - snelheid, beschikbaarheid en je hoeft niet meer hondertallen cd's etc in je woonkamer te hebben; die kan je gewoon opbergen.

Het zal duidelijk zijn dat streaming via internet en inhouse streaming - van in hoge kwaliteit opgeslagen albums - wel degelijk een kwaliteitsverschil met zich meebrengt.

Mjuman schreef:
De term streaming is ambigue: enerzijds wordt ie gebruikt om muziek via internet op je eidinges weer te geven ... .

Een eidinges heeft geen wifi

Nee Apple heeft er wel met zijn lockedin-aanpak wel voor gezorgd dat dat niet werkte. Maar ook in de ei-wereld kan je streamen - heb je uiteraard wél een of andere aparte ei-doos nodig.

Ik heb van die Apple-zeloten/apostelen in m'n vriendenkring - overigens hebben die wel de mond vol over MS als monopolist - hoe de Apple-kerk dan weer werkt is vers twee. Heb eenmaal geprobeerd om vanuit een Windows-omgeving mp3's op een iPod te zetten - nee dank u; the twain shall never meet

Mijn opmerking over streaming als een ambigue term blijft onverminderd overeind staan.

Ace
Mjuman schreef:
Naim heeft van alle topmerken de meeste ervaring, wat ik zo lees; bijv ook over Primare (waar ik wel liefhebber van ben) hoog ik geen eenuidig positieve berichten.

Naim is prima, maar het haalt het qua werking, mogelijkheden (native airplay bv), etc niet bij Linn. Die streamen al tijden en maken bv niet eens meer CD-spelers. Ik vind Linn ook beter klinken, maar dat is vooral smaakgebonden. Het zijn allebei topmerken.

Google Play Music All Access is de naam van de streaming dienst van Google (hier gevonden). Eigenlijk is deze streaming dienst een uitbreiding van Play Music, de online opslagdienst van Google.

Zelf gebruik ik al enkele jaren Spotify. Zowel op Sonos Play 3 en 5 en op iPad en mijn Xperia Z1. Bevalt prima, maar wel prijzig voor de enkele keer dat ik het gebruik. Streaming is in ieder geval wel de toekomst.

Mssr Renard
Nu Neil Young en ook Joni Mitchell hun muziek van Spotify halen, hak ik ook de knoop door.

Spotify verbindt zich met complettheoristen en ze betalen bovendien de artiesten waardeloos uit.

Aangezien mijn interesse in moderne mainstream en top-artiesten volledig nihil is en ik een volledige desinteresse heb in playlists, heeft Spotify mij eigenlijk niets te bieden.

Ik wil al jaren weg daar, maar duw het voortdurend voor mij uit. Maar ik moet een keuze maken, want het wordt steeds ranziger. Het uitbetalen van artiesten is mij ook een doorn in het oog.
Daarbij is er een enorme toename aan bootlegs op Spotify. Slechte kwaliteit liveopnamen waar de artiesten al helemaal geen cent van zien.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de andere gelijkende platforms van Apple, Youtube, Amazon etc.

Ik ben op zoek naar een (liefst) Europese streamingplatform, dat zich richt op albuns (geen losse songs, playlists), de artiesten goed uitbetaald en op een telefoon kan werken.

Ik dacht aan Tidal of Qobuz.
Wie heeft een goede tip?

Mssr Renard
Ik zit serieus Qobuz te overwegen.

ohmusica
Mssr Renard schreef:
Ik zit serieus Qobuz te overwegen.

Ik ben ruim 10 jaar lid maar ik zie het einde bij Spotify nu wel in zicht komen. Groei boven alles, markten veroveren met dubieuze podcasts-makers en veel muziekartiesten met een karig bedrag vergoeden. Ze hebben een machtspositie opgebouwd, misschien niet aan te ontkomen maar is er ook (nog) een moreel kompas bij die lui daar in Zweden?

Het is beste is een account te nemen en dan uitproberen, accounts zijn makkelijk (na 1 maand) te bevriezen, afspeellijsten mocht je die hebben kun je overzetten, via tunemymusic.com

Mssr Renard
Ik heb (gelukkig) geen afspeellijsten. Ik ben echt een ouderwetse album-luisteraar. En ik weet ook wie mijn bandjes zijn, dus ik hoef niet in mijn geheugen te graven. Het is feitelijk bedoeld om onderweg en op kantoor muziek te draaien, maar wel zodanig dat de artiest er wat voor krijgt én geen lelijke bootlegs.

Bedankt voor de reactie.

