menu

Overig / Apparatuur / Op zoek naar een compacte platenspeler

zoeken in:
avatar van staralfur
Ik ben van plan om een kleine platenspeler te kopen, voor op mijn kamer. Ik heb op dit moment geen geld en ruimte voor een uitgebreide installatie (dat komt hopelijk nog wel een keer!), vandaar dat ik op zoek ben naar een ding met ingebouwde boxjes. (max. 250 euro)

Tijdens mijn zoektocht ben ik o.a. merken als Crosley en Soundmaster tegengekomen. Zo'n Crosley ziet er kek uit maar ik lees wisselende kritieken. Ik wil niet dat mijn zorgvuldig samengestelde platencollectie vernacheld wordt door een slechte naald oid.

Hebben jullie tips voor me?

avatar van Mjuman
"Zorgvuldig samengestelde platencollectie" klinkt alsof je er zuinig op bent en aardig wat geld hebt uitgegeven om die op bouwen. Waarom zou je die lp's dan draaien op een goedkope speler die er "kek" uitziet?

Bedenk dat elke plaat slijt doordat je 'em draait; "grijs draaien" - a blast from the past - is gewoon het gevolgd van vaak draaien. Een naald die in een groef loopt, slijpt die groef ahw uit. De crux van goedkope naalden (die met veel gewicht draaien) is gewoon dat ze dus meer slijtage veroorzaken en dus eerder tot "grijs draaien" leiden.

De beste tip die ik je op dat punt kan geven is - lullig genoeg, for the time being, je lp's digitaliseren en die via de boxjes van je pc beluisteren. De andere manier: een iOn of andere platenspeler met usb-uitgang aan je pc koppelen - maar ook daarvoor geldt: verwacht geen wonderen van zo'n speler. Mocht je ooit fysieke en financiële ruimte (geld en huis) hebben, dan geniet je des te meer van een betere speler. Een collector's item kan je nl maar één keer vernietigen

avatar van staralfur
Bedankt voor je snelle reactie, Mjuman.

Ik ben me er van bewust dat platen altijd wel slijten - dat heeft ook zo z'n charme, zeker als ik de oude platen van mijn ouders aan het beluisteren ben. Ik zal eens kijken naar iOn platenspelers, of dat haalbaar is met mijn laptopje.

avatar van Stalin
Geen ingebouwde speakers, maar wel aan te sluiten op je pc via USB en kan je dus ook je vinyl meteen digitaliseren...voor maar 145 euro.

Die iOn's zijn nog goedkoper, maar lees soms nogal slechte dingen over de toonarm.
Slecht afgesteld, veel ruis, drukken te hard op je vinyl en verknallen je platen...iets wat je juist niet wil !!!

avatar van staralfur
Ik hoef niet per se te digitaliseren - mijn laptop is niet heel denderend en ik heb al veel op mp3. Ik geloof dat ik maar 2 of 3 collector's items heb, de rest van de collectie staat ook gewoon op spotify.

avatar van Lars Muziek.
Toevallig heb ik vandaag mijn eerste platenspeler gekocht, wel eentje die in de aanbieding is, een Ricatech RTT20. Kleine tip wellicht....
Deze heb ik gekocht bij de Kruitvat waar dit model deze week in de aanbieding bij is, voor 30 euro.
Hij staat er mooi bij en heeft ingebouwde boxen en een aansluiting voor eventuele (betere) andere boxen, ook kan je er een koptelefoon op aansluiten.
Leuk ding ervaar ik nu, maar verwacht niet het beste kwaliteit voor die prijs, want het is een vrij simpele kleine platenspeler

Gast
geplaatst: vandaag om 13:21 uur

geplaatst: vandaag om 13:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.