Rare ontwikkeling vind ik het toch wel, het opzeggen van Spotify abonnement door Neil Young en Joni Mitchell. Dat een (volgens jou) idioot op Spotify een podium krijgt hoeft toch geen reden te zijn om er niks meer mee te maken te willen hebben en al je muziek te laten verwijderen? Moet ik dan ook naar het buitenland gaan verhuizen omdat iemand als Baudet hier bijna dagelijks een podium voor zijn ellende krijgt?

Onweerwolf
Als Baudet hier aan de macht zou komen dan ben ik in ieder geval wel vertrokken ja.

Baudet krijgt hier overigens ruimte omdat hij verkozen is tot volksvertegenwoorder. Zo werkt dat in een parlementaire democratie. Dat vind ik lastig te vergelijken met Spotify.

Young en Mitchell maken hier overigens een statement en ze doen dat op een wijze die schadelijk is voor Spotify waardoor het impact heeft. Ik geef ze groot gelijk.

Ter vergelijking; afgelopen jaar hebben een hele reeks bands hun optreden op het Finse Steelfest afgezegd omdat het festival in toenemende mate foute bands laat optreden en zich niet expliciet wil uitspreken tegen neonazi ideologieën. Dat is precies hetzelfde verhaal en ook iets wat ik steun.

Waarom is het nodig een statement te maken als je het niet eens bent met de mening / content van iemand die verderop op hetzelfde medium zit? Als we allemaal zo gaan reageren, zitten iedereen straks op z'n eigen geïsoleerde eilandje. Dat is volgens mij geen vooruitgang....

Onweerwolf
Het is niet nodig, het is een keuze.

En het gaat niet om het ergens mee oneens zijn maar om het specifiek oneens zijn met het faciliteren van een platform voor het verspreiden van wetenschappelijk aantoonbare nonsense omtrent de pandemie.

Het is eigenlijk een bredere discussie over hoe sociale media of het internet om zouden moeten gaan met nepnieuws en complottheorieën.

In het geval van Spotify lijkt het me lastig de grens te trekken. Nu is Rogan blijkbaar expliciet antivaxxer, maar wat doe je met twijfelgevallen? Of antivaxxers die als volksvertegenwoordiger gekozen zijn en ook podcasts hebben op Spotify? Kan me voorstellen dat Spotify zijn vingers hier niet aan brandt, zolang er geen expliciet strafbare dingen worden gezet, hoe abject ook.

Aan de andere kant hebben ze wel ooit de nodige nazi- en white power-artiesten van het medium gegooid, dus onmogelijk is het niet:
Spotify is removing white supremacist and neo-Nazi bands from its music library - Vox

In ieder geval spreekt het voor Neil en Joni.

Mssr Renard
Ik heb een maand een proef-abonnement gehad op Qobuz, maar ben daar niet tevreden over. Ik vind het niet gebruiksvriendelijk.

Nu ben ik een fase gekomen waarin ik meerdere programmas/aanbieders gebruik, elk met hun eigen niche:

- Bandcamp (moderne, niet-mainstream muziek)
- Soundcloud (moderne en oude muziek, al naar gelang het is geüpload)
- Nugs.net (livemuziek, zowel streamen als downloaden)
- Archive.org (officiële bootlegs, een flink uitzoekwerk, maar wel miljoenen live-platen van niet-mainstream-artiesten)

Verder krijg ik bij de aankoop van lp's weleens een redeem-code. Dit houdt in dat ik dan een download van die plaat krijg. Die verzamel ik dan ook weer en wanneer ik deze op mijn telefoon zet, kan ik deze luisteren.

Ik heb op mijn telefoon een musicplayer gezet die geen verbinding met internet nodig heeft: Musicolet.
Geen reclames, geen onzin, heerlijk ouderwets, en een erg fijne speler, waarin je ook met de metadata kunt rommelen; zo kun je zelf de tags aanpassen en rangschikken. Ideaal voor mensen die van archiveren en rangschikken houden, zoals ik.

Ik zit voorlopig dus wel goed en hoef dus geen gebruik meer te maken van die grote stream-diensten. Al ben ik niet zeker hoe Soundcloud zich nu verhoudt tot de rest, en of Soundcloud niet stiekem ook gewoon best wel fout is. In elk geval is Soundcloud wel erg playlist-gericht. Albums ontdekken is best moeilijk. Pas als je echt de artiest- en albumnaam kent, kun je deze in het zoekvenster intikken. Er wordt ook gewerkt met tags, maar die zijn ook op playlists gericht. Als album-liefhebber is soundcloud wel een ingewikkelde dienst, maar we blijven proberen.

Ik sta overigens met mijn muziek ook op Soundcloud, dus als artiest voelt het wel goed.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:28 uur

geplaatst: vandaag om 22:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